الگوریتم E-A-T گوگل چیست؟ و چه تاثیری در سئو دارد؟
یکی از مهمترین الگوریتمهای گوگل برای بررسی کیفیت محتوای سایتها الگوریتم E-A-T است. این الگوریتم برخلاف سایر الگوریتمهای گوگل زیاد شناخته شده نیست اما تاثیراتی دارد که نباید از آن غافل شد.
توصیه میشود بعد از این مقاله به روزرسانی جدید این الگوریتم به نام مفهوم E-E-A-T را مطالعه کنید.
الگوریتم E-A-T گوگل چیست؟
این الگوریتم در سال ۲۰۱۸ به منظور بررسی صحت محتوای صفحات وبسایتها مثل صفحات YMYL توسط گوگل معرفی شد و برخی از سایتها نوساناتی را در رتبه بندی تجربه کردند. صفحات YMYL صفحاتی هستند که در حوزه سرمایه گذاری، پزشکی یا سلامت فعالیت دارند. گوگل این صفحات را بیشتر از صفحات عادی مورد بررسی قرار میدهد زیرا با سلامت و پول افراد در ارتباط هستند.
الگوریتم E-A-T مخفف Expertise به معنای تخصص، Authoritativeness به معنای اعتبار و Trustworthiness به معنای اعتماد است. در ادامه با کارکرد این الگوریتم و این سه معیار بیشتر آشنا میشویم.
Expertise (تخصص)
براساس این معیار الگوریتم E-A-T محتوای وبسایتها باید کاملا تخصصی باشد. درواقع بهتر است نویسندگان سایتها افراد متخصص در آن حوزه باشند و این موضوع در صفحات YMYL بیشتر اهمیت دارد. البته اگر این محتوای تخصصی جذابیتی نداشته باشد و نتواند نظر مخاطبان را جلب کند، گوگل نیز به آن توجهی نخواهد کرد. پس در تولید محتوای اصولی فقط تخصص ملاک نیست.
Authoritativeness (اعتبار)
یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای بررسی محتوای صفحات توسط الگوریتم E-A-T اعتبار آن است. گوگل این اعتبار را از بک لینکهایی بررسی میکند که از سایتهای معتبر برای محتوای خود دریافت میکنید. سایتهای مرجع مثل ویکی پدیا اعتبار بالایی نزد گوگل دارند و دریافت بک لینک از آنها برای بهبود سئوی سایت موثر است.
Trustworthiness (قابل اعتماد بودن)
گوگل قابل اعتماد بودن یک وبسایت را با موارد مختلفی مثل داشتن اطلاعات تماس، شماره تلفنهای پشتیبانی، ذکر نام نویسندههای محتوا، مدت زمان حضور کاربر در سایت و نرخ پرش بررسی میکند. قابل اعتماد بودن صفحات YMYL بسیار مهم است زیرا مطالب آنها باید توسط افراد معتبر نوشته شده باشد. شما میتوانید با رعایت مواردی مثل استفاده از اینفوگرافیکها، پرسش و پاسخ و اطلاعات کامل صفحه درباره ما کاربران را طولانیتر در سایت شما نگهدارید.
چگونه به کمک الگوریتم E-A-T گوگل رتبه خود را بهبود ببخشیم؟
اگرچه بسیاری معتقدند الگوریتم E-A-T بطور مستقیم تاثیری در رتبه وبسایتها ندارد اما با ایجاد سیگنال بین کاربر و سایت میتواند در سئو سایت موثر باشد.
1_ بروزرسانی محتوا
موضوعات صفحات YMYL که شامل نکات پزشکی یا امور مالیاتی و سرمایه گذاری است، بهتر است دائما بروزرسانی شود. به روزرسانی محتوا باعث میشود الگوریتم E-A-T متوجه شود که شما برای کاربران ارزش قائل هستید و اطلاعات بروز را در اختیار آنها قرار میدهید.
2_ تکمیل صفحه درباره ما
شاید بسیاری از وبسایتها به داشتن صفحه درباره ما توجه نکنند اما وجود این صفحه درواقع باعث اعتماد کاربران به کسب و کار میشود. بهتر است در صفحه درباره ما اطلاعات کاملی از تیم کاری، تخصصها و پروژههای خود قرار دهید.
3ـ معرفی اعضای تیم
وبسایتهایی که دارای صفحات YMYL هستند، میتوانند برای اعضای تیم خود به خصوص نویسندگان محتوا پروفایل تشکیل دهند. در پروفایل هر فرد نام کامل همراه با رزومه و تخصص او قرار بگیرد. این موضوع نشان دهنده این است که افراد متخصص در حوزه موردنظر مشغول به فعالیت هستند.
4_ بهبود لینک سازی خارجی
طبق یک برنامه اصولی سعی کنید تعداد و کیفیت بک لینکهای دریافتی خود را برای افزایش اعتبار نزد الگوریتم E-A-T گوگل زیاد کنید. گوگل در موضوع بک لینک بسیار حساس و بادقت عمل میکند.