آموزش تولید محتوای سئو شده
در این بخش از آموزش سئو قصد داریم درباره سئوی محتوا صحبت کنیم با توجه به اینکه سئو با محتوا ارتباط مستقیم قرار دارد، این آموزش به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا دید بهتری نسبت به تولید محتوای سئو شده داشته باشید.
در انتهای آموزش تولید محتوا، تفاوت محتوای سئو شده و محتوای خام را درک خواهید کرد. همچنین با کمی تمرین میتوانید کیفیت محتوای سایت خود را بسیار بالا ببرید و در بهبود سئو سایت خود موثر باشید.
1 سئوی محتوا چه کمکی به رتبه سایت میکند؟
تولید محتوای سئو شده میتواند به شکلهای مختلف صورت گیرد: متن، عکس، ویدئو، موشن گرافی و انیمیشن همگی محتوا محسوب میشوند.
- محتوای سئو شده بطور کلی محتوایی است که برای کاربر مفید باشد.
- کاربر باید بتواند آنچه را جستجو میکند در درون محتوا بیابد.
- لینکهای داخلی و خارجی برای یافتن مطالب مرتبط بیشتر باید درون آن وجود داشته باشد.
- URL کوتاه و قابل درکی داشته باشد.
- به اندازه کافی از تصاویر و آیتمهای تصویری درون آن استفاده شده باشد.
محتوای با کیفیت در واقع پایه و اساس سایت شما است و دربردارنده چندین هدف است که آنها را برای شما شرح میدهیم.
تولید محتوای خوب در ایجاد نرخ کلیک هم تاثیر گذار است و همچنین با بهبود بخشیدن به سئوی وب سایت، باعث میشود گوگل در رتبه بندی وبسایت شما نسبت به کیفیت محتوای وب شما تصمیم بگیرد.
2 گامهای مهم در جهت تولید محتوای سئو شده
تولید محتوای سئو شده نیاز به رعایت جزئیات ریزی دارد که با انجام همه یا اکثر آنها کیفیت محتوای شما بسیار عالی خواهد شد. به همین دلیل آموزش تولید محتوا اهمیت ویژهای دارد.
2.1 انتخاب موضوع و عنوان
وقتی به دنبال موضوع محتوای خود میگردید، بهتر است از کلمات کلیدی طولانی و دم دراز استفاده کنید. این کلمات رقابت کمتری بین خود دارند و محتوای شما اگر از همه لحاظ مناسب و خوب باشد، میتواند جایگاه خوبی در گوگل برای خود کسب کند.
هرچند به نظر عجیب میرسد، ولی فرایند تولید محتوای سئو شده قبل از اینکه حتی یک کلمه بنویسید آغاز میگردد. علت این مساله آن است که برای موفقیت در بازاریابی محتوا و سئو، باید محتواهایی را تولید کرد که برای مخاطب هدف اهمیت داشته باشند.
2.2 تبدیل عناوین به کلمات کلیدی
میتوان گفت جستجو و انتخاب کلمات کلیدی مهمترین بخش تولید محتوای سئو شده است. در واقع، عبارت کلیدی صحیح باعث ایجاد تفاوت بین هزاران بازدیدکننده در ماه و یک تکه محتوا که هیچ کس مایل به خواندن آن نیست میشود.
خوشبختانه، تعدادی ابزار رایگان برای سئو وجود دارد که جستجوی کلمات کلیدی محبوب را بسیار آسان میکند. در این آموزش تولید محتوا سعی کردیم تعدادی از ابزارهای مهم را معرفی کنیم که در راس آنها Infinite Suggest است.
این ابزار با بررسی پیشنهادات گوگل، عبارات کلیدی پرطرفدار را پیدا میکند فقط کافی است یک عنوان یا موضوع را در این ابزار وارد نمایید، سپس لیستی از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) یا کوتاه مرتبط با آن عنوان را دریافت خواهید کرد.
ابزار بعدی که میخواهیم در تولید محتوای سئو شده معرفی کنیم Kparser است.
مثل بسیاری از ابزارهای کلمه کلیدی، Kparser هم فهرستی از عبارات را بر اساس کلیدواژهای که داخل آن تایپ میکنید به شما میدهد، تنها ضعف Kparser این است که برای مشاهده اطلاعات حجم جستجو نیاز به ارتقاء کاربری خود به سطح حرفه ای دارید.
با آخرین ابزار یعنی Keyword Everywhere آشنا شوید.
Keyword Everywhere یک افزونه گوگل کروم/ فایرفاکس است که بر اساس صفحهای که در حال حاضر درحال بازدید از آن هستید ایدههایی برای کلمات کلیدی ارائه میدهد.
برای مثال وقتی در آمازون جستجو میکنید، حجم جستجو در گوگل به ازای همه عباراتی که آمازون پیشنهاد میدهد را به شما نشان میدهد.
2.3 عنوانبندی محتوا به نحوی که با هدف جستجو همراستا شود
برای اینکه محتوای سئو شده داشته باشید، باید بتوانید به کاربری که کلمه کلیدی شما را جستجو میکند، آنچه میخواهد را بوسیله محتوا ارائه نمایید.
برای مثال، شخصی میخواهد سایتش برای عبارت “Conversion Rate Optimization” رتبه بگیرد او ابتدا صفحه نتایج جستجو را برای آن عبارت جستجو میکند و با نگاه به صفحه اول نتایج متوجه میشود که کسانی که این عبارت را جستجو میکنند به دنبال یک راهنما بودند.
پس با همین هدف شروع به نوشتن محتوای خود میکند و بعد از مدتی برای آن عبارت رتبه اول را میگیرد.
2.4 نوشتن محتوای جامع
آیا محتوایی که طولانی باشد رتبه بهتری در گوگل خواهد گرفت؟
خب این سوال در واقع ذهن همه سئوکاران را درگیر کرده است و همچنان جواب قطعی برایش وجود ندارد اما با توجه به رفتارهای گوگل نسبت به محتواها میشود اینگونه گفت که:
سایتهایی که محتواهای خود را در راستای رضایتمندی کاربران مینویسند و با رعایت کردن نکات سئو پیش میروند و سعی در بهینه سازی سایت خود دارند جدا از طول محتوای خود رتبه بهتری دریافت خواهند کرد.
2.5 استفاده از کلمات کلیدی در محتوا
استفاده از کلیدواژهها در متن محتوا بخش بسیار مهمی از تولید محتوای سئوشده است.
سوال اینجاست: در تولید محتوای سئو شده برای سایت، بهتر است کلمات کلیدی را چند بار تکرار کنیم؟
براساس تجربه، موقعیت کلمه کلیدی مهمتر از تعداد تکرار آن در داخل محتوا است.
مطمئن شوید که کلمه کلیدی خود را در موقعیتهای زیر بکار بردهاید:
- آدرس URL
- تگ عنوان
- صد کلمه آغازین صفحه
- در یک تگ H1
- در یک تگ H2
لازم نیست کلیدواژه حتما در پاراگراف اول بکار رود تا تاثیر مثبت بگذارد. همینکه از کلیدواژه اصلی در 100 یا 150 کلمه آغازین متن استفاده کنید کافی است.
اگر از وردپرس استفاده میکنید عنوانهای پستها و نوشتههای شما بطور اتوماتیک به شکل تگ H1 درمیآیند.
اما نکتهای که باید درباره تگهای H1 بدانید این است که تگ H1 را در یک صفحه فقط یک بار میتوانید استفاده کنید. تگ H1 به نوعی تگ عنوان محسوب میشود و استفاده بیش از یک بار از آن در صفحه باعث گیج شدن موتور جستجو میگردد.
نکته: در وردپرس هنگام ایجاد نوشته جدید عنوان آن بطور اتوماتیک تگ H1 میگیرد و هنگام انتخاب تگ برای سایر عناوین در داخل مطلب، تگ H1 برای انتخاب وجود ندارد، این کار را راحت میکند اما در بعضی نسخههای قدیمی وردپرس، امکان انتخاب تگ H1 در داخل محتوا نیز وجود داشت.
در ادامه باید از کلمه کلیدی خود در یک زیرعنوان با تگ H2 استفاده کنید.
2.6 بهینهسازی تگهای عنوان برای گرفتن کلیک بیشتر
طبق یک مطالعه موردی که در بلاگ Moz منتشر شده است نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) یک سیگنال در رتبهبندی گوگل است و با چند آزمایش متوجه شدیم که CTR بالاتر معمولا منجر به رتبه بالاتری هم میشود، برای آشنایی با ابزار Moz Pro و نحوه استفاده از آن میتوانید به مقاله آموزش ابزار Moz Pro مراجعه نمایید.
پس علاوه بر اینکه باید کلمه کلیدی خود را در تگ عنوان بگنجانید، باید آن را برای نرخ کلیک هم بهینه کنید، میتوانید با بکاربردن اعداد در عنوان این کار را انجام دهید. مثلا: 8 روش برای کاهش اسپم اسکور.
2.7 نوشتن توضیحات متا بطوریکه کاربر را قانع کند
توضیحات متا بطور مستقیم روی رتبهبندی گوگل تاثیر نمیگذارد بلکه باید گفت: توضیحات متا اگر چشمنواز و جذاب باشد میتواند نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) سایت شما را بالا ببرد.
پس توصیه میکنیم که برای هر صفحه روی سایت خود یک توضیح متا یکتا بنویسید و آن توضیحات را تبدیل به چیزی کنید که جستجوکنندگان در گوگل را ترغیب کند تا در صفحه نتایج گوگل (SERP)، روی سایت شما کلیک کنند.
2.8 استفاده از لینکهای داخلی
لینکسازی داخلی روشی عالی برای بهینه سازی محتوا برای کاربران و موتورهای جستجو میباشد.
آنها برای موتورهای جستجو بسیار مناسب هستند چون در ایندکس کردن صفحات و درک معماری و ساختار سایت به موتورهای جستجو کمک میکنند.
به همین دلیل در آموزش تولید محتوا توصیه میکنیم در هر پستی که منتشر میکنید حداقل 4 یا 5 لینک داخلی بگنجانید.
2.9 لینک به منابع و صفحات خارجی (لینکهای خارجی)
طبق گفته Moz استفاده از لینکهای خارجی میتواند به ارتقاء رتبه صفحه در نتایج گوگل کمک کند.
گوگل میخواهد جستجوگران را به محتواهایی هدایت کند که همه آنچه که مورد نیازشان است را داشته باشند و عبارت “همه آنچه” شامل منابع مفید روی سایتهای دیگر نیز میباشد پس، با اضافه کردن لینکهای خارجی (از سایتهای معتبر)، محتوای سایت خود را بهینه میکنید.
شاید در نگاه اول، استفاده از لینکهای خارجی برای بهبود سئو باشد ولی به جز آن میتواند برای کمک به کاربران سایت نیز باشد تا با کلیک روی لینکها به مطالب بیشتری در رابطه با موضوع مورد نظر دسترسی پیدا کرده و مطالعه کنند.
2.10 استفاده از کلمات و عبارات مرتبط (LSI)
کلمات کلیدی LSI عباراتی هستند که به شدت به عنوان محتوای شما مرتبط هستند این نوع کلمات برای سئو بسیار عالی هستند.
عبارات LSI به دو دلیل اصلی به سئوی محتوای شما کمک میکنند:
اول اینکه، کلمات کلیدی LSI به گوگل کمک میکنند عنوان صفحه شما را کاملا درک کند. گنجاندن کلمه کلیدی در تگ عنوان و در آدرس URL، هردو مهم هستند.
امروزه گوگل دوست دارد ببیند که شما آن عنوان را بطور کامل در داخل محتوا پوشش دادهاید.
دوم اینکه، عبارات LSI میتوانند به شما کمک کنند تا در گوگل رتبه بگیرید نه فقط بابت کلمات کلیدی هدف، بلکه بابت کلمات کلیدی مرتبط هم میتوانید رتبه بگیرید.
برای مثال، این پست یک محتوای سئو شده و بهینه برای کلمه کلیدی “Increase Website Traffic” است.
و علاوه بر بهینه سازی محتوا برای آن عبارت کلیدی خاص، تعدادی عبارات کلیدی LSI هم به آن اضافه شده مانند “Drive Traffic” که باعث شده این صفحه بابت آن کلمات هم رتبه بگیرد.
میتوانید برای انتخاب کلمات کلیدی جهت تولید محتوای سئو شده از ابزار رایگان LSIKeyword.com استفاده کنید فقط کافی است کلمه کلیدی اصلی خود را در آن وارد کنید
2.11 استفاده از آیتمهای چندرسانهای در متن محتوا
مولتیمدیا یا چندرسانهایها را نمیتوان الزاما در دستهبندی “تولید محتوای سئوشده” قرار داد اما تصاویر، اینفوگرافیها و ویدئوها برای سئوی محتوا بسیار مهم هستند بعلاوه، استفاده از آیتمهای چندرسانهای باعث میشود محتوای شما جذابتر و ترغیبکنندهترشود.
پس هرزمان که مناسب باشد از موارد زیر استفاده کنید:
- آیتمهای بصری و نمودارها
- ویدئوهای برگرفته از یوتیوب
- اسکرینشاتها
2.12 تبلیغ محتوای خود
فرایند تولید محتوای سئو شده بعد از انتشار محتوا به اتمام نمیرسد زیرا واقعیت این است که بدون تبلیغ و معرفی محتوا، احتمالا رتبهای به آن محتوا تعلق نخواهد گرفت بخصوص اگر سایت شما تازه کار باشد و هنوز اعتبار زیادی کسب نکرده باشد.
2.13 قبل از انتشار محتوا به افرادی که علاقمند به محتوا خواهند بود توجه کنید
پس بجای “سلام، من این پست را منتشر کردهام، ممکن است آنرا به اشتراک بگذارید؟” بگویید: “سلام، من بزودی محتوایی را منتشرخواهم کرد که احتمالا برای شما جالب باشد اشکالی ندارد اگر آنرا بعد از اتمام برای شما ارسال کنم؟”
برای مثال، نویسنده یک بلاگ تعدادی ایمیل برای معرفی پستی که بزودی قرار است منتشر شود ارسال میکند و چون با زور و اجبار این کار را انجام نمیدهد، نتیجه این میشود که تعداد زیادی از افراد آن پست را به اشتراک میگذارند.
دوم اینکه، هر محتوا یا پست را با استفاده از هر کانال و مخاطبی که دارید نشر دهید اصلا مهم نیست که این کانالها کوچک باشند یا نه، کانالها و مخاطبان شامل موارد زیر میباشند :
- مشترکین ایمیل
- گروههای لینکدین و فیسبوک که در آنها عضو هستید
- فالوورهای شبکههای اجتماعی
به عنوان آخرین مورد در آموزش تولید محتوا پیشنهاد میکنیم که محتوای خود را به افرادی که به رقیبانتان لینک شدهاند معرفی کنید.
اگر محتوای شما بهتر باشد یا چیز جدیدی در آن ارائه داده شده باشد شانس خوبی در دریافت بکلینک از کسانی خواهید داشت. بهترین ابزار برای این بخش Ahrefs است، اما این یک ابزار پولی است.
اگر محدودیت مالی دارید میتوانید از ابزار رایگان backlink checker در Open Link Profiler استفاده کنید.
اگر تمام مواردی که در آموزش سئو محتوا ذکر شد را رعایت کنید میتوانید رتبه خوبی برای سایتتان کسب کنید. کلمات کلیدی مناسب را بیابید و محتوای سئو شده متناسب با آن را تولید کنید. اگر محتوایی دارید که قبلا تولید شده فرایند سئوی محتوا را روی آن اعمال نمایید تا بتوانید رتبه آن صفحه را ارتقاء دهید.
3 املا و گرامر محتوا یک عامل رتبه بندی گوگل است؟
املا و گرامر محتوا به عنوان فاکتورهای مستقیم رتبهبندی در گوگل نیستند اما باید توجه داشته باشید:
- این دو سیگنالهای مهمی برای کاربران وبسایت هستند.
- گوگل تنها موتور جستجو نیست و ممکن است املا و گرامر در موتورهای جستجو دیگر به عنوان فاکتور رتبهبندی باشند.
- ویرایش کامل محتوا ممکن است در رتبه وبسایت شما تاثیری نداشته باشد اما می تواند به سایر موتورهای جستجو کمک کند و رتبه شما را در آنها بهبود بخشد.
- با استفاده از ابزارهای کمکی مثل Grammarly میتوانید املا، خوانایی و دستور زبان محتواهای خود را بررسی کنید.