Search Intent یا هدف جستجو چیست؟ – شناسایی هدف جستجوی کاربر و بهینهسازی برای آن
هدف جستجو چیست؟ – هدف جستجوی کاربر یا Search Intent یعنی آنچه کاربر بدنبال یافتنش است. و برای رسیدن به این هدف عبارتی را در موتور جستجو تایپ و جستجو میکند.
هدف جستجوی کاربر در سئو اهمیت دارد، چرا که برای گوگل مهم است محتوایی که به کاربر نشان میدهد نیاز و هدف او را تامین کند.
با سئوف تا انتهای مقاله همراه باشید تا بدانید برای شناسایی هدف جستجوی کاربر چه کار باید انجام دهید.
این مقاله بخشی از دوره آموزش سئو میباشد که بصورت رایگان روی سایت قرار گرفته است. با کلیک روی لینک آن میتوانید به تمام سرفصلهای آن دسترسی داشته باشید.
Search Intent یا هدف جستجو چیست؟
هدف جستجو یا Search Intent که به نام هدف کاربر نیز شناخته میشود، هدف اصلی یک کاربر از تایپ کردن یک جستار در موتور جستجو است. انواع رایج اهداف جستجوی کاربر شامل اهداف اطلاعاتی، تبلیغاتی، گشت و گذار و خرید و فروش میباشد.
برای مثال، فرض کنید میخواهید برای نهار کوکو درست کنید.
اما چون گرسنه هستید و همین الان دوست دارید غذا آماده باشد به دنبال “طرز تهیه فوری کوکو” میگردید.
اولین نتیجه در صفحه نتایج (SERPs) که روی آن کلیک میکنید در ابتدا به نظر خوب میرسد.
اما خیلی زود متوجه میشوید که این طرز تهیه زمان زیادی میبرد.
پس سریع دکمه بازگشت را کلیک میکنید و برمیگردید تا نتیجه بهتری را بیابید.
و دفعه بعد یک نتیجه عالی پیدا میکنید.
این نتیجه، دستور تهیهای است که از ابتدا تا انتهای آن تنها 10 دقیقه زمان میبرد.
که دقیقا همان چیزی است که به دنبالش بودید.
اگر تعداد کافی از افرادی که “طرز تهیه فوری کوکو” را جستجو میکنند همین حس را داشته باشند، آن نتیجه ارتقای چشمگیری در رتبهبندی نتایج خواهد داشت.
چرا هدف جستجوی کاربر مهم است؟
اگر بخواهیم به سادگی جواب این سوال را بدهیم باید بگویییم که: تامین هدف جستجو، هدف شماره یک گوگل میباشد.
پس اگر میخواهید امروزه در سئو و بازاریابی محتوا و بازاریابی موتور جستجو (SEM) موفق باشید، هدف جستجو باید بخش مهمی از رویکرد شما باشد.
به تصویر زیر دقت کنید که بخشی از راهنمای رتبهبندی کیفی گوگل است:
در واقع، آخرین ویرایش از راهنماهای رتبهبندی کیفیت در گوگل، بسیار زیاد با “هدف جستجو” آمیخته هستند.
و گوگل اخیرا گزارشی منتشر کرده با این عنوان:
“How Search Intent Is Redefining the Marketing Funnel”:
بعبارتی دیگر: بکلینکها و سایر سیگنالهای قدیمی رتبهبندی هنوز هم اهمیت دارند. اما اگر صفحه شما هدف جستجوی کاربر را تامین نکند، رتبه خوبی نخواهد گرفت.
حال بیایید نگاهی بیندازیم به یک مثال واقعی از رتبهبندی یک صفحه توسط گوگل که آنرا در بین نتایج بالاتر قرار داد، بیشتر بخاطر تامین هدف جستجو.
چند سال پیش این پست (در یک سایت) منتشر شد با عنوان: مطالعه موردی استراتژی سئو، از شماره 6 تا شماره 1 در یک هفته.
این مقاله محتوای باکیفیتی داشت. از آن نوع محتواهای باکیفیت که گوگل میپسندد و دوست دارد رتبه خوبی به آن بدهد.
مقاله شامل استراتژیها و نکات زیادی بود که جای دیگری نمیتوان مشابهش را یافت.
بعلاوه اینکه تصاویر و امکانات بصری و چندرسانهای به محتوای آن افزوده شده بود.
و بخاطر اینکه محتوا واقعا خوب بود، تعداد زیادی از بلاگرهای حوزه بازاریابی دیجیتال به آن لینک داده بودند.
بنابراین از لحاظ تئوری، این محتوا میبایست در بین سه نتیجه برتر برای کلمه کلیدی “SEO Strategy” قرار میگرفت.
اما اینطور نبود. در واقع این پست، ماهها در صفحه دوم نتایج بود.
زمانیکه نویسندگان سایت به سایر نتایجی که بابت آن عبارت رتبه گرفته بودند نگاه کردند، متوجه شدند که محتوای سایت خودشان هدف جستجو را تامین نمیکرد. حتی به این هدف نزدیک هم نبود.
بیشتر محتواهای دیگر که برای عبارت “SEO Strategy” رتبه گرفته بودند، یک رویکرد سطح بالا در سئو ارائه میکردند.
اما محتوای مورد نظر یک مطالعه موردی از یک استراتژی بود.
پس تیم تصمیم گرفتند محتوا را از اول بازنویسی کنند. بویژه نهایت سعیشان را کردند تا محتوا را به یک تطبیق یک به یک برای هدف جستجوی کاربر تبدیل کنند.
نتیجه چه شد؟ نسخه نهایی آن پست، یک استراتژی سئو 9 مرحلهای را ارائه میکرد.
و جواب داد! امروزه به لطف تامین هدف جستجوی کاربر، این پست در بین 3 نتیجه برتر برای آن عبارت کلیدی اصلی قرار دارد.
نه بکلینک جدیدی دریافت شده بود. نه ترفندهای سئو اضافه شده بود. فقط بهینهسازی محتوا برای هدف جستجو انجام شده بود و محتوا را تبدیل به محتوایی مناسب برای هدف کاربر کرده بود. بقیه را گوگل حل کرده بود.
مراحل بهینهسازی محتوا برای هدف جستجوی کاربر
پس تا اینجا متوجه شدیم که اگر محتوا، کاربر را به آنچه در جستجویش هست برساند و با هدف جستجو منطبق باشد رتبه خوبی میگیرد. رتبه خوب یعنی سئو سایت و سئو صفحه ارتقا مییابد.
پس برای بهبود سئو باید هدف جستجوی کاربر را در نظر داشته باشیم و محتوا را برای آن بهینه کنیم.
در ادامه بهینهسازی محتوا برای هدف جستجوی کاربر را بصورت گام به گام شرح میدهیم.
شناسایی هدف جستجو
قبل از نگارش حتی یک کلمه باید بدانید هدف کاربر از جستجوی کلمه کلیدی چست.
مشخص شده است که 99 درصد تمام عبارات مورد جستجو در 4 دسته از اهداف مختلف قرار میگیرند: اطلاعاتی، تبلیغاتی (تجاری)، پیمایشی و معاملاتی.
و شما اغلب میتوانید هدف جستجو را با توجه به خود کلمه کلیدی تشخیص دهید.
برای مثال، کلیدواژهای مانند “خرید لپتاپ ارزان” واضح است که از نوع تبلیغاتی و تجاری است. اما یک عبارت کلیدی مانند “آیا لپتاپهای ارزان نرمافزارهای سنگین را پردازش میکنند؟” بوضوح، هدف دریافت اطلاعات را دارد.
حتی اگر هدف جستجوی کاربر (Search Intent) کاملا شفاف باشد باز هم باید صفحاتی که بابت آن عبارت کلیدی رتبه گرفتهاند را ببینید.
مشخصا صفحاتی که در صفحه اول گوگل قرار دارند، تست هدف جستجوی کاربر را با موفقیت گذراندهاند.
در غیر اینصورت، در صفحه 10 خاک میخوردند.
پس شما باید صفحهای بسازید که بسیار با آنچه در صفحه اول یافتهاید منطبق و هماهنگ باشد.
برای مثال، به عبارت کلیدی “Backlink Checker” نگاهی بیندازید.
چه نتیجهای میتوان از این نتایج گرفت؟
اینکه همه آنها ابزار هستند.
بعبارتی: کسانی که “Backlink Checker” را جستجو میکنند دنبال متنی درباره نحوه کارکرد Backlink Checker نیستند.
بلکه آنها ابزاری برای چک کردن بکلینکهایشان میخواهند.
حال به نتایج “Best Backlink Checker” نگاه کنید.
این بار، نتایج توسط محتواهایی که بهترین ابزارهای چک کردن بکلینک را معرفی میکنند تصاحب شده است.
همانطور که میبینید، این صفحه برای آن کلمه کلیدی در سه نتیجه برتر قرار گرفته است.
این به آن علت است که هدف کاربر از جستجوی آن کلمه کلیدی را تامین کند.
نویسنده سایت میگوید: دوست داشتم برای عبارت کلیدی “Backlink Checker” هم رتبه خوبی بگیریم. مشخصا این عبارت جستجوی بیشتری نسبت به “Best Backlink Checker” دارد. اما تا وقتیکه ابزاری برای تامین هدف جستجوی کاربر نسازم، میدانم که این اتفاق نمیافتد.
بهینهسازی برای تجربه کاربری
ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که:
چطور گوگل تشخیص میدهد که یک صفحه با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد؟
گوگل به نحوه تعامل افراد با صفحات نتایج جستجو SERPs نگاه میکند.
بعبارتی دیگر:
گوگل میتواند بفهمد که افراد از یک نتیجه جستجو خوششان آمده یا خیر. و اگر ببیند که یک نتیجه جستجو برای یک کلمه کلیدی مناسب نیست، آنرا به رتبههای پایینتر تنزل خواهد داد.
مخصوصا که گوگل دوست ندارد ببیند کاربران روی نتایج جستجو، پوگواستیکینگ انجام دهند.
در عوض، دوست دارد ببیند که افراد روی یک نتیجه لند میکنند. و پاسخ جستجوی کوئری خود را از همان یک صفحه میگیرند.
به همین علت است که وقتی صحبت از سئو در سال 2020 باشد، تجربه کاربری نکتهای کلیدی است.
در اینجا نکاتی را بیان میکنیم که تضمین میکنند کاربران جستجوگر در گوگل تجربه کاربری فوقالعادهای دررابطه با محتوای شما دارند.
Popupها را محدود کنید
گوگل Popupها را دوست ندارد. کاربران هم همینطور. پس اگر شما از یک Popup استفاده میکنید، توصیه میشود آنها را فقط با “Exit Intent” روشن استفاده کنید.
فونت بزرگتر از 14px استفاده کنید
میتوانید بهترین پستی که تاکنون نوشته شده است را داشته باشید. اما اگر خواندن آن دشوار باشد، کاربران شروع به پرش و پوگواستیکینگ خواهند کرد. در اینصورت نرخ پرش یا بانس ریت هم افزایش پیدا میکند.
از زیرتیترها (Subheadings) استفاده کنید
جستجوگران گوگل دوست دارند به سرعت جواب خود را بگیرند. که این یعنی آنها دوست ندارند تک تک کلمات صفحه وب شما را مطالعه کنند. زیرتیترها (Subheadings) به کاربران اجازه میدهند که محتوای شما را بطور سطحی و سریع برای یافتن نکات اصلی بررسی کنند.
از ویدئوها و تصاویر استفاده کنید
این کار باعث میشود محتوای شما برای کاربر براحتی قابل فهم باشد. به همین دلیل است که بعضی سایتها یک عالمه عکس و ویدئو در هر پست خود استفاده میکنند.
Google Analytics را بررسی کنید
روی بهبود نرخ پرش (Bounce Rate) و محکهای متوسط زمان نشست (Avg. Session Duration) در صفحات کلیدی تمرکز کنید.
توسعه و بهبود محتوای موجود
آیا صفحهای در سایت خود دارید که فکر میکنید باید رتبه میگرفت اما نگرفته باشد؟ اگر اینطور است، احتمالا مشکلی در هدف جستجوی کاربر یا Search Intent دارید.
پس این فرایند را محدود به محتوای جدیدی که تازه منتشر کردهاید نکنید.
درواقع، بازگشت و بهینهسازی مجدد محتوای قدیمی برای هدف جستجو یکی از سریعترین راههای دریافت ترافیک طبیعی بیشتر روی سایتتان است.
مخصوصا وقتی که یک حسابرسی محتوا Content Audit کامل روی سایت انجام دهید.
برای مثال، این صفحه که در تصویر مشاهد مینمایید قبلا در 5 رتبه برتر برای کلمه کلیدی “Backlinks” قرار داشت.
اما همینطور که الگوریتم گوگل تاکید بیشتر و بیشتری روی هدف جستجو کرد، رتبه آن (و ترافیک موتور جستجو) شروع به پایین آمدن کرد.
تصویری از گوگل آنالیتیکس را برای آن صفحه میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.
و نویسنده سایت وقتی با درنظر گرفتن هدف جستجو به صفحه نگاه میکند دلیل این اتفاق را متوجه میشود:
کاربرانی که کلمه “Backlinks” را جستجو کردند در حوزه سئو نسبتا جدید بودند.
آنها بیشتر به دنبال این بودند که در یک بررسی اجمالی ببینند که بکلینک گرفتن به چه شکل است و چطور جواب میدهد.
اما محتوای مورد نظر برای سئوکاران حرفهای و متوسط طراحی شده بود. و شامل نکات و استراتژیهای پیشرفتهای بود که سئوکاران حرفهای دوست دارند.
اما فهمیدن اینطور مطلبی برای هرکسی که “Backlinks” را جستجو میکند دشوار است.
پس نویسنده تصمیم میگیرد یک محتوای راهنما بنویسد که برای افراد مبتدی در سئو مناسب باشد.
همچنین نویسنده سعی میکند تا جاییکه میتواند از پستهای اصلی و مرجع خود در این راهنما استفاده کند.
بدین ترتیب، نیازی نیست نویسنده در نگارش مطالب این راهنما از ب بسم الله شروع کند و همه چیز را مفصل توضیح دهد.
این پست جدید ناگهان به جایگاهی که قبلا داشت برگشت. یعنی به بالای صفحه نتایج گوگل.
و در حال حاضر در جایگاه پنجم قرار دارد.
بررسی بخش “People also Ask”
شاید شما هم متوجه زیاد و زیادتر شدن کادرهای “People also Ask” در نتایج جستجو شده باشید:
همانطور که میبینید، این باکسها مثل معدن ارزشمندی از اطلاعات هدف جستجوی کاربر هستند.
چرا؟
چون این باکسها رسما به شما میگویند که: “اینها سوالاتی هستند که کاربران درباره این موضوع دارند”.
و اگر محتوای شما پاسخ آن سوالات را بدهد، میتوانید هدف کاربر را تامین کنید.
مثلا این پست درباره لینکهای نوفالو میباشد:
نویسنده آن برای اینکه مطمئن شود که هدف کاربر تامین میشود، به بخش سوالات “People also Asked” نگاه کرده است:
و آن سوالات را در داخل پست خود جواب داده است.
بهینهسازی صفحات تجاری
باید یک نکته را به خاطر بسپارید:
همه چیز فقط به محتوا مربوط نمیشود.
در واقع، یک عالمه کلمه برای جستجو وجود دارند که کاربران به دنبال محتوا درباره آنها نیستند.
بلکه هدفشان خریدن چیزی، یا پیداکردن یک جمله (نقل قول) یا مثلا پیداکردن نسخه رایگان و آزمایشی یک ابزار آنلاین است.
مثلا عبارت “روتر وای فای سیسکو” را بررسی کنید.
ممکن است وسوسه شوید و محتوای باکیفیتی را درباره این عبارت کلیدی تولید کنید.
اما این اشتباه است. مثل خیلی از عبارات کلیدی که شامل یک محصول خاص هستند، این عبارت نیز با هدف خرید، جستجو میشود.
و نتایج جستجو نیز این موضوع را تایید میکنند.
تقریبا همه آنها صفحات تجاری هستند!
پس اگر میخواهید بابت این کلمه کلیدی رتبه بگیرید، لازم است که صفحهای درست کنید که برای هدف جستجوی کاربر بهینه شده باشد.
کوئریهای ناوبری (Navigational Queries)
کوئریهای ناوبری به کاربران کمک میکنند تا سایت یا صفحه خاصی روی یک سایت را بیابند (مثل صفحه اصلی یا صفحه درباره ما).
مثلا، کسی که “Moz Pricing” را جستجو میکند به دنبال صفحه هزینه در Moz میگردد.
با اینکه میتوانید بابت کوئریهای ناوبری رتبه بگیرید، نرخ کلیک یا CTR سایت شما احتمالا هنوز پایین خواهد بود.
این به این خاطر است که کاربرانی که این عبارات را جستجو میکنند نمیخواهند به یک سایت دیگر بروند.
برای مثال سایتی را در نظر بگیرید که بابت عبارت “Google Search Console” در صفحه اول نتایج قرار دارد.
آن صفحه Impression بالایی دریافت کرده اما کلیک زیادی نگرفته است.
چرا؟
چون عبارت “Google Search Console” یک کوئری ناوبری میباشد. بیشتر کاربران حتی بدون اینکه صفحه اول نتایج را بررسی کنند روی اولین نتیجه کلیک میکنند.
پس با اینکه این عبارت یک عبارت خوب برای رتبه گرفتن محسوب میشود (بهرحال بعضی افراد روی نتیجه ما کلیک میکنند)، اما هیچوقت کلمه کلیدی فوقالعادهای برای ما نخواهد بود. چون نرخ کلیک یا CTR پایینی بهمراه خواهد داشت.
کلمات کلیدی چند منظوره
گاهی ممکن است با کلمات کلیدی چند منظوره برخورد کنید. (دارای چند هدف جستجوی کاربر).
این مساله به شکل شگفتآوری رایج است.
راهنمای Google Rater درباره کلمات کلیدی که کاربران با اهداف جستجوی مختلفی آنها را سرچ میکنند زیاد صحبت میکند.
اگر با چنین کلمه کلیدی برخورد کردید چه کار باید بکنید؟
دوپهلو نباشید.
در عوض، به ازای یک هدف جستجو به شدت بهینهسازی انجام دهید.
برای مثال، عبارت “SEO Audit” را در نظر بگیرید.
خوب وقتی به نتایج جستجوی این عبارت نگاه کنید متوجه دو نوع کاملا متفاوت از Search Intent میشوید.
بعضی افراد که این عبارت را جستجو کردند به دنبال نرمافزار بودند.
و بعضی دیگر به دنبال یک فرآیند گام به گام بودند تا آنرا دنبال کنند.
به همین دلیل پستی که بتواند کاملا روی ارائه یک فرایند گام به گام قابل استفاده کاربر تمرکز کند بسیار عالی خواهد بود. مثل پست زیر:
این پست خیلی زود در بین پنج لینک اول گوگل قرار گرفت.
بهینهسازی پیشرفته برای هدف جستجو
اینکه بتوان فهمید هدف یک جستجو، تجاری یا معاملهای است یک مساله است.
اما اگر بخواهید این فرایند را تا مراحل بعدی پیش ببرید باید در این مساله خیلی ریز شوید.
برای مثال یک عبارت کلیدی مانند “Noise Canceling Headphones” را در نظر داشته باشید.
مشخص است که در این عبارت کلیدی، یک هدف قوی برای فروش وجود دارد.
اما این به چه معنی است؟
آیا این فروش و تجارت این حس را دارد که کاربر همین الان آماده برای خرید است؟ یا اینکه شخصی که آن کلمه کلیدی را جستجو میکند هنوز آپشنهای مختلف را سبک سنگین میکند؟
پاسخ این سوال معمولا در نتایج جستجو نهفته است.
همانطور که از نتایج جستجو مشخص است، کسی که این عبارت را جستجو میکند هنوز در مراحل اولیه فرایند خرید قرار دارد. پس محتوایی را نیاز دارد که معاملهای باشد اما چند آپشن مختلف را هم به کاربر نمایش دهد.
یک مثال دیگر از آنالیز این نوع هدف جستجوی پیشرفته ببینیم: عبارت کلیدی “How to Do a Burpee”.
این کلمه کلیدی واضح است که در دستهبندی “اطلاعاتی” قرار میگیرد.
اما افراد چه نوع اطلاعاتی میخواهند؟
یک پست که شامل لیستی از آیتمهاست؟ تحقیق موردی؟ یک ویدئو؟
بر اساس صفحات نتایج جستجو، میتوان گفت که کاربران به دنبال مجموعهای از مراحل (یا گامها) هستند.
در واقع، بیشتر کاربرانی که عبارت “How to” یا “چطور” را در جستجوی خود به کار میبرند، به دنبال مراحل یا گامهایی برای انجام یک کار هستند.
پس اگر میخواهید بابت آن عبارت کلیدی رتبه بگیرید، به شدت توصیه میکنیم به تولید محتوای سئوشدهای بپردازید که شامل مراحل یا گامها باشد.
همچنین، مراحل شفاف میتواند به شما کمک کند در باکس نتایج برجسته نیز قرار بگیرید.
مثلا محتوای زیر بابت عبارت “How to Rank Higher on Google” در نتایج Featured Snippets قرار گرفته است.
پیروز و سربلند باشید.
مطلب بسیار مفیدی بود خیلی ممنون از شما
ممنون از لطف شما
ممنون از مطالب کاملتون .بسیار عالی 😍
خیلی آموزنده و عالی بود مطلبتون. خدا قوت
سلامت باشید