مولر: به جای تمرکز بر معیارهای گوگل برای با کیفیت بودن وقت خود را صرف معیارهای دیگر کنید

0
(0)

در نشست وبمستران گوگل (Google Webmaster Hangout) ، مخاطبی از جان مولر پرسید که محتوای با کیفیت از نظر گوگل چه چیزی است. مولر گفت که ناشران بهتر از گوگل میدانند که “کیفیت” چیست . سپس مولر مطالبی را که ناشر باید روی آن تمرکز کند، به اشتراک گذاشت. سئوف بهترین شرکت طراحی سایت در ایران.

محتوای با کیفیت برای گوگل چیست؟

با مطرح شدن این سوال از چند سال پیش، گوگل اعلام کرد که هر ماه مطلبی درباره ی کیفیت محتوا منتشر خواهد کرد و در حقیقت این مطلب هر ماه به روز رسانی خواهد شد.

حتی پس از معرفی به‌روز رسانی‌های BERT، Neural، Matching، RankBrain  توسط گوگل برای الگوریتم‌ش و برداشته شدن گام‌های دیگر در پردازش زبان طبیعی برای نتایج جستجو، ناشران هنوز هم به تولید “محتوای با کیفیت” فکر می‌کنند.

“کیفیت” خوب است. اما به نظر من، پس از بیست سال تجربه بازاریابی جستجو و پی‌گیری آخرین پیشرفت‌ها در جستجو، گوگل، وب سایت‌ها را از نظر کارآیی رتبه بندی می‌کند، یعنی  از نظر مرتبط بودن با هدف جستجو.

در واقع اعتبار (Authority) از طریق مرتبط بودن حاصل می‌شود. و مرتبط بودن محتوا از اعتبار بیشتر ارزش دارد. (یک خبر خوب برای سایت‌های جدید)

بیل سلاوسکی ، بازاریاب جستجوست که  مقاله ای در سال ۲۰۱۷ مرتبط با اعتبار منتشر کرد. نقل قولی از او درباره ی اعتبار در زیر امده است:

به طور کلی، یک سایت معتبر سایتی است که سیستم جستجو ان را به عنوان سایتی تعیین میکند که شامل محتوای قابل‌اعتماد، دقیق، یا قابل‌اطمینان باشد. سیستم جستجو می‌تواند سایت‌های معتبر را از سایت‌های با کیفیت پایین تشخیص دهد که شامل منابعی با محتوای سطحی هستند و یا اغلب شامل تبلیغات اسپم هستند.

این که سیستم جستجو سایتی را معتبر می‌پندارد ، معمولا وابسته به جستجو است. به عنوان مثال، سیستم جستجو می‌تواند سایت سازمان بهداشت جهانی، “WHO” را  یک سایت معتبر برای “کرونا” در نظر بگیرد، اما ممکن است همان سایت را برای جستجوی  “توصیه‌های رستورانی” معتبر نداند.

سوال این است: محتوای با کیفیت از نظر گوگل کدام محتواست؟

اگر دو نفر راجع به یک موضوع مطلبی بنویسند، ممکن است نظرات متفاوتی در مورد ان داشته باشند. پس گوگل چطور تصمیم‌گیری می‌کند که کدام یک از مطالب بهتر است؟

جان مولر  به این سوال چنین پاسخ میدهد:

” با توجه به محتوای با کیفیت، به طور کلی این شما هستید که به عنوان مدیر سایت میدانید که ، چه چیزی برای سایت شما محتوای باکیفیت محسوب میشود.”

کیفیت چیست؟ کیفیت یک نظر ذهنی از برتری است. در واقع هیچ  مقاله تحقیقاتی در مورد ایجاد یک نظر ذهنی از کیفیت در گستره وسیعی از موضوعات وجود ندارد.

موضوعاتی مانند معتبر بودن بسیار مورد تحقیق قرار گرفته‌است. اعتبار در مورد صحت و حقیقت است. سایتی که از لینکها و سیگنال های تایید شده استفاده میکند می‌تواند معتبر باشد.

مفهومی مانند کیفیت انتزاعی و ذهنی است. به نظر من، جستجو، ارائه پاسخ ذهنی نیست بلکه  ارائه پاسخ مفیدی است که بتواند سوالی را حل کند و یا نیازی که در پس جستجو مخفی شده  است، را رفع کند.

مولردر ادامه می گوید:

“من نگران اینکه گوگل چه چیزی را باکیفیت در نظر میگیرد نیستم .این شما هستید که باید نشان دهید محتوایی منحصر به فرد و قانع کننده ای دارید که از کیفیت بالایی برخوردار است.”

به نظر می‌رسد که مولرهدفش از گفتن این جملات این است که به جای تمرکز بر معیارهای گوگل برای با کیفیت بودن محتوا ، تمرکز خودتان را معطوف به نظرات کاربران درباره ی محتوای با کیفیت کنید.

مولر در ادامه بیان میکند:

پس به جای تمرکز بر  اینکه الگوریتم های گوگل چطور کار می‌کنند، توصیه می‌کنم سعی کنید بفهمید که کاربران شما در واقع به  چه چیزی فکر میکنند و در حقیقت کاربرانتان را مورد مطالعه قرار دهید. گروهی از کاربرانتان را به دفترتان دعوت کنید و یا به طور مجازی سوالاتی را درباره ی مطالبی که در وب سایتتان ارائه کرده اید بپرسید سوالات سختی که ممکن است پاسخشان این باشد که من از وبسایت شما خوشم نمی اید  و یا از رنگ لوگویتان خوشم نمی اید یا وبسایتتان مرا گیج میکند.

به نظر سئوف آنچه مولر توصیف می‌کند، رویکرد واقع گرایانه برای رتبه‌بندی است. منظور این است که وقتی مردم در موردکاربران راضی صحبت میکنند در واقع منظورشان ،ارائه ی پاسخ‌های مربوط یا تجربیات مرتبط یا سودمندی مرتبط است که از طریق وبسایت برای کاربران ارائه میشود.

سپس در کنار این مرتبط بودن ، ملاحظاتی مانند سهولت استفاده و جذابیت وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

جذاب بودن خود یک نوع مرتبط بودن است

جذابیت بیشتر در مورد خوشایند بودن است و نه شیک بودن. و تا زمانی که مطلبی مرتبط نباشد، جذاب نخواهد بود.  این مساله مربوط به افرادی میشود که بر روی اطلاعات متمرکز هستند و نه بر روی نحوه ظاهر یک سایت (در حال حاضر تقریبا اکثریت افراد دنبال محتوا هستند)

مرتبط بودن محتوا در مقابل کیفیت

یک مساله غیر معمول که هنگام بررسی سایت با ان مواجه میشوم  این است که ناشر بیش از حد بر برتری محتوا تمرکز می‌کند و به اندازه کافی برای مرتبط بودن متن با کاربران مورد هدف تمرکز نمیکند.

کیفیت محتوا در چارچوب جامع بودن تعریف می‌شود. پس آن‌ها ۵۰۰۰ صفحه وب سایت می‌نویسند.

در این میان، رقبای انها با صفحاتی که به طور قابل‌توجهی از لحاظ محتوا کوتاه‌تر هستند، از نظر رتبه بندی برتریت می یابند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

2 نظرات
  1. w------w می گوید

    ببخشید این منابع و توصیه ها رو از کجا بدست میارید؟

    1. seof می گوید

      سلام از وبینار اخیر گوگل که تو اون جان مولر صحبت کرده مطلب بازتاب داده شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.