آیا کسانی که وارد سایت شما میشوند خیلی زود آنرا ترک میکنند؟ آیا تمایلی به کلیک و بازدید از صفحات مختلف شما ندارند؟ آیا نرخ پرش سایت شما بالاست؟ اگر با بانس ریت بالا مواجه هستید و علت آنرا نمیدانید این مقاله برای شما مفید خواهد بود. بانس ریت چیست ؟ نرخ پرش یا Bounce Rate درصدی از کاربران را نشان میدهد که سایت را بدون کوچکترین اقدامی ترک میکنند. در این مقاله از دوره آموزش سئو میخواهیم بدانیم پرش کاربر از سایت در چه مواقعی اتفاق میافتد. افزایش یا کاهش بانس ریت چه تاثیری بر سئو سایت دارد، و چگونه میتوان آنرا کنترل کرد. در نهایت هم راهکارهایی برای کاهش بانس ریت به شما ارائه میشود. با پایگاه خبری – آموزشی سئوف همراه باشید.
بانس ریت Bounce Rate چیست؟
نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) یعنی درصدی از بازدیدکنندگان یک صفحه وب که بدون هیچ اقدامی صفحه را ترک میکنند. منظور از اقدامات شامل کلیک روی یک لینک، پرکردن یک فرم، یا ثبت یک سفارش خرید میباشد.

تاثیر بانس ریت بر سئو چیست؟
گوگل به رفتار کاربران در رابطه با نتایجی که در صفحه نتایج گوگل ارائه میکند اهمیت میدهد. رفتار کاربر را در ارائه نتایج در جستجوهای بعدی و در رتبهبندی سایتها در نظر میگیرد.
نرخ پرش یکی از سیگنالهای تجربه کاربری User Experience است. وقتی کاربر روی یک نتیجه کلیک میکند و سپس بدون هیچ کاری به صفحه نتایج بازمیگردد در واقع یک پیام به گوگل میدهد. این رفتار کاربر این پیام را میدهد: کاربر از نتیجه رضایت ندارد. اگر کاربران بیشتری همین رفتار را داشته باشند گوگل میفهمد که این سایت مورد پسند کاربران نیست.
مناسب نبودن و مورد پسند نبودن ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است محتوای سایت مرتبط با هدف جستجوی کاربر نباشد یا آنچه کاربر در جستجویش هست را به او ندهد.
سایتهایی که تبلیغات زیادی دارند باعث آزردگی کاربر میشوند. گاهی یک نتیجه بخاطر سئو شدن یک کلمه کلیدی است که وقتی روی آن نتیجه کلیک میکنید سایت مورد نظر هیچ ارتباطی به آن کلمه کلیدی ندارد. این هم باعث افزایش نرخ پرش میشود. زیرا سایت مورد نظر در واقع هم کاربر و هم گوگل را گول زده است.
ممکن است طراحی سایت سئوپسند یا کاربرپسند نباشد و کاربر از ظاهر سایت خوشش نیاید.
ظاهر سایت، استفاده از تصاویر، استفاده از منوهای مناسب، طراحی متناسب با موضوع در جلب توجه کاربر تاثیر دارد.
حتی ممکن است ساختار و معماری سایت به گونهای باشد که کاربر نتواند به راحتی از سایت استفاده کند و راحت به دنبال چیزی که میخواهد بگردد.
در نهایت پرش زیاد کاربران از سایت باعث میشود گوگل در آینده رتبه سایت را تنزل دهد و در نتایج گوگل آنرا در جایگاه پایینتری قرار دهد. پس افزایش بانس ریت یا نرخ پرش باعث تنزل رتبه سایت میشود. یعنی روی سئو سایت تاثیر منفی میگذارد.
چرا نرخ پرش برای گوگل اهمیت دارد؟
سه دلیل برای اهمیت نرخ پرش وجود دارد:
1- کسی که از سایت شما بانس یا پرش میکند، واضح است که تبدیل به مشتری یا مخاطب نشده است. پس وقتی مانع پرش یک کاربر میشوید نرخ تبدیل را هم افزایش میدهید.
2- نرخ پرش ممکن است بعنوان یکی از عوامل رتبهبندی موتور جستجوی گوگل استفاده شود. در واقع، یک مطالعه در حوزههای کسب وکار به این نتیجه دست یافت که بانس ریت وابستگی زیادی به رتبهبندی گوگل در صفحه اول دارد.

3- نرخ پرش بالا به شما میگوید که سایت شما مشکلاتی در محتوا، تجربه کاربری، چیدمان صفحه، و یا کپیرایتینگ دارد.
منظور از نرخ پرش بالا چیست؟ مقدار مناسب بانس ریت چقدر باید باشد؟
نرخ پرش به درصدی از کاربران اشاره دارد که بعد از بازدید فقط یک صفحه از سایت شما، آنرا ترک میکنند و به صفحه نتایج جستجو بازمیگردند.
این اتفاق ممکن است حتی زمانی رخ دهد که یک کاربر بیش از 30 دقیقه روی یک صفحه سپری میکند.
پس منظور از بانس ریت بالا چیست؟ چرا بانس ریت بالا بد است؟
نرخ پرش بالا یک میزان نسبی است که بستگی به اهداف شرکت و نوع سایت شما دارد.
نرخ پرش کم یا خیلی کم نیز میتواند مشکل تلقی شود.
طبق یک پژوهش، اکثر وبسایتها نرخ پرشی بین 26% الی 70% را تجربه میکنند.
بر اساس دادهای که جمعآوری کردهاند، یک دستهبندی روی درجات میزان پرش انجام دادهاند.
25% یا پایینتر: احتمالا مشکلی وجود دارد و چیزی خراب است.
- %26-40: عالی.
- %41-55: متوسط.
- %56-70: بالاتر از حد نرمال است. اما میتواند بسته به سایت و نوع آن، خوب باشد.
- 70% و بیشتر: بد. احتمالا چیزی خراب است و کار نمیکند.
نرخ پرش کلی برای سایت خود را میتوانید در تب Audience Overview در گوگل آنالیتیکس ببینید.
میتوانید نرخ پرش کانالها و صفحات را نیز در ستون Behavior این ابزار مشاهده نمایید.
بر اساس یک گزارش دیگر که در GoRocketFuel.com منتشر شده است، متوسط نرخ پرش بین 41 و 51 درصد است.
درهرصورت، یک بانس ریت مناسب و نرمال، خیلی زیاد به حیطه کاری شما و منشأ ترافیک سایتتان بستگی دارد.
برای مثال، Custom Media Labs به این یافته رسید که انواع مختلف وبسایتها، مقادیر کاملا متفاوتی از نرخ پرش یا Bounce Rate را تجربه میکنند.

همانطور که مشاهده میکنید، سایتهای فروشگاهی و تجاری کمترین میانگین نرخ پرش را دارند (20 الی 45 درصد). درحالیکه بلاگها بانس ریت 90 درصد را هم تجربه کردهاند.
پس اگر میخواهید بدانید نرخ پرش مناسب چه مقداری است، سایت خود را با سایتهایی در حوزه کاری خودتان مقایسه کنید.
همچنین، منبع ترافیک سایت شما میتواند بطور چشمگیری روی نرخ پرش سایتتان تاثیر بگذارد.
ConversionXL کشف کرد که ایمیل و ترافیکهای ارجاعدهنده کمترین نرخ پرش را دارند.

از طرفی، نمایش تبلیغات و ترافیک شبکههای اجتماعی نرخ پرش بسیار بالایی دارند.
نرخ پرش (Bounce Rate) در مقایسه با نرخ خروج (Exit Rate)
نرخ خروج مشابه نرخ پرش است، با یک تفاوت اساسی:
نرخ پرش درصدی از افراد که در یک صفحه فرود میآیند (Land) یا وارد میشوند و سپس از آن خارج میشوند را نشان میدهد.
نرخ خروج (Exit Rate) درصدی از افراد که یک صفحه خاص را ترک میکنند، حتی اگر در آن صفحه وارد نشده باشند یا فرود نیامده باشند (Land) را نشان میدهد.
برای مثال، فرض کنید کسی در صفحه A از سایت شما فرود میآید. و بعد از چند ثانیه دکمه بازگشت را میزند.

این همان پرش است.
از طرفی، فرض کنید که کسی در صفحه A از سایت شما فرود میآید و سپس روی صفحه B کلیک میکند.
و بعد از مطالعه صفحه B مرورگر خود را میبندد.

چون آن شخص روی چیزی در صفحه A کلیک کرده پس پرشی از صفحه A اتفاق نیفتاده است. و چون در ابتدا روی صفحه B فرود نیامده بود، پس پرشی از صفحه B هم اتفاق نیفتاده است.
چنانچه ذکر شد، چون آن شخص سایت شما را از صفحه B ترک کرده پس نرخ خروج از صفحه B در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) افزایش پیدا میکند.
و اگر شما متوجه صفحهای با نرخ خروج (Exit Rate) بسیار بالا در سایتتان شدید، بدانید مشکلی وجود دارد که ارزش برطرف کردن دارد و باید رفع شود.
با توجه به تمام آنچه که گفته شد میتوانید یک مقایسه از نرخ پرش و نرخ خروج را در کنار هم در تصویر زیر مشاهده نمایید.

چرا پرش یا Bounce اتفاق میافتد؟
قبل از اینکه اقدامات ویژه جهت کاهش بانس ریت را بیان کنیم، باید بدانیم افراد چرا از صفحات سایت پرش میکنند و چرا پرش اتفاق میافتد. در ادامه دلایل اصلی این موضوع را بیان میکنیم.
صفحات به کندی بارگذاری میشوند
صفحهای با بارگذاری کند میتواند مشکل بزرگی برای نرخ پرش محسوب شود. سرعت سایت بخشی از الگوریتم رتبهبندی گوگل است.
گوگل دوست دارد محتوایی که تجربه مثبتی برای کاربران فراهم میکند را ارتقاء دهد و این را میداند که یک سایت کند ممکن است تجربه کاربری ضعیفی ارائه دهد.
کاربران دوست دارند سریعا به اطلاعات مورد نیاز خود برسند. این یکی از دلایلی است که گوگل تمرکز زیادی روی Featured Snippet ها گذاشته است.
اگر بارگذاری صفحه شما بیش از چند ثانیه طول بکشد، بازدیدکنندگان شما خسته میشوند و از سایت خارج میشوند.
درست کردن سرعت سایت برای اکثر سئوکارها و متخصصان بازاریابی یک فرایند بسیار طولانی و تقریبا مادامالعمر است.
اما نکته مثبت این قضیه آن است که با هر درست کردن افزایشی، شاهد افزایش سرعت خواهید بود.
سرعت صفحات خود را با استفاده از ابزارهایی مانند ابزارهای زیر بررسی کنید (سرعت کلی و سرعت تک تک آنها):
- Google PageSpeed Insights
- گزارشهای PageSpeed در گوگل سرچ کنسول
- گزارشهای Lighthouse
- Pingdom
- GTmetrix
این ابزارها توصیههایی را برای سایت شما ارائه میکنند. مانند فشردهسازی تصاویر، کم کردن اسکریپتهای سوم شخص، و استفاده از کش مرورگر.
صفحه، انتظارات و نیازهای کاربر را برآورده نمیکند
برای مثال، فرض کنید بدنبال خرید یک مخلوط کن (Blender) جدید هستید. پس در گوگل عبارت “Buy Blenders Free Shipping” را جستجو میکنید.
یک تبلیغ پولی (گوگل ادز) در صفحه نتایج جستجو (SERPs) میبینید که میگوید: “Blenders With Free Shipping”.

روی آن کلیک میکنید. اما بجای یک صفحه فرود یا Lnding Page درباره مخلوط کنهای مختلف، به صفحه اصلی سایت میروید.

حالا شما چکار میکنید؟ به صفحه گوگل برمیگردید (پرش میکنید) تا صفحهای پیدا کنید که صددرصد درباره مخلوط کنهاست.
صفحه خالی (Blank Page) یا خطای فنی
اگر نرخ پرش شما خیلی بالاست و کاربران کمتر از چند ثانیه روی صفحه شما میمانند، احتمالا صفحه شما خالی (Blank) است، و یا 404 برمیگرداند، یا در غیر اینصورت به خوبی بارگذاری نمیشود.
نگاهی به صفحهای از رایجترین مرورگر و پیکربندیهای دستگاه مخاطب خود بیندازید تا تجربه آنها را درک کنید. مثلا Chrome در دسکتاپ و Safari در موبایل.
همچنین میتوانید در سرچ کنسول، پایین بخش Coverage را بررسی کنید تا مساله را از دید گوگل بفهمید.
مساله را خوئتان حل کنید و یا با شخصی که توانایی حل آنرا دارد صحبت کنید. مسالهای مانند این میتواند باعث شود گوگل با عجله صفحه شما را از نتایج جستجو خارج کند.
لینکهای بد که از سایتهای دیگر میآیند
ممکن است خودتان همه چیز را عالی انجام دهید تا به یک نرخ پرش نرمال از نتایج ارگانیک جستجو برسید، و با این حال نرخ پرش بالایی از ترافیک ارجاعی خود داشته باشید.
سایت ارجاع دهنده ممکن است بازدیدکنندگان فاقد صلاحیتی را به سوی شما بفرستند. یا ممکن است متن پیوند لینک گمراهکننده و نامرتبط باشد.
گاهی این اتفاق حاصل کپی رایت کردن درهم برهم است.
نویسنده و یا ناشر، به سایت شما از قسمت نادرستی از متن لینک داده است و یا اصلا قصد بک لینک دادن به سایت شما را نداشته است.
با نویسنده مقاله جهت ویرایش آن ارتباط برقرار کنید. اگر نویسنده امکان ویرایش مقاله را نداشت با ویراستار یا وبمستر تماس بگیرید.
مودبانه درخواست کنید که بکلینک سایت شما را حذف کنند یا اینکه متن را آپدیت کنند. هر کدام که بهتراست.
متاسفانه ممکن است سایت ارجاعدهنده تلاش کند که با تاکتیکهای کلاه سیاه سئو در سایت شما خرابکاری کند، چه برای آزار دادن و چه برای شوخی.
برای مثال، ممکن است شما یک پست با عنوان “راهنمای سریع برای کسب درآمد” داشه باشید و سایت مقابل با انکر تکست “پرورش حیوان خانگی” به این پست بکلینک بدهد. در هر حال باید مودبانه ار آنها بخواهید که آن لینک را حذف کنند. اما در صورت نیاز (درصورتیکه آنها امتناع کنند) بهتر است در سرچ کنسول خود، از فایل Disavow برای این کار استفاده کنید.
Disavow کردن لینک، نرخ پرش شما را کاهش نمیدهد. اما به گوگل خواهد گفت که بکلینک آن سایت را در محاسبه کیفیت و مرتبط بودن سایت در نظر نگیرد.
طراحی نازیبا
طراحی زشت میتواند نرخ پرش شما را بدتر کند. اکثر افراد در ابتدا بر اساس ظاهر، سایت شما را قضاوت میکنند و سپس براساس محتوا.
پس اگر سایت شما برای مثال شبیه تصویر زیر باشد:

باید انتظار یک نرخ پرش بسیار بالا را داشته باشید.
تگ عنوان و توضحات متا گمراه کننده
از خودتان بپرسید: آیا محتوای صفحه شما در تگ عنوان و توضیحات متا بطور دقیق خلاصهسازی شده است؟
اگر اینطور نیست، ممکن است بازدیدکنندگان وارد سایت شما شوند با فرض اینکه محتوای شما درباره یک چیز است و با فهمیدن اینکه اشتباه فکر کردهاند، به صفحهای که از آن آمده بودند برگردند.
چه این یک اشتباه ناخواسته باشد یا اینکه شما از عمد خواسته باشید سیستم را به بازی بگیرید و برای کلمات کلیدی طعمه لینک بهینهسازی کنید. در هر حال خوشحال باشید که حل این مشکل بسیار ساده است.
محتوای صفحه خود را مرور کنید و بر اساس آن تگ عنوان و توضیحات متا را تنظیم کنید. و یا محتوا را جهت پاسخگویی به کوئریهای جستجو که میخواهید با آنها بازدیدکنندگان را جذب کنید بازنویسی نمایید.
تجربه کاربری یا UX بد
فرض کنید سایت شما طراحی و ظاهر زیبایی دارد. اما علاوه بر آن، سایت شما باید استفاده راحتی هم داشته باشد. هرچقدر افراد راحتتر بتوانند بخشهای مختلف سایت شما را مطالعه و پیمایش کنند، نرخ پرش سایت شما در کل پایینتر خواهد بود.
صفحه، تمام آنچه کاربر به دنبالش هست را به او میدهد
گاهی محتوای شما به تنهایی برای اینکه کاربران آنچه میخواهند را بدست آورند کفایت میکند. پس کاربران سریعا آنچه میخواهند را بدست میآورند و پرش انجام میدهند.
احتمالا خواستهاید محتوای فوقالعادهای خلق کنید. یا شاید هم یک صفحه فرود دارید که فقط از کاربر میخواهد یک فرم کوتاه را تکمیل نماید.
در کل همه پرشها بد نیستند. درواقع، یک پرش ممکن است علامت این باشد که صفحه شما دقیقا آنچه را که یک نفر در جستجویش بوده به او داده است.
مثلا، فرض کنید شما در جستجوی دستور پخت جدید بادمجان کبابی هستید (Baked Eggplant).
و روی صفحه زیر که برای دستور تهیه است فرود میآیید.

این صفحه تمام آنچه برای این دستور پخت نیاز بود را در خود دارد: مواد لازم، جزئیات دستور پخت، و عکسها.
پس، همین که اولین بادمجان را داخل فر گذاشتید این صفحه را خواهید بست.
با اینکه این نشست تک صفحهای از نظر فنی یک پرش حساب میشود، اما به این دلیل نیست که سایت، زیبا طراحی نشده یا اینکه تجربه کاربری بدی به کاربر میدهد. بلکه به این دلیل است که هرچه کاربر نیاز دارد به او داده است.
چطور تشخیص دهیم نرخ پرش جای نگرانی دارد؟
برای تشخیص اینکه بانس ریت سایتتان جای نگرانی ندارد، باید به دو معیار Time Spent on Page و Average Session Duration در گوگل آنالیتیکس نگاه کنید.
همچنین میتوانید از تست تجربه کاربری و تست A/B استفاده کنید تا ببینید آیا بانس ریت بالای شما مشکل تلقی میشود یا خیر.
اگر کاربر چند دقیقه یا بیشتر روی صفحه شما بماند، یک سیگنال مثبت به گوگل میفرستد که صفحه شما با کوئری جستجوی کاربر به شدت مرتبط است.
اگر میخواهید بابت آن کوئری جستجوی خاص رتبه خوبی بگیرید، هدف جستجو بسیار مهم است.
اگر کاربر کمتر از یک دقیقه در صفحه شما میماند (که این حالت ممکن است مربوط به یک صفحه فرود بهینهشده به کمک یک فرم CTA باشد)، سعی کنید کاربر را ترغیب کنید بعد از تکمیل فرم، بعضی از مقالات مرتبط شما را در وبلاگتان مطالعه کنند.
سایت تکصفحهای یا صفحه فرود وابسته
اگر سایت شما Affiliate (وابسته) است، تمام نکتهای که در آن وجود دارد این است که عمدا کاربران را از سایت خود به سایت فروشنده اصلی بفرستید.
در این مثالها، اگر آن صفحه نرخ پرش بالاتری داشته باشد شما کار خود را درست انجام میدهید.
یک سناریو مشابه دیگر این است که شما سایت تکصفحهای داشته باشید، از جمله یک صفحه فرود برای eBook خود و یا یک سایت ساده برای نمونهکارهایتان.
برای چنین سایتهایی داشتن میزان پرش بسیار بالا عادی است.
به یاد داشته باشید که گوگل معمولا میفهمد که آیا یک سایت کار درست را در جهت تامین هدف کاربر انجام میدهد، حتی اگر پاسخ کاربر خیلی سریع داده شود.
اگر بخواهید میتوانید Bounce Rate را تنظیم کنید تا بیشتر با اهداف سایت شما هم راستا شود.
برای اپلیکیشنهای تکصفحهای یا SPA ها میتوانید تنظیماتی را در آنالیتیکس انجام دهید تا تفاوت بخشهای مختلف یک صفحه را به شکل صفحات مختلف ببینید. و بانس ریت را برای نمایش بهتر تجربه کاربری تنظیم کنید.
اقدامات مهم برای کاهش بانس ریت
حال که فهمیدیم علتهای احتمالی بانس ریت چیست میخواهیم چند راهکار برای کاهش بانس ریت بیان کنیم. تاثیر نرخ پرش بر سئو سایت انکارناپذیر است. هرچه نرخ پرش سایت بالاتر باشد سئو سایت افت میکند.
1- قراردادن ویدئوهایی از یوتیوب یا سایتهای مشابه بر روی صفحه
کمپانی هاستینگ ویدئوی Wistia فهمید که قراردادن ویدئو روی صفحات سایت باعث میشود زمان ماندگاری کاربر یا Dwell Time روی صفحه تا دوبرابر یا حتی بیشتر افزایش پیدا کند.

همچنین یک پژوهش دیگر نشان داده که قرار دادن ویدئو روی سایت منجر به کاهش بانس ریتو صرف زمان بیشتر روی صفحه میشود.
در واقع، اخیرا تفاوت نرخ پرش برای صفحات دارای ویدئو و بدون ویدئو مورد تحلیل قرار گرفته است.
و دادهها نشان میدهند که صفحات دارای ویدئو بطرز قابل ملاحظهای نرخ پرش کمتری (11درصد) نسبت به صفحات بدون ویدئو داشتند.

همچنین، در نظر داشته باشید که نیاز نیست این ویدئوها حتما متعلق به شما باشند.
میتوانید هر ویدئویی را که مناسب صفحه شماست از یوتیوب پیدا کنید و در صفحه خود قرار دهید.
2 – افزودن Bucket Brigadeها به محتوا جهت کاهش نرخ پرش
Bucket Brigadeها یک از بهترین راههای کاهش بانس ریت روی صفحات فرود و پستهای بلاگ هستند. آنها عباراتی هستند که باعث ایجاد حس کنجکاوی در کاربر میشوند و تمایل او به خواندن بقیه محتوا را تقویت میکنند.
نحوه کارکرد آن بدین ترتیب است:
ابتدا، بخشی از صفحه خود را که خیلی قانعکننده نیست پیدا کنید. (ما به آنها “نواحی مرده” یا “Dead Zones” میگوییم).
بیشتر صفحات روی اینترنت این بخشهای کوچک مرده را دارند، جاهایی که کاربران را کسل میکند و سریع برای خروج کلیک میکنند.

بعد از یافتن این بخشها باید Bucket Brigadeها را به آنها اضافه کنید. بدین ترتیب دوامشان بیشتر میشود و توجه افراد را جلب میکنند.
این مثال را ببینید:

میبینید چطور کار میکند؟
عبارت “In Fact” خواننده را کنجکاو میکند تا خط بعدی را بخواند. و وقتی چندتا از این Bucket Brigade ها به محتوای خود اضافه کنید، کاربران را مشغول خواندن مطالب در صفحه خود نگه میدارید.
که باعث کاهش چشمگیر نرخ پرش صفحه شما میگردد.
در اینجا فهرستی از Bucket Brigade ها را مشاهده میکنید که میتوانید از آنها استفاده کنید:
- اینو ببینید:
- سوال اینجاست که:
- با در نظر گرفتن این:
- باعث شد فکر کنم که:
- و این آمار این را نشان میدهند که:
- لوپ کلام اینکه:
- اگر بخواهم خلاصه بگویم:
3 – بهبود سرعت بارگذاری و کاهش بانس ریت
تحلیل گوگل از 11 میلیون صفحه لندینگ به این نتیجه رسید که سرعت پایین بارگذاری با نرخ پرش بالا ارتباط دارد.

جای تعجبی هم ندارد. چون افراد هنگام استفاده از اینترنت اصلا صبور نیستد.
با در نظر داشتن آنچه گفته شد، راههایی برای افزایش سرعت سایت و متعلقات آن ارائه میدهیم.
در گام اول باید آماری محکهایی از کارکرد سایت از نظر سرعت جمعآوری کنید.
توصیه ما استفاده از ابزار مفید و البته رایگان گوگل به نام PageSpeed Insight Tool است.

این ابزار یک امتیاز از نظر سرعت (براساس کدهای صفحه و سرعت لود آن برای کاربران کروم) به صفحه شما میدهد.
خوب است که این امتیاز را بدانید، اما به تنهایی زیاد به درد نمیخورد.
برای اینکه حداکثر استفاده را از این ابزار بکنید، بخش توصیههای ویژه که با نام “Opportunities” دیده میشود را بررسی کنید تا بتوانید سرعت صفحه خود را افزایش دهید.

برای مثال، در تصویر پایین بیشتر مشکلات مربوط به سرعت لود صفحه اصلی سایت بخاطر بزرگ بودن سایز تصاویر است.

حال که یک امتیاز بعنوان محک دارید، و همچنین نکاتی برای پیشرفت، بهترین اقدامات برای افزایش سرعت لود صفحاتتان را انجام دهید:
فشردهسازی تصاویر
تصاویر یکی از اصلیترین دلایل در کاهش سرعت لود صفحات هستند. هدف از گفتن این مساله این نیست که چپ و راست باید عکسها را حذف کنید. عکسها با هدفی در سایت قرار داده شدهاند. در عوض، از یک ابزار فشردهسازی تصویر برای کاهش سایز تصاویر استفاده کنید (در ایران بیشتر از فتوشاپ استفاده میکنند).
استفاده از یک هاست با سرعت بالا
هاست شما میتواند سرعت سایت شما را افزایش یا کاهش دهد. پس اگر هنوز روی یک هاست با پلن ماهیانه دوهزار تومان فعالیت میکنید بهتر است زودتر سایت خود را روی یک هاست معقول انتقال دهید.
حذف افزونهها و اسکریپتهای بدون استفاده
از یک ابزار مانند WebPageTest برای شناسایی منابعی که باعث کندی صفحه شما میشوند استفاده کنید.
و هرچه را که نیاز ندارید یا استفاده نمیکنید حذف کنید.
4 – استفاده از الگوی معرفی PPT
خیلی از افراد براساس آنچه در بخش ابتدایی و قابل مشاهده صفحه روی صفحه نمایش (Above The Fold) میبینند تصمیم به خروج یا ماندن در صفحه شما میگیرند.

که به همین علت خیلی مهم است که به محض فرود یک شخص در صفحه شما توجهش را جلب کنید.
و یکی از بهترین راهها برای این کار چیست؟
اینکه مقدمهای بنویسید که خواننده برای خواندن ادامه آن اشتیاق داشته باشد.
استفاده از الگوی PPT با توجه به تجربه افراد مختلف، برای کاهش نرخ پرش یا بانس ریت بسیار عالی است.

P اول در الگوی PPT مخفف Promise به معنای تعهد میباشد.
یعنی متعهد باشید آنچه که کاربر در جستجویش است را به او ارائه دهید، مثل پست زیر:

P دوم مخفف Prooff یا دلیل و برهان است. برهان دادن باعث میشود که شما و محتوایتان مورد اعتماد باشید. میتوانید تجربیات شخصی خود، نتایجی که یک مشتری بیان کرده، و یا مدارک و تحصیلاتتان را بعنوان مرجع ارائه دهید.
مثال:

در نهایت T را داریم که حرف اول کلمه Transition به معنای انتقال است. این انتقال میتواند یک Bucket Bridge کوچک باشد که کاربر را ترغیب میکند به سمت پایین اسکرول کند.

5 – راحت بودن خواندن محتوا
در نظر داشته باشید که:
محتوایی که خواندن آن سخت باشد، خوانده نمیشود.
پس اگر محتوای شما چیزی شبیه این است، مطمئن باشید نرخ پرش شما سر به فلک خواهد کشید.

حالا با در نظر داشتن اینها میخواهیم بگوییم چه کارهایی انجام دهید تا خواندن محتوای شما برای کاربر راحت باشد.
فضای سفید زیاد: به محتوای خود فضای نفس کشیدن بدهید. یعنی در اطراف نوشتهها بهتر است فضای سفید زیادی وجود داشته باشد، مثل این:

پاراگرفهایی که امکان مختصرسازی دارند: پاراگرافهای بزرگ را به یک یا دو بخش متشکل از جملات تقسیم کنید.

فونت 15 تا 17 پیکسل: هر چقدر فونت شما کمتر از این مقدار باشد کاربران باید روی آن زوم کنند مخصوصا در گوشیهای موبایل.
زیرتیترهای بخشها: از زیرتیترها برای شکستن محتوای خود به بخشهای متمایز استفاده کنید. این باعث میشود کاربران راحتتر محتوای شما را مرور کنند یا بخوانند.
6 – تامین هدف جستجوی کاربر
گوگل تاکنون منبع شماره یک ترافیک آنلاین بوده است.

به همین دلیل خیلی مهم است که تمام صفحات محتواهای کلیدی و صفحات لندینگ شما هدف جستجوی کاربر را تامین کنند.
بعبارتی دیگر صفحه شما باید آنچه که کاربران گوگل در جستجویش هستند را به آنها ارائه کند.
در غیر اینطورت، کاربران گوگل به صفحه نتایج پرش خواهند کرد.
و صفحهای که هدف جستجو را تامین نکند نه تنها باعث افزایش نرخ پرش میشود بلکه برای سئو نیز مضر است.
در واقع، نرخ پرش بالا و زمان ماندگاری کم (دوئل تایم پایین) میتواند واقعا رتبه شما را در نتایج گوگل خراب کند.
یک مثال خوب برای این موضوع میتواند یک کلمه کلیدی مانند “Best SEO Tools” باشد.
همانطور که در نتایج جستجو میبینید، بیشتر نتایج شامل لیستی از ابزارهایی هستند که افراد به کار میبرند و نیز توصیه میکنند.

از طرفی دیگر، عبارتی کلیدی مانند “SEO Checker” ابزارهای واقعی را در صفحه نتایج نمایش میدهد. نه لیستی از ابزارهای مورد علاقه یک شخص خاص:

پس اگر من صفحهای بسازم که در عنوان و محتوای آن 15 ابزار SEO Checker مورد علاقه خودم را قرار دهم شانسی برای گرفتن رتبه خوب بابت آن کلمه کلیدی نخواهم داشت.
چرا؟
به این دلیل که آن لیست ابزارها، هدف جستجوی کاربر را تامین نمیکند.
7 – تبدیل چیزهای بیارزش به طلا
هرچقدر هم که روی کاهش نرخ پرش خود کار کنید باز هم صفحاتی وجود خواهند داشت که نرخ پرش آنها خیلی بد باشد.
همچنین صفحاتی خواهید داشت که نرخ پرش بسیار خوبی (خیلی پایینی) داشته باشند.
و تبدیل صفحات دسته اول به دسته دوم بهترین راه برای بهبود نرخ پرش سایتتان است.
اجازه بدهید قدم به قدم پیش برویم.
اول، وارد حساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس شوید و “Landing Pages” را کلیک کنید.
سپس روی دکمه کوچک “Comparison” کلیک کنید.

در اینجا میتوانید مقایسهای بین نرخ پرش هر صفحه با متوسط نرخ پرش سایت را ببینید.

صفحاتی که یک نوار قرمز کنارشان دارند را ببینید.
این صفحات همانهایی هستند که نرخ پرش بالایی دارند.
و اگر روی بهبود آنها تمرکز کنید، میتوانید خیلی سریع متوسط Bounce Rate سایتتان را بهبود دهید.
مثلا، یک پست که لیستی از آمار سئو را نشان میدهد میزان پرش بالایی دارد.

نویسنده آن وقتی به صفحه نگاه میکند راههای زیادی برای بهینهسازی محتوا به ذهنش میرسد.
مثلا، یک لیست آماری شامل ده مورد را بلافاصله بعد از بخش مقدمه آورده است.
بهتر است این بخش را حذف کند تا کاربران بتوانند راحت وارد بطن محتوای صفحه شوند.
همچنین، تعدادی پاراگراف طولانی در محتوا وجود دارد.

همانطور که گفته شد، اینها همگی حدس و گمان هستند. بدون داده قابل مشاهده، به سختی میتوان فهمید که دقیقا به چه علت نرخ پرش آن صفحه انقدر زیاد است.
شاید بخاطر این باشد که با هدف جستجوی کاربر تطابق ندارد. یا اینکه خواندن آن مشکل است. یا شاید به این دلیل که آن صفحه روی تبلت نمایش عجیب و غریبی دارد.
همه اینها حدس و گمان هستند.
و بدون داده واقعی کاربر، غیرممکن است که بفهمیم چه اتفاقی دارد میافتد.
پس برای اینکه واقعا بفهمید چرا افراد زیادی از صفحات خاصی پرش میکنند نیاز به نقشه حرارتی دارید.
در ادامه درباره آن صحبت میکنیم.
8 – استفاده از دادههای نقشه حرارتی (HeatMap) برای بهبود صفحات فرود کلیدی
نقشههای حرارتی برای درک اینکه کاربران چطور از سایت شما استفاده میکنند یا با آن تعامل میکنند بسیار عالی هستند.
مخصوصا اگر بخواهید بفهمید چرا افراد زیادی از صفحه شما Bounce یا پرش میکنند.
ابزارهای HeatMap زیادی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.
دو مورد از ابزارهای محبوب CrazyEgg و Hotjar هستند.

فرقی نمیکند از چه ابزاری بعنوان نقشه حرارتی استفاده کنید. همه آنها تقریبا به یک شکل کار میکنند.
قطعه کوچکی کد جاوااسکریپت به سایت خود اضافه میکنید. و ابزار HeatMap شروع به ردیابی و نظارت بر چگونگی خواندن، کلیک و اسکرول صفحه شما توسط کاربران میکند.
برای مثال، میتوانید ببینید که در این صفحه کاربران زیادی روی آن لینک که در بالای صفحه قرار دارد کلیک میکنند.

ایجاد یک تعامل در قسمت بالای صفحه روش بسیار خوبی برای کاهش نرخ پرش است.
از طرفی، افراد بسیار کمی با بخش کناری یا SideBar تعامل میکنند.
پس بهتر است کلا بخش SideBar حذف شود. اگر کسی روی آن کلیک نکند، پس فقط عامل حواسپرتی کاربر خواهد بود.
بله همانطور که میبینید دادههای HeatMap بسیار مفید و کاربردی هستند.
9 – لینکسازی داخلی در صفحه
حتما میدانید که لینکسازی داخلی برای سئو خیلی عالی است.
اما چیزی که احتمالا ندانید این است که لینکهای داخلی ممکن است باعث بهبود (کاهش) نرخ پرش سایتتان شوند.
چرا؟
چون لینکهای داخلی کاربر را به سایر صفحات سایت شما میفرستند.

بعبارتی دیگر، بطور طبیعی بازدید صفحه را افزایش میدهند.
بعلاوه، به محض اینکه کاربری صفحه دیگری از سایت شما را بازدید کند، دیگر بعنوان Bounce محسوب نمیشوند.
و اینکه این لینکهای داخلی به سئو و نرخ پرش کمک میکنند یک نکته مثبت جانبی محسوب میشود.
نکته برای حرفهایها:
اگر لینک داخلی یا خارجی را در یک تب جدید بگذارید، در اینصورت کاربران وقتی روی یک لینک کلیک میکنند، صفحه شما را ترک نمیکنند. یعنی لازم نیست صفحه شما را ترک کنند و نرخ پرش بالا نمیرود.
10 – تحت تاثیر قرار دادن بازدیدکنندگان با طراحی جذاب
قبلا هم اشاره کردیم که کاربران از صفحاتی که طراحی بدی دارند پرش میکنند.
اما چیزی که قبلا اشاره نکردیم این است که طراحی جذاب میتواند کاربران را مثل چسب، در داخل صفحات شما گیر بیندازد.
پس اگر فکر میکنید طراحی سایت شما صرفا “اوکی” است، سعی کنید روی یک طراحی جذاب سرمایهگذاری کنید.
مثلا این طراحی سفارشی را ببینید که برای یک پست درباره راهنمای ایمیل مارکتینگ اجرا شده است:

وقتی این را با یک مقاله یا پست بلاگ معمولی مقایسه میکنیم، این طراحی واقعا جذاب است و جواب میدهد.
همین طراحی حرفهای یکی از دلایل اصلی است که این صفحه نرخ پرش (بانس ریت) بسیار پایینی دارد.

11 – استفاده از جدول محتوا با لینکهای پرشی (Table of Contents With Jumplinks)
وقتی صحبت از گرفتن بکلینک و به اشتراکگذاری محتوا میشود، هیچ چیز نمیتواند حریف محتوای طولانی شود.

همانطور که گفته شد، محتوای طولانی یک مشکل بسیار بزرگ دارد:
اینکه واقعا سخت است که یک نکته، استراتژی یا یک مرحله خاص را پیدا کنید.
برای مثال، یک پست درباره لیست تکنیکهای سئو را در نظر بگیرید که بیش از 6500 کلمه است.
که این یعنی پیدا کردن یک تکنیک از داخل این پست بسیار دشوار خواهد بود.
و اگر کسی نتواند چیزی که میخواهد را در حدود 3 ثانیه پیدا کند، احتمالا پرش یا Bounce انجام خواهد داد.
اینجاست که جدول محتوا قدرتنمایی میکند.
یک جدول محتوا یه کاربران کمک میکند تا دقیقا چیزی که از صفحه شما میخواهند را بلافاصله پیدا کنند.

و وقتی روی یک لینک در جدول محتوای شما کلیک میکنند، مستقیما به آن بخش هدایت میشوند.
12 – بهینهسازی تجربه کاربری (UX) موبایل
طبق گفته یک سایت معتبر، امروزه 57 درصد از کل ترافیک آنلاین از سمت دستگاههای موبایل است. (قبلا دسکتاپ بر موبایل برتری داشت).

پس اگر میخواهید نرخ پرش پایینی داشته باشید، سایتتان باید روی موبایل و تبلت واقعا خوب کار کند.
اما چطور میتوان این کار را کرد:
اول ببینید سایت شما روی گوشیهای مختلف چطور است. برای این کار میتوان از ابزار Mobile Ready استفاده کرد.

سپس باید در واقع سایت خود را با دستگاههای مختلف موبایل تست کنید. بدین ترتیب مطمئن میشوید که همه لینکها و دکمهها درست کار میکنند.
برای تست موبایل، BrowserStack را پیشنهاد میکنیم.
این ابزار به شما اجازه میدهد که سایت خود را روی دهها دستگاه موبایل، سیستمهای عامل و مرورگرهای محبوب استفاده کنید.
13 – لینک دادن به پستها و مقالات مرتبط
اگر میخواهید از پرش کاربران از پستهای بلاگ خود جلوگیری کنید، از سایت خود به محتواهای دیگر لینک بدهید.
این کار مشابه لینکسازی داخلی است. اما با این روش، پستهای خاصی که کاربران ممکن است در ادامه بخواهند مطالعه کنند را برجسته میکنید.
برای مثال، بلاگ Drift بخشی با عنوان پستهای مرتبط در انتهای هر پست دارد:

مثل این است که چیزی به دست کاربران دهید که بعد از اتمام مطالعه پست شما انجام دهند.
14 – استفاده از پاپآپهای Exit-Intent
شاید شنیده باشید که پاپآپها میتوانند نرخ پرش شما را افزایش دهند.
و این درست است.
حداقل برای پاپآپهایی که وسط مطالعه کاربر نمایان میشوند و باعث ایجاد مزاحمت برای او میشوند اینطور است.
نوع دیگری از پاپآپ وجود دارد که به آن پاپآپ Exit-Intent میگویند. این نوع Popupها در واقع قادر به کاهش نرخ پرش هستند.
برخلاف پاپآپهای آزاردهنده، پاپآپهای Exit-Intent فقط زمانی پدیدار میشوند که کسی بخواهد سایت شما را ترک کند.
در هرصورت آن شخص قصد ترک کردن سایت شما را دارد، درست است؟ پس با بالاآمدن یک Popup چیزی از دست نخواهید داد.
دادههای داخلی بعضی از سایتها نشان میدهند که Exit-Intent ها بانس ریت را اندکی کاهش میدهند.
که این یعنی اگر به آن توجه کنید ارزشش را دارد.
فرض کنید 50 درصد بازدیدکنندگان از سایت شما Bounce انجام میدهند.

و شما تصمیم میگیرید که یک پاپآپ Exit-Intent را تست کنید. و ده درصد افرادی که آن پاپآپ را میبینند وارد ایمیل خود میشوند و تبدیل به مشتری میشوند.

دیدید چطور کار میکند؟ فقط همین یک قدم ساده باعث کاهش ده درصدی نرخ پرش شد.
بعلاوه، بعنوان یک پاداش اضافه شما یک عالمه دنبالکننده ایمیلی هم به دست میآورید.
15 – ارتقاء محتوا جهت کاهش بانس ریت
ارتقاء محتوا بسیار باعث جذب میشود.
پس به جای اینکه یک کتاب الکترونیکی یکسان را به همه کاربران پیشنهاد کنید، بهتر است چیزی را به هر کاربر پیشنهاد دهید که دقیقا مربوط به همان چیزی است که او میخواند.
برای مثال در یک پست که یک راهنما برای سئو On-page میباشد، یک Call to Action قرار گرفته که به کاربران یک چکلیست سئو درون صفحهای پیشنهاد میدهد.
و چون ارتقاء آن محتوا بسیار خاص انجام شده است، نرخ تعامل بسیار بالا رفته است.
نیاز به گفتن نیست که هرکسی که برای دریافت آن محتوای ارتقاءیافته در سایت لاگین میکند دیگر پرش محسوب نمیشود و در واقع یک بازی برد- برد اتفاق میافتد.
اگر نمیخواهید یک چکلیست برای هر پستی ارائه دهید، میتوانید یک نسخه PDF از پستی که آنها مطالعه میکنند ارائه دهید.
مثلا این پست را ببینید:

پستهای وبلاگی مثل مورد بالا که به شکل پی دی اف درآمدهاند، نرخ تبدیل بالایی به اندازه چکلیستها ندارند. اما باز هم نسبت به محتواهای معمولی بهتر عمل میکنند.
سخن آخر
در این مقاله گفتیم که Bounce Rate چیست و چگونه میتواند روی سئو ورتبه سایت تاثیر بگذارد. نرخ پرش بالا معمولا حاکی از ضعیف بودن نتیجه و عدم رضایت کاربر از آن نتیجه است. اگر حس کنید سایت شما ترافیک مناسبی جذب میکند ولی درصد بالایی از آن ترافیک تبدیل به مشتری نمیشوند یا خیلی سریع از سایت خارج میشوند باید بررسیهای بیشتری انجام دهید. باید به بانس ریت سایت شک کنید.
بهترین کار این است که میزان نرخ پرش را با استفاده از ابزارهای مناسب این کار تخمین بزنید و سپس اقدامات مناسب جهت کاهش بانس ریت انجام دهید. باید بفهمید چه ایرادی باعث شده که بانس ریت سایتتان بالا برود و روی برطرف کردن آنها تمرکز کنید.
اخبار و آموزشهای سئو و وب را از پایگاه خبری – آموزشی سئوف دنبال کنید.
سپاس از همراهی شما.
مقاله بی نظیری بود. ممنون از زحمات شما.
ممنون از لطف شما