الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

0
(0)

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ – Google Pigeon Algorithm که در سال 2014 معرفی شد، الگوریتمی است که در ارائه بهترین نتایج جستجوی محلی به گوگل کمک می‌کند.

این الگوریتم در ابتدا فقط در آمریکا و سپس در سایت‌های انگلیسی زبان کشورهای انگلستان، کانادا و استرالیا اعمال شد و تغییرات چشمگیری را در صفحات نتایج گوگل SERPs برای جستجوهای محلی به وجود آورد.

تاثیرات منفی و خطرات (Hazard) کبوتر گوگل متوجه سایت‌های زیر است:

  • سایت‌هایی که در بهینه‌سازی صفحاتشان ضعیف عمل کرده‌اند.
  • سایت‌هایی که تنظیمات نامناسبی برای صفحه Google My Business دارند.
  • سایت‌هایی که آدرس ثبت شده در صفحه Google My Business آنها با آدرس ثبت شده در دایرکتور‌های مرجع متفاوت باشد.
  • سایت‌هایی که در دایرکتوری‌های مرجع محلی مرتبط با کسب و کارخود، اطلاعات خود را ثبت نکرده‌اند.

برای اینکه جزئیات بیشتری از الگوریتم کبوتر بدانید، تا انتهای این مقاله با سئوف همراه باشید.

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ – Google Pigeon Algorithm

الگوریتم کبوتر گوگل یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل است که در انجام جستجوهای محلی به این موتور جستجو کمک می‌کند.

گوگل همواره با محتوای سایت‌ها سروکار دارد و به دنبال ارائه نتایجی مفید به کاربر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر متن، عکس، ویدئو و صوت، لوکیشن یا مکان فیزیکی نیز اکنون جزء محتوا به حساب می‌آید. کبوتر گوگل، روی پردازش این نوع از محتوا تمرکز دارد.

برای رتبه‌بندی سایت‌ها چه در نتایج جستجوی لوکال (محلی) و چه در نتایج جستجوی غیر محلی، فاکتورهای سنتی رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شود. الگوریتم‌ کبوتر، علاوه بر این فاکتورها، موقعیت مکانی و مسافت را نیز بعنوان یک فاکتور کلیدی در نتایج جستجوی محلی اعمال می‌کند.

نام الگوریتم را کبوتر گذاشته‌اند زیرا کبوتر می‌تواند جزئیات را به دقت بررسی کند. الگوریتم کبوتر نیز می‌تواند از بین چندین هزار سایت ایندکس شده، جزئیاتشان را بررسی کند و سایت‌هایی را که کاربر انتظار دارد برای او نمایش دهد.

هدف و نحوه کار الگوریتم کبوتر گوگل

هدف الگوریتم کبوتر ارائه نتایجی بهتر، مفیدتر و مرتبط تر در جستجوهای محلی به کاربر است.

مثلا اگر شما در شهر مشهد هستید و عبارت “رستوران‌های نزدیک من” را جستجو می‌کنید، الگوریتم کبوتر گوگل با در نظر گرفتن یک شعاع مشخص اطراف شما، تعدادی از رستوران‌هایی که در آن محدوده قرار دارند را برای شما نمایش می‌دهد. حال اگر در شهر تهران باشید و همین عبارت را جستجو کنید، نتایج تغییر خواهند کرد و رستوران‌های شهر تهران که در نزدیکی شما قرار دارند برای شما نمایش داده می‌شوند.

اگر مقاله “چک لیست سئو: 200 قدم برای سئو سایت” را در سایت ما مطالعه کرده باشید متوجه می‌شوید که گوگل، 200 فاکتور برای رتبه‌بندی سایت‌ها معرفی کرده است. قبل از الگوریتم Google pigeon این فاکتورها به تنهایی برای ارائه نتایج جستجوها در نظر گرفته می‌شد.

اما با آمدن کبوتر گوگل، در جستجوهای لوکال که مکان فیزیکی هم نقش دارد و بعنوان محتوا در نظر گرفته می‌شود، لوکیشن و مسافت نیز بعنوان فاکتورهای رتبه‌بندی در نظر گرفته شدند. اینها فاکتورهای سئوی محلی به حساب می‌آیند.

در واقع الگوریتم کبوتر گوگل، نتایج جسجتو را برای هر فرد بر اساس موقعیت فیزیکی او دقیقتر و شخصی‌تر می‌کند.

سئوی محلی یا Local SEO و جستجوگر محلی یا Local Searcher

وقتی کاربر در جستجوی خود از یک عبارت استفاده کند که مربوط به مکان خاصی باشد (مثل “کلینیک زیبایی در شهرک غرب”)، آن کاربر جستجوگر محلی محسوب می‌شود. یعنی کسی که یک جستجوی محلی انجام می‌دهد. اما گاهی هم کاربر به دنبال یک نتیجه محلی است اما عبارت مکانی خاصی را در جستجو بکار نمی‌برد. این کاربر نیز جستجوگر محلی به حساب می‌آید. مثلا کسی که عبارت “کلینیک زیبایی” را جستجو می‌کند به احتمال زیاد به دنبال بهترین کلینیک زیبایی در اطراف خود است نه در یک شهر دیگر.

سئوی محلی یعنی بهینه‌سازی سایت برای جستجوهای محلی. جستجوهای محلی روزبه روز در حال افزایش هستند پس اگر کسب و کاری ، روی سئوی محلی خود کار کند می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

تاثیر الگوریتم کبوتر روی سئو و سئوی محلی

کبوتر گوگل منجر به کاهش چشمگیر (حداقل 50 درصدی) در تعداد کوئری‌هایی که گوگل در پاسخ به آنها، پک‌های محلی ارائه می‌کرد شد. درباره Local Packs یا پک‌های محلی صحبت خواهیم کرد.

همچنین این الگوریتم فرصتی برای رشد محلی کسب و کارها فراهم کرد. باعث افزایش رقابت بین کسب و کارهای محلی شد. و باعث افزایش رتبه سایت‌های دایرکتوری مرجع شد. درباره دایرکتوری‌ها نیز در همین مقاله توضیح خواهیم داد.

تاثیر کبوتر گوگل بر لوکال پک و شکل ظاهری گوگل

اول باید بدانیم لوکال پک چیست. در جستجوهایی که ماهیت محلی دارند، گوگل در صفحه نتایج، بجز نتایج طبیعی جستجو تعدادی نتیجه محلی را نیز نمایش می‌دهد که شامل نام و شماره تلفن و آدرس و موارد این چینینی مربوط به آن کسب و کار است. این مجموعه داخل کادری قرار دارند که به آن لوکال پک گویند و در واقع نتایج محلی جستجو را نمایش می‌دهند.

در این پک در ابتدا ده نتیجه نمایش داده می‌شد (بدون نقشه گوگل) که بعدها به هفت مورد کاهش پیدا کرد. اما با آمدن Google Pigeon Algorithm این بخش با ظاهری جدید و با نمایش سه نتیجه محلی که در آن موقعیت فرد جستجو کننده و فاصله او از محل فیزیکی کسب و کارها نیز مد نظر قرار گرفته است در صفحه نتایج قرار گرفت (به همراه نقشه گوگل).

الگوریتم کبوتر
نتایج لوکال پک جستجو عبارت «فست فود های میدان انقلاب» توسط الگوریتم Pigeon

تاثیر کبوتر گوگل بر سایت‌های دایرکتوری مرجع یا Citation Directory

دایرکتوری‌ها سایت‌هایی هستند که به معرفی کسب و کارها می‌پردازند. مثل زمان‌های گذشته که بعضی شرکت‌های بازاریابی، با دریافت هزینه از کسب و کارهای یک منطقه، آنها را در یک کتابچه تبلیغاتی معرفی می‌کردند و آن کتابچه را به شکل‌های مختلف در دسترس افراد قرار می‌دادند.

دایرکتوری‌ها لیستی از مشاغل و کسب و کارها را در خود دارند. مثلا ممکن است شما عبارت “فست فودهای میدان انقلاب” را جستجو کنید. گوگل به جای اینکه یک سری فست فود نمایش دهد، سایت‌هایی را نمایش می‌دهد که داخل آنها فهرست فست فودهای اطراف میدان انقلاب وجود دارد.

الگوریتم کبوتر
نتایج جستجو عبارت «فست فود های میدان انقلاب» توسط الگوریتم جستجو محلی کبوتر

معمولا برخی از این سایت‌ها علاوه بر معرفی کسب و کارهای محلی یک حوزه خاص، امکان امتیاز دادن نیز به کاربران می‌دهند. بدین ترتیب بهتر می‌توانید درباره انتخاب خود تصمیم بگیرید.

با معرفی الگوریتم کبوتر گوگل، دایرکتوری‌ها مخاطبان بیشتری پیدا کردند و توانستند رتبه بهتری در نتایج محلی بگیرند.

تاثیر الگوریتم Pigeon بر کسب و کارها و کاربران

خوب مثل هر الگوریتم دیگر گوگل، کبوتر نیز برای بعضی کسب و کارها سودآوری و برای بعضی دیگر ضرر به همراه داشت. اما باید بررسی دقیق‌تری انجام داد.

گوگل همواره به کاربر و محتوایی که به او ارائه می‌کند اهمیت می‌دهد. در ظهور الگوریتم جدید، همیشه یک طرف قضیه کاربران هستند و یک طرف قضیه کسب و کارها هستند. فعلا فقط درباره کسب و کارها صحبت می‌کنیم.

آمار بسیار دقیقی در رابطه با تصور افراد از تاثیرات مثبت یا منفی الگوریتم کبوتر روی کسب و کارها و همچنین کاربران توسط منابع معتبر اعلام شده است. اما ما در اینجا قصد ارائه اعداد و ارقام را نداریم و فقط خلاصه‌ای از آنرا بیان می‌کنیم.

با بررسی آمار و ارقام، پژوهشگران متوجه شدند که الگوریتم کبوتر گوگل، برای کاربران مفیدتر از کسب وکارها بوده است. ببینیم علت چیست.

وقتی کاربری عبارت “فست فودهای میدان انقلاب” را جستجو می‌کند یک جستجوی محلی انجام داده است. او انتظار دارد نتایج مفیدی از گوگل دریافت کند. مطمئنا اگر گوگل نتایج را از بین تمام فست فودهای تهران برای او نمایش دهد، نمی‌تواند کاربر را راضی کند. در اینجا الگوریتم کبوتر وارد صحنه می‌شود. الگوریتم، موقعیت مکانی کاربر را بعنوان مرکز یک دایره قرار می‌دهد و شعاع خاصی از این مرکز را در نظر می‌گیرد.

سپس تمام فاکتورهای سنتی جستجو (همان 200 فاکتور) بعلاوه کمترین فاصله تا کاربر (مرکز دایره) را در نظر می‌گیرد و روی کسب و کارهایی که در آن شعاع خاص وجود دارند اعمال می‌کند تا بهترین نتایج را برای کاربر ارائه دهد.

پس کاربر مطمئنا از این نتایج نسبت به نتایجی که قبل از الگوریتم کبوتر ارائه می‌شد. چرا که این نتایج، محلی هستند و به نیاز کاربر نزدیکتر هستند.

اما از طرفی روی بعضی از کسب و کارها تاثیر منفی دارد. چون بعضی از آنها در فیلتر اولیه الگوریتم که همان شعاع باشد، فیلتر می‌شوند. بعضی از کسب و کارها هم از این الگوریتم سود بردند. آنهایی که قدرت رقابت روی کلمات کلیدی سخت را در بین نتایج عمومی گوگل نداشتند، در بین نتایج محلی راحت‌تر می‌توانستند خود را نشان دهند.

شاید اثرات منفی الگوریتم کبوتر روی بعضی مشاغل در ابتدا محسوس بوده باشد. اما در طولانی مدت باعث رقابت بین کسب و کارها، رشد آنها و بهتر شدن خدمات و کیفیتشان شده است. کسب و کارهای کوچک و ضعیف روی سئوی محلی (Local SEO) خود کار کردند و توانستند خود را بالا بکشند.

اما یک نکته دیگر را نیز باید در نظر گرفت. آن هم ترافیک و نرخ تبدیل است که باید قبل و بعد از انتشار الگوریتم بررسی شود.

تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر ترافیک و نرخ تبدیل سایت‌ها

تعداد ورودی سایت‌ها بعد از الگوریتم Google Pigeon تغییر کرده است. چون هم اندازه لوکال پک کاهش یافته و هم اینکه محدوده جغرافیایی آن کم شده است. پس ترافیک سایت‌ها کاهش یافته است. اما مساله مهمتر برای یک کسب و کار نرخ تبدیل ورودی به مشتری است که بعد از الگوریتم کبوتر افزایش داشته است.

فرض کنید یک سایت روزانه بطور متوسط 100 ورودی داشته است که از این میان حدود 20 نفر خرید می‌کردند یا فرمی را پر می‌کردند. با آمدن الگوریتم کبوتر، میزان ورودی به حدود 50 عدد کاهش یافته است که از این 50 نفر حدود 35 نفر خرید انجام می‌دهند.

پس با وجود کاهش ترافیک، نرخ تبدیل که بسیار مهم است افزایش داشته است. علت این موضوع آن است که نتایج دقیقتر و شخصی تر شده و به خواسته کاربر نزدیک است. پس احتمال اینکه کاربر، مخاطب هدف یک کسب و کار در صفحه نتایج باشد خیلی زیاد است.

کدام سایت‌ها بیشتر از همه از جانب الگوریتم کبوتر سود بردند؟

Google Pigeon Algorithm همانطور که گفتیم باعث پرطرفدار شدن و افزایش رتبه سایت‌های دایرکتوری شد. اما بیشترین ضرر را هم طبق آمار، سایت‌هایی مانند املاک و یا کاریابی‌ها متحمل شدند. این ضررها مربوط به اوایل این الگوریتم که در آمریکا و چندکشور انگلیسی زبان اعمال شده بود است.

سخن آخر: برای تاثیر گذاشتن روی الگوریتم کبوتر چه کار کنیم؟

1- سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنید.

این کار از طریق نقشه گوگل و یا اپلیکیشن آن امکان‌پذیر است. دقیت کنید که اطلاعات شرکت را دقیق و درست وارد کنید.

وارد کردن اطلاعاتی مثل آدرس، تلفن، ساعت کاری، وب‌سایت، نام محل کار و…. برای ثبت محل کار در گوگل

2- اطلاعات تماس را در تمام صفحات سایت درج کنید.

این اطلاعات باید با مواردی که روی نقشه گوگل ثبت کرده‌اید یکسان باشد. بهتر است اطلاعات تماس را در فوتر سایت قرار دهید تا در همه صفحات نمایش داده شود و کراولرهای موتور جستجو بتوانند آن را در تمام صفحات ببینند.

3- اطلاعات کسب و کار خود را در سایت‌های دایرکتوری محلی ثبت کنید.

گفتیم که سایت‌های دایرکتوری با افزایش مخاطب روبرو بوده‌اند. بدین ترتیب با ثبت سایت خود در آنجا، مخاطبان بیشتری شما را خواهند دید.

4- مخاطبان را تشویق به نظردهی کنند.

در Google Maps امکان نظر دهی کاربران وجود دارد. هرچه کاربران نظرات بیشتری ثبت کنند به شما اعتبار بیشتری می‌بخشند.

5- بر سیگنال‌‌های سنتی و ارگانیک سئو تاکید کنید.

این یعنی کارهایی که برای سئوی سایت مناسب است را انجام دهید. مثل بک‌لینک گرفتن، لینک‌سازی داخلی، تولید محتوای باارزش و یونیک و غیره.

6- روی اصول سئوی محلی و محتوای محلی کار کنید.

سعی کنید محتواها، تصاویر و ویدئوهایی منتشر کنید که شما را به یک مکان مرتبط می‌کند. این یک سیگنال سئوی محلی است و الگوریتم کبوتر اولویت بالاتری به شما بعنوان یک منبع اطلاعاتی در آن منطقه می‌دهد. همچنین اصول پایه لوکال سئو را نیز رعایت کنید.

الگوریتم موش کور که در یک مقاله جداگانه به آن پرداخته‌ایم به الگوریتم کبوتر گوگل در انجام جستجوی محلی کمک می‌کند. برای تکمیل اطلاعات خود در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم آن مقاله را نیز مطالعه نمایید.

پیروز و موفق باشید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

3 نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام. نوشتن آدرس فیزیکی در سایت سبب بهبود جایگاه سایت در نتایج گوگل میشه؟ یا فقط برای سئو محلی مهمه؟
    مثلا برای سایت های خبری نوشتن آدرس فیزیکی مهمه؟

    1. seof می گوید

      سلام نوشتن آدرس تاثیر مستقیمی در سئو نداره، ولی در سئوی محلی خیلی مهمه. خیر برای سایت خبری تاثیر چندانی نداره

  2. Shayan می گوید

    بسیار عالی و مفید؛ سپاس از شما 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.