متا تگ Meta Tag یا تگ متا چیست؟ متا تگ ها در سئو چه نقشی دارند؟
متا تگ چیست؟ متا تگ های مهم در سئو چگونه اسفتاده میشود؟ آیا باید برای بهبود سئو متا تگ ها را بهینه سازی کنیم؟
در حالی که سئو خارج از صفحه بر روی افزایش اعتبار وب سایت، و ارتباط آن با سایر سایت ها از طریق بک لینک با کیفیت بالا تمرکز دارد. سئو داخل صفحه سایت یا سئو فنی به روش بهینه سازی محتوای صفحه شما برای رتبه گرفتن در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) اشاره دارد. برخی از موارد فنی موجود در صفحه که در این گروه قرار میگیرند. شامل کلمات کلیدی ، تگ های توضیحات و Meta Tag ها هستند.
برای ایجاد یک استراتژی مفید برای بهینه سازی موتور جستجو، باید دو رکن اساسی سئو را درک کنید: سئو خارج از صفحه و سئو داخلی / سئو فنی.
اگر در زمینه بهینه سازی موتور های جستجو تازه وارد هستید. و میآموزید که چگونه آن را به استراتژی بازاریابی دیجیتال خود اضافه کنید. تگ های متا یک روش عالی برای بهینه سازی سئو سایت شما محسوب میشود. در این راهنما ما اصول و بهترین روشهای استفاده از تگ های متا، برای بهینه سازی صفحات وب شما را بررسی خواهیم کرد. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه تکنیکهای ساده می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا صفحات وب شما را بهتر تشخیص دهند و باعث رتبه گرفتن سایت شما در گوگل شوند.
1 متا تگ ها یا تگ های متا Meta Tags چیست؟ چرا باید از Meta Tag ها در سئو اسفتاده کنیم؟
اصطلاح “متا یا meta” مخفف “فراداده یا metadata ” است، که به معنای اطلاعاتی در مورد یک مفهوم است. برچسب های متا اطلاعاتی را در مورد یک صفحه وب ارائه میدهند. و مستقیماً بر نحوه نمایش موتورهای جستجو در وب سایت تأثیر میگذارند. بیشتر عناصر متا تگ به نفع موتورهای جستجو هستند، مانند رباتهای گوگل و سایر خزندههای وب.
متا تگ ها بصورت کد در یک فایل HTML اضافه میشوند. تا به موتورهای جستجو کمک کنند اطلاعات اضافی مربوط به یک صفحه را بهتر درک کنند. آنها همچنین برای رتبه گرفتن محتوا یا صفحات استفاده میشوند. تگ های عنوان و متا تگ توضیحات بیشتر در نتایج جستجو نمایش داده می شوند.
2 چند مورد از متا تگ های مهم که باید از آنها در سئو استفاده کنید
- تگ های عنوان
- تگ توضیحات متا
- متا تگ های ربات ها
3 تگ عنوان چیست؟ و چه تاثیری بر نرخ کلیک مطلب شما در گوگل دارد؟
تگ عنوان، موتورهای جستجو مانند Google یا Bing را از عنوانی که میخواهید در صفحات جستجو نمایش داده شود آگاه میکند. این کار میتواند یک عبارت ساده از متنی باشد که در صفحه وب شما ظاهر میشود. درج تگ متا عنوان برای صفحات وب شما خواندن، طبقه بندی و رتبه بندی محتوای شما را برای خزنده های موتور جستجو آسان تر میکند.
احتمالاً قبلاً یک تگ عنوان دیدهاید. در عکس زیر تصویری است که متا تگ عنوان در نتایج جستجوی Google را نشان میدهد:
کد یک متا تگ عنوان به صورت زیر است:
<title>Best Running Shoes | Running Shoe Reviews 2020</title>
4 نکات و ترفندهایی که برای بهینه سازی تگ های عنوان نیاز دارید
تگ عنوان یکی از مهمترین تگ های متا است. زیرا برای موتورهای جستجو و افرادی که از اینترنت استفاده میکنند قابل مشاهده است. این اولین فرصت شما برای جلب توجه موتور حستحو گوگل است. این تگ ممکن است بخشی از اطلاعاتی باشد که شخص را ترغیب میکند بر روی لینک سایت شما کلیک کند.
5 نکات مهم برای انتخاب بهترین متن برای متا تگ عنوان صفحه سایت
- برای هر صفحه وب یک تگ عنوان اضافه کنید
- از عناوین طولانی پرهیز کنید – بهترین تعداد کاراکتر برای تگ عنوان 60 عدد است
- از عناوین عمومی و مبهم ، مانند “صفحه اصلی” برای صفحه اصلی خودداری کنید
- از عنوان صفحه خود یا یک جمله استفاده کنید
- عنوان هایی که کاربران جستجو میکنند
- در صورت لزوم ، یک کلمه کلیدی اصلی را وارد کنید
- برای هر صفحه در سایت خود یک تگ عنوان متمایز ایجاد کنید
6 تگ توضیحات متا چیست؟ و چگونه به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای شما را بیشتر درک کنند؟
متا تگ توضیحات خلاصهای از محتوای صفحه وب را برای خزندههای یک موتور جستجو و کاربران اینترنت ارائه میدهد. در زیر تگ عنوان در صفحه نتایج موتور جستجو نشان داده شده است:
کد یک تگ توضیحات متا به این شکل است:
<meta name="description" content="We compiled our list of the best running shoes for 2020 and organized it by brand, category, and fit, so you can find the right shoes for your training. See which shoes made the list"/>
7 روش های مفید برای نوشتن توضیحات متا عالی کلیک خور توسط کاربران گوگل
اگرچه توضیحات متا بخشی از الگوریتم رتبه بندی گوگل نیستند. اما برای تقویت قابلیت دسترسی به نتایج جستجو برای موتورهای جستجو، همچنان به عنوان قطعههایی در نتایج جستجوی Google وجود دارند. بنابراین به توصیفات متا نه به عنوان یک عامل رتبه بندی بلکه به عنوان راهی برای افزایش نرخ کلیک (CTR) خود فکر کنید. مطمئن شوید که توضیحاتی خلاقانه را با کلمات کلیدی اصلی برای صفحه اصلی، صفحات داخلی و پست های وبلاگ خود بکار میبرید.
- توضیحات متا باید کمتر از 160 کاراکتر باشد
- برای هر صفحه خلاصههای مجزا ایجاد کنید
- از توضیحات متای تکراری در وب سایت خود خودداری کنید
- از جمله استفاده کنید
- توضیحات متا باید دقیق، توصیفی و مختصر باشد
- کلمه کلیدی مورد نظر خود را فقط درجایی که منطقی است قرار دهید
8 متا تگ ربات Robots چیست؟ چرا رباتهای گوگل به آن اهمیت میدهند؟
متا تگ های روبات مقادیر یا پارامترهای دیگری هستند که درون یک تگ HTML قرار میگیرند. متا تگ های ربات به موتور جستجو میگویند که آیا شما میخواهید قسمتهای وب سایت شما فهرست بندی شود یا نه.
تمام صفحات و لینکهایی که در صفحات وب خود ایجاد میکنید. به طور پیش فرض توسط رباتهای موتور جستجو و ایندکس یا فهرست بندی میشوند.
9 برخی از پارامترهای متا تگ های مهم که باید بدانید:
فهرست بندی یا Index: این خاصیت به رباتهای موتور جستجو میگوید تا صفحه را فهرست کنند. اگر صفحهای ایندکس شود، برای افرادی که از موتورهای جستجو استفاده میکنند، قابل مشاهده است. تمام صفحات شما به صورت پیش فرض ایندکس میشوند.
Noindex: این خاصیت به موتورهای جستجو دستور میدهد تا صفحه وب را به دیتابیس خود اضافه نکنند. این بدان معناست که سایت در صفحه نتایج جستجو نشان داده نمیشود.
follow: این خاصیت به موتورهای جستجو این امکان را میدهد تا لینکهایی را که در صفحات وب خود قرار دادهاید دنبال کنند و رباتها را به صفحات دیگر هدایت کند. تمام لینک های داخل صفحه شما به صورت پیش فرض فالوو هستند.
Nofollow: این خاصیت به رباتهای موتور جستجو دستور میدهد که لینکهای موجود در صفحه را دنبال نکنند. بعضی از سایت ها از آن به عنوان یک شبکه ایمنی استفاده میکنند تا به موتورهای جستجو اطلاع دهند که از لینک سازی شبکهای استفاده نمیکنند.
Noarchive: این خاصیت به موتورهای جستجو اطلاع میدهد که صفحه را در بایگانی خود ذخیره نکنند.
متا تگ روباتی که به خزندههای وب دستور میدهند صفحه ای را فهرست نکنند به این شکل است:
<meta name="robots" content="noindex"/>
کد را به بخش عنوان صفحه وب خود اضافه کنید. اگر از وردپرس استفاده میکنید، افزونه های زیادی وجود دارد که میتوانند به شما کمک کنند. به عنوان مثال، تنظیمات پیشرفته Yoast را میتوان برای تنظیم تگهای متا روبات ها تغییر داد. سایر سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) مانند Squarespace و Wix نیز همین گزینهها را دارند.
10 نکات و ترفندهایی که باید برای بهینه سازی متا روبات ها رعایت کنید
اگر سایت شما از بخش نظرات استفاده میکند باید از تگ نوفالوو در آن صفحه برای لینکهایی که کاربران در نظرات خودشان میگذارند استفاده کنید.
میتوانید تگ های nofollow را به لینک هایی که کم ارزش هستند اضافه کنید.
11 Meta Tag Viewport چیست؟
برای درک این بخش، ابتدا باید یک viewport را تعریف کنیم. در ساده ترین شکل، viewport منطقه قابل مشاهده برای کاربر در صفحه وب است. این موضوع بسته به مکانی که شخصی که محتوای شما را مشاهده میکند قابل تغییر است، با دو گزینه رایج لپ تاپ یا دستگاه تلفن همراه.
48.6٪ از جستجوهای اینترنتی از طریق دستگاه های تلفن همراه است، متا تگ viewport به یکی از بهترین روشهای جستجو ااینترنتی واکنشگرا تبدیل شده است. توسعه دهندگان وب از آن برای واکنشگرا بودن یک محتوا استفاده میکنند ، که در وب سایتهای سازگار با تلفن همراه امکان پذیر است.
کد زیر را به قسمت صفحه وب خود اضافه کنید تا آن را روی تلفن همراه تنظیم کنید:
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
12 نکات و ترفندهای برای بهینه سازی Viewport Meta Tag
اگر بازدید کنندگان سایت شما بخواهند از طریق تلفن همرا به سایت شما سر بزنند. شما سایت شما برای آن ها به صورت کامل و واکنشگرا نمایش داده نشود. پس این موضوع باعث کاهش نرخ بازدید سایت شما میشود و این برای گوگل یک امتیاز منفی محسوب میشود.
ما در تیم سئوف به شما توصیه میکنیم که وب سایت خود را واکنشگرا طراحی کنید. بدین منظور میتوانید از فریورک بوت استرپ استفاده کنید.
13 Meta Tag های موجود در سایت خود را بهبود ببخشید و حتما از آنها برای سئو سایت خود استفاده کنید
اگر تا الان از Meta Tag ها استفاده نکردهاید پیشنهاد میکنم حتما از آن ها استفاده کنید. یا اگر هم استفاده میکنید آن ها را بهبود ببخشید. Meta Tag ها باعث میشوند تا گوگل سایت شما را بهتر و دقیق تر تشخص دهد. و بر سئو شما نیز تاثیر فراوانی دارد.