سختی کلمه کلیدی چیست؟ – تخمین درجه سختی کلمات کلیدی
یکی از فاکتورهایی که در انتخاب کلمات کلیدی سایت باید به آن توجه کنیم سختی کلمه کلیدی است. درجه سختی کلمات کلیدی یکی از مفاهیم سئو میباشد. Keyword Difficulty به این معنی است که برای رساندن یک عبارت به نتایج برتر گوگل چه مقدار کار لازم است. درجه سختی یا رقابت کلمه کلیدی نشان میدهد که رقیبان شما چقدر روی سئو آن عبارت کلیدی کار کردهاند. و شما باید به اندازهای فعالیت سئو انجام دهید که بتوانید از آنها جلو بزنید.
پس برای اینکه بتوانید در زمان مناسب به اهداف خود در سئو برسید باید رقبای خود را وارسی کنید. کلمات کلیدی خود را از نظر رقابت و میزان جستجو بررسی کنید. و یک استراتژی مناسب برای سئو سایت و تولید محتوای سایت خود طراحی کنید.
در دوره رایگان آموزش سئو یک فصل برای کلمات کلیدی در نظر گر فته شده است. برای تکمیل اطلاعات خود میتوانید مقالات آنرا مطالعه فرمایید. در این مقاله بطور ویژه به بررسی مفهوم سختی کلمات کلیدی در سئو خواهیم پرداخت. همچنین روشهایی برای تخمین درجه سختی کلمات کلیدی ارائه خواهیم کرد.
منظور از سختی کلمه کلیدی چیست؟
سختی کلمه کلیدی یکی از مفاهیم مربوط به سئو است که گاهی به آن سختی سئو یا رقابت کلمه کلیدی نیز میگویند. به این معنی که چه مقدار کار نیاز است تا به ازای یک عبارت خاصی که در گوگل جستجو میشود، در صفحات نتایج جستجو رتبه بالایی بگیریم. سختی عبارت کلیدی مبتنی بر چند عامل است که شامل اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و کیفیت محتوا میشود.
برای تولید محتوا سئوشده و باکیفیت نکاتی وجود دارد که میتوانید این نکات را با جزئیات بیشتر در مقاله آموزش تولید محتوای سئوشده بخوانید.
چرا سختی کلمات کلیدی در سئو مهم است؟
پاسخ این است که چون بخش بسیار مهمی از فرآیند جستجو، انتخاب کلمه کلیدی است. درکنار بررسی حجم جستجوی ماهانه و سایر فاکتورها، سختی کلمه کلیدی به شما در انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایتتان کمک میکند. فقط یک نکته وجود دارد و آن هم اینکه هر ابزاری درجه سختی کلمات کلیدی را متفاوت از ابزار دیگر تخمین میزند.
در واقع تحقیقات اخیر درباره ابزارهای رایج اندازهگیری سختی کلمات کلیدی نشان میدهد که برای یک عبارت، هرکدام از ابزارها درجه سختی متفاوتی را نشان میدهند.
پس برای اینکه واقعا بفهمید گرفتن رتبه در نتایج جستجو به ازای یک عبارت کلیدی خاص چقدر سختی دارد، نباید تحقیقات خود را به اعدادی که این ابزارها به شما میدهند محدود کنید.
تعیین درجه سختی کلمات کلیدی چه کمکی به ما میکند؟
برای اینکه بهترین کلمات یا عبارات را انتخاب کنیم باید ابتدا لیستی از عبارات را تهیه کنیم. با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی میتوانیم لیستی از عبارات مختلف را تهیه کنیم. بعد باید از بین آنها بهترینها را انتخاب کنیم.
ممکن است این لیست شامل چند ده یا حتی بیش از صد عبارت کلیدی باشد. به همین دلیل باید به دقت فاکتورهای مهم را روی این عبارات بررسی کنیم. فاکتورهای میزان جستجو و درجه سختی. همچنین باید در نظر گرفت کلمات کلیدی چند سیلابی سریعتر به نتیجه میرسند.
فاکتور درجه سختی بستگی به رقبای سایت نیز دارد. مثلا اگر یک کلمه را جستجو کنیم و تعداد نتایج زیاد باشد یعنی سایتهای زیادی روی آن عبارت کار کردهاند. پس رقابت زیادی روی آن وجود دارد. باید دید اعتبار دامنه و اعتبار صفحه رقبا چقدر است. اگر این مقدار زیاد باشد رقابت سختتر است. مثلا اگر عبارت خرید موبایل را سرچ کنید به احتمال زیاد سایت دیجیکالا در رتبه اول قرار دارد که اعتبار دامنه بالایی دارد.
هر چه رقابت بیشتر باشد زمان و هزینه بیشتری برای سئو کردن کلمه کلیدی نیاز است. پس ما باید تعادلی بین سختی کلمه کلیدی و بازه زمانی مورد نظرمان و هزینهها ایجاد کنیم.
گامهای مهم برای اندازهگیری و تخمین درجه سختی کلمات کلیدی سایت
با این پیشفرض (مطالب گفته شده) میخواهیم چند گام مهم را برای تشخیص درجه سختی واقعی یک کلیدواژه به شما آموزش دهیم.
گام اول: نصب و راهاندازی ابزار MozBar برای تخمین keyword difficulty
MozBar یک افزونه رایگان برای مرورگر است که اندازهگیری درجه سختی کلمات کلیدی را سریعتر و راحتتر میکند.
برای نصب افزونه روی لینک MozBar کلیک کنید. سپس روی دکمه زرد رنگی که در تصویر زیر میبینید کلیک کنید تا این افزونه روی سیستم شما دانلود شود.
بعد از دانلود، آنرا روی مرورگر کروم خود نصب کنید.
از این پس هر کلمهای که در گوگل جستجو میکنید، این افزونه در صفحه نتایج جستجو (SERPs) اطلاعات اضافهای را درباره آن نتیجه به شما نشان میدهد. تصویر زیر را ببینید.
Moz.com سایتی است که این افزونه را ارائه میدهد. برای آشنایی با سایر امکانات این سایت میتوانید از مقاله “آموزش استفاده از ابزار Moz Pro” کمک بگیرید.
حال که MozBar را راهاندازی کردید، وقت آن رسیده که رقابت کلمات کلیدی را بر اساس مجموعهای از عوامل مختلف افزایش دهید.
گام دوم: بررسی اعتبار صفحه (Page Authority)
یک ضربالمثل قدیمی SEO میگوید: “گوگل وب سایتها را رتبه بندی نمیکند، بلکه صفحات را رتبه بندی میکند.”
اگرچه اعتبار دامنه و برند بودن در سایت نقش مهمی ایفا میکند، با این حال فاکتور شماره یک در توانایی یک صفحه برای رتبه گرفتن در گوگل اعتبار آن صفحه است.
پس حقایق زیادی پشت این ضربالمثل قدیمی وجود دارد.
بهترین معیار برای اندازهگیری اعتبار صفحه، استفاده از اعتبار صفحه ابزار Moz است.
MozBar به هر نتیجه جستجو در SERP یک نوار اضافه میکند که حاوی اطلاعات است. با نگاه کردن به عدد مقابل PA، در این نوار میتوانید بفهمید اعتبار صفحه چقدر است.
اشکالی ندارد اگر در نتایج یک جستجو تعداد اندکی لینک با PA بالا در صفحه اول نتایج وجود داشته باشد. این مورد برای اکثر کلمات کلیدی با حجم بالا یا متوسط صادق است.
نکته مهم این است که حواستان به صفحات با اعتبار کم باشد. این صفحات برای ضربه خوردن توسط صفحه جدید و بهینهشده شما مناسب هستند. اگر تعداد زیادی از اینها را در صفحه جستجو میبینید، برای آن کلیدواژه خاص یک چراغ سبز در نظر بگیرید.
گام سوم: بررسی Referring Domain ها
گوگل در اصل یک موتور جمعآوری رای است.
هر چه یک صفحه بیشتر “رای” بیاورد (به شکل دریافت بکلینک)، رتبه بندی آن بالاتر خواهد شد.
هنوز هم فکر میکنید لینکها اهمیتی ندارند؟ یک مطالعه روی عوامل رتبهبندی نشان داده که رتبهگرفتن در نتایج جستجو بیش از هر عامل دیگری، به تعداد دامنههای لینکدهنده (Referring Domains) ربط دارد.
یعنی تعداد Referring Domains معیاری است که ۱۰۰ % ارزش چک کردن را دارد.
از آنجا که چندین ابزار تجزیه و تحلیل لینک وجود دارد، هیچ کمبود اطلاعات متناقضی در مورد تعداد لینکهایی که یک صفحه به آن اشاره دارد وجود ندارد.
بنابراین شما دو گزینه دارید: میتوانید از MozBar استفاده کنید. یا میتوانید از Ahrefs استفاده کنید.
به طور کلی، شاخص لینک Moz به اندازه Ahrefs خوب نیست. اما MozBar روشی راحت برای ارزیابی سختی کلی کلمه کلیدی شما است. به این دلیل که دادهها را مستقیما از SERP نشان میدهد.
در اینجا نحوه استفاده از هر دو مورد آمده است:
اگر یک اکانت پولی داشته باشید میتوانید تعداد Referring Domain ها را از MozBar ببینید.
همچنین میتوانید از ابزاری مانند Ahrefs برای فهمیدن این که چند Referring Domain به یک صفحه خاص اشاره میکنند (بکلینک میدهند)، استفاده کنید.
کافی است یک URL را از صفحه اول گوگل بردارید و آن را در Ahrefs قرار دهید.
و این ابزار تعداد Referring Domain های لینکشده به آن صفحه را به شما نشان خواهد داد. یعنی تعداد دامنههایی که به این صفحه خاص لینک دادهاند.
این فرآیند بیشتر از فرآیند استفاده از نوار ابزار Moz طول میکشد. اما دادههای Ahrefs بسیار دقیقتر هستند.
گام چهارم: بررسی اعتبار دامنه (Domain Authority)
نیازی به یادآوری این نیست که گوگل رتبه دادن به صفحات سایتهای معتبر را دوست دارد (مثل ویکیپدیا و آمازون). یکی از عوامل رتبهبندی موتور جستجو گوگل اعتبار صفحه است.
البته، برخی از صفحات این سایتها به خاطر اعتبار صفحه و کیفیت محتوایشان رتبه میگیرند. اما بیشتر صفحات وب سایتهای معتبر به خاطر این حقیقت ساده که دامنه معتبری دارند رتبه بالایی میگیرند.
یعنی وقتی رقابت کلمات کلیدی را ارزیابی میکنید، باید به سایتهایی که با آنها رقابت خواهید کرد نیز توجه کنید، نه فقط به صفحات.
خوشبختانه، MozBar، اعتبار دامنه را بر روی نوار خودش در صفحه نتایج نشان میدهد:
به طور کلی، نتایجی که PA (اعتبار صفحه) و DA (اعتبار دامنه) بالا دارند بسیار رقابتی هستند.
همانطور که انتظار دارید، لازم است 10 نتیجه برتر با PA و DA کم را ببینید. چنین کلماتی، کلمات کلیدی هستند که شما به راحتی میتوانید به خاطر آنها رتبه کسب کنید.
به عبارت دیگر، اعتبار یک صفحه مهمتر از هر چیزی است، اما باید اعتبار دامنه را نیز در نظر بگیرید.
توصیه: مراقب برند های بزرگ باشید
سیگنالهای برند، بخشی از تشخیص سختی کلمه کلیدی هستند که نادیده گرفته شدهاند. سیگنالهای برند یعنی چه؟ آنها سیگنالهایی هستند که به موتورهای جستجو نشان میدهند که یک سایت برند بزرگی است. و این سیگنالها رفته رفته در الگوریتم گوگل مهمتر و مهمتر میشوند.
به این معنی که وقتی صحبت از سختی کلمات کلیدی میشود، شما باید اندازه یک برند را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، سایتهایی مانند آمازون، ESPN.com و یوتیوب نسبت به نتایج برندهای کوچک بهتر عمل میکنند. حتی اگر آن برند های کوچکتر دارای اعتبار صفحات مشابه و اعتبار دامنه مشابه باشند.
گام پنجم: ارزیابی پروفایلهای لینک
اگر در حوزه SEO فعالیت کرده باشید میدانید که معیارهای مربوط به لینک میتواند بسیار گمراهکننده و گیجکننده باشد.
سایتهایی با پروفایلهای لینک مخرب گاهی از DA و PA بالایی برخوردار هستند. اما چون از لینکهای اسپم استفاده میکنند، مدت زیادی در صفحه ی اول باقی نخواهند ماند.
بنابراین، اگر کلیدواژه ای وجود داشته باشد که رقابتی به نظر برسد، اما احساس درونی شما میگوید که SEO کلاه سیاه در پشت نتایج وجود دارد، حتما پروفایل لینک 10 نتیجه برتر را بررسی کنید.
همچنین ممکن است بخواهید ببینید که آیا هیچ یک از 10 نتیجه برتر لینکهایی دارند که واقعا دسترسی به آنها برایتان سخت باشد. (برای مثال، رسانههایی که در سایتهای خبری اصلی به آنها اشاره میشود).
در هر صورت، اگر میخواهید برای رتبه گرفتن بخاطر یک کلمه کلیدی تلاش زیادی بکنید، طبیعی است که بخواهید بفهمید هر سایتی چگونه به صفحه اول میرسد. و بهترین راه برای انجام این کار بررسی پروفایل لینک آنها است.
ابتدا، آدرس URL یکی از 10 نتیجه برتر را کپی کنید:
و آن را در Ahrefs قرار دهید.
روی “Backlinks” در نوار کناری کلیک کنید. سپس تمام لینکهای خارجی که به آن صفحه اشاره دارند نمایش داده میشوند.
در آخر، به 10 الی 25 لینک برتر در پروفایل لینک نگاه کنید.
معمولا میتوانید در عرض چند ثانیه بگویید که آیا این صفحه از سئو کلاه سیاه استفاده میکند یا خیر.
لینکهایی که از مکانهای زیر میآیند احتمال بیشتری دارد که یک پروفایل لینک کلاه سیاه را نشان دهند
- راهنماهای وب با کیفیت پایین
- دایرکتوری یا راهنمای مقالات
- شبکههای وبلاگی
- کامنتهای اسپم در وبلاگها
هم چنین مراقب متنهای پیوند بهینهشده توسط کلمات کلیدی، که از لینکهای خارجی هستند باشید. این یک نشانه دیگر است که یک صفحه از سئو کلاه سیاه برای رتبه گرفتن استفاده میکند.
از سوی دیگر، اگر یک صفحه تعداد زیادی از این لینکها را داشته باشد، غلبه بر آنها می تواند رقابتیتر از اعدادی باشد که PA و DA نشان میدهند:
- لینکهای وبسایتهای خبری، مانند NYTimes.com
- لینکهای مهم از سایتهای معتبر در حوزه کاریتان
- لینک هایی از وبلاگهای محبوب
در اینجا یک نکته وجود دارد: اینکه روی پروفایل لینک آنها وسواس به خرج ندهید. این فقط یک لایه دیگری از اطلاعات است که به شما کمک میکند تا یک تصمیم آگاهانه بگیرید.
گام ششم: بررسی بهینهسازی محتوای آنها
میدانید که سئو داخلی میتواند باعث رتبهگرفتن یک سایت و یا از دست رفتن رتبه آن شود.
به همین دلیل است که شما باید به سئو داخلی رقبای بالقوه خود در 10 نتیجه برتر توجه کنید.
برای مثال فرض کنیم که شما میخواهید برای عبارت کلیدی Gluten Free Cookies” رتبه کسب کنید.
خوب، باید به تگهای عنوان صفحاتی که در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر شدهاند نگاهی بیندازید.
یادآوری: تگ های عنوان، لینکهای آبی در نتایج جستجو هستند.
این دو لینک نتیجه در تصویر زیر، از کلماتی کلیدی در تگ عنوان خود استفاده میکنند که یا دقیقا یکسان هستند و یا فقط اندکی باهم تفاوت دارند.
پس به نظر میرسد این دو صفحه به خوبی بهینه شده اند.
برای بررسی دقیقتر، روی یکی از نتایج کلیک کنید. سپس، روی آیکون “Page Analysis” در MozBar کلیک کنید:
و بدین ترتیب اطلاعاتی در مورد ویژگیهای داخلی اصلی صفحه نمایش داده میشود.
اگر Keyword در یک تگ H۱ / H۲ و نیز در URL گنجانده شده است، صفحه را کاملا بهینه در نظر بدانید.
نکته: برای ساخت بهینهسازی URLهای سایتتان میتوانید به مقاله “آموزش ساخت URL برای سئو” مراجعه نمایید.
از طرفی، اگر یک صفحه سئوی داخلی ضعیفی داشته باشد، گرفتن رتبه بالاتر از آن بسیار ساده خواهد بود حتی اگر دارای اعتبار نسبتا خوبی باشد.
گام هفتم: پیدا کردن نتایجی که هدف آسان دارند
وقتی یک یا چند نتیجه با اهداف آسان را در ۱۰ نتیجه ی برتر ببینید باید خوشحال باشید. چرا که کلیدواژهای را یافتهاید که رقابت پایینی دارد.
در ادامه نتایجی را مشاهده میکنید که عباراتی کلیدی با رقابت بسیار بسیار پایین را نشان میدهند:
- صفحاتی با
- Yahoo! Answers
- Ehow.com
- Buzzle
- HubPages
- Ebay
- Blogspot (یا بلاگهای رایگان دیگر)
- سایتهای انتشار اخبار
در زیر مثالی از یک کلید واژه با نتایج هدف آسان آورده شده است:
و یک مثال دیگر:
گام هشتم: ارزیابی کیفیت محتوا
سوال: آیا بکلینکها و سئوی داخلی معیارهای مهمی برای بررسی درجه سختی کلمه کلیدی هستند؟
جواب: قطعا همینطور است.
در حقیقت اغلب ابزارهای سئو در محاسبه درجه سختی کلمات کلیدی خود تنها به این دو معیار توجه میکنند.
اما فراموش نکنید که کیفیت محتوای شما بخش عظیمی از توانایی شما برای رفتن به ده نتیجه برتر است.
به عبارت دیگر، اگر میخواهید برای یک کلید واژه رقابتی رتبه کسب کنید، خود را آماده کنید که از نظر کیفیت محتوا با ده نتیجه برتر منطبق باشید و یا بهتر از آنها باشید.
با اینکه این فرآیند ذهنی و درونی است، اما معمولا با چند دقیقه کنکاش و بررسی میتوانید بفهمید چه نوعی از محتوا را باید ارائه دهید.
چطور؟
کافی است عبارت کلیدی خود را جستجو کنید و محتوای ده نتیجه برتر در صفحه نتایج را مطالعه کنید.
بیایید نگاهی به یک مثال ازعبارت “Health Benefits of Garlic” بیندازیم.
اولین نتیجه، از Healthline، یک مقاله با کیفیت بالا نوشته شده توسط یک متخصص تغذیه است.
این مقاله همچنین به چندین مطالعه تحقیقاتی علمی ارجاع میدهد که باعث اعتبار بیشتر محتوا میشود.
به عبارت دیگر، چند محتوای بسیار خوب لازم دارید تا جایگاه شماره یک را در صفحه نتایج تصاحب کنید.
اجازه دهید نگاهی به یک محتوای دیگر که در صفحه نتایج از رتبه پایین تری برخوردار است بیندازیم. این محتوا از WHFoods است:
اولین چیزی که توجه ما را جلب کرد این است که چیدمان و طراحی آن واقعا قدیمی و از مد افتاده است.
این احتمالا به شانس سایت در دریافت بکلینک و بهاشتراکگذاشته شدن درشبکههای اجتماعی لطمه میزند. بنابراین، در همان ابتدا میدانید که طراحی محتوا روشی است برای دوام آوردن و سرپا ماندن در رتبهای که قبلا کسب شده است.
همچنین دارای نکات آشپزی است.
و دارای لیستی از مراجع علمی است.
آنچه این صفحه را از برخورداری از رتبه بالاتر باز میدارد طراحی از مد افتاده و سئوی داخلی آن است.
تگ عنوان صفحه از یک عبارت ساده “Garlic” تشکیل شده است. و برای عبارت “Health Benefits of Garlic” خوب بهینهسازی نشده است.
بجز اینها خود محتوا بسیار خوب است، اما میتوان به آن غلبه کرد.
در نهایت اجازه دهید به نتیجه دیگری در صفحه اول نگاهی بیندازیم: Organicfacts.net
برخلاف مقاله HealthLine، این مقاله توسط یک متخصص نامدار نوشته نشده است. (نویسنده گمنام است). و هیچ ارجاعی به تحقیقات دیگر نداده است. این خبر خوبی است: به این معنی است که میتوان به این محتوا براحتی غلبه کرد و رتبهای بهتر از آن را گرفت.
سخن آخر
در فرایند سئو برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سایت باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یک فاکتور مهم درجه سختی کلمات کلیدی است.
تخمین درجه سختی کلمات کلیدی با استفاده از اقدامات مختلفی انجام میشود. در این مقاله از سئوف این روشها را بیان کردیم. اگر یک کلمه رقابت بالایی داشته باشد ممکن است زمان و هزینه زیادی برای سئو شدن و نتیجه گرفتن نیاز باشد. البته معمولا کلماتی که جستجوی بالایی دارند رقابت و سختی بالاتری نیز دارند. پس اگر یک کلمه رقابتی سئو شود احتمال دریافت ترافیک بیشتری وجود دارد.
اما معمولا برای نتیجه گرفتن در سئو بهتر است از کلماتی با رقابت و سختی کمتر شروع کنیم. بدین ترتیب زودتر نتیجه میگیریم و کمی ترافیک و اعتبار به سمت سایتمان روانه میشود. پس همیشه سعی کنید بین هزینه، زمانو درجه سختی کلمات کلیدی تعادل برقرار کنید تا بتوانید بهترین کلمات را برای محتوای خود انتخاب نمایید.
سوالات خود را در بخش دیدگاهها مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.
موفق و پیروز باشید.
مطالب مفید و کاربردی بود.
سپاس از توجهتون.
یکی از بهترین مقالات تعیین سختی کلمه کلیدی بود ولی طولانی
ممنون از توجهتون. بله قبول داریم بعضی از مقالات ما طولانی هستند ولی خوب مساله اینه که یک سری مطالب رو اگر کوتاه کنیم شاید نتونیم کل مطلب رو برسونیم. یعنی موضوع مقاله ایجاب میکنه که بطور کامل و مفصل بهش پرداخته بشه. ولی برای اینکه مطالعه مطالب برای شما دوستان عزیز راحتتر بشه در نظر داریم در آینده تغییراتی در ساختار مقالات بدیم.
حتما ما رو دنبال کنید و باز هم نظراتتون رو بفرماییدو متشکرم
باید اکانت پرو داشته باشید