الگوریتم Google MUM چیست؟ انقلابی در الگوریتم های گوگل
گوگل یک بهروزرسانی خود را تحت عنوان الگوریتم MUM منتشر کرد تا شرایط را برای درک بهتر و فراگیرتر موتور جستجوی گوگل فراهم سازد. در ادامه این مطلب از سایت سئوف با ابعاد مختلف Google MUM آشنا خواهیم شد و خواهیم فهمید چطور به بهینهسازی سایت کمک میکند.
الگوریتم گوگل MUM چیست؟
الگوریتم گوگل MUM یا به طور کامل Google Multitask Unified Model یک فناوری جدید از سمت گوگل برای پاسخ به سوالات پیچیدهای است که جوابی ندارند. این الگوریتم نخستین بار در ماه می سال 2021 معرفی شد. این الگوریتم از سالها قبل در دست طراحی بوده و به گفته متخصصان چندین برابر سایر الگوریتمها قدرت دارد.
هدف Google MUM
این الگوریتم برپایه هوش مصنوعی ساخته شده است و با جای دادن 75 زبان زنده دنیا به درک بهتر زبان طبیعی پرداخته است. اطلاعات چندوجهی و رسانهها (متن، تصویر، ویدیو، صوت و….) را پردازش میکند و بهترین نتایج را برای کاربران نمایش میدهد.
با این تعریف گوگل بدون توجه به موقعیت مکانی شما، اگر مفهوم مطلبی از سایت شما را مفید تشخیص دهد در صفحه نتایج گوگل نمایش میدهد. حتی اگر کاربری که جستجو میکند خارج از کشور باشد. این امر سئوکاران را مجبور میکند تا بهینه سازی سایت و محتوا را سطح جهانی انجام دهند.
الگوریتم گوگل مام چطور کار میکند؟
الگوریتم Bert و الگوریتم Google MUM هر دو طبق فناوری به نام Natural Language یا همان زبان طبیعی کار میکنند. اما تفاوت این دو این است که، طبق گفته متخصصان گوگل مام حدود 1000 برابر قویتر و بهتر از برت کار میکند.
پیشرفت Google Lens
با روی کار آمدن گوگل MUM استفاده از گوگل لنز بسیار بهتر و آسانتر شد. قبل از گوگل مام، گوگل Lens فقط با استفاده از الگوی عکس اسکن شده جستجو را انجام میداد. اما امروزه میتوان با استفاده از قابلیت Google MUM از ترکیب کلمات کلیدی در متن و الگو پایه در عکس جستجویی دقیق و بهینه انجام داد.
چند زبانه بودن Google MUM
همانطور که قبلتر گفتیم الگوریتم گوگل مام میتواند دادههای 75 زبان زنده دنیا را پردازش کند و از بین آنها بهترین و مرتبطترین نتیجه را به کاربر نشان دهد. این عمل باعث میشود جستجوها به زبان کاربر محدود نشود و تمامی محتواهای موجود در بانک اطلاعاتی گوگل را نمایش دهد. اما اولویت گوگل هنوز هم نتایجی است که با زبان کاربر یکی است.
تحلیل ویدیو با گوگل مام
الگوریتم گوگل MUM قادر است ویدیوهارا با دقت بالایی تجزیه و تحلیل کند و با توجه به نیاز کاربر، آن ویدیوها را برای تماشا توصیه کند.
کم اهمیت شدن رتبه در صفحه نتایج جستجو
با رایج شدن الگوریتم Google MUM در فضای وب تاثیراتی رخ میدهد که یکی از آنها کم اهمیت شدن رتبهبندی SERP است. این الگوریتم به متن سوال امتیاز بیشتری میدهد. اگر با یک مثال بخواهیم توضیح دهیم، اگر دو نفر که به دنبال چیز یکسانی هستند جستجویی انجام دهند، صفحه نتایج متفاوتی دریافت خواهند کرد. طبق گزارشات تاریخچه جستجو، مکان، متن جستجو و… همگی در این تفاوت نتیجه نقش دارند.