توئیت جان مولر درباره محتوا و رتبه

0
(0)

تحلیلگر ترندهای گوگل وبمستر، جان مولر، در یک بحث زنده توئیتری شرکت کرد که درباره مفهوم تولید محتوای ایده‌آل صحبت می‌شد.

او به این سوال که آیا گوگل محتوای طولانی را در رتبه بهتری قرار می‌دهد یا خیر پاسخ داد. همچنین درباره تعداد کلمات نیز کامنت‌هایی ارائه داد و نظر شخصی خود را درباره اینکه محتوانویسان روی چه چیزی تمرکز کنند اظهار کرد.

این بحث به ارتباط بین تعداد کلمات و مفهوم جامع بودن و همچنین اینکه آیا تعداد کلمات عاملی برای رتبه‌بندی محسوب می‌شود یا خیر (جواب: خیر) پرداخته بود.

هماهنگ شدن با تعداد کلمات رقیب

گفتگو با یک سوال مربوط به بررسی رقبا آغاز شد. شخص سوال کننده صفحاتی که رتبه بالایی در صفحات نتایج جستجو (SERPs) داشتند را بررسی کرده بود و تعداد کلمات سایت‌های برتر را می‌دانست.

سوال او این بود:

اگر من اطلاعات بیشتری را با کلمات کمتری پوشش دهم چه اتفاقی می‌افتد؟ گوگل درباره تعداد کلمات چه نظری دارد؟

بررسی رقبا به این شکل جا افتاده که معمولا بررسی می‌کنند ببینند صفحات برتر چه کار می‌کنند و کلمات کلیدی و تعداد کلمات محتوایشان چیست تا همان کارها را انجام دهند.

مشکل این روش این است که اگر لینک شماره یک، 1200 کلمه تولید کند به این معنی نیست که تعداد کلمات ایده‌آل برای رتبه گرفتن، 1200 است.

جان مولر در پاسخ گفت:

چرا باید یک موتور جستجو تعداد کلمات محتوا را بعنوان معیار در نظر بگیرد؟

آن شخص در پاسخ گفت:

شاید به این خاطر که تعداد کلمات به اطلاعات جامع‌تر و پاسخ‌های با جزئیات بیشتر درباره کوئری مورد جستجو اشاره دارد.

سندروم محتوای جامع

باید گوگل را بخاطر این ایده که همه صفحات وب باید جامع باشند سرزنش کرد.

گوگل در راهنمای سئوکاران مبتدی می‌گوید:

محتوا باید از نظر علمی دقیق، و از نظر نوشتار واضح و جامع باشد.

همچنین در راهنمای Quality Rater نیز به این موضوع اشاره شده:

صفحاتی با اطلاعات باکیفیت باید دقیق و واضح و جامع باشند.

کلمه “جامع” یا “Comprehensive” سی بار در مستندات ارزیاب کیفیت آمده است. بخاطر همین باید گوگل را بخاطر دغدغه‌های محتوانویسان در رابطه با محتوای جامع سرزنش کرد.

نگرانی درباره محتوای جامع در واقع یک سندروم است چون منجر به تولید محتواهایی می‌شود که بسیار طولانی‌تر از آنچه باید باشند هستند.

ایا می‌توان محتوانویسان را سرزنش کرد؟

تعریف محتوای جامع این است: “کامل، دربرگیرنده همه یا تقریبا همه جنبه‌های یک چیز”.

مشکل ایده “Comperehensive” این است که می‌توان آن را برابر “Comperehensiveness” برابر دانست اگر همه یا تقریبا همه جواتنب یک چیز را دربرگیرد. که این مساله هنگام نوشتن چیزی باعث می‌شود تعداد کلمات بسیار زیادی نوشته شود.

دیده شده که بعضی محتواها بخاطر طولانی بودن از نظر تعداد کلمات، رتبه خود را از دست داده‌اند.

آیا الگوریتم BERT به محتواهای جامع امتیاز می‌دهد؟

یک تصور وجود دارد که گوگل به محتواهای طولانی که کلمات زیادی دارند امتیاز بیشتری می‌دهد.

یک نفر توئیت کرده بود که:

الگوریتم BERT (یکی از الگوریتم‌های گوگل) به وضوح محتواهایی کهب ا یک عالمه کلمه پر شده‌اند را ترجیح می‌دهد.

و پاسخ مولر بدین شکل بود:

این صحیح نیست. اگر کنجکاو هستید بدانید موتورهای جستجو چطور کار می‌کنند مقالات زیادی در این زمینه وجود دارد. که شما را با عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو و وزنی که به هر عامل می‌دهد آشنا می‌کند.

کمی پایینتر از این بحث یک نفر این مساله مهم را کامنت کرده بود:

من به دنبال پاسخ هستم. معمولا یک مقاله 1000 کلمه‌ای را نمی‌خوانم. من به دنبال جواب می‌گردم نه یک رمان طولانی.

بعدها مولر تصدیق کرد که تعداد کلمات یک عامل رتبه‌بندی محسوب نمی‌شود. اما می‌توانید آنرا برای خودتان به کار ببرید تا محتوای خود را مدیریت کنید.

گاهی هم محتوا آنقدر کوتاه است که بعنوان یک محتوای ضعیف شناخته می‌شود. ایده خوبی است که یک تعداد حداقلی برای کلمات محتوا تعیین شود. بدین ترتیب محتوانویسان شما مجبور می‌شوند به نکات مهمی توجه کنند که درصورت درنظر نگرفتن حداقل برای تعداد کلمات به آن توجه نمی‌کردند.

پس موضوع درباره تعداد کلمات نیست بلکه جامع بودن را از حیث مفید بودن باید دید.

نتیجه

در راهنمای سئوکاران مبتدی و راهنمای ارزیاب کیفیت گوگل محتوانویسان به نوشتن مقالات جامع تشویق شده‌اند.

اما جان مولر می‌گوید که همه مقالات نیاز به جامع بودن ندارند. و البته حق با اوست. اما بهتر است این موضوع را به راهنمای سئو برای مبتدی‌ها هم اضافه کنند!

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

2 نظرات
  1. مریم حیدری می گوید

    چرا پیچیده شده مبحث؟!؟

    1. seof می گوید

      توصیه سئوف:
      1- تو سئو باید صبور باشید. یک تغییر ممکنه یک الی دو ماه بعد جواب بده
      2- کاربر و کاربر. فقط برای جلب رضایت کاربر فعالیت کنید.
      موفق باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.