نقشه سایت | آموزش کامل سایت مپ، ساخت… [ویدیو+]
نقشه سایت چیست؟ فرض کنید وارد یک ساختمان پزشکان 10 طبقه شدید و دنبال مطب یک پزشک خاص میگردید، اگر ساختمان تابلوی راهنمای طبقات نداشته باشد مجبور هستید تک تک طبقات را رفته تا دکتر موردنظر را پیدا کنید. خب سایت مپ (SiteMap) دقیقا همان تابلوی راهنمای طبقات است.
موتور جستجو و کراولرهای آن با استفاده از سایت مپ یک راهنمای کامل از تمام URLهای وب سایت ما دارند و به راحتی میتوانند آن را کراول و ایندکس کنند.
این مقاله نیز بخشی از دوره رایگان و جامع یادگیری سئو میباشد.
آموزش ویدیوی ساخت سایت مپ
1 سایت مپ چیست؟
نقشه سایت طرحی از وبسایت شماست که به موتور جستجو کمک میکند تا کل محتوای سایت شما را پیدا کرده، کراول و سپس ایندکس کند. سایت مپها همچنین به موتورهای جستجو میگویند کدام یک از صفحات سایت شما بسیار مهم هستند.
سایت مپ همانطور که گفتیم تابلوی راهنمای وب سایت ما برای رباتهای موتور جستجو است.
این نقشه به کراولرها میگوید ساختار سایت به چه شکل است. چه محتواهایی داخل سایت قرار دارد و چگونه میتوان به هرکدام دسترسی داشت. و اینکه محتواهای مهم و اولویتدار برای کراول شدن کدامها هستند.
2 در چه مواقعی شما به یک sitemap نیاز دارید؟
- اگر سایت با صفحات جدیدی دارید که هنوز به آنها لینکدهی درستی داده نشده باشد. (لینک داخلی و خارجی) و میدانید که رباتهای گوگل و سایر crawl های سطح وب، لینکهایی را دنبال کرده و از صفحهای به صفحه دیگر میروند، بنابراین اگر سایت شما حاوی لینک نباشد ممکن است صفحات شما را پیدا نکند.
- سایت شما واقعاً بزرگ بوده و ممکن است خزندههای Google از خزیدن در برخی از صفحات بروز شده شما غافل شوند.
- وقتی که در سایت خود از URLهای داینامیک برای محتوای خود استفاده میکنید.
- زمانی که محتوای آرشیو شده سایت شما به خوبی به صفحات فعال سایت، لینک دهی نشدهباشد.
- اگر تشخیص و شناسایی صفحات سایتتان دشوار بوده یا حاوی محتوای غیر متنی سنگین باشد.
3 نکات مهم درباره فرمت فایل سایت مپ
موتور جستجوی بینگ (Bing) از فرمتهای پشتیبانی شده توسط گوگل حمایت نمیکند، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده که صفحاتی که پشتیبانی نشوند، نادیده گرفته میشوند. بنابراین و بمسترها هم به راحتی در سایت مپ خود از این موارد استفاده میکنند.
گوگل پیشنهاد میکند که نقشه سایتتان که محتوای خبری دارد را به عنوان فایلی جداگانه در نظر بگیرید زیرا رباتها گوگل در این نوع سایت مپ، نسبت به سایر فایلها بیشتر میخزند.
موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، فایلهای Media RSS را جایگزینی مناسب برای تشخیص توضیحات متای فایلهای ویدئویی درنظر میگیرند.
از جایی که بینگ هم از این نوع فایل پشتیبانی میکند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهی هوشمندانه برای ذخیره وقتتان است.
4 انواع سایت مپ
چهار نوع نقشه سایت (sitemap) وجود دارد:
4.1 سایت مپ نرمال XML
تاکنون، این رایجترین نوع سایت مپ بوده است. معمولا در قالب سایت مپ XML است که به صفحات مختلفی از سایت شما لینک میدهد.
4.2 سایت مپ ویدئویی
این نوع، بطور خاص در رابطه با فهمیدن محتواهای ویدئویی سایتتان به گوگل کمک میکند.
4.3 سایت مپ خبری
به گوگل کمک میکند تا محتواهایی را که مورد تایید گوگل نیوز (Google News) هستند پیدا کند.
4.4 سایت مپ تصویر
به گوگل در پیدا کردن تمام عکسهایی که داخل سایتتان هست کمک میکند.
5 اطلاعات نقشه سایت XML چه چیزهایی است؟
نقشه سایت XML راهی استاندارد برای فهرست کردن پستها و صفحات ارائه شده است که آنها را برای موتورهای جستجو قابل کشف میکند. در ادامه یک مثال ساده از نقشه سایت با یک URL واحد شرح خواهیمداد:
اعلان نسخه XML: خزندههای موتور جستجو برای تعیین نوع فایلی که باید خوانده شود، مورد استفاده قرار میگیرد.
مجموعه URL: اطلاعات پروتکل را به موتورهای جستجو میدهد.
URL: آدرس صفحه را فهرست میکند.
Lastmod: شرح فرمت تاریخی، آخرین زمانی که صفحه در آن تغییر پیدا کردهاست.
هر نقشه سایت مپی باید از این استاندارد پیروی کند تا معتبر شود. ویژگیهای دیگری مانند اولویت و تغییر فرکانس هم وجود دارد، اما این ویژگیها تاثیری روی کار یا عملکرد نقشه سایت ندارند.
6 آیا نقشه سایت XML یک عامل رتبه بندی گوگل است؟
خیر نمیتوان نقشه سایت را به عنوان یک عامل رتبه بندی درنظر گرفت اما استفاده از آن فاقد اهمیت نیست. موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ از نقشه سایت برای یافتن صفحات مختلف موجود در سایت شما استفاده میکنند.
گوگل میگوید : “اگر برای صفحات سایتتان لینک سازی داخلی درست و مناسبی انجام دهید، کراولرهای ما معمولا بیشتر قسمتهای سایت شما را پیدا خواهند کرد.”
بعبارتی: ممکن است نیاز به سایت مپ نداشته باشید. اما ساختن آن هیچ آسیبی به سئو سایتتان نمیزند. پس به نظر میرسد بهتر باشد که از نقشه برای سایتتان استفاده کنید. همچنین حالتهای خاصی وجود دارد که حتما در آن، نقشه به درد میخورد.
برای مثال، گوگل بیشتر صفحات وب را از طریق لینکها پیدا میکند و اگر سایت شما کاملا جدید است و فقط تعداد انگشت شماری بکلینک دارد، در اینصورت نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات شما، بسیار بزرگ است.
ممکن است یک سایت تجارت الکترونیک با پنج میلیون صفحه داشته باشید. اگر لینکسازی داخلی را عالی انجام ندهید و تعداد بسیار زیادی لینک خارجی نداشته باشید، گوگل برای یافتن تمام آن صفحات با مشکل مواجه خواهد شد. اینجاست که داشتن یک نقشه برای سایت بسیار مفید خواهد بود.
7 آموزش ساخت سایت مپ
اولین گام شما باید ساخت Sitemap باشد. اگر از وردپرس استفاده میکنید، میتوانید Sitemap را با کمک افزونه یوست سئو (Yoast Seo) بسازید. فایده ایجاد نقشه سایت XML با استفاده از یوست سئو، این است که بطور اتوماتیک بروزرسانی میشود (sitemap داینامیک).
پس هرگاه یک صفحه جدید به سایتتان اضافه کنید (فرقی ندارد پست بلاگ باشد یا صفحه تجاری یک محصول)، لینک مربوط به آن صفحه، بصورت اتوماتیک به سایت مپ شما اضافه خواهد شد.
اگر از Yoast seo استفاده نمیکنید، افزونههای بسیار زیادی وجود دارند که میتوانید برای ساخت Sitemap از آنها استفاده کنید. مانند Google XML Sitemaps.
اگر از وردپرس استفاده نمیکنید برای ساخت Sitemap چکار باید بکنید؟
نگران نباشید! میتوانید از یک ابزار دیگر برای ساخت نقشه سایت استفاده کنید.
مثل XML-Sitemaps.com .این ابزارها یک فایل XML بعنوان خروجی به شما خواهند داد که میتوانید بعنوان نقشه سایت از آن استفاده کنید.
بعد از ساخت سایت مپ، توصیه میکنیم به صورت دستی آنرا بررسی نمایید.
معمولا نقشه سایت خود را در این آدرس میتوانید ببینید: Site.Com/Sitemap.Xml. اما این بستگی به سیستم تولید محتوایتان و برنامهای که برای ساخت نقشه سایت از آن استفاده کردهاید دارد.
باید تمام صفحات موجود در سایتتان را نشان دهد.
اگر تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است، بعد از ساخت نقشه سایت وقت معرفی آن به گوگل است. .
8 معرفی Sitemap به گوگل
برای معرفی سایت مپ به گوگل وارد حساب کاربری خود در کنسول جستجوی گوگل (Google search console) شوید. سپس در نوار کناری به بخش Index و بعد به Sitemaps بروید.
اگر قبلا نقشه خود را به کنسول جستجو تحویل داده باشید، لیستی از سایت مپهای تحویلشده را روی این صفحه مشاهده خواهید نمود:
در هرصورت، برای معرفی نقشه سایت خود، آدرس URL خود را دراین فیلد وارد کنید و دکمه “Submit” را فشار دهید.
و اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، اطلاعاتی را روی نقشه سایت خود در این صفحه و در زیر بخش “Submitted Ssitemaps” خواهید دید.
9 استفاده از گزارش سایت مپ برای شناسایی خطاها
وقتی گوگل Sitemap شما را کراول کرد، روی نام سایتتان در زیر “Submitted Sitemaps” کلیک کنید:
اگر نوشته باشد “Sitemap Index Processed Successfully”، در اینصورت گوگل آن را با موفقیت کراول کرده است.
همچنین میتوانید روی آیکون کوچک نمودارمانند کلیک کنید تا به Coverage Report نقشه سایتتان بروید:
این گزارش به شما میگوید چه تعداد URL را گوگل روی سایت شما یافته است. و چه تعداد از آنها در گوگل ایندکس شدهاند.
برای مثال، میتوانید ببینید که سایت مپ زیر شامل 116 لینک به صفحات مختلف است. 109 تای آنها موجود یا Valid و 6 مورد آنها محروم یا Excluded هستند.
مشخصا میتوان صفحات Valid را نادیده گرفت.
اما میخواهیم هرگونه صفحه محروم (Excluded Page) را بررسی کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است.
به نظر میرسد آن URLهایی که در نقشه آن سایت وجود داشتند یک پیام به این شکل دریافت کردهاند:
“Duplicate, submitted URL not selected as canonical”.
و موقع نگاه کردن به URLها مدیر سایت متوجه میشود که اینها صفحاتی هستند که حتی نمیخواهد در جایگاه اول ایندکس شوند.
پس باید آنها را از نقشه سایت حذف کنند.
10 استفاده از sitemap برای پیدا کردن مشکلات مربوط به ایندکس
یکی از نکات جالب درباره استفاده از sitemap این است که میتواند تخمینی از:
- تعداد صفحاتی که میخواهید ایندکس شوند.
- تعداد صفحاتی که ایندکس شدهاند
به شما ارائه دهد.
برای مثال، فرض کنید سایت مپ شما به 5000 صفحه لینک میدهد اما وقتی به کنسول جستجوی گوگل نگاه میکنید، سایتتان فقط 2000 صفحه ایندکس شده دارد. این نشان میدهد که موضوعی در اینجا وجود دارد. مثلا ممکن است تعداد زیادی محتوای تکراری در آن 5000 صفحه وجود داشته باشد و گوگل همه آنها را ایندکس نکند.
یا حتی ممکن است تعداد صفحات سایت شما از نرخ خزش سایتتان بیشتر باشد.
11 نکاتی مهم درباره سایت مپ
اگر این نکات را برای استفاده از سایت مپ بدانید، دیگر مشکلی برای ساخت آن نخواهید داشت.
11.1 اگر نقشه سایت شما بسیار بزرگ است آنرا به سایت مپهای کوچکتر بشکنید
نقشههای سایت محدودیت URL دارند (تا 50 هزار URL را قبول میکنند). پس اگر یک سایت بسیار بزرگ با هزاران صفحه را اداره میکنید، گوگل توصیه میکند که نقشه سایت خود را به چند نقشه سایت کوچکتر بشکنید.
11.2 احتیاط در مورد تاریخها
URLهای داخل نقشه سایت شما یک تاریخ آخرین تغییرات یا “Last Modified” مربوط به خود دارند.
توصیه میکنیم این تاریخها را فقط زمانی تغییر دهید که تغییرات مشخصی روی سایت خود ایجاد میکنید و یا محتوای جدیدی به سایت اضافه میکنید. در غیر اینصورت گوگل اخطار میدهد که آپدیت تاریخهای صفحاتی که تغییری نکردهاند ممکن است بعنوان یک تاکتیک اسپم دیده شود.
11.3 سایت مپهای ویدئویی تولید نکنید
Video Schema نیاز به سایت مپ ویدئویی را تا حد زیادی جایگزین کرده است. یک سایت مپ ویدئویی قطعا مشکلی برای صفحه شما در گرفتن ریچ اسنیپت ایجاد نمیکند. اما معمولا ارزش اینهمه دردسر را ندارد.
11.4 حجم زیر 50 مگابایت
گوگل و بینگ هردو فقط نقشههای سایتی که زیر 50 MB هستند را قبول میکنند. پس تا وقتیکه نقشه سایتتان زیر 50 مگابایت حجم داشته باشد مشکلی نیست.
11.5 سایت مپهای HTML
این اساسا با یک سایت مپ XML تفاوتی ندارد، اما برای کاربران.
شما الزاما نیازی به اینها ندارید تا وقتی گوگل و سایر موتورهای جستجو با سایت مپ XML شما کار میکنند. اما اگر فکر میکنید که برای بازدیدکنندگان مفید هستند، دراینصورت داشتن یک سایت مپ HTML احتمالا برای سئوی سایت شما مضر نخواهد بود.
تشکر فروان یکی از کاملترین مقالاتی بود که در مورد نقشه سایت خواندم و علیرغم طولانی بودن تا انتها خوندم
خوشحالیم که مفید واقع شده