تشکیل تیم سئو – مهارتهای مورد نیاز در یک تیم حرفهای سئو
در آخرین مقاله از مقالات آموزش سئو قصد داریم درباره نحوه ساخت یک تیم سئو صحبت کنیم. و اینکه افرادی که عضوی از یک تیم حرفهای سئو هستند چه تخصصهایی باید داشته باشند.
یک تیم حرفهای و ایدهآل سئو چگونه است؟
در حقیقت یک پاسخ مشخص برای این سوال وجود ندارد. آرایش دقیق یک تیم سئو بستگی به شرکت شما، حوزه کاریتان و رویکرد سئو که قصد دارید روی آن تمرکز کنید دارد.
برای مثال:
تیم سئویی که روی یک سایت تجاری (فروشگاهی) مانند Digikala کار میکند با تیم سئوی یک سایت سرگرمی مانند Beytoote بسیار متفاوت خواهد بود.
بنابراین، بیشتر تیمهای سئو تمایل دارند که ترکیب یکسانی از افراد و مهارتها را داشته باشند.
گاهی اوقات یک شخص مسئول انجام چند کار و مهارت است (مانند طراحی و محتوا).
و بعضی شرکتها هم دپارتمانهایی را بطور کامل به یک تخصص یا مهارت اختصاص میدهند (مانند سئو فنی).
مهارتهای کلیدی که هر تیم سئو باید داشته باشد
با اینکه تیم سئو یک حوزه کاری با تیم سئو یک حوزه دیگر متفاوت است اما در هر صورت یک سری تخصصها وجود دارند که اگر بخواهید یک تیم سئوی قوی بسازید باید هرکدام از آن مهارتها را در جایگاه خود داشته باشید. در ادامه این مهارتها را بررسی میکنیم.
توسعه وب
آیا سئو از کدنویسی فاصله میگیرد و بیشتر به سمت محتوا میرود؟
پاسخ: بله.
آیا گوگل از نظر ایندکس کردن و رتبهبندی صفحات بدون استفاده از سیگنالهای قدیمی سئو (مانند بکاربردن دقیق کلمه کلیدی در تگ عنوان) بهتر و بهتر میشود؟
پاسخ: قطعا همینطور است.
با تمام آنچه گفته شد، هنوز هم کدها پایه و اساس سئو هستند.
پس اگر سئو فنی سایتتان بهم ریخته باشد، رتبه نخواهید گرفت.
به همین دلیل است که تیم سئوی شما نیاز به یک کدنویس دارد.
واضحتر بگوییم: الزاما نیاز ندارید که یک توسعهدهنده بصورت تمام وقت استخدام کنید.
برای مثال، اگر یک بلاگ راهاندازی کردهاید، برای کار توسعه سایت احتمالا هفتهای چند ساعت وقت بگذارید. اما حداقل کسی را در تیم نیاز دارید که کدها را بفهمد.
در غیر اینصورت، ممکن است با مشکلاتی در زمینه سئو فنی مواجه شوید که سایت شما را عقب نگه میدارند.
مثلا Todd McDonald با رفع مشکلات سئو فنی، ترافیک طبیعی مشتریان خود را 32.6 درصد افزایش داد.
مشکلاتی که ماهها نادیده گرفته شده بود فقط به این دلیل که کسی به خود زحمت نمیداد تا وضعیت سایت را از نظر سئو فنی بررسی کند.
تولید محتوا
وقتی حرف از تولید محتوا میشود منظرمان کسی نیست که پستهای 500 کلمهای تولید کند.
چرا؟
بر اساس گزارش وردپرس روزانه 2.3 میلیون پست منتشر میشود.
که به این معناست که تولید محتوایی که بتواند دوام بیاورد از هر زمان دیگری سختتر است.
بعبارتی دیگر، کارشناس بخش محتوای سایتتان باید مهارتهای زیر را داشته باشد:
- توانایی پوشش دادن کامل یک موضوع در یک پست
- درک محتوای مربوط به جایگاه و حوزه شما، و توانایی غلبه بر هر چیزی که در این زمینه وجود دارد
- افزودن عناصری به محتوا که افراد را تشویق به اشتراکگذاری (آمار، بحثها و غیره) کند
- توانایی تعامل و همکاری با افراد مختلف در یک قطعه محتوا
- بلد بودن اینکه چگونه برای رسانههای مختلف محتوا تولید کند (پست بلاگ، ویدئوها، و پادکستها)
لینکسازی و دریافت بکلینک
شکی نیست که لینکسازی جزء سه مهارت اصلی سئو است. پس نیاز به شخصی در تیم دارید که بتواند کارهایی مانند موارد زیر را انجام دهد:
- چشمانداز لینک را ببیند
- بر بلاگهای دیگر بتواند برتری پیدا کند
- ساخت لینک شکسته را بلد باشد
- راهاندزی کمپینهای تبلیغی اینفوگرافیکی را بلد باشد
- ساخت لینکهای اشاره که لینک نشدهاند
بعبارتی دیگر: کسی را نیاز دارید که بداند چطور مردم را تشویق به بکلینک دادن به محتوای فوقالعادهای که انتشار میدهید بکند.
طراحی
در نگاه اول شاید طراحی، یک مهارت کلیدی در سئو به نظر نیاید. اما در واقع بسیار مهم است.
چرا؟
طراحی عالی به محتوای شما کمک میکند که دوام بیاورد، توجهها را جلب کند و در نهایت بکلینک دریافت کند.
یک مدیر که مدیریت یک آژانس بزرگ سئو را بر عهده دارد میگوید که 70 درصد کارکنانش را طراحان تشکیل میدهند.
یا بعنوان مثالی دیگر، مدیر یک سایت که راهنماهای کاملی را در حوزه بازاریابی محتوا میتوانید در بین پستهایش پیدا کنید اینگونه میگوید:
یکی از دلایلی که این پستها در سایت ما خوب نتیجه گرفتهاند این است که برای طراحی و کدنویسی هر کدام از آن پستها سرمایه زیادی صرف شده است.
بازاریابی و تبلیغ
این جایگاه متعلق به شخصی است که میتواند تصویر بزرگ تلاشهای شما برای بازاریابی محتوا و سئو را ببیند.
برای مثال، فرض کنید محتواهایی وبالگی منتشر میکنید. و این محتواها در صفحه نتایج گوگل (SERPs) رتبه میگیرند. همه چیز مرتب است؟ خوب، شاید.
متخصص تبلیغ و بازاریابی شما باید تشخیص دهد که ترافیک، از مشتریان هدف شما تشکیل شده است یا خیر. و اینکه آیا ترافیک منجر به فروش میشود یا خیر.