الگوریتم کافئین گوگل Caffeine چیست؟

0
(0)

در این مقاله به طور کلی و مفید به چگونگی کار الگوریتم کافئین گوگل و تاثیراتش می‌پردازیم.

در 10 آگوست سال 2009 شرکت گوگل در پی همایشی از الگوریتم جدید خود که گوگل کافئین نام دارد رونمایی کرد و طی یک سال بعد یعنی در 8 ژوئن سال 2010 الگوریتم گوگل Caffeine، که یک سیستم جدید برای ایندکس سایت ها بود را عرضه کرد.

این سیستم به موتور جستجوی گوگل این اجازه را می‌داد که به طور کارآمدتری به خزش خود و فهرست سازی وبسایت‌ها بپردازد.

اگر با مفهوم ایندکس آشنا نیستید باید گفت: ایندکس از لحاظ لغوی به معنی فهرست شدن است و وقتی درباره ایندکس صحبت می‌کنیم در واقع منظور فهرست سازی صفحات یک سایت در لیست صفحات موتورهای جستجو است. توجه به الگوریتم‌های گوگل و آپدیت‌های آن‌ها یک امر حیاتی برای سئو وب سایت است.

معرفی الگوریتم کافئین

گوگل کافئین

الگوریتم کافئین گوگل، در ابتدا گوگل این الگوریتم را به صورت پیش نمایش در اختیار گذاشت تا از بازخوردهای آن مطلع شود.

در نهایت در سال 2010 به طور رسمی آن را عرضه کرد.

در واقع این سیستم یک زیرساخت ایندکس جدید برای وبسایت‌ها بود.

به کمک الگوریتم کافئین، موتور جستجوی گوگل می‌تواند با سرعت بیشتر صفحات بیشتری را مورد خزش قرار دهد که همین امر باعث ایجاد نتایج بهتر می‌شود.

کار سیستم ایندکس قبل ها نمایش صفحات جستجو بود ولی پس از عرضه گوگل کافئین این کار بر عهده این الگوریتم است.

به طور مثال: اگر مسئول سئو یا مدیر سایتی در سایت خود تغییراتی ایجاد کند، گوگل برای به روز رسانی این محتوا باید از تغییراتی که رخ داده شده مطلع شود.

در نتیجه تشخیص این تغییرات بر عهده این الگوریتم است.

حتی گوگل در اکثر به روز رسانی‌های خود مانند، فلوریدا، مرغ مگس خوار، الگوریتم پاندا و … با گوگل کافئین سروکار دارد.

اگر با الگوریتم مرغ مگس خوار آشنا باشید متوجه عملکرد یکسان این دو الگوریتم می‌شوید که هر دو در تلاش برای سرعت بخشیدن به نتایج جستجو و همچنین اختصاصی تر کردن آن ها نسبت به کلمه کلیدی وارد شده هستند.

این الگوریتم حتی در سرعت بخشیدن و افزایش محتوای شبکه‌های اجتماعی هم بسیار کارآمد است.

کاربردها و نحوه کارکرد الگوریتم کافئین

گوگل کافئین

اولین و مهم ترین کاربرد این سیستم سرعت آن است.

قبلا روال کار محتوا به گونه‌ای بود که رباتهای خزنده وارد سایت و وبسایت‌ها می‌شدند محتوا را بررسی می‌کردند و بعد از یک پروسه طولانی آن را ایندکس می‌کردند.

اما با وجود گوگل کافئین صفحات به محض دیده شدن در موتور جستجو با سرعت بالاتری نسبت به قبل ایندکس می‌شوند.

ظرفیت ذخیره سازی

فرض کنید در یک پایگاه داده 100 میلیون گیگا بایت دیتا و اطلاعات ذخیره شده است.

همچنین روزانه به این حجم داده 100 هزار گیگا بایت هم اضافه شود، نگهداری این مجموعه عظیم اطلاعات و داده تنها از عهده گوگل کافئین بر میاید.

تعداد کاربرانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند روز به روز در حال افزایش است.

حال فرض کنید برای هر کاربر یک سایت و وبسایت در دسترس باشد، حجم دیتای مصرفی از این کار به قدری زیاد است که یک سیستم فوق پیشرفته برای پشتیبانی آن لازم است.

در نتیجه این الگوریتم با بهبود ظرفیت ذخیره سازی گوگل برخی از این مشکلات را بر طرف کرده است.

الگوریتم کافئین

افزایش انعطاف پذیری در ذخیره اطلاعات

گوگل وقتی در حال ایندکس کردن یک سایت است، تمام جزئیات و دیگر قطعات موجود در محتوای آن سایت را هم ذخیره می‌کند که شامل: ویدیوها، تصاویر، لینک‌ها و … می‌باشد.

بنابراین با توجه به سرعت بالا و ذخیره بیشتر اطلاعات با استفاده از الگوریتم کافئین، گوگل توانست این اطلاعات را به صورت بهتر و بیشتر از قبل در هر صفحه ذخیره کند. این فرایند بر روی نتایج آن در سئو بسیار تاثیر‌گذار است.                   

تاثیرات الگوریتم کافئین بر روی کاربران

الگوریتم کافئین گوگل

مهم ترین تاثیرات این الگوریتم سرعت بخشیدن به ایندکس کردن سایت و همچنین افزایش ظرفیت ذخیره اطلاعات است.

وقتی گوگل سایتی را ایندکس می‌کند تمام اطلاعات در آن از جمله: تصاویر، ویدیوها و حتی لینک‌های خارجی در آن سایت را هم ذخیره می‌کند.

با تغییرات محتوای درون وبسایت‌ها گوگل دیگر مثل قبل یک کد جدید برای ذخیره‌ و ایندکس دوباره آن ها نمی‌سازد، بلکه فقط از سیستم کافئین در ایندکس کردن و ذخیره تغییر محتوایی که ایجاد شده استفاده می‌کند.

این فرایند نه تنها سرعت عمل خود گوگل را بالا برده، بلکه رضایت کاربران را هم به دنبال داشته.

سایت‌های تحت تاثیر الگوریتم کافئین

در زمان معرفی الگوریتم کافئین، برخی سایت‌ها از کاهش رتبه و بازدید خود ناراضی بودند و با معرفی این سیستم بیشتر این سایت‌ها توانستند دوباره به رتبه‌ و درجه خود بازگردند.

اما تاثیر گذاری بیشتر این الگوریتم بر روی سایت‌هایی بود که محتوای آن ها تازه تر و پربارتر بودند، این سایت‌ها رتبه و بازدید بهتری نسبت به سایت‌های قدیمی تر از خودشان دریافت کردند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.