فیچر اسنیپت چیست؟ آموزش اضافه کردن Featured Snippet

4.3
(3)

اگر با سئو وبسایت آشنا باشید، قطعا می‌دانید که هدف نهایی سئوکاران رسیدن به رتبه یک گوگل و افزایش ترافیک سایت است اما شاید تا به حال چیزی درباره رتبه صفر گوگل نشنیده باشید. فیچر اسنیپت (Featured Snippet) همان رتبه صفر گوگل است که در این مقاله قصد داریم با آن بیشتر آشنا شویم.

1 فیچر اسنیپت چیست؟

تا به حال شده سوالی را در گوگل جستجو کنید و در قسمت بالای نتایج جستجو پاسخ را مشاهده کنید؟
فیچر اسنیپت همان متن کوتاهی است که در بالای SERP نمایش داده می‌شود و به پرسش کاربر بصورت مختصر و کافی پاسخ می‌دهد. این قابلیت توسط خود گوگل اجرا می‌شود و سئوکاران در آن نقشی ندارند. گوگل با توجه به محتوای سایت‌ها، پرسش کاربر، میزان بازدید و رتبه وبسایت تصمیم می‌گیرد محتوای کدام سایت را به عنوان فیچر اسنیپت نمایش دهد. البته می‌توانید احتمال دیده شدن وبسایت خود در Featured Snippet را افزایش دهید.

انواع فیچر اسنیپت

2 تفاوت Featured Snippet و گراف دانش گوگل چیست؟

گراف دانش گوگل معمولا وقتی نمایش داده می‌شود که نام برندها، افراد مشهور، فیلم، سریال و مواردی شبیه به این جستجو شود. به تصویر زیر نگاه کنید که باکس سمت راست، گراف دانش گوگل است. گراف دانش گوگل معمولا مجموعه‌ای از اطلاعات چندین وبسایت معتبر را نمایش می‌دهد. درحالی که فیچر اسنیپت نمایش دهنده اطلاعات یک سایت است.

همچنین در قسمت پایین گراف دانش گوگل، چندین موضوع مرتبط دیگر توسط گوگل نشان داده شده است. گراف دانش گوگل نیز انواع مختلفی دارد که در مقاله مربوط به آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

3 انواع فیچر اسنیپت

Featured Snippetها انواع مختلفی دارند اما در وب فارسی فقط یک نوع از آن‌ها نمایش داده می‌شود. البته با بروزرسانی‌های مداوم الگوریتم‌های گوگل ممکن است انواع دیگر آن نیز برای ما فعال شود.

3.1 فیچر اسنیپت پاراگراف یا Definition Box

معمول‌ترین نوع فیچر اسنیپت که با آن مواجه می‌شوید، پاراگراف است. گوگل در یک باکس حدود ۴۰ الی ۶۰ کلمه از محتوا را نمایش می‌دهد. این نوع معمولا وقتی مشاهده می‌شود که کاربر از کلمات پرسشی مثل what, who, where و … استفاده کند.

فیچر اسنیپت پاراگراف

3.2 Featured Snippet جدول

هنگامی که پرسش کاربر شامل مقایسه باشد، گوگل فیچر اسنیپت را بصورت جدول نمایش می‌دهد. مثلا پرسش می‌تواند ۱۰۰ کلمه پرجستجو در گوگل یا تخصصی تر مثل مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث باشد.

زمانی که کاربر به دنبال آموزش چیزی بصورت مختصر باشد یا بهترین ابزارهای رایگان سئو را بخواهد، فیچر اسنیپت بصورت لیست شماره گذاری شده یا بولت دار نمایش داده می‌شود.

Featured Snippet از نوع لیست

3.4 فیچر اسنیپت ویدیو

معمولا این نوع Featured Snippet ها از داخل ویدیوهای یوتیوب و در پاسخ به سوالاتی که با چگونه شروع می‌شوند، نمایش داده می‌شوند. در وب فارسی فیچر اسنیپت ویدیویی نمایش داده می‌شود.

3.5 Featured Snippet پاسخ کوتاه

جواب بسیاری از پرسش‌های کاربران در حد یک کلمه است. گوگل نیز با داشتن هوش مصنوعی بالا این نوع فیچر اسنیپت را نمایش می‌دهد تا کاربران نیاز به جستجو در سایت‌های مختلف نداشته باشند.

Featured Snippet پاسخ کوتاه

4 تاثیر فیچر اسنیپت در سئو

  • Featured Snippet باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود. طبق مطالعات سایت Ahref، هنگامی که در نتایج جستجو فیچر اسنیپت وجود داشته باشد، نرخ کلیک وبسایت رتبه اول گوگل نصف می‌شود.
  • باعث شناخته شدن برند خود می‌شوید. مطالب داخل فیچر اسنیپت برای مردم قابل اعتمادتر هستند و همین باعث می‌شود برند شما در ذهن کاربر بماند.
  • احتمال نمایش محتوای سایت بصورت ریچ اسنیپت را افزایش می‌دهید. با وجود اینکه در وب فارسی Featured Snippet زیاد رواج ندارد اما اگر برای آن تلاش کنید، نتایج مثبت دیگری نسبت به رقبا دریافت خواهید کرد. گوگل ممکن است نتایج سایت شما را بصورت ریچ اسنیپت نشان دهد که در بهبود سئو سایت شما موثر است.
  • امکان دیده شدن در جستجوی صوتی افزایش می‌یابد. جستجوی صوتی گوگل، الکسا، سیری و … برای نمایش پاسخ به کاربران از فیچر اسنیپت‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از کاربران موبایل روزانه از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند و همین احتمال نمایش وبسایت شما را بیشتر می‌کند.

5 چگونه محتوای وبسایت در فیچر اسنیپت قرار می‌گیرد؟

حال که تاثیرات Featured Snippet در سئو سایت را متوجه شدید، باید بدانید چگونه محتوای سایت خود را برای قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل آماده کنید. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که محتوای شما در این قسمت از نتایج قرار بگیرد اما ارزش این را دارد که شانس خود را امتحان کنید و از رقبای خود عقب نیافتید.

۱ـ قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل: اولین قدم برای نمایش محتوای شما بصورت فیچر اسنیپت یا حتی ریچ اسنیپت قرار داشتن در صفحه اول گوگل و رتبه‌های بالا است.

۲_تحقیق کلمه کلیدی به کمک SEMrush: شما با کمک ابزار Keyword Magic می‌توانید کلمات کلیدی طولانی و پرسشی مرتبط با سایت خود را جستجو کنید تا به شما نشان دهد کدام یک از این کلمات قابلیت نمایش در فیچر اسنیپت را دارند. حتی ممکن است براساس جستجوی کاربران سوالات مرتبط را به شما پیشنهاد دهد. شما می‌توانید بدون ابزار نیز این کار را از طریق جستجو در گوگل انجام دهید اما بسیار زمانبر است.

۳ـ محتوا باید حقیقی، واضح و مختصر باشد: هرچه محتوای شما صریح‌تر درباره پرسش کاربر پاسخ داده باشد، احتمال نمایش آن به عنوان Featured Snippet بیشتر است. همچنین محتوا نباید دروغین باشد چون گوگل فقط محتواهای واقعی و درست را در این بخش نمایش می‌دهد.

۴ـ کمک گرفتن از People Also Ask: در این بخش شما می‌توانید سوالات کاربران را ببینید و برای محتواهای وبسایت خود ایده بگیرید. حتی می‌توانید سوالات انگلیسی را پیدا کنید و آن‌ها را در زبان فارسی به کار ببرید.

۵ـ استفاده از استراکچر دیتا: شما با استفاده از داده‌های ساختار یافته به گوگل کمک می‌کنید محتوای شما را شناسایی کند و آن را بصورت ریچ اسنیپت نمایش دهد. سایت‌هایی که از داده‌های ساختار یافته یا حتی اسکیما استفاده می‌کنند، شانس بیشتری برای نمایش به عنوان Featured Snippet نسبت به سایت‌های دیگر دارند.

۶ـ استفاده از انواع فیچر اسنیپت: شما اگر مطالب داخل سایت خود را بصورت جدول یا لیست مرتب قرار دهید، احتمال زیادی دارد که مورد توجه گوگل قرار بگیرد. جداول باعث راحتی کاربر در کسب اطلاعات می‌شوند و این برای گوگل با اهمیت است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4.3 / 5. تعداد رای: 3

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.