AMP چیست؟ سریع‌ترین صفحات در نتایج جستجو

0
(0)

طبق تحقیقات گوگل در سال 2020، از سال 2011 ترافیک استفاده از رسانه‌ها با تلفن همراه 504% رشد داشته است. با توجه به این آمار گوگل سعی کرد تا تجربه بهتری برای کاربران موبایلی به وجود آورد. در این مقاله از سایت سئوف با این بهینه‌سازی گوگل برای کاربران تلفن همراه آشنا می‌شویم. همچنین این بهینه‌سازی گوگل روی سئو وبسایت تاثیر دارد.

1 AMP چیست؟

در سال 2016 گوگل یک چارچوب متن باز را همراه با مشارکت شرکت‌هایی مثل وردپرس و Adobe، راه اندازی کرد که به آن Accelerated Mobile Pages یا به اختصار AMP می‌گویند. با ساخته شدن آن راهی ساده برای بالا بردن سرعت صفحات وب‌سایت در موبایل و بهینه‌سازی تجربه کاربر ایجاد شد.

با استفاده از AMP میتوان وب‌سایت‌های موبایل ساده‌ای ایجاد کرد که تقریباً بلافاصله بارگیری می‌شوند. ویژگی‌های کاربردی AMP، شامل کاهش عناصر جاوا اسکریپت و CSS و استفاده از شبکه تحویل محتوا است. سایت‌هایی که با این فناوری ساخته شده‌اند دارای نماد رعد و برق هستند.

 بر اساس داده‌های گوگل و SOASTA، چهل درصد از کاربران صفحه‌ای که بارگذاری آن بیش از 3 ثانیه طول بکشد را ترک می‌کنند.

2 صفحات AMP چطور کار می‌کنند؟

الگوریتم‌های AMP محدودیت‌های سختی را برای طراحی در نظر می‌گیرند. مثلا حد استفاده از CSS پنجاه کیلوبایت و حد استفاده از JS صد و پنجاه کیلوبایت است.

AMP چیست
صفحه مقاله در حالت معمولی

هر زمان کاربر جستجویی انجام دهد که یک صفحه AMP هم شامل نتایج جستجو باشد، گوگل به صورت خودکار قبل از اینکه حتی روی آن کلیک شود شروع به بارگذاری آن صفحه می‌کند. زمانی که روی آن صفحه کلیک شود، بلافاصله به صورت کامل باز خواهد شد.

3 AMP چه تاثیری در سئو دارد؟

اولین و واضح‌ترین نکته در تاثیر Accelerated Mobile Pages در سئو، سرعت سایت است. رقابت سرعت بین یک صفحه عادی (غیر AMP) با یک صفحه از پیش لود شده (AMP) نتیجه کاملا مشخصی دارد.

همچنین گوگل در بیانه‌ای گفته است که:

“در حالی که AMP به خودی خود یک عامل رتبه بندی نیست اما سرعت، یکی از عوامل رتبه بندی برای گوگل است. گوگل بدون توجه به فناوری استفاده شده در ساخت یک سایت، استانداردی یکسان برای تمامی صفحات اعمال می‌کند.”

پس حتی اگر AMP به عنوان یک عامل برای دریافت رتبه توسط گوگل شناخته نشده باشد، همچنان با تاثیراتی که بر روی بالا رفتن سرعت سایت دارد، به صورت غیر مستقیم می‌تواند به بالا رفتن رتبه کمک کند.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که قوانین گوگل برای کسانی که یک سایت خبری را اداره می‌کنند متفاوت است. گوگل تعدادی پنل اختصاصی دارد که کاملاً بر جستارهای جستجوی «اخبار» تسلط دارند. هیچ راهی برای ورود به آن پنل‌ها با چیزی غیر از صفحه AMP وجود ندارد.

AMP چیست
نتیجه جستجو یک صفحه AMP

گوگل Core web با عرضه بروز رسانی Page Experience، در ژوئن 2021 خود را به یکی از عوامل رتبه بندی سایت تبدیل کرد. گوگل اطلاعاتی را نمایان کرد که در آن‌ها نشان می‌داد که دامنه‌هایی که از AMP استفاده می‌کنند، چند برابر بیشتر از دامنه‌هایی که از این فناوری استفاده نمی‌کنند از core web عبور می‌کنند. این عبور کردن باعث بهبود سئو سایت می‌شود.

4 فعالسازی AMP روی سایت

برای سایت‌های شخصی سازی شده و غیر وردپرسی این کار از طریق گوگل سرچ کنسول انجام می‌شود. اگر سایت وردپرسی باشد کار بسیار آسان‌تر خواهد بود. با اضافه کردن افزونه AMP به سایت وردپرسی خود، میتوان این قابلیت را فعال نمود.

پس از راه‌اندازی Accelerated Mobile Pages در سایت خود، به گوگل سرچ کنسول بروید و «Search Appearance» و سپس «Accelerated Mobile Pages» را انتخاب کنید. این بخش به شما کمک می‌کند تا صفحات ای‌ام‌پی خود را در Google مدیریت کنید و موفقیت هر صفحه را مشاهده کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.