تفاوت بین داده‌های ساختار یافته، اسکیما و نتایج غنی

4.5
(2)

معمولا اصطلاحات structured data (داده‌های ساختار یافته)، اسکیما (schema) و نتایج غنی یا برجسته (Rich Results) در دنیای وب و سئو به جای هم استفاده می‌شوند. در ادامه قصد داریم با مفهوم دقیق هر کدام از این اصطلاحات آشنا شویم.

داده‌های ساختار یافته

از نظر گوگل، داده‌های ساختار یافته درواقع نوعی فرمت استاندارد برای ارائه طبقه بندی شده اطلاعات یک صفحه هستند. در واقع داده‌های ساختاریافته باعث درک بهتر وبسایت توسط گوگل می‌شوند. این المان نشانه‌گذار کمک می‌کند که ربات‌های گوگل اطلاعات وبسایت مثل تماس، مقالات، محصولات و … را از یکدیگر تشخیص دهند.

اسکیما

اسکیما درواقع نوعی از داده‌های ساخت یافته است و در سال ۲۰۱۱ از طریق یک پروژه مشترک توسط موتور جستجوهای گوگل، بینگ، یاندکس و یاهو ایجاد شد. به کاربردن این نشانه‌گذاری از طریق schema.org احتمال دیده شدن صفحه در نتایج جستجو را افزایش می‌دهد. تصاویر، عناوین صفحه، اسم نویسنده، فرمت صفحه و … از مواردی هستند که می‌توان با کدهای اسکیما آن‌ها را نشانه گذاری کرد.

نتایج غنی (Rich Results)

نتایج غنی یا همان rich snippets اطلاعات اضافی به غیر از توضیحات متا (مثل برد کرامب، ستاره‌های نظرات، لینک‌ها و …) هستند که در صفحه نتایج موتورهای جستجو دیده می‌شوند. گوگل دو ابزار  Schema Markup Validator و  Rich Results Test را برای بررسی داده‌های ساختاریافته در یک وبسایت ارائه داده است.

در زیر چند نمونه از وبسایت‌های محلی را مشاهده میکنید که از نتایج غنی بهره مند هستند:

نمونه نتایج غنی نمایش تعداد نظرات

نتایج غنی نمایش تعداد نظرات

نتایج غنی برد کرامب

نتایج غنی نمایش لینک‌های سایت

نتایج غنی نمایش لینک‌های سایت

ریچ اسنیپت پرسش و پاسخ

تاثیر داده‌های ساخت یافته در رتبه بندی محلی نتایج جستجو

در طول سال‌ها، اختلاف نظرات زیادی درباره اینکه داده‌های ساختار یافته خود یک معیار برای رتبه بندی محلی نتایج جستجو هستند، وجود داشت. در حالی که به گفته جان مولر داده‌های ساخت یافته بطور مستقیم تاثیری بر روی رتبه بندی نتایج ندارند اما در بهبود سئو سایت موثر هستند.

داده‌های ساخت یافته باعث می‌شوند ربات‌های خزنده گوگل صفحات اصلی وبسایت را بهتر درک کنند:

پیاده سازی اصولی داده‌های ساخت یافته کار خزنده‌های جستجو را آسان‌تر می‌کند. گوگل برای اکثر وبسایت‌ها در صفحه نتایج جستجو عنوان صفحه و توضیحات متا را نشان می‌دهد. درصورتی که وبسایت با داده‌های ساخت یافته به درستی نشانه گذاری شده باشد، نتایج غنی مثل تصاویر بالا برای سایت نمایش داده خواهد شد.

داده‌های ساختار یافته باعث بهبود نرخ کلیک می‌شوند

نتایج غنی مثل یک برچسب باعث دیده شدن بیشتر وبسایت نسبت به سایر نتایج می‌شود و همین نرخ کلیک (CTR) را افزایش می‌دهد. البته نوع داده ساخت یافته نیز در نرخ کلیک موثر است. مثلا نتیجه غنی پرسش و پاسخ مثبت است و احتمال کلیک بالایی دارد. بسیاری از سئوکاران معتقدند که افزایش نرخ کلیک یک سیگنال مثبت برای سئو است. در هرصورت سایت با افزایش نرخ کلیک، ترافیک بیشتری بدست می‌آورد.

چندین نکته مهم درباره داده‌های ساختار یافته

  • ممکن است شما برای صفحات خود از داده‌های ساختار یافته استفاده کنید اما گوگل آن‌ها را در نتایج خود نمایش ندهد زیرا گوگل هیچگونه تضمینی نسبت به نمایش این نوع داده‌ها ندارد.
  • مشهورترین نوع استفاده از استراکچر دیتا نشانه گذاری اسکیما است. Open graph مدل دیگری از داده‌های ساختار یافته است که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.
  • از structured data بصورت اصولی و برای معرفی محتوای واقعی خود به گوگل استفاده کنید. اگر داده‌های ساختار یافته با محتوای داخل صفحه متفاوت باشند، گوگل سایت شما را جریمه خواهد کرد.
  • فرمت رایج استراکچر دیتا JSON-LD است که در مقاله نشانه گذاری اسکیما نحوه استفاده از آن را آموزش داده‌ایم.
  • شما می‌توانید برای دریافت ایده رقبای خود را بررسی کنید و نوع snippet ای که آن‌ها به کار نبردند را شما استفاده کنید.
  • فقط برخی از صفحات ممکن است احتیاج به نشانه گذاری دستی و خاص داشته باشند. سایر صفحات سایت مثل محصولات که مشابه هستند را می‌توانید به کمک افزونه‌های اسکیما نشانه گذاری کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4.5 / 5. تعداد رای: 2

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.