20 باید و نباید در سئو صفحات محصول سایت‌های تجاری- فروشگاهی

5
(1)

در بحث سئو سایت‌های تجاری – فروشگاهی لازم است که سئو صفحات محصول به درستی انجام شود. داشتن صفحات بهینه برای محصولات در تجارت الکترونیک امری بسیار ضروری است. بخصوص در زمان پاندمی که اکثریت مردم به خرید اینترنتی به جای خرید حضوری روی آورده‌اند این امر بسیار مهمتر از قبل است.

در این مقاله بایدها و نبایدهایی برای بهینه‌سازی صفحات محصول بیان می‌کنیم.

با وجود محصولات زیادی که در صفحه نتایج جستجو SERPS در حال رقابت با هم هستند، ضروری است که برند شما در صفحه اول باشد. تا در معرض دید کاربرانی باشد که انواع مختلف کلمات کلیدی را برای یافتن محصولاتی که برند شما می‌فروشد بکار می‌برند.

نکته مهم این است که یک صفحه محصول بهینه‌شده فقط برای هدایت ترافیک نیست. بلکه این صفحه قادر است جستجوکنندگان را به خریدار تبدیل کند.

10 کاری که باید در سئو صفحه محصول فروشگاهی انجام دهید

برای پیروزی در رقابت سئو، باید مطمئن شوید که صفحات محصول شما در بالاترین حد ممکن بهینه شده‌اند.

در اینجا یک سری راهنمایی واضح و عملی برای سئو صفحات محصول ارائه می‌دهیم که باید انجام دهید.

1- پیاده‌سازی استراتژی کلمه کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی برای صفحات محصول، پایه و اساس بهینه‌سازی محسوب می‌شود.

در انجام تحقیق کلمه کلیدی، همیشه موضوعات و عناوینی که متمرکز بر محصول هستند و کاربر آنها را در کوئری‌های جستجو بکار می‌برد را انتخاب کنید.

روی حجم جستجو یا رقابت کلمه کلیدی تمرکز نکنید. در عوض، به مرتبط بودن فکر کنید و اینکه چه چیزی کاربر را به مشتری تبدیل (Convert) خواهد کرد.

صفحات محصول با هدف معامله (Transactional Intent) ایجاد می‌شوند، پس مطمئن شوید که صفحات فرود برای جستجوگرانی که آماده خرید هستند بهینه شده باشد. چون شما قصد دارید کالاهایی را در سایت خود به فروش برسانید.

برای مثال، کسی که به دنبال یک محصول خاص مانند “گوشی آیفون 12” است، اکیدا نشان می‌دهد که قصد و آمادگی خرید آنرا دارد (با توجه به کلمه کلیدی و جزئیاتش).

2- بهینه‌سازی عناوین و توضیحات متا

تگ‌های عنوان و توضیحات متا در بهینه‌سازی صفحات محصول بسیار مهم هستند. مطمئن شوید که جزئیات را بیان می‌کنید، مثلا:

  • برند محصول
  • نام محصول
  • کد یا شماره مدل
  • و سایر اطلاعات مهم

3- نشانه‌گذاری (Markup) صفحات محصول با داده ساختاریافته

انتخاب نوع درستی از داده ساختاریافته برای یک برند می‌تواند باعث شود آن برند در نتایج جستجو به شکل ریچ اسنیپت (Rich Snippet) ظاهر شود.

همه صفحات محصول باید اسکیمای محصول و اسکیمای Review داشته باشند که بتواند:

  • تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و کلیک بیشتری دریافت کنند.
  • نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهند و باعث فروش بیشتر شوند.

4- اضافه کردن محتوای FAQ یا سوالات متداول

تولید محتوای باکیفیت که پاسخگوی نیازهای کاربران باشد کلید گرفتن رتبه بالا در صفحات نتایج جستجو می‌باشد.

اگر کاربران محتوای شما را مفید ندانند، نرخ پرش (بانس ریت) صفحات شما بالا می‌رود و ممکن است مشتری‌ها از شما خرید نکنند.

5- همیشه برای توضیحات محصول و توضیحات متا، مطالب یکتا بنویسید

سایتهای زیادی را می‌بینیم که توضیحات محصول برای تمام محصولاتشان یکسان است. این باعث از دست دادن فرصت‌های زیادی می‌شود.

هر محصول می‌تواند برای کلمات کلیدی شامل برند و یا بدون نام برند رتبه خوبی بگیرد. پس برای اینکه بتواند نهایت سود را ببرد باید دارای توضیحات یکتا باشد.

اطلاعات زیادی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهید تا آنها را تشویق کنید روی لینک شما کلیک کنند. بدین ترتیب ترافیک بیشتری جذب کنید و فروش بیشتری داشته باشید.

6- نظرات و Review های واقعی مشتریان را به اشتراک بگذارید

نظرات و تاییدهای واقعی از طرف مشتریانی که محصول شما را امتحان کرده‌اند به وضوح، مشتریانی که در حال تصمیم‌گیری برای خرید کردن یا نکردن از شما هستند را راهنمایی می‌کنند.

به همین خاطر، بسیار مهم است که اجازه دهید مشتریان تجربیات خود در رابطه با محصولات شما و اینکه آن محصول چه کمکی به ایشان کرده را به اشتراک بگذارند.

صفحات محصول که دارای Review کاربران است 58% بیشتر از سایر صفحات نرخ تبدیل دارند، پس لازم نیست فکر کنید. امکان نظر دادن را در صفحات محصول قرار دهید.

علاه بر موارد گفته شده، این کار فواید دیگری هم دارد.

Review ها در ایجاد اعتماد بسیار موثرند. بخصوص اگر یک سلبریتی یا فرد مشهور با نظرات مثبت درباره محصولات شما، آنها را تایید کند. Review ها همچنین محتوای تازه و یکتایی که گوگل می‌پسندد را محیا می‌کنند. فقط یادتان باشد که آنها را با اسکیمای Review نیز نشانه‌گذاری کنید.

7- صفحات فرود یا لندینگ (Landing Pages) را تست کنید

ابزارهایی مانند Optimizely یا Google Optimize روشی شهودی برای تست کردن حتی کمترین تنوع در صفحات محصول را فراهم می‌کنند. این کار را حتما باید انجام دهید تا پیکربندی ایده‌آل را پیدا کنید.

مثلا تغییر مکان فراخوانی عمل (Call to Action) ممکن است باعث تبدیل بیشتر شود. گزینه‌های مختلف برای چینش صفحه خود را تست کنید تا تاثیر آن را ببینید.

8- از ویدئو و تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید

یکی از ایرادات خرید آنلاین این است که شما نمی‌توانید محصولی که مورد نظرتان است را بصورت فیزیکی لمس یا حس کنید.

در هر حال، عکس‌ها و ویدئوهای با کیفیت بالا می‌توانند این شکاف را از بین ببرند، با فراهم کردن اطلاعاتی که کاربر نهایی نیاز دارد تا در انتخاب خود احساس اطمینان کند.

مثلا سایت خارجی Home Depot را در نظر بگیرید. اگر برای خرید یک مته بدون سیم (Cordless Drill) جستجویی انجام دهید، این سایت بخاطر اعتبار بالایی که دارد در جایگاه اول صفحه نتایج قرار می‌گیرد. نکته مهم این است که صفحه فرود (Landing Page) آن، محتوای بسیار خوبی ارائه می‌دهد، مثلا:

  • ویدئوهایی که سوالات متداول را پاسخ می‌دهند.
  • سوال و جواب‌هایی با سایر مشتریان.
  • تصاویری از محتویات یک کیت خاص از این محصول.

خوب این یک تجربه کاربری فوق‌العاده را ارائه می‌دهد. چرا که خیلی از افراد دوست دارند بدانند آیا این محصول برای مثال کیف حمل دارد یا اینکه چه تعداد باتری نیاز دارد و مواردی مشابه این.

9- کاهش زمان بارگذاری صفحه

صفحات محصول شما باید برای موبایل بهینه‌سازی شوند.

صفحاتی با سرعت لود بالا باعث می‌شوند محتوای شما سریعتر در مقابل مخاطبان هدف قرار گیرد و تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد.

در عوض، سرعت صفحات وب اگر بالا باشد باعث افزایش فروش، درآمد و تعداد صفحات لودشده در هر نشست می‌شود. و در رقابت سئو به شما کمک می‌کند.

همچنین نرخ پرش (Bounce Rate) سایت را پایین می‌آورد.

10- از نظر مسائل فنی، همه صفحات محصول را وارسی کنید

صفحات محصول معمولا می‌توانند تکراری (Duplicate) باشند بخاطر URL های چندوجهی. که این امر می‌تواند باعث مشکلات زیادی در سئو شود، مثل:

  • شکاف در برابری لینک (Link Equity)

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، صفحات خود را وارسی کنید تا ببینید کدام عناصر محتوا و عناصر فنی نیاز به بهینه‌سازی دارند.

عناصری که باید بررسی کنید شامل موارد زیر هستند:

  • توضیحات متا و تگ‌های عنوان تکراری
  • سرعت کند بارگذاری صفحات
  • محتوای ضعیف و بی‌کیفیت
  • صفحات 404
  • ریدایرکت‌های 302
  • داده‌های ساختاریافته مفقود شده

10 کاری که نباید در سئو صفحات محصول سایت‌‌های فروشگاهی انجام دهید

در بخش قبل، بایدهای سئو صفحات محصول را بیان کردیم. در این بخش نیز ده مورد از نبایدهای سئو صفحات محصول را بیان می‌کنیم. با SEOF همراه باشید.

1- از توضیحات محصول سایت تولیدکننده استفاده نکنید

این یکی از اشتباهات رایجی است که در بهینه‌سازی صفحات محصول اتفاق می‌افتد.

بسیاری از توضیحات تولیدکننده قانع‌کننده نیستند و یا برای جستجوهای کاربران بهینه نشده‌اند. بهتر است به جای استفاده از این توضیحات وقت خود را برای نوشتن توضیحات بهتر بگذارید. در اینصورت متوجه خواهید شد که در معرض دید بودن چقدر با مورد توجه قرار گرفتن متفاوت است.

هرچه اطلاعات شما دارای جزئیات بیشتری باشد بهتر است.

اما به یاد داشته باشید که قرار نیست محتوای تکراری بنویسید، چون تکراری بودن محتوا به سئوی شما آسیب می‌زند.

2- صفحات مرتبط با مناسبت‌های فصلی را بعد از اتمام دوره پیک آنها حذف نکنید

این یک اشتباه رایج است که خیلی از برندها مرتکب می‌شوند. اگر صفحه محصولی دارید که مرتبط با مناسبت فصلی است و در طول زمان، رتبه خود را گرفته و ترافیک و فروش مورد دلخواه را دریافت کرده است آنرا حذف نکنید.

شاید گاهی به نظر منطقی باشد که صفحات فصلی که در اکثر روزهای سال هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند را حذف کنیم. هرچند اگر این کار را بکنید، هر سال باید در یک سربالایی به رقابت بپردازید و سعی کنید اعتباری که سایتتان نیاز دارد تا بابت عبارات کلیدی فصلی رتبه بگیرد را بدست آورید.

و هرسال زمانی که بخواهید این فرایند را انجام دهید ممکن است دیر شود و تا موعد مقرر نتوانید رتبه خوبی بگیرید.

مثلا سایت آمازون یک URL اختصاصی برای حراج جمعه سیاه دارد که در طول زمان اعتبار آن افزایش پیدا می‌کند:

https://www.amazon.com/Black-Friday/

3- از بهینه‌سازی اتوماتیک خودداری کنید

پر کردن داینامیک صفحات محصول با نام محصول بعنوان تگ عنوان، که در ادامه آن نام برند باشد و هیچ چیز دیگری نباشد حرکت درستی نیست. در عوض با قراردادن اطلاعات مهم در عناوین و تیترهایی که نمی‌توانید بصورت خودکار بهینه کنید می‌تواند به سایت شما در گرفتن رتبه برای کلمات کلیدی هدف کمک کند.

همه توضیحات متا و تیترها باید یکتا باشند. همچنین، به یاد داشته باشید که توضیحات خودکار که فقط چند متغیر را در آن تغییر می‌دهید، در واقع می‌تواند روی نرخ کلیک شما تاثیر منفی داشته باشد.

4- صفحاتی که موجودیشان به اتمام رسیده را حذف نکنید

گاهی اوقات موجودی بعضی محصولات به اتمام می‌رسد، بخصوص در این همه‌گیری کرونا.

اما اگر صفحه‌ای که موجودی محصول آن موقتا به اتمام رسیده است دارای رتبه و ترافیک خوبی باشد، بهتر است URL آنرا حفظ کنید.

مثل صفحات فصلی، این مورد هم ممکن است برای بعضی از مالکان سایت‌ها متناقض و گیج‌کننده باشد. در هر صورت، یک استراتژی سودمندتر این است که این صفحات را حفظ کنید و از آنها به سایر صفحات محصول مرتبط لینک داخلی بسازید، تا زمانیکه دوباره محصول موجود گردد.

5- داده ساختاریافته از نوع نادرست را بکار نبرید و یا کلا بکار نبرید

داده ساختاریافته می‌تواند به رتبه گرفتن سایت شما در نتایج غنی (Rich Results) و گرفتن ترافیک بیشتر و فروش بیشتر کمک کند.

خیلی از برندها داده‌های ساختاریافته یعنی Review ها و داده‌های محصول را پیاده‌سازی نمی‌کنند. داشتن داده محصول می‌تواند به سایت شما در رتبه گرفتن بابت ریچ اسنیپت‌ کمک کند.

6- فراخوان‌های عملکرد (Call to Action) ضعیفی به کار نبرید و یا کلا آنرا به کار نبرید

خیلی وقت‌ها خیلی از برندها فراخوان عملکرد (CTA) قوی‌ای ندارند، اما CTA های شفاف و راحت برای هر سایتی یک الزام به شمار می‌روند.

همانطور که قبلا هم اشاره شده، کار اصلی صفحه محصول جذب درآمد و فروش است.

اگر استفاده از سایت شما سخت باشد و برای کاربران طمان زیادی ببرد تا بفهمند از کدام قسمت می‌توانند سفارشات خرید خود را ثبت کنند، در اینصورت آنها به سایت‌های رقیب خواهند رفت و از آنها خرید خواهند کرد. این مشاله بخصوص زمانی رخ می‌دهد که زمان لود سایت شما بیش از 3 ثانیه باشد.

7- برای کلمات کلیدی با حجم جستجوی پایین بهینه‌سازی نکنید

گاهی ممکن است رئیس شما بپرسد که چرا بابت کلمه XYZ رتبه نگرفته‌اید و پاسخ شما این باشد که چون این کلمه هیچ حجم جستجویی ندارد. مثل یک مشتری فکر کنید، تحقیق کلمه کلیدی را انجام دهید و از داده‌هایی که بدست می‌آورید برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید.

مثلا اگر یک کلمه با حجم جستجوی ماهانه 10-0 را انتخاب کنید و بابت آن رتبه بگیرید، فروش خاصی نصیبتان نخواهد شد.

8- فرصت لینکسازی داخلی و گرفتن بک‌لینک را از دست ندهید

هنوز هم لینک‌سازی در تجارت الکترونیک مهم است. معمولا برندها برای صفحه اصلی و صفحات دسته‌بندی لینکسازی می‌کنند. اما صفحات محصول را فراموش می‌کنند. درحالیکه این صفحات می‌توانند رتبه بدست آورند، بخصوص برای کلمات کلیدی طولانی که احتمال فروش بالایی دارند. و می‌توانند بطور چشمگیری درآمد و فروش را افزایش دهند.

به همین دلیل است که همیشه باید صفحات محصول را حمایت کنید با کارهایی مثل لینک‌سازی داخلی و حتی با هزینه کردن در شبکه‌های اجتماعی برای افزایش بازدید و عملکرد.

9- قیمت اشتباه ندهید

با توجه به سیر صعودی قیمت کالاهایی که تقاضا برای آنها زیاد است، نداشتن یک استراتژی درست برای قیمت‌گذاری می‌تواند باعث شود مشتری‌ها از شما خرید نکنند.

همه ما به قوانین حاکم بر عرضه و تقاضا آگاهی داریم. اما بعنوان مثال یک اسپری جیبی برای ضدعفونی دست با قیمت 50 هزار تومان کمی غیرمنطقی است و حتی ممکن است فروشنده را به دردسر بیندازد.

قیمت درست و سئو صفحات محصول
قیمت غیر معقول برای محصولات در نظر نگیرید

10- بهینه‌سازی موبایل را فراموش نکنید

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مصرف‌کنندگان برای یافتن و خریدن آنلاین کالاهای دلخواه خود دستگاه‌های موبایل یا تبلت را بکار می‌برند.

در واقع بیش از 82 درصد از خریداران آنلاین در آمریکا از طریق موبایل خود خرید را انجام می‌دهند. و 35 درصد نیز فقط از طریق موبایل خرید انجام می‌دهند.

اگر صفحات محصول، موبایل فرندلی نباشند ممکن است منجر به عدم توجه مشتریان به سایت شما شود.

هشدار

بهینه‌سازی صفحات محصول برای هدایت ترافیک باکیفیت به سایت شما که منجر به فروش شود، بسیار مهم است.

با دنبال کردن مهمترین اقدامات برای سئو که شامل بهینه‌سازی عنوان صفحات، توضیحات و محتوای متن، ساختن لینک‌های داخلی و مزین کردن صفحات با داده‌های ساختاریافته می‌تواند باعث شود مشتریان بیشتری از این صفحات خاص بازدید کنند.

این باعث شانس بیشتر برای فروش می‌شود، چون آن مصرف‌کنندگان دقیقا به آن چیزی هدایت شده‌اند که قصد خرید آنرا داشته‌اند.

در این مقاله فرض را بر این گذاشتیم که با مباحث سئو آشنایی دارید. درصورتیکه آشنایی کافی با سئو ندارید بهتر است ابتدا از دوره آموزش رایگان سئو در سایت ما استفاده کنید و با مفاهیم و ابزارها آشنا شوید. سپس به مباحث مربوط به سئو سایت فروشگاهی بپردازید.

امیدواریم این مقاله هم برای شما مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو باشند.

سپاس از همراهی شما

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

2 نظرات
  1. محمد صادق می گوید

    مقاله ای عالی ممنون

    1. پریسا غفاری می گوید

      سپاس از همراهیتون، خوشحالیم که رضایت داشتید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.