در اینجا شش روش برای بهینهسازی تصاویر محصولات فروشگاه اینترنتی و آسانتر دیده شدن این تصاویر در جستجوی گوگل با هدف به دست آوردن ترافیک کیفیت بالا با قصد خرید را شرح میدهیم. مراحل دیگر برای بهینهسازی سایت فروشگاهی را میتوانید در مقالات بخش “سئو سایت فروشگاهی” مطالعه نمایید.
طبق گفته eMarketer، حدود سه چهارم کاربران اینترنت به طور منظم و یا همیشه به دنبال محتوای تصویری محصول قبل از انجام خرید هستند، تنها ۳ % هرگز این کار را نمیکنند سئوف بهترین شرکت طراحی سایت در ایران
زمانی که نوبت به خرید آنلاین میرسد، تصاویر محصول یک تجربه مثبت برای مشتریان بالقوه ایجاد میکند.
بسیاری از متخصصان بر این باورند که نمایش چندین تصویر حرفهای برای یک محصول به کاهش عدم قطعیت مشتری کمک میکند. این موضوع منجر به افزایش احتمال خرید و کاهش احتمال برگرداندن محصول میشود.
به گفته Jumpshot و MOZ جستجوی تصاویر در گوگل، حدود ۲۶ درصد از جستجوی کلی را تشکیل میدهد.
تصاویر بهینه از محصول میتوانند مشتری جدید را برای فروشگاههای اینترنتی جذب کنند. اطلاعات دقیق و به روز از محصول مانند تصاویر، کلید تکمیل تجربه خریدار موفق از طریق تصاویر گوگل است.
به همین دلیل است که تصاویر گوگل فرصت خوبی برای دستیابی به ترافیک عالی را ارائه میدهند. از جمله خدماتی که شرکت سئوف ارائه میدهد سئو سایت با بیشترین امکانات است.
تصاویر گوگل چه تغییراتی کردهاند؟
گوگل با گتی ایمجز برای ایجاد یک تجربه جستجوی جدید برای کاربران تصاویر گوگل همکاری میکند.
گوگل در نتیجه این شراکت، دو تغییر عمده در جستجوی تصویر را اعلام کرد که نشان میدهد گوگل چگونه تصاویر شاخص را نمایش میدهد و ترافیک را به ناشران نشان میدهد.
با پیشرفتهایی، گوگل گزینه “نمایش تصویر” را حذف میکند و آن را به “بازدید از سایت” تغییر میدهد. و از لحاظ نظری ترافیک را از جستجوی گوگل به سایتهای ناشر منتقل میکند. همانطور که توسط دنی سالیوان از گوگل در توییتر چنین بیان شده است:
امروز ما در حال راهاندازی تغییراتی در تصاویر گوگل برای کمک به اتصال کاربران و وب سایتهای مفید هستیم. این تغییرات شامل حذف گزینه نمایش تصویر خواهد بود. گزینه بازدید باقی میماند، بنابراین کاربران میتوانند تصاویر را در وب سایتهایی که تصویر در آن قرار گرفته ببینند. Google SearchLiaison (@searchliaison) February 15 2018
متخصصان بازاریابی فروشگاه های اینترنتی فرصت خوبی برای ایجاد یک کانال جدید یا بهبود یافته برای جذب مشتری از طریق جستجوی تصویر گوگل به دست می آورند.
سه روش برای بهینهسازی تصاویر محصول و شاخص گذاری آنها در جستجوی گوگل برای ترافیک با کیفیت بالا با قصد خرید وجود دارد.
۱. اصول بهینهسازی تصویر را بشناسید
نامهای فایل کلیدی هستند برای بهتر پیدا شدن تصاویر محصولاتتان.
همچنین، شما باید متن جایگزین «alt» بهینه را اضافه کنید. ویژگیهای alt تصویر زمانی که یک تصویر باز نشود یک الزام برای فروشگاههای اینترنتی هستند. زیرا، الگوریتم گوگل با استفاده از متن جایگزین میفهمد که تصویر در مورد چه چیزی است. این موضوع توسط تیم وبمستر گوگل تایید شدهاست.
یک مثال خوب نحوه نامگذاری تصاویر موبایلهای سامسونگ است.
همانطور که در مثال زیر از موبایلهای سامسونگ مشاهده میکنید، اگر کسی “سامسونگ A50” را جستجو کند، دیجی کالا اولین نتیجه ارگانیک در جستجوی تصاویر گوگل خواهد بود، که عمدتاً به دلیل استفاده صحیح از نامگذاری و انتخاب متن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اصول بهینهسازی تصویر، به ۱۴ نکته مهم SEO که باید بدانید مراجعه کنید.
۲. تصاویر خود را با Schema نشانه گذاری کنید
استفاده از نشانهگذاری ساختاری برای تصاویر به برندها اجازه میدهد تا جستجوگران احتمالی را جذب کنند، در حالی که آنها به دنبال اقلامی برای خرید از گوگل یا تصاویری هستند که شامل محصولاتی هستند که شما میفروشید.
دقت و تازگی اطلاعات محصول خود را حفظ کنید، تا مشتریان شما چیزهای مربوط و فعلی را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند.
تصاویر گوگل را با نشانهگذاری ساختاری به ویترین مغازه خود تبدیل کنید. یک الزام برای هر مارک تجاری و یا خردهفروش اضافه کردن نشانه گذاری اطلاعات ساختاری به وب سایتها است تا اطمینان حاصل کند که گوگل تصویر محصول و ویژگیهای مرتبط را درک میکند.
گوگل اضافه کردن نشانه گذاری به صفحات محصولتان را پیشنهاد میدهد، تا بتواند اطلاعات دقیق محصول را در نتایج جستجوی غنی (Rich Results) از جمله تصاویر گوگل را فراهم کند. جستجوگرانی که قصد خرید دارند، میتوانند قیمت محصول، در دسترس بودن و رتبهبندی بررسی شده در نتایج جستجو را ببینند.
گوگل یک گزارش جدید را برای “محصولات” در کنسول جستجو برای فروشگاه های اینترنتی که از نشانهگذاری ساختار یافته برای توضیح اطلاعات محصول خود استفاده میکنند، فراهم کردهاست.
این گزارش جدید به یک برند یا بازاریاب جستجو اجازه میدهد تا هر گونه مساله در حال انتظار برای نشانهگذاری در سایت شما را مشاهده کند. هنگامی که مساله حل شد، می توان از این گزارش برای اعتبارسنجی حل مسائل با استفاده از کراولینگ صفحات تحت تاثیر قرار گرفته شما استفاده کرد.
۳. اطلاعات محصول خود را در تصاویر گوگل و جستجوی گوگل نمایش دهید
الزام دیگر برای هر بازاریاب حرفهای که با یک خردهفروش یا فروشگاه اینترنتی کار میکند، داشتن اطلاعات دقیق در مورد محصولات نشان داده شما در جستجوی گوگل و تصاویر گوگل است.
با تغییرات اخیر در تغذیه اطلاعات محصول گوگل، شما میتوانید اطلاعات محصول خود را بلادرنگ به روز رسانی کنید تا جستارهای مربوط به جستجوهای هدفمند و یا خریداران هدفمند را مطابقت دهید.
توسعه جدید تغذیه اطلاعات محصول گوگل، نعمتی است برای برندهای خردهفروشی و بازاریابان که به دنبال نمایش بلادرنگ اطلاعات محصول خود (مانند تصاویر) هستند.
برند مد سریع را تصور کنید که فهرست محصولات خود را فصلی تغییر میدهد و یا برندهایی که محصولات ویرایش محدود را عرضه میکند که در جستجوی گوگل و تصاویر گوگل عرضه میشود.
بازاریابان اکنون میتوانند به راحتی تغذیه اطلاعات محصول و تصویر آن را در Merchant Center گوگل آپلود کنند که آنها را واجد شرایط نمایش فوری در جستجوی وب و جستجوی تصاویر کند.
اطلاعات محصول (مانند تصاویر) براساس مرتبط بودن با جستجوها از سوی کاربر رتبه بندی میشود، و بهتر از همه، استفاده رایگان از آن است. این قابلیت اکنون در اختیار برندها در ایالاتمتحده قرار دارد و به زودی به کشورهای دیگر خواهد رسید.

۴. تصاویر محصول خود را در گراف دانش گوگل نشان دهید
گوگل در سال ۲۰۱۹ به تولید کنندگان کنترل بیشتری بر روی برند و اطلاعات محصول خود میدهد.
برندهایی که محصولات خود را تولید میکنند، تولید کنندگان اصلی تجهیزات (OEM ها) و/ یا شرکتهای B2B تصدیق خواهند کرد که دریافت تصاویر محصولات شان برای نشان دادن دقیق در گوگل برای اکتشاف و آگاهی کلی از برند ضروری است.
یک اعلان اخیر دیگر از گوگل، توانایی به روزرسانی اطلاعات محصول شما (مانند تصاویر) از طریق Manufacturer Center گوگل است.
حالا میتوانید مشخصات محصول خود، انواع مختلف، و محتوای غنی (ریچ اسنیپت) مثل تصاویر و ویدیوهایی را که میتوانند بر روی پنل دانش محصول نشان دهند را به روز رسانی کنید.
۵. از مشتریان خود برای گرفتن تصاویر اصلی بهره ببرید
با ایجاد محتوا توسط کاربر اعتماد بقیه را جلب کنید. تصاویر گرفته شده توسط مشتری را در سایت فروشگاه اینترنتی خود پخش کنید.
مشتریان خود را تشویق کنید تا تصاویر گرفته شده توسط خودشان (با محصولات خریداری شده از شما) را در فیس بوک و اینستاگرام پست کنند، سپس از آن برای محصولات خود استفاده کنید.
۶. تصاویر خود را فشرده سازی کنید
آخر از همه اما نه بی اهمیت ترین، اطمینان حاصل کنید که تصاویر شما سریع بارگذاری میشوند و برای سرعت بهینهسازی شوند.
ابزارهای زیادی مثل TinyPNG وجود دارند که به شما کمک میکنند تصاویر وب سایت خود را فشرده کنید.
همچنین، اغلب پلتفرم ها خدمات CDN را برای تحویل سریع ارایه میکنند. اندازه فایل بهینهشده، شانس شما برای بهتر دیده شدن در تصاویر گوگل را بهبود میبخشد.
پیگیری و اجرای این شش تاکتیک جستجوی تصویر میتواند ترافیک و فروش محصولات وب سایت فروش اینترنتی شما را افزایش دهد و بهبود ببخشد.