کنیبالیزیشن Cannibalization چیست؟ آموزش کامل رفع آن
به طور مختصر اگر بخواهیم بدانیم کنیبالیزیشن Cannibalization چیست باید گفت، کنیبالیزیشن در واقع مشکلی است که بیشتر سایت ها به آن دچار شده اند، که این مشکل بر روی بازدید سایت و تعداد کلیک روی سایت تاثیر میگذارد و ممکن است کاربران را گمراه کند.
در این مقاله از سئوف برای شما تعریف کنیبالیزیشن و راه های رفع آن را بیان میکنیم.
وقتی شما با سرچ یک کلمه کلیدی در گوگل، با بیش از یک صفحه از یک سایت مواجه میشوید، به اصطلاح به این اتفاق کنیبالیزیشن یا همنوع خواری کلمه کلیدی گفته میشود.
اگر در سئو وب سایت در صفحات یک صفحه از کلمه یا کلمات کلیدی یکسان استفاده شده باشد، معمولا در سرچ کلمه مربوط در گوگل با همچین مشکلی روبرو میشوید.
این اتفاق باعث میشود زمانی که کاربری چیزی را سرچ کند در گوگل دو صفحه از آن را مشاهده کند و امکان تشخیص مفید بودن یکی از صفحات از دیگری را نداشته باشد.
همین کار هم باعث میشود تعداد بازدید و کلیک مقاله اصلی مربوط به آن کلمه کلیدی کمتر شود.
تاثیرات کنیبالیزیشن در سئو سایت
وجود مشکل کنیبالیزیشن در یک سایت باعث توقف رشد یا حتی افت جایگاه آن سایت در صفحه نتایج گوگل میشود در ادامه به مشکلات ایجاد شده توسط کنیبالیزیشن میپردازیم.
رقابت از نوع کنیبالیزیشن
با شنیدن کلمه رقابت در سئو، رقابت با سایر سایت ها به ذهن میرسد. اما در زمان کنیبالیزیشن این رقابت بین محتوای تکراری در سایت خودتان انجام میشود که این کار رتبه گیری سایت را با مشکل روبرو میکند.
لینک سازی
وقتی با لینک سازی های داخلی و خارجی صفحات شما رتبه گیری خوبی داشته باشند, اعتبار آن ها هم بالا میرود. اگر دو صفحه مشابه جایگاه های خوبی داشته باشند، با لینک سازی آن ها به مشکل میخورید و باعث افت رتبه و اعتبار سایت میشود.
همنوع خواری در رتبه
وجود یک صفحه با کلمه کلیدی مشابه میتواند جلوی رشد بقیه صفحات با همان کلمه کلیدی را بگیرد. ممکن است صفحه ای که رتبه میگیرد، در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داده شود اما از کیفیت محتوایی پایین برخوردار باشد. الگوریتم های گوگل بعد از مشاهده چند مورد مشابه اعتماد خود به سایت شما را از دست میدهند و رتبه گرفتن کار بسیار سختی خواهد شد.
کاهش اعتماد با کنیبالیزیشن
بعد از اینکه Crawler های گوگل صفحات سایت شما را بررسی کنند و کلمات کلیدی مشابه با کیفیت کم مشاهده کنند. نسبت به وبسایت شما بی اعتماد میشوند و بودجه خزش کمتری برای شما در نظر میگیرند. در نتیجه URL های سایت شما دیرتر ایندکس خواهند شد.
این بی اعتمادی برای کاربران نیز صدق میکند. هنگامی که دو نتیجه یکسان از سایت شما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود. کاربر سردرگم خواهد شد و تصمیم میگیرد به سایتی که این مشکل را دارد سر نزند. به همین ترتیب نرخ کلیک سایت شما پایین میآید.
نحوه شناسایی کنیبالیزیشن
این کار بسیار ساده است. اگر یک کلمه کلیدی را جستجو کردید و در صفحه نتایج دو صفحه با یک موضوع و کلمه کلیدی نمایش داده شد، قطعا سایت دارای مشکل کنیبالیزیشن است.
رفع مشکل کنیبالیزیشن
برای رفع مشکل cannibalization شما میتوانید ابتدا محتوای خودتان را بررسی کنید، هدف محتوا و نقش آن را تعیین کنید، از بین دو محتوای یکسان یکی را نگهدارید و در نهایت یا آن ها را ادغام کنید یا یکی را پاک کنید.
ادغام باعث طولانی تر شدن محتوا هم میشود، که همین موضوع برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو بسیار جذاب است.
حالا اگر تمایل به پاک کردن یا ادغام هم نداشتید میتوانید با روش زیر کار خود را انجام دهید.
تگ کنونیکال
با استفاده از تگ کنونیکال به گوگل و ربات های خزندش اطلاع میدهید که صفحه ای که تگ در آن به کار رفته ارزش چندانی ندارد. همین کار باعث میشود تمرکز گوگل بر روی صفحه مورد نظر شما قرار بگیرد.[برای آشنایی با تگ کنونیکال و استفاده از آن کلیک کنید.]