ریچ اسنیپت Rich Snippet چیست و چرا مهم است؟ – [تاثیر ریچ اسنیپت در سئو]

5
(1)

ریچ اسنیپت چیست؟ ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippets) یا نتایج برجسته، نتایجی هستند که با شکل‌های ظاهری مختلف در بعضی صفحات نتایج جستجوی گوگل (SERPs) پدیدار می‌شوند. آن‌ها به کاربر کمک می‌کنند درباره کلیک کردن یا نکردن روی یک سایت تصمیم بگیرد. چرا که اطلاعات اضافه‌ای درباره سایت به کاربر می‌دهند. و کاربر تشخیص می‌دهد آیا محتوایی که به دنبال آن است در این سایت قرار دارد یا نه.

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره ریچ اسنیپت‌ها و کاربردشان داشته باشید و سئو سایت خود را بهبود ببخشید تا پایان این مقاله با سئوف همراه باشید.

این مقاله نیز بخشی از دوره یادگیری سئو می‌باشد که به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

نکته: از آنجایی که ریچ اسنیپت معادلی در فارسی ندارد و در بعضی متن‌ها، “قطعات برجسته” ترجمه شده است، در صورت استفاده از این عبارت در این مقاله منظور همان ریچ اسنیپت می‌باشد.

ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست؟

ریچ اسنیپت‌ها یا نتایج برجسته، نتایج طبیعی جستجوی گوگل هستند که به‌ همراه اطلاعات اضافه نمایش داده می‌شوند. این اطلاعات اضافه معمولا از داده‌های ساختاریافته‌ داخل HTML سایت بدست می‌آیند. از انواع رایج آنها می‌توان خلاصه‌ها (review)، دستور تهیه غذاها و رویدادها (event) را نام برد.

چرا ریچ اسنیپت‌ها مهم هستند؟

تقریبا اکثریت قریب به اتفاق نتایج جستجوی گوگل شامل سه بخش از داده‌ها هستند:

  • تگ عنوان (Title Tag)
  • توضیحات متا (Meta Description)
  • آدرس URL

مثال زیر را ببینید:

اجزای ساختاری یک نتیجه جستجو
ساختار یک نتیجه جستجو

این یک اسنیپت نرمال یا یک نتیجه نرمال است. ریچ اسنیپت حاصل افزودن اطلاعات اضافی به یک اسنیپت نرمال است.

مثال زیر را ببینید:

نمونه یک rich snippet در نتایج گوگل
مثالی از یک ریچ اسنیپت در صفحه نتایج جستجو

همانطور که می‌بینید نتایج ریچ اسنیپت نسبت به نتایج نرمال جستجو بیشتر به چشم می‌آیند و نظر بیننده را جلب می‌کنند. که این منجر به افزایش نرخ کلیک طبیعی می‌شود (Organic CTR).

گوگل، داده‌های Rich snippet را از نشانه‌گذاری‌های ساختاریافته (مثل اسکیما) داخل HTML صفحه دریافت می‌کند.

داده‌های ساختاریافته برگرفته از HTML سایت
نشانه‌گذاری‌های ساختاریافته برگرفته از HTML سایت

با اینکه بعضی افراد فکر می‌کنند استفاده از داده‌های ساختاریافته می‌تواند باعث بهترشدن رتبه شما در نتایج موتور جستجو شود، گوگل می‌گوید: استفاده از داده‌های ساختاریافته نشانه رتبه گرفتن در گوگل نیست. هرچند می‌تواند به رتبه گرفتن کمک کند.

گوگل می‌گوید داده ساختاریافته دلیلی بر رتبه بهتر نیست
گوگل می‌گوید داده ساختاریافته نشانه رتبه بهتر نیست ولی به رتبه گرفتن کمک می‌کند

پس حداقل فعلا، تنها فایده قطعات برجسته افزایش نرخ کلیک یا CTR است.

آموزش بکارگیری نتایج برجسته یا ریچ اسنیپت‌ها

افزایش نرخ کلیک با استفاده از نتایج برجسته ممکن است روی سئو سایت تاثیر مثبتی داشته باشد، اما امکان تاثیرگذاری منفی نیز وجود دارد. (دوستان عزیزی که با سئو آشنایی زیادی ندارند می‌توانند از مقاله آموزشی سئو چیست کمک بگیرند). پس برای استفاده صحیح از آنها در سایتتان باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا سئو سایتتان دچار افت نشود.

نکات زیر را در استفاده از ریچ اسنیپت‌ها رعایت کنید:

انتخاب نوع Rich Snippet

در قدم اول شما باید تشخیص دهید چه نوعی از نتایج برجسته را بهتر است استفاده کنید. بدین ترتیب، می‌توانید نشانه‌گذاری‌های ساختاریافته‌ای را که بطور ویژه برای گرفتن آن نوع از ریچ اسنیپت در صفحه نتایج جستجو طراحی شده‌اند استفاده کنید.

انواع بسیار زیادی از نتایج برجسته وجود دارد. اما تعدادی از این نوع‌ها (مانند اطلاعات پروازها یا کتاب‌ها) فقط برای گروه خیلی خاصی از سایت‌ها کاربرد دارند.

بخاطر همین در ادامه، روی هشت نوع از رایج‌ترین انواع قطعات برجسته تمرکز می‌کنیم و آنها را شرح می‌دهیم.

Review ها یا خلاصه‌ها

این نوع، یک رتبه‌بندی ستاره‌دار (با پنج ستاره) را نمایش می‌دهد. که می‌تواند حاصل بازدید و رای یک نفر باشد و یا حاصل تجمیع reviewهای کاربران مختلف باشد.

نمونه ای از ریچ اسنیپت نوع review
نمونه‌ای از نتیجه از نوع review

دستور تهیه غذاها یا Recipes

نوع خاصی از نتایج غنی می‌باشد که فقط در طرز تهیه غذاها کاربرد دارد. نشانه‌گذاری‌های مربوط به دستورهای تهیه غذا شامل داده‌هایی مانند زمان پخت، خلاصه‌ها و تصاویر مربوط به تهیه غذا هستند.

قطعات برجسته از نوع دستور تهیه غذا
نمونه‌ای از نتیجه از نوع دستور تهیه غذا

موزیک

اطلاعاتی از آهنگ‌ها را به گوگل می‌دهد. مانند تاریخ انتشار آلبوم.

rich snippet از نوع موزیک
نمونه‌ای از نتیجه از نوع موزیک

نشانه‌گذاری محصول یا Product Markup

این نوع از قطعات برجسته، درباره محصولات خاصی، اطلاعاتی به موتورهای جستجو می‌دهد. (شامل قیمت‌ها و تصاویری از محصول).

نتایج برجسته از نوع نشانه‌گذاری محصول
نمونه‌ای از نتیجه از نوع نشانه‌گذاری محصول

سازمان

به گوگل در درک یک سری اطلاعات کلیدی درمورد سازمان‌ها(Key Information on an Organization) مثلا یک بیزینس کمک می‌کند. این اطلاعات شامل آدرس، لوگو، اطلاعات تماس با سازمان و مواردی از این قبیل می‌باشد.

richsnippet از نوع سازمان
نمونه‌ای از نتیجه از نوع سازمان

جریان‌های برتر (داستان‌های برتر) یا Top Stories

باعث می‌شود یک سایت در جعبه “Top Stories” در نتایج جستجو نمایش داده شود. این نوع فقط برای سایت‌هایی که توسط Google News تایید شده‌اند کاربرد دارد.

ریچ اسنیپت از نوع داستانهای برتر
نمونه‌ای از نتیجه از نوع Top Stories

ویدئو‌ها

موتورهای جستجو نمی‌توانند ویدئو‌ها را روی صفحه شما تماشا کنند. پس نشانه‌گذاری‌های ویدئو به موتور جستجو کمک می‌کند که بفهمد ویدئو شما چه محتوا و موضوعی دارد.

rich snippet از نوع ویدئو
نمونه‌ای از نتیجه از نوع ویدئو

رویدادها یا Events

شامل اطلاعاتی درباره تاریخ، ساعت (زمان)، مکان (لوکیشن) و غیره می‌باشد.

ریچ اسنیپت از نوع رویداد
نمونه‌ای از نتیجه از نوع رویداد

بنابراین هر موقع نوعی از ریچ اسنیپت را انتخاب کردید که برای محتوای شما مناسب است، می‌توانید گام بعدی را در بکارگیری آن اجرا کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

1 نظر
  1. Masoud می گوید

    مرسی از مطلب مفید و ارزشمندتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.