یافتههای جدید نشان میدهد گوگل توضیحات متا را در 70 درصد موارد بازنویسی میکند!
توضیحات متا در واقع توضیحاتی هستند که در صفحه نتایج جستجو (SERPs) در زیر هر لینک قرار میگیرد.
در این مقاله درباره بازنویسی بعضی از توضیحات متا توسط گوگلو علت این مساله صحبت خواهیم کرد.
در مقاله “سئو چیست؟” درباره بهینهسازی توضیحات متا از دید سئو توضیح دادهایم که میتوانید با مطالعه آن اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.
و اما نتیجه پژوهشی که در بالا اشاره کردیم چه بود؟
گوگل توضیحات متای 70 درصد نتایج صفحه اول نتایج جستجو را بازنویسی میکند. این نتیجه اخیرا در یک پژوهش بدست آمده است. این پژوهش بیش از 3000 کلمه کلیدی را مورد بررسی قرار داده است.
نتایج جستجو هم در دسکتاپ و هم در موبایل توسط پورتنت (اسم محقق) بررسی شدند و مشخص شد که گوگل، توضیحات متای 71 درصد نتایج موبایل و 68 درصد نتایج دسکتاپ را بازنویسی میکند.
بر این اساس میتوان گفت که گوگل در 30 درصد مواقع از توضیحات متای خود صفحه استفاده میکند.
نرخ بازنویسی توضیحات متا بر اساس جایگاه در بین نتایج جستجو
اطلاعات حاصل از پژوهش در درجه اول روی صفحه اول نتایج ارگانیک تمرکز دارد (بدون درنظر گرفتن Featured Snippet ها).
پورتنت اشاره میکند که در نرخ بازنویسی MetaDescription نتایج چهارم تا ششم تغییراتی وجود دارد. این تغییرات ممکن است بخاطر این باشد که گوگل سعی دارد میزان مرتبط بودن آن نتایج را افزایش دهد.
حدس من این است که از آنجایی که موقعیتهای اول تا سوم بیشترین نرخ کلیک را دارند، گوگل احتمالا سعی دارد میزان مرتبط بودن نتایج چهارم تا ششم را ارتقا دهد.
و این کار را انجام میدهد تا آنها هم نرخ کلیک بیشتری را قبل از اینکه کاربر صفحه یا حتی نتایج جستجو را برای جستجوی چیز دیگری ترک کند بدست بیاورند (افزایش نرخ پرش).
پس بازنویسی توضیحات متا بیشتر به جایگاه و رتبه آن لینک در صفحه نتایج دارد.
بازنویسی توضیحات متا بر اساس حجم جستجو
روندها هنگام بررسی رابطه بین نرخ بازنویسی و و حجم جستجو رصد شدند.
شایان ذکر است هرچقدر حجم جستجو بیشتر بود، گوگل تمایل کمتری برای بازنویسی توضیحات متا نشان میداد.
او حدس میزند این بخاطر این است که سئوکاران در نوشتن توضیحات متا اولویت را در بکار بردن کلمات کلیدی که بیشترین جستجوی ماهیانه را دارند میگذارند.
پس چرا چنین رابطهای را میبینیم؟ فکر میکنم این به آن علت است که سئوکارها روی نوشتن توضیحات متا برای کلمات کلیدی اصلی تمایل بیشتری دارند تا کلمات کلیدی طولانی.
احتمالا شما روی عباراتی با میزان جستجوی ده بار در ماه تمرکز زیادی نمیکنید. و چنین عباراتی نیز تنوع بسیار بالایی دارند. حتی برای اینکه در یک توضیح متا به آنها اکتفا کنید طولانی هستند.
طول نمایش توضیحات متا
یک عامل دیگر که در بحث توضیحات متا میتواند متغیر باشد این است که گوگل چه تعداد کاراکتر را نمایش میدهد.
دسکتاپ
طی مطالعه این نتیجه حاصل شده که در دسکتاپ، تعداد کاراکتری که نمایش داده میشود در 156 اوج میگیرد و بعد از 165 به سرعت کاهش مییابد.
این عدد میتواند به 142 کاراکتر نیز برسد، درصورتیکه در این اسنیپت تاریخ هم نمایش داده شود.
وقتی گوگل توضیحات متا را بازنویسی میکند تمایل دارد بین 160 تا 167 کاراکتر را نمایش دهد. با نمایش تاریخ این بازه به 147 الی 149 میرسد.
مشخصا گوگل فضای کار بیشتری را به خود میدهد تا به مالکان سایتها.
موبایل
در موبایل، کاراکترهای قابل نمایش برای اسنیپتهایی که تاریخ انتشار را نمایش نمیدهند تا 118 بالا میرود و بعد از 121 افت میکند.
طول توضیحات متا روی موبایل برای اسنیپتهای دارای تاریخ انتشار بین 95 تا 105 کاراکتر میباشد.
وقتی گوگل توضیحات متا را بازنویسی میکند روی موبایل بین 114 تا 121 کاراکتر را نمایش میدهد. با نمایش تاریخ این بازه به چیزی بین 99 تا 105 کاراکتر میرسد.
توصیهها
سئوکارها با این اطلاعات جدید درباره توضیحات متا چه کاری میتوانند بکنند؟
توصیه پورتنت این است که:
- برای صفحات معمولی، توضیحات متا را بین 150 الی 160 کاراکتر بنویسند.
- برای پستهای بلاگ بین 138 الی 148 کاراکتر توضیح متا بنویسند.
- مهمترین اطلاعات را در 100 کاراکتر اول قرار دهند.
بدون توجه به اینکه گوگل فقط در 30 درصد موارد، توضیحات متای مالک سایت را استفاده میکند، باید بدانیم که نوشتن این توضیحات مهم است.