انکر تکست چیست؟ همه چیز درباره متن پیوند و تاثیر آن در سئو سایت
بسیاری از مطالب آموزشی سئو، استفاده از انکر تکست را یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل میدانند. در این مقاله بعد از معرفی Anchor Text این موضوع را بطور کامل بررسی خواهیم کرد و به سوال انکرتکست برای سئو سایت مناسب است یا خیر پاسخ میدهیم.
1 Anchor Text یا متن پیوند چیست؟
متن پیوند، انکر تکست و متن لنگر همگی معادل کلمه انگلیسی Anchor Text هستند که به معنای عبارتی است که یک لینک روی آن مینشیند و کاربر با کلیک روی آن عبارت وارد لینک مورد نظر میشود. انکرتکست برای ارائه یک پیشزمینه از صفحهای که قرار است کاربران به آن هدایت شوند میباشد.
2 بهترین راه برای انتخاب انکرتکست
الگوریتم PageRank گوگل از متن پیوند برای درک موضوع صفحه استفاده میکند. این برای موسسان گوگل یک موفقیت بزرگ و غیرمنتظره در سال ۱۹۹۸ به شمار میرفت. آنها متوجه شدند که وقتی از متن پیوند علاوه بر متن خود صفحه برای درک موضوع آن استفاده میکنند نتایج جستجو بهتر میشوند.
اما الگوریتم مورد نظر بایستی در سالهای بعد تغییر میکرد تا از سوءاستفاده محتوانویسان از متن پیوند جلوگیری کند. به همین دلیل است که تا امروز متن پیوند در ذهن دیجیتال مارکترها بسیار با اهمیت است. سوال یک کاربر این بود:
بهترین کار برای ایجاد عبارت متن پیوند در لینکهای داخلی و خارجی چیست؟
مثلا استفاده از نام سایت، عنوان پست، همخوانی دقیق و یا کلمات کلیدی LSI؟ کدام یک؟
جان مولر میگوید:
اول از همه، مفهومی به نام کلمات کلیدی LSI نداریم. پس میتوانید آن را کاملا نادیده بگیرید.
فکر میکنم بهتر است زمانی به LSI دقت کنید که دارید به درک بازیابی اطلاعات بعنوان یک موضوع در علم کامپیوتر و یا یک موضوع تئوریک فکر میکنید.
اما بعنوان یک سئوکار لازم نیست در این باره نگران باشید.
2.1 جان مولر برای انتخاب متن پیوند لینکهای داخلی توصیه میکند:
با استفاده از لینکهای داخلی، شما یک سیگنال از اطلاعات زمینه به ما ارائه میدهید. پس در واقع به ما میگویید که در این بخش از سایتم اطلاعاتی درباره این موضوع میتوانید پیدا کنید و آن موضوع همان چیزی است که بعنوان انکر تکست برای آن لینکهای داخلی بکار میبرید.
پس از طرفی هم آن موضوع همان چیزی است که دوست دارید درباره آن اطلاعات زمینهای به کاربر نیز ارائه دهید. نوع لینکهای داخلی که برای کاربر بکار میبرید، معمولا با نوعی که برای SEO بکار میبرید هماهنگی دارد. یعنی یک همپوشانی زیبا در اینجا وجود دارد.
2.2 توصیه جان مولر برای انکر تکست لینکهای خارجی
یک متن پیوند میتواند لینکی را شامل شود از یک صفحه به یک سایت دیگر. مثلا مدیر یک سایت آشپزی مطلبی را منتشر میکند و در آن به صفحه ویکیپدیا درباره یکی ازمواد تشکیل دهنده غذا لینک میدهد.
مولر درباره بهترین انکرتکست برای لینکهای خارجی توضیح میدهد: با توجه به لینکهای خارجی، اگر شما به سایت افراد دیگر لینک بدهید باز هم همان موارد قبلی صادق است. مثل فراهم کردن اطلاعات زمینهای که بگوید چرا کاربران باید روی آن لینک کلیک کنند؟ آن لینک چه اطلاعات اضافهای در اختیارشان خواهد گذاشت؟
3 آیا انکرتکست عاملی برای رتبه بندی گوگل است؟
متخصصان معتقدند که متن لنگر یک عامل رتبهبندی گوگل است به این معنا که به موتورهای جستجو کمک میکند تا URLها را با کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی خاص مرتبط سازد. Anchor Text فقط برای موتورهای جستجو مفید نیست، استفاده از آن در سایت باعث میشود تا تجربه کاربری خوبی برای کاربران شما ایجاد شود.
این بهبود صفحه و تجربه کاربری یک نکته مورد توجه برای گوگل و موتورهای جستجو است.
3.1 چگونه متن پیوند برای سئو خوب است؟
گوگل میتواند بر اساس کلماتی که در انکرتکست استفاده میشود، ایدهای پیدا کند که صفحه لینک شده درباره چیست. اگر صفحهای با استفاده از متن «۲۲ وبلاگ برتر ایران» به یک URL پیوند داده شود، گوگل پی میبرد که کاربران از چه نوع صفحهای و چه موضوعی بازدید خواهند کرد.
با یک متن عمومی مثل «اینجا را کلیک کنید»، برای گوگل مشخص نیست که صفحه هدف در مورد چیست. همانطور که یک سایت، متن توصیفی را برای کمک به کاربران ارائه میدهد، باید همین کار را برای گوگل نیز انجام دهد.
Anchor Text تجربه کاربر را از راههای مختلفی افزایش میدهد. هنگامی که کاربران به سرعت در حال اسکن و بررسی یک مقاله هستند، انکرتکست توصیفی، میتواند به آنها کمک کند تا بلافاصله پیوندهایی که به دنبال آن هستند را شناسایی کنند. برای مثال، اگر کاربر روی مقالهای کلیک کند که ادعای عجیبی دارد، ممکن است بخواهد آن را بررسی کند تا منبع اطلاعات را بیابد. در اینجا میتوان نام منبع اطلاعات را به نام خودش نه با نام «منبع» ذکر کرد.
بله Anchor Text فاکتور رتبه بندی است و در سئو سایت بسیار اثر گذار است. گوگل نیز طی بیانیه ای این مورد را تایید کرده است.
4 تاثیر انکرتکست طولانی و کوتاه روی سئو چیست؟ به گفته جان مولر
وقتی صحبت از رتبهبندی میشود، نمیتوان گفت که گوگل مشخصا با متن پیوند طولانی متفاوت از متن پیوند کوتاه رفتار میکند. هرچند استفاده از کلمات بیشتر در انکر تکست، اطلاعات زمینه بیشتری را برای گوگل در مورد صفحهای که به آن لینک داده شده فراهم میآورد.
هرچقدر گوگل اطلاعات زمینه بیشتری درباره یک صفحه داشته باشد، قادر خواهد بود آن صفحه را برای کوئریها مرتبط، بطور موثرتر و کارآمدتری رتبهدهی کند. جان مولر میگوید:
فکر نمیکنم کار خاصی به طول متن پیوند داشته باشیم. اما این متن را بعنوان روشی برای فراهم کردن اطلاعات بیشتر درباره صفحات به کار میبریم.
گاهی اگر متن لنگر طولانیتری داشته باشید، اطلاعات بیشتری به گوگل میدهید. گاهی هم طولانی بودن انکر تکست فقط مانند تجمعی از کلمات کلیدی مختلف است.
پس از این نقطه نظر، نمیتوانم بگویم یکی خوب است و دیگری خوب نیست. و این چیزی است که گاهی مخصوصا در لینکسازی داخلی قصد دارید برای کاربر شفاف سازی کنید که اگر روی آن لینک کلیک کند چه چیزی را خواهد دید.
پس نمیتوان گفت متن لنگر کوتاه بهتر است یا طولانی. بلکه اطلاعاتی که در هرکدامشان ارائه میشود متفاوت است.