چگونه اعتبار دامنه سایت را افزایش دهیم؟

0
(0)

اگر متداول ترین کلمات کلیدی را در زمینه وب‌سایت خود جستجو کنید، می‌بینید که رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در صفحه اول نتایج جستجو تقریباً هر بار یکسان است. ولی آیا این به این معنی است که محتوای آنها واقعا بهتر از محتوای شما است؟ در جواب باید گفت لزوما اینطور نیست. هر چه مدت زمان طولانی‌تری یک شرکت سایت خود را توسعه داده باشد، احتمال بیشتری دارد که از گوگل اعتماد بیشتری کسب کند.

اما هرکسی می‌تواند وارد این رقابت شود. ایجاد اعتبار دامنه آسان نیست، اما ارزش تلاش را دارد. در این مقاله از سایت سئوف، ما شش مرحله را به شما معرفی می‌کنیم که به شما در افزایش اعتبار دامنه به صورت ماهانه کمک شایانی می‌کند.

اعتبار دامنه چیست؟

کلمه Domain Authority (DA) اصطلاحی است که توسط کمپانی Moz معرفی شده است. این شرکت آن را به عنوان یک امتیاز رتبه‌بندی برای موتور جستجو قرار داده است که پیش بینی می کند چقدر احتمال دارد یک وب سایت در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) از رتبه‌بندی بهتری برخوردار شود.

آنالیز امتیاز اعتبار دامنه توسط سایت Moz
آنالیز امتیاز اعتبار دامنه توسط سایت Moz

امتیاز بر اساس تعداد وب سایت‌های لینک شده به دامنه مورد تجزیه و تحلیل و اختیار دامنه این وب‌سایت‌ها محاسبه می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که این امتیازهای اعتبار دامنه هرگز معیار مطلق از رتبه‌بندی جستجوی سایت نیست. امتیاز اعتبار دامنه یک معیار مقایسه‌ای است که بهبود وضعیت سایت شما را بین بقیه سایت‌ها نشان می‌دهد. هرچه لینک سازی با کیفیت بیشتری انجام شود و بک لینک باکیفیت و بیشتری دریافت کنید، به اعتبار دامنه سایت شما کمک می‌کند.

بک‌لینک‌ها مهمترین عامل رتبه‌بندی هستند. برای اینکه گوگل محتوای شما را با کلمات جستجویی که می‌خواهید در رتبه بندی تاثیر داشته باشند تطابق دهد، پیوندهای شما باید از انواع وب‌سایت‌های مرتبط و معتبری که رتبه بالاتری نسبت به سایت شما دارند، آمده باشند. از آنجایی که اعتبار دامنه مستقیماً به تعداد منابع با کیفیتی که به یک وب‌سایت اشاره می کنند بستگی دارد، سایت هایی که امتیاز DA بالاتری دارند با رتبه‌های بالاتر در صفحه اول Google ارتباط دارند.

معیارهای بیشتری برای اعتبار دامنه توسط نرم افزارهای SEO توسعه یافته وجود دارد. به عنوان مثال:

  • رتبه بندی دامنه با DR توسط Ahrefs
  • رتبه دامنه SDR توسط Serpstat
  • امتیاز اعتبار دامنه AS توسط SEMrush

هنگام مقایسه Domain Authority سایت خود در Moz متوجه اختلاف امتیاز اعتبار دامنه بین این ابزارها خواهید شد. دلیل این اختلاف یکسان نبودن الگوریتم و الگو این ابزارها در رتبه‌بندی اعتبار دامنه سایت‌ها است. این تفاوت فرمول در محاسبه اعتبار سایت باعث تفاوت پاسخ برای ارزیابی DA سایت شما می‌شود.

آیا اعتبار دامنه یک عامل رتبه‌بندی است؟

خوب بودن وضعیت امتیاز اعتبار دامنه به معنی اثربخشی و نتیجه دادن استراتژی سئوی شما است و یک عامل مستقیم رتبه‌بندی نیست. DA یک معیار شخص ثالث است که عوامل مهم Google برای تعیین رتبه‌بندی اندازه‌گیری می‌کند. این معیار تأثیر تلاش‌های شما برای لینک سازی را پیش‌بینی می‌کند اما موفقیت آن را تعیین نمی‌کند.

به عنوان مثال، می‌توانید با اسپم کردن لینک‌های پر ریسک PBN به سایت خود، به صورت مصنوعی اعتبار دامنه وب‌سایت‌تان را تقویت کنید. با این حال ، Google به راحتی این موضوع را مخرب تشخیص می‌دهد ، و شما به احتمال زیاد برای هیچ کلمه کلیدی رتبه‌ای دریافت نمی‌کنید. [برای اطلاع بیشتر از سئو مصنوعی سایت به مقاله سئو کلاه سیاه چیست؟ مراجعه کنید.]

چرا اعتبار دامنه مهم است؟

پیش‌تر درباره اینکه اعتبار دامنه یک معیار رتبه بندی نیست گفتیم، اما همچنان یکی از مهمترین عوامل در استراتژی سئو سایت است. اعتبار دامنه بالا نشانگر موثر بودن استراتژی سئوی یک سایت است. و همچنین نشان‌دهنده وضعیت لینک‌سازی درست در سایت شما است که در مجموع بر رتبه‌بندی جست‌وجوی سایت شما تاثیر زیادی دارد.

تحقیقات Backlinko همچنین بیان می‌کند که اعتبار دامنه قوی به افزایش رتبه بندی URL هایی که بک‌لینک‌ها به آنها اشاره‌ای ندارند نیز کمک می‌کند. هرچه Domain Authority شما بالاتر باشد، کمتر به مقالات سنگین با لینک‌های زیاد و صفحه های لندینگ نیاز خواهید داشت. همچنین این مورد باعث جلب اعتماد و توجه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ می‌‎شود. به اینصورت میتوانید نویسندگان ماهر بیشتری جذب کنید.

از کجا میتوانیم اعتبار دامنه خود را مشاهده کنیم؟

همانطور که گفتیم، Moz تنها ابزاری نیست که امتیاز اعتبار دامنه وب‌سایت را نشان می‌دهد. در ادامه ابزارهای – در هر مورد جلوی اسم ابزار معیار همان ابزار نوشته شده و منظور همه آنها اعتبار دامنه است. – معتبر و برتر برای آنالیز سایت براساس سئو را معرفی می‌کنیم:

SEMrush (امتیاز اعتبار)

نمای سایت SEMrush
نمایش امتیاز اعتبار دامنه توسط SEMrush

Ahrefs (رتبه‌بندی دامنه)

نمای سایت Ahrefs
نمایش رتبه‌بندی(قدرت) دامنه توسط Ahrefs

Ubersuggest (قدرت دامنه)

نمای سایت Ubersuggest
نمایش قدرت دامنه توسط Ubersuggest

Serpstat (رتبه دامنه)

نمای سایت Serpstat
نمایش رتبه دامنه در پایین صفحه سایت Serpstat

چگونه امتیاز اعتبار دامنه را افزایش دهیم؟

درواقع Google برای تعیین رتبه سایت یا رتبه کلمات کلیدی شما از امتیاز اعتبار دامنه شما در Moz یا ابزار های دیگر استفاده نمی‌کند و الگوریتم خود را دنبال می‌کند. یکی از راه‌های رسیدن به صفحه اول نتایج جستوجو ایجاد محتوای جدید و مناسب با کلمه کلیدی درست است. درصورتی این اتفاق میافتد که امتیاز DA شما با یک کلمه کلیدی ثابت بیشتر از سایر سایت‌های رقیب باشد.

در ادامه 5 قدم برای رشد و افزایش امتیاز اعتبار دامنه را شرح می‌دهیم.

قدم اول: تولید محتوای با کیفیت

از آنجایی که مصرف محتوا به خاطر بیماری کرونا و وابسته شدن مردم به فضای مجازی و اینترنت در سطح بالایی قرار دارد، ایجاد یک وبلاگ برای شغل خود می‌تواند نقش کلیدی در استراتژی بازاریابی شما داشته باشد.

محتوای با کیفیت نه تنها باعث ایجاد اعتماد در بین مخاطبان هدف شما می‌شود، بلکه اعتبار دامنه را نیز افزایش می‌دهد. شما با اینکار به‌طور هوشمندانه بک‌لینک‌ها و توجه کاربر به سایت خود را یکجا به دست می‌آورید. با بازاریابی محتوا، فرصت‌های بیشتری برای به دست آوردن بک‌لینک‌های قوی خواهید داشت، که کلید بهبود DA شما است.

محتوای با کیفیت چیست؟

محتوای با کیفیت محتوایی است که دارای بخش های ( متن، تصویر، پادکست، ویدیو و…) با ارزشی برای کاربر است. این محتوا باید برای موتورهای جستوجو و همینطور برای کاربر به شکل یکسان بهینه سازی شود و دارای مقدار مناسبی کلمات کلیدی باشد. اینجا یک نمونه عالی از یک بخش قابل اطمینان از Ahrefs آورده شده است. این شرکت راهنمای مبتدیان برای تحقیق کلمات کلیدی را منتشر کرده است که در آن تک تک مراحل کل فرآیند توضیح داده است.

نمونه محتوای با کیفیت از Ahrefs
نمونه محتوای با کیفیت از Ahrefs

ارائه مقالات اصل و منحصر به فرد، تمام فرآیند لینک سازی را آسان‌تر خواهد کرد.

برای ارائه ایده‌های محتوای مناسب لینک، از افزونه SEOquake استفاده کنید. بعد از اینکه آن را فعال کردید و با حساب SEMrush خود وصل شدید، ایده محتوای خود را در گوگل جستجو کنید و تعداد دامنه‌های ارجاع دهنده به صفحات با رتبه برتر را بررسی کنید. جای تعجب نیست که پست حاوی آمار بازاریابی در سال گذشته 260 برابر بیشتر از پست مربوط به بازاریابی برای شرکت های نرم افزاری لینک‌سازی داشته باشد.

نتیجه جستوجو یک سایت با 2 هزار لینک در رتبه پنجم
نتیجه جستوجو یک سایت با 2 هزار لینک در رتبه پنجم
نتیجه جستوجو یک سایت با 10 لینک در رتبه دوم
نتیجه جستوجو یک سایت با 10 لینک در رتبه دوم

این بدان معنی است که مقالاتی که تعداد لینک کمتری دارند لزوما از ارزش محتوایی پایینی برخوردار نیستند.

قدم دوم: مشارکت نویسنده‌های مهمان

حتما با سایت‌هایی که سیاست پست مهمان دارند برخورد کرده‌اید. در این سایت‌ها مقالاتی توسط نویسنده مهمان یا همان کاربر منتشر می‌شود. برخی از این سایت‌ها اجازه لینک‌ سازی در متن می‌دهند و بعضی دیگر فقط اجازه نام بردن برند را می‌دهند. استفاده از این سایت‌ها بسیار مفید است، زیرا کاربران فعال بسیاری دارند و اگر محتوای خوبی نشر داده باشید، دیده می‌شود. همین دلیل می‌تواند بازدید سایت شما را از طریق این وبلاگ افزایش دهد.

این یک عمل برد-برد است:

  • این سایت محتوای تخصصی شما را به صورت رایگان منتشر و در دید کاربران زیادی می‌گذارد.
  • مخاطبان به‌صورت غیرمستقیم با وب‌سایت شما آشنا می‌شوند.
  • لینک‌ سازی در صورت اجازه سایت، باعث دریافت لینک معتبر ‌می‌شود.

قدم سوم: درباره آنچه در سایت خود به آن لینک می‌دهید محتاط باشید

در کنار بک‌لینک‌ها (لینک‌هایی که از سایت دیگر به سایت شما مرتبط می‌شوند) و لینک‌های داخلی (لینک‌های بین مقالات سایت خودتان) لینک‌های خارجی نیز وجود دارند که از سایت شما به سایت‌های دیگر مرتبط می‌شود.

به نوعی فرضیه‌ای درباره اهمیت اجتناب از لینک‌های خروجی به سرعت در دنیای سئو منتشر شد. اما نه تنها این لینک‌ها به محتوای شما در چشم کاربران اعتبار‌ می‌بخشد، بلکه گوگل را برای دیده شدن این محتوا تحریک می‌کند.لینک‌های خروجی سیگنال‌های محتوای شما برای گوگل هستند. به همین دلیل متناسب بودن دلیل لینک شدن متن، هم برای سایت شما و هم برای سایت لینک شده، مفید است. به همین صورت متناسب نبودن و نامربوط بودن پیوند برای اعتبار دامنه مضر است.

وقتی امتیاز اعتبار دامنه سایت شما به حدود 20 تا 40 برسد، پیام‌هایی از بازاریابان محتوا دریافت خواهید کرد که به شما پیشنهاد می‌دهند در ازای پول، لینک سایت آنها را در سایت خود قرار دهید. از آنها دوری کنید!!

افزودن لینک‌های بی‌‎ربط و با کیفیت پایین به سایت خود نیز می‌تواند به استراتژی لینک‌سازی و سئو شما آسیب برساند.

  • پیوند به منابع خارجی مرتبط
  • لینک دادن به منابع خارجی توسط گوگل پیشنهاد شده است.
  • به منابع خارجی با کیفیت پایین لینک ندهید.
  • لینک های پولی با کیفیت پایین اضافه نکنید.

قدم چهارم: سایت‌هایی با امتیاز اعتبار کمتر را نادیده نگیرید

مشارکت با وب‌سایت‌های با کیفیت بسیار مهم است. با این حال، تعداد زیادی سایت وجود دارند که هنوز امتیاز اعتبار دامنه بالایی کسب نکرده‌اند. آیا به این معنی است که کسب لینک از یکی از این سایت‌ها ارزشی ندارد؟ نه به هیچ وجه.

درحقیقت در لینک‌سازی نه تنها امتیاز DA بلکه مرتبط بودن منبع نیز مهم است. هدف اصلی همه الگوریتم‌های گوگل ارائه بهترین و مرتبط‌ترین جستوجوها به‌کاربر است. به همین دلیل است که لینک‌های مرتبطی که به متن اضافه می‌شوند، همیشه از دیدگاه گوگل بهتر هستند. در نتیجه، اگر زمانی نیاز به انتخاب لینک‌سازی بین یک وب‌سایت با DA 60 که هیچ ارتباطی با موضوع شما ندارد و سایتی که بسیار مرتبط است ولی DA 40 دارد، همیشه مورد دوم را انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که رشد سایت در آخر به افزایش اعتبار دامنه سایت‌ کمک خواهد کرد.

مقیاس لگاریتمی Domain Rating
مقیاس لگاریتمی Domain Rating (DA)

رتبه‌بندی دامنه معیاری است که قدرت بک‌لینک‌های یک سایت را هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت اندازی‌گیری می‌کند. رتبه‌بندی اعتبار دامنه در مقیاس لگاریتمی 1-100 طبقه‌بندی شده است که بهترین آن 100 می‌باشد. همچنین با بالا رفتن اعتبار دامنه، افزایش مداوم آن سخت‌تر می‌شود.

در اینجا نکته بسیار مهمی وجود دارد.

در این مقیاس لگاریتمی اگر یک بک‌لینک با DR 40 داشته باشید و درطول زمان DR آن سایت از 40 به 80 برسد، ارزش بک لینک موجود در سایت شما بدون هیچ تلاشی دو برابر می‌شود.

  • لینک‌هایی را از سایت‌های با DR بالا که به افراد زیادی پیوند نمی‌دهند، دریافت کنید.
  • دامنه‌های ریشه منحصر به فرد + لینک‌های دنبال شده را اولویت بندی کنید.
  • سایت‌های جدید با DR پایین‌تر را نادیده نگیرید.

مجموعه لینک‌سازی خود را پیگیری کنید


Domain Authority تنها عددی است که به شما کمک می کند قدرت سایت خود را در مقابل رقبای خود مقایسه کنید. اما تمرکز مطلق روی این بحث کار اشتباهی است. در عوض، محتوای با کیفیت بالا منتشر کنید. روی بهبود استراتژی خود کار کنید و از امتیاز DA به عنوان شاخص اولیه تأثیر بالقوه تلاش‌های خود استفاده کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.