لینک سازی داخلی (لینک بیلدینگ) برای سئو [آموزش کامل] – استراتژی ساخت و مدیریت
لینک سازی داخلی (لینک بیلدینگ) یکی از مباحث مهم سئو سایت است. لینک داخلی، لینکی است که از یک صفحه در یک سایت به صفحه یا نوشتهای در همان سایت اشاره دارد.
یکی از مهمترین مواردی که در سئو سایت میتوانید به صورت رایگان انجام دهید ساختن لینک داخلی است. اما قبل از شروع باید استراتژی، نقشه و قوانین راه را بدانید. در این آموزش تمامی اقدامات و تکنیکهای Internal Link Building را به شما آموزش خواهیم داد.
این مقاله بخشی از دوره آموزشی سئو رایگان است.
1 لینک داخلی چیست؟
لینکهای داخلی لینکهایی هستند که به صفحات همدامنه با خودشان اشاره دارند. لینک سازی داخلی یعنی از متنی داخل سایت به یک بخش دیگر در همان سایت لینک بدهیم. آن بخش میتواند یک صفحه، نوشته و یا تصویر باشد.
صفحهای که از آن لینک داده میشود با صفحهای که به آن لینک داده میشود دارای دامنه یکسان هستند و روی یک وبسایت قرار دارند. لینکهای داخلی با لینکهای خارجی متفاوت هستند. چرا که لینکهای خارجی به صفحاتی در سایر دامنهها (سایت های دیگر) اشاره دارند.
2 لینک سازی داخلی ارزش وقت گذاشتن را دارد؟
لینک سازی داخلی به گوگل کمک میکند که تمام صفحات داخل سایت شما را بیابد، ایندکس کند و محتوای آن را درک کند. درصورت داشتن استراتژی برای استفاده از لینکهای داخلی، میتوانند اعتبار و رتبه سایت را افزایش داد.
3 لینک سازی داخلی چه تاثیری در سئو دارد؟
لینکهای داخلی یکی از عوامل موثر در تعیین رتبه بندی سایت ها در موتور جستجو هستند که با رعایت نکات و انجام درست لینک گذاری در سایت میتوان در گوگل رتبه مناسب و خوبی گرفت.
گوگل در رابطه با اینکه چگونه یک سایت با انجام لینک سازی داخلی میتواند به گوگل در درک محتوای خود کمک کند، تاکید زیادی داشته است که همین موضوع نشان میدهد لینک های داخلی یک عامل تاثیر گذار در رتبه بندی هستند.
4 آموزش لینک سازی داخلی – 13 قدم زیر را طی کنید
در این بخش آموزش کامل لینک سازی داخلی را شروع میکنیم.
4.1 بکاربردن کلمات کلیدی در متنهای پیوند (Anchor Text)
در واقع، راهنمای سئو گوگل (Google seo starter guide) توصیه میکند از کلمات کلیدی در متنهای پیوند استفاده کنید. این کار باعث ایجاد یک متن پیوند قوی میشود. حتی میتوانید متن پیوند را کاملا هماهنگ با عنوان لینک بکار نبرید.
البته این کار درمورد بکلینکهای خارجی سایت اصلا صدق نمیکند. برای مثال، لینک داخلی زیر را که در یکی از صفحات همین سایت قرار دارد ببینید. عبارت سبز رنگ با عنوان “طراحی سایت“.
این متن پیوند به کاربران و گوگل کمک میکند بفهمند که این لینک درباره طراحی سایت است. همانطور که گفته شد اگر همه متنهای پیوند دقیقا یکسان باشند کمی مشکوک و شبیه اسپم به نظر خواهد آمد.
گوگل میگوید نگران استفاده از متنهای پیوند با کلمات دقیقا عین عنوان لینک در لینکسازی داخلی نباشید، آسیب نخواهید دید!
4.2 لینک دادن به صفحات مهم و ارزشمند
وقتی به یک صفحه دیگر روی سایتتان لینک میدهید، از اعتبار لینک خود به آن صفحه میدهید که به رتبه بهتر آن در صفحه نتایج جستجوی گوگل کمک میکند.
این لینکهای داخلی به اندازه لینکهایی که از سایر سایتها به سایت شما اشاره دارند قدرتمند نیستند. اما باز هم مفید هستند و تاثیر مثبتی در سئو سایت دارند. و نقشه سایت شما را برای خزشگر گوگل و کاربران مشخص میکند. بههمین خاطر استراتژی سئوکاران حرفهای به این شکل است که به صفحات ارزشمند و مهم لینک میدهند.
بهترین راهکار: مهمترین صفحات خود را مشخص کنید (صفحاتی که میخواهید رتبه بگیرند). سپس قویترین صفحات خود را بیابید (صفحاتی که رتبه گرفتهاند). از صفحات قوی خود به صفحاتی که میخواهید رتبه بگیرند لینک سازی داخلی را انجام دهید.
جهت پیدا کردن صفحات قوی خود میتوانید از گوگل سرچ کنسول، Ahrefs یا Moz Pro استفاده کنید.
4.3 پرهیز از متن پیوند یکسان برای لینک سازی داخلی به دو صفحه مجزا
استفاده از متن پیوند یکسان برای لینک به دو صفحه مجزا باعث گیجشدن گوگل میشود. برای مثال، فرض کنید سایت ما دارای دو صفحه میباشد. یکی درباره انتخاب کلمه کلیدی و دیگری درباره کلمات کلیدی دم بلند.
نباید به هردو صفحه با متن پیوند یکسانی لینک بدهید. ( مثلا با عبارت “کلمه کلیدی“)
چون وقتی گوگل این را میبیند، فکر میکند هردو صفحه دقیقا به یک عنوان و موضوع اشاره دارند. (ولی درواقع اینطور نیست).
4.4 نظارت بر لینک سازی داخلی با کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل یک بخش فوق العاده به نام لینکها (Links) دارد و شما میتوانید از این ابزار استفاده کنید تا ببینید لینکهای داخلی سایتتان به چه شکل تنظیم شدهاند. در کل، این ابزار برای نظارت بر لینکهای سایت بکار میرود.
برای مثال، اگر بیشتر لینکها مربوط به یک یا دو صفحه خاص از سایتتان باشد از نظر سئو ایدهآل نیست اما درصورتی که آن صفحات همگی در بازدیدهای کاربران حضور دارند و جزء پربازدیدها هستند در اینصورت بهتر است آن مساله را نادیده بگیرید.
4.5 قرار دادن لینکهای داخلی در قسمتهای بالایی صفحه
قرار دادن لینک داخلی در قسمتهای بالایی صفحه میتواند باعث کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) و بهبود زمان ماندگاری (Dwell Time) گردد.
زمانیکه شخصی زمان زیادی را داخل سایت شما سپری میکند، مثل این است که به گوگل بگوید: “این صفحه حتما نتیجه فوق العادهای از جستجوی این کلمه کلیدی است و مردم آن را دوست دارند. پس بهتر است رتبه آن را چند پله افزایش دهیم”.
4.6 لینکهای فالو (Dofollow)
اگر میخواهید اعتبار صفحه را بوسیله لینکهای داخلی به سراسر سایتتان بفرستید، باید در استراتژی لینک سازی داخلی از لینکهای فالو (Dofollow Links) نرمال استفاده کنید.
نوفالوکردن بیشتر بهخاطر افزونههایی است که سیستمهای مدیریت محتوا که بطور اتوماتیک لینکهای خارجی را نوفالو میکنند رخ میدهد. و ممکن است یک باگ یا یک سری تنظیمات باعث شوند که لینکهای داخلی نیز نوفالو شوند.
4.7 استفاده از لینک های داخلی جهت کمک به ایندکس شدن
گوگل معمولا تمام صفحات مهم یک سایت را پیدا کرده و ایندکس میکند اما اگر تعداد زیادی صفحه دارید یا نرخ خزش (Crawl Budget) محدودی دارید، در اینصورت گوگل احتمالا درصد مشخصی از صفحاتتان را ایندکس میکند.
لینکهای داخلی پیدا کردن صفحات شما را برای گوگل آسان میکنند.
(مخصوصا صفحاتی که به صورت تنها در اعماق ساختار سایت شما قرار دارند که به آنها صفحات یتیم نیز گفته میشود.) اینجا میتوانید از قدرت لینک سازی داخلی برای حل مشکل استفاده کنید.
پس اگر صفحه یا صفحاتی دارید که میخواهید ایندکس شوند، از Navigation سایت به دسته (Category) آن صفحه یا صفحات لینک داخلی بدهید.
4.8 لینک دادن از صفحه اصلی بصورت استراتژیک و هدفمند
اگر شبیه اغلب مردم باشید، صفحه اصلی شما معتبرترین صفحه روی کل وبسایت شما خواهد بود. پس لینک دادن هدفمند از صفحه اصلی به صفحاتی که نیاز به لینک دارند مهم است.
4.9 جلوگیری از خودکارسازی لینک سازی داخلی
استفاده از ابزارهایی که بصورت اتوماتیک لینکسازی داخلی انجام میدهند کار چندان جالبی نیست زیرا این ابزارها بدون داشتن استراتژی بین صفحات نامرتبط ممکن است لینک سازی انجام دهند. همچنین احتمال زیادی دارد که از متن پیوندهای مناسب استفاده نکند و باعث اسپم شدن لینک سازی شود.
4.10 کمک به ساختار سایت
لینک سازی داخلی به شما کمک میکند تا برای سایت خود یک ساختار سایت ایجاد کنید که پیداکردن آنچه کاربران و یا گوگل به دنبالش هستند را برایشان راحت میکند. درواقع، لینکهای داخلی ساختار سایت شما را تشکیل میدهند.
4.11 افزودن لینکهای داخلی به صفحات قدیمی
میتوان این کار را در برنامه حسابرسی محتوا یا سایت از نظر سئو قرار داد و هرچندوقت یکبار آنرا انجام داد. چون بسیار مفید است.
4.12 جلوگیری از سرریز و بار اضافه در لینک سازی داخلی
لینک بیلدینگ بسیار عالی است. اما در یک نقطه خاص (حدودا در نقطه 100)، لینکهای صفحه دیگر آنقدر ارزش ندارند. یعنی بعد از ساخت حدود 100 لینک داخلی لینکهای داخلی جدید ارزش و اعتبار چندانی به صفحه نمیدهند و اگر به نظر شما 100 تا لینک خیلی زیاد است، بدانید که این عدد شامل هم لینکهای داخلی و هم لینکهای خارجی است.
بدانید که بعد از 100 لینک، هر چه لینک جدید اضافه کنیم ارزش و اعتباری که به صفحه داده میشود کمتر و کمتر خواهد شد.
4.13 بررسی نسخه موبایل سایت
گوگل گفته است که اشکالی ندارد اگر ساختار متفاوتی برای لینکسازی داخلی در نسخه دسکتاپ و نسخه موبایل سایت خود داشته باشید اما توصیه میکنیم که هر دو نسخه را تا حد ممکن مشابه هم ایجاد کنید.
تنها مساله موجود، متن پ
بسیار مفید و جامع بود👌🏻👌🏻
آیا درسته که در متن h2 لینک بدیم خوبه
سلام بله تاثیر گذاره و مثبت هستش، اما همیشه این رو در سئو در نظر داشته باشید که با انجام دادن یک کار اتفاق بسیار خاصی نمیفته و باید بیشتر پارامترهای تاثیر گذار رو رعایت کنید تا نتیجه حاصل بشه