سیگنالهای اجتماعی چه تاثیری در سئو دارند؟
با توجه به رشد و تکامل شبکههای اجتماعی استفاده از آنها برای جذب مخاطب میتواند مفید باشد. بسیاری از وبسایتها معمولا برای کسب و کار خود یک حساب تجاری داخل شبکههای اجتماعی مشهور دارند و بر روی آن فعالیت میکنند. بنظر شما سیگنالهای شبکههای اجتماعی در سئو تاثیر مثبتی دارد؟
سیگنال اجتماعی چیست؟
منظور از سیگنالهای اجتماعی، واکنش مخاطبان نسبت به اشتراک گذاری پستهای وبسایت در شبکههای اجتماعی است. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:
فردی لینک یکی از صفحات وبسایت شما را در پستی از فیسبوک به اشتراک میگذارد. این پست را برخی از افراد لایک میکنند یا نظر خود را مینویسند یا برای دوستان خود به اشتراک میگذارند. این همان سیگنالهای اجتماعی است.
شواهد برای بررسی اینکه آیا سیگنالهای اجتماعی در بهینهسازی سایت تاثیری دارند؟
طبق بررسیهای انجام شده گوگل به شبکههای اجتماعی اهمیت زیادی میدهد. در راهنمای شروع بهینهسازی وبسایت، گوگل تایید کرده که با انتشار محتوای متقاعد کننده در این شبکهها میتوان نرخ کاربران و شهرت برند کسب و کار را افزایش داد. همه چیز به محتوا بستگی دارد. اگر محتوای سایت جذاب و تاثیرگذار باشد، کاربران آن را با دیگران به اشتراک میگذارند و ممکن است در شبکههای اجتماعی خود نیز آن را بازنشر کنند. این کار شبیه به تبلیغات دهان به دهان است و در نهایت باعث تاثیر مثبت سیگنالهای اجتماعی در سئو سایت خواهد شد.
شما در گوگل آنالیتیکس میتوانید گزارش شبکههای اجتماعی را مشاهده کنید. همچنین با استفاده از ابزارهای موجود در آنالیتیکس میتوانید شبکههای مفید، محتواهای باارزش و تعامل کاربران خارج از سایت با محتوا را بررسی نمایید و در راستای هدف نهایی برنامه ریزی کنید.
گوگل معتقد است شبکههای اجتماعی برای کسب و کارهای محلی مهمتر از سایر افراد است. افراد میتوانند به راحتی سوالات خود درباره کسب و کار را مطرح کنند و این یک سیگنال مثبت است.
با وجود اینکه گوگل برای شبکههای اجتماعی اهمیت قائل است اما هنوز نمیتوان به طور قطع گفت که سیگنالهای اجتماعی برای سئو سایت خوب هستند.
نظرات مهندسان گوگل در رابطه با مفید بودن سیگنالهای اجتماعی برای سئو سایت
- در سال 2010 از مت کاتز (رییس سابق تیم هرزنامه گوگل) پرسیده شد که گوگل چگونه به وبسایتهای جدید که از شبکههایی مثل توییتر و فیسبوک بک لینک دریافت میکنند، اعتبار میدهد؟ کاتز پاسخ داد که گوگل مانند سایر وبسایتها با آنها رفتار میکند و حتی پسوند دامنه (.gov یا .edu یا .com) نیز تاثیری در این موضوع نخواهد داشت. برای گوگل دریافت بک لینک از شبکههای اجتماعی مهم است. البته باید توجه شود گوگل نمیتواند لینک به اشتراک گذاشته در پروفایلهای خصوصی را بخواند، پس آن لینک بی اثر خواهد شد.
- گوگل در سال ۲۰۱۳ یک پتنت را درباره جستجوی محتوای کاربران در شبکههای اجتماعی ثبت کرد. این گوگل پتنت نشان میدهد که چگونه تعامل کاربران میتواند به عنوان سیگنال اجتماعی استفاده شود.
- در سال ۲۰۱۴، شخصی دوباره از مت کاتز سوال کرد که سیگنالهای توییتر و فیسبوک جزوی از الگوریتمهای گوگل هستند؟ او پاسخ داد که گوگل سیگنالهایی مثل تعداد فالور یا لایک در شبکههای اجتماعی را به عنوان الگوریتم خود نمیداند اما ممکن است آنها را به عنوان فاکتور رتبهبندی در نظر بگیرد.
نظرات منفی جان مولر در رابطه با تاثیر شبکههای اجتماعی در سئو
- جان مولر در سال 2015 اعلام کرد که سیگنالهای شبکههای اجتماعی بطور مستقیم رتبه سایت را بهبود نمیدهند. بک لینک دریافتی از این شبکهها اکثرا نوفالو هستند اما پستهایی که کاربران تعامل بیشتری با آن دارند، احتمال دارد در رتبههای برتر نتایج جستجو نمایش داده شوند.
- در سال ۲۰۱۶، در یک توییت از او پرسیده شد تگهای شبکههای اجتماعی برای سئو خوب است؟ او پاسخ داد که من از لینکها و برچسبهای شبکههای اجتماعی برای ارزش بخشیدن به مخاطبان استفاده میکنم نه به این امید که رتبه وبسایت را بهبود دهم.
- آگوست سال ۲۰۲۱، از مولر پرسیده شد که آیا کلیک بر لینکهای ارسالی از طریق ایمیل تاثیری در بهبود سئو دارد؟ او جواب داد که هیچ تاثیری ندارد و مانند تبلیغات و شبکههای اجتماعی برای بیشتر شناخته شدن وبسایت عمل میکند.
- درنهایت وقتی چندماه پیش از او پرسیده شد که بالاخره سیگنالهای اجتماعی بطور مستقیم یا غیر مستقیم در سئو تاثیر دارند؟ او پاسخ داد که در صورت بهبود شبکههای اجتماعی میتوانند بطور غیرمستقیم در سئوی سایت نیز اثر بگذارند.
نتیجه گیری
باتوجه به صحبتهای مت کاتز و جان مولر شاید تاثیر سیگنالهای اجتماعی در سئو کمی گیجکننده بنظر برسد اما میتوانیم نتیجه بگیریم که این سیگنالها بطور غیر مستقیم در سئو تاثیر میگذارند. ایجاد پروفایل شبکههای اجتماعی و قراردادن لینک وبسایت در آن به مرور زمان باعث شناخت کسب و کار و افزایش ترافیک وبسایت میشود.