10 گوگل پتنت موثر در سئو
برای یادگیری سئو هیچ منبع یادگیری جامعی از طرف خود گوگل ارائه نشده است. رفتارهای گوگل نسبت به سایتها در طول زمان باعث شده اطلاعات زیادی نسبت به سئو در اختیار افراد قرار بگیرد. برخی از گوگل پتنتها نیز میتوانند راهنمای خوبی برای طراحی استراتژی سئو باشند. در این مقاله گوگل پتنتهای موثر در سئو را بررسی میکنیم.
گوگل پتنت چیست؟
زمانی که موتور جستجوی گوگل یک روش جدید برای بهبود جستجوی کاربران کشف میکند، درخواست ثبت اختراع آن را به اداره USPTO (ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده) اعلام میکند. این روشهای جدید یا پتنتها بصورت یک سند فنی همراه با توضیحات کامل و الگوریتمهای گوگل هستند. گوگل با ثبت پتنتها از کپی شدن آن توسط موتورهای جستجوی دیگر جلوگیری میکند و برتری خود را نسبت به رقبا نشان میدهد.
از کجا میتوانیم گوگل پتنتها را پیدا کنیم؟
وبسایت رسمی شرکت USPTO این پتنتها را بطور کامل ثبت کرده است. تعداد پتنتهای ثبت شده توسط گوگل بسیار زیاد است و بسیاری از آنها به سئو مرتبط نیستند. همچنین درک این پتنتها برای عموم افراد کار سختی است. شما برای پیگیری گوگل پتنتهای مرتبط با سئو میتوانید سئوکارانی را دنبال کنید که متخصصان ثبت پتنت هستند. آنها در میان هزاران پتنت، گوگل پتنتهای تاثیرگذار در سئو را جداسازی کرده و به اشتراک میگذارند. البته تنها فردی که سابقه نوشتن طولانی و کامل در این حوزه است، بیل اسلاوسکی است که در وبسایت شخصی خود نوشتههایش را منتشر میکند.
۱۰ گوگل پتنت موثر در سئو
در ادامه ۱۰ گوگل پتنت که برای بهبود سئو وبسایت موثر هستند را بطور خلاصه بررسی میکنیم.
۱ـ خوشه بندی محتوا
منظور از خوشه بندی محتوا، تولید مقالات در یک شاخه و موضوع اصلی سایت است. هرچه سایت تخصصی تر باشد و در یک موضوع فعالیت کند، برای بهبود سئوی آن بهتر است. بهتر است به این موضوع در استراتژی تولید محتوا توجه شود و یک موضوع بصورت دسته اصلی و سایر موضوعات زیرشاخههای آن باشند.
۲ـ امتیازدهی سند بر اساس قدمت آن
قدمت صفحه را میتوان با شیوههای مختلفی تعیین کرد اما معمولا از اولین باری که رباتهای گوگل خزش کرده باشند، محاسبه میشود. براساس این گوگل پتنت از قدمت صفحه برای محاسبه میانگین نرخ لینک آن استفاده میشود. (تعداد بک لینک تقسیم بر سن صفحه) میانگین نرخ لینک به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه سایت شناخته میشود. بهتر است با افزایش قدمت صفحات وبسایت میزان بک لینکهای آن را نیز بیشتر کنید. اشتراک گذاری محتوای سایت در شبکههای اجتماعی بطور مرتب میتواند تاثیرگذار باشد.
۳ـ موتور جستجوی مبتنی بر مفهوم موردنظر کاربر
یکی دیگر از گوگل پتنتهای موثر در سئو، به کاربردن کلمات کلیدی مترادف برای یک صفحه است. در طول سالها، گوگل اسنادی را در ارتباط با کلمات کلیدی و معیارهای خود برای رتبهبندی وبسایت مطرح کرده است. آخرین پتنت منتشر شده نیز درباره استفاده از کلمات مرتبط برای یک موضوع است. به عنوان مثال اگر صفحهای در وبسایت خود درباره طراحی ویلا دارید، بهتر است از کلماتی مثل طراحی باغ ویلا، ساخت ویلا در شهرهای مختلف و … نیز در آن صفحه استفاده کنید.
4_ رتبه بندی براساس مدت زمان تماشا
گوگل پتنتها مدت زمان بازدید را برای هر نوع محتوا تحلیل میکنند و گوگل براساس آن رتبه بندی میکند. برای پیشرفت در سئو باید روشهای جدید برای جذب مخاطبان را پیدا کرد. یکی از این روشها تولید محتوای جامع و با کیفیت و استفاده از رسانههای تصویری، ویدیویی، پرسش و پاسخ و … برای وبسایت است. با استفاده از ویدیو در صفحات وبسایت مدت زمان بازدید کاربران بیشتر میشود و در رتبه بندی تاثیر مثبتی میگذارد.
۵ـ تغییر رتبه بندی وبسایت براساس بازخورد کاربر
این پتنت گوگل در گذشته فقط میزان کلیک کاربر را به عنوان معیار رتبه بندی در نظر میگرفت. با گذشت زمان این معیار تغییر پیدا کرد و اکنون میانگینی بین تعداد کلیکها و مدت زمان بازدید را بر روی رتبه بندی تاثیر میدهد (شبیه به نرخ پرش). براساس این پتنت موثر در سئو، بهتر است دقت کنید از عناوین و توضیحات متای مناسب برای صفحات وبسایت خود استفاده کنید تا میزان کلیک کاربران افزایش یابد.
۶ـ پیش بینی کیفیت سایت
گوگل تعدادی پتنت ثبت کرده که محتوای بیهوده، با کیفیت پایین، استفاده بی رویه از کلمات کلیدی و محتوای کپی را تشخیص میدهند. این گوگل پتنتها از n-gram (رشتههای کلمه) برای تحلیل کیفیت محتوا استفاده میکنند. درواقع این الگوریتم مجموعهای از صفحات و محتواهای با کیفیت را مشخص میکند و محتواهای جدید را از نظر کیفی با آن مقایسه میکند. به همین دلیل استفاده از محتوای اصولی و جدید باعث بالاتر رفتن کیفیت سایت نیز میشود.
۷ـ نتایج جستجو براساس پرسش کاربر
هنگامی که یک جستجو با هدف بسیار مشخص توسط کاربر انجام میشود، گوگل سایتهای برتر را اسکن میکند تا عنوان پرسش کاربر و پاسخ مختصر برای آن را پیدا کند. مثلا کاربری سرچ میکند: ارتفاع برج خلیفه چقدر است؟ گوگل سایتی که در محتوایش از این عنوان استفاده کرده و پاسخ کوتاه داده را برای نمایش به کاربر انتخاب میکند. توصیه میشود که طبق این گوگل پتنتهای موثر در سئو، سعی کنید در محتواهای سایت هدینگها را براساس پرسش کاربران همراه با جواب مختصر بنویسید.
۸ـ رتبه بندی اسناد براساس رفتار کاربر یا ویژگی دادهها
ابداع این پتنت به بررسی شاخصهای مختلف کمک میکند تا احتمال کلیک کاربر بر روی لینکهای یک صفحه را ارزیابی کند. انتخاب یک انکرتکست مناسب برای لینکسازی داخلی و یا بک لینک گرفتن بسیار مهم است. همچنین انکرتکست یک بک لینک بهتر است کلمه کلیدی آن صفحه باشد.
۹ـ تعیین معیار کیفیت برای یک منبع
از دیگر گوگل پتنتهای موثر در سئو، بررسی ارزش بک لینکها است. این پتنت ارزش بک لینکها را با میزان کلیک بر آن محاسبه میکند. درواقع اگر شما برای وبسایت خود رپورتاژ بروید اما هیچ کاربری رو لینک شما کلیک نکند، هیچ ارزشی برای بهبود سئو آن نخواهد داشت. بهتر است هنگام ساخت بک لینک از تعداد لینکهای کمتری استفاده کنید تا شانس کلیک بر روی آن افزایش یابد.
۱۰ـ شناسایی نظرات محلی برای جستجوی محلی
این پتنت اشاره میکند که گوگل با توجه به محل یک کسب و کار نظرات افراد محلی را بررسی میکند. برای مثال اگر فردی در تهران برای اکانت گوگل بیزینس کسب و کار در شهر دیگر نظرات مثبت بگذارد، گوگل آن را تاثیر نمیدهد. شما میتوانید مشتریان خود را با ارسال ایمیل و برگزاری تخفیفها ترغیب کنید تا نظرات خود را نسبت به کسب و کار شما اعلام کنند. این موضوع در بهبود سئو وبسایت بسیار تاثیر مثبتی دارد.
واقعاً عالی، یک مقاله حرفه ای
سلام مقاله بسیار خوبی بود، تشکر، این پتنت ها چقدر در سئو موثر هستند؟
سلام، دوست گرامی خوشحالیم مفید واقع شده، به طور قطع پتنت های سئو رو در صورتی که روی استراتژی سئوتون اعمال و رعایت کنید رشد بسیار خوبی خواهید داشت
سلام
لینک پتنت هارو نمیزارید؟
سلام از این لینک میتونید پتنتهای مرتبط با سئو رو سرچ کنید و ببینید. https://www.uspto.gov/patents