آیا نرخ پرش به سئو سایت ضربه می‌زند؟ رفع ابهامات توسط گوگل

0
(0)

گزارشات گوگل به طور مداوم و واضح اعلام کرده‌ است که از داده‌های Google Analytics برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده نمی‌کند. اما، بین آنچه گوگل می‌گوید و آن چیزی که سئوکارها به آن معتقد هستند، تفاوت‌هایی وجود دارد. برخلاف اظهارات گوگل، برخی از مدیران سایت همچنان معتقدند که نرخ پرش به نوعی یک عامل‌ رتبه‌بندی است.

برای درک بهتر موضوع این مطلب مقاله بانس ریت چیست؟ را مطالعه کنید.

آیا گوگل از Bounce rate برا رتبه‌بندی گوگل استفاده میکند؟

رند فیشکین، بنیانگذار MOZ، در ماه می 2020 توییت کرد که «…Google از نرخ پرش (یا چیزی که شبیه به آن است) برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند.»

Backlinko مقاله‌ای در ژوئن 2020 درباره نرخ پرش منتشر کرد و گفت که “نرخ پرش ممکن است به عنوان یک عامل رتبه‌بندی گوگل استفاده شود.” آنها به مطالعات و پژوهش‌هایی که انجام داده‌اند استناد می‌کنند و ادعا می‌کنند که ارتباطی بین رتبه‌بندی صفحه اول گوگل و نرخ پرش پیدا کرده است.

در اواخر همان سال، سمراش(SEMRush) این ادعا را در دسامبر 2020 تقویت کرد و گفت: “نرخ پرش یک عامل رتبه‌بندی مهم است.” ولی هیچکدام از آنها مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکردند. HubSpot نیز بودجه پرش را در “200 عامل رتبه‌بندی” به عنوان فاکتورهایی که در رتبه بندی گوگل شناخته شده‌اند، در جولای 2021 گنجاند.

با در نظر گرفتن همه این نظرات گوگل بارها گفته است Bounce Rate عامل معتبری برای رتبه بندی نیست و نمیتوان آن را به عنوان یک فاکتور عنوان کرد.

بودجه پرش چه تاثیری روی سئو دارد؟

گوگل درباره نحوه کارکرد موتور جستجو می‌گوید: «…ما از داده‌های تعاملی انباشته‌شده و ناشناس برای ارزیابی مرتبط بودن نتایج جستجو با جستارها استفاده می‌کنیم».

در این متن «داده تعاملی» تعریف مشخصی ندارد و باعث شده تا بسیاری فرضیات مختلفی از این واژه داشته باشند. از این رو برخی متخصصان سئو Bounce Rate را جزو داده‌های تعاملی طبقه‌بندی کرده‌اند. که این طبقه‌بندی با مطالعات زیادی همراه نبوده و صرفا برای حمایت از نرخ پرش بوده است.

مطالعات Backlinko که در بالا گفته شد به این شکل بود که، زیرمجموعه‌ای از دامنه‌ها را از مجموعه داده‌های خود از طریق الکسا اجرا کردند تا زمان کل سایت را تعیین کنند. در نتیجه آنها دریافتند که میانگین زمان در سایت‌شان برای نتیجه صفحه اول گوگل 2.5 دقیقه است.

این مطالعه در ادامه توضیح می دهد: “لطفاً به خاطر داشته باشید که ما پیشنهاد نمی‌کنیم که زمان در سایت ارتباط مستقیمی با رتبه‌های برتر داشته باشد.

البته، ممکن است گوگل نرخ پرش در سایت را به عنوان یک سیگنال از طرف کاربران در نظر بگیرد و به طور مستقیم از آن استفاده نکند. درواقع زمان در سایت را میتوان ویژگی جانبی درکنار یک محتوای خوب دانست که گوگل فقط آن را اندازه گیری می‌کند و معیاری برای رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.