Google Tag Manager چیست؟ به زبان ساده

5
(1)

درباره فواید گوگل Tag Manager برای بازاریابان دیجیتالی نکات زیادی گفته شده است. هر کسب و کار آنلاینی با استفاده از این ابزار می‌تواند به موفقیت برسد. در این مقاله ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف این ابزار و درستی فواید آن برای سئو وب‌سایت را بررسی می‌کنیم.

Tag چیست و چه فایده ای برای بازاریابی دارد؟

در دنیای امروزی تگ‌ها مفهوم‌های مختلفی دارند اما در این مقاله منظور ما از تگ، تکه کدهایی به شکل HTML یا جاوا اسکریپت هستند. اکثرا این کد‌ها توسط افزونه‌ها وارد سایت می‌شوند. رایج‌ترین استفاده از فواید این کد‌ها، استفاده از آنها برای تجزیه و تحلیل اطلاعات است. اطلاعاتی که از این تگ‌ها بدست می‌آید شامل نرخ پرش، ناوبری کاربران در سایت، نرخ کلیک، میزان کلیک بر روی یک محصول و… هستند. [برای آشنایی با نرخ کلیک مقاله CTR چیست؟ را مطالعه کنید.]

در ادامه راه جمع‌آوری و تحلیل این اطلاعات را بررسی می‌کنیم.

Google Tag Manager چیست؟

گوگل تگ منیجر ابزاری قدرتمند و رایگان میان سایت و کاربر است که در سال 2012 معرفی شد. با استفاده از این ابزار و جای گذاری چند تکه کد ساده در وب‌سایت می‌توان داده‌های ارزشمند و تحلیلی را از ابزارهایی مثل Google Analytics، Google Search Coosole و… گرفته و به کاربر انتقال داد. البته این ابزار فقط مختص به گوگل نیست و در پلتفرم‌های آنالیز دیگری هم موثر است.

برای مشاهده لیست پلتفرم‌های آنالیزی که توسط گوگل تگ منیجر پشتیبانی می‌شوند کلیک کنید.

درواقع Google Tag Manager به کاربر کنترل کامل بر تغییرات، نحوه فعال شدن و تعریف تگ‌ها را می‌دهد. این ابزار به مدیران‌ وب‌سایت اجازه می‌دهد تا اطلاعات خود را پیدا و سازماندهی کنند. همچنین مقدار استفاده کاربران از محتوای سایت را پیگیری کنند.

کاربردهای Google Tag Manager

در بخش قبل گوگل تگ منیجر را معرفی کردیم. اما چرا باید از آن استفاده کنیم؟ در این بخش به دلایلی را بررسی میکنیم که جواب این سوال هستند.

  • کمک به نصب گوگل آنالیتیکس
  • قرار دادن آسان هر کد در هدر سایت
  • ردیابی و رهگیری رویدادهای مختلف در سایت
  • گرفتن تاییدیه Google Search Console به کمک گوگل تگ منیجر
  • اشتراک و انتقال سریع اطلاعات بین ابزارهای تحلیلی مثل Google Analytics
  • ایجاد و تغییر تگ‌های هر صفحه به صورت مجزا در تگ منیجر بدون نیاز به نوشتن کد

ویژگی‌های گوگل تگ منیجر

حالا که با ابزار Google Tag Manager آشنا شدیم و فهمیدیم که استفاده از آن چقدر باعث سود و رونق کسب و کار آنلاین است، میخواهیم ویژگی‌ها،فواید و معایب آن را بررسی کنیم.

سهولت در استفاده

برای استخراج و پیگیری اطلاعات موجود در تگ‌های سایت باید تا حدودی با کدنویسی آشنا باشید. همچنین برای افرادی که در این فضا زیاد کار نکرده‌اند می‌تواند کسل کننده و زمان بر باشد. گوگل تگ منیجر به صورت ساده سازی شده و بدون تغییرات در ساختار سایت این اطلاعات را به صورت طبقه بندی شده ارائه می‌دهد. کار در این ابزار به قدری ساده شده است که حتی بازاریابان اینترنتی هم بتوانند بدون مشکل از آن استفاده کنند.

افزایش سرعت

با استفاده از GTM یا همان Google Tag Manager دو افزایش سرعت رخ می‌دهد. اولین افزایش سرعت، بالا رفتن سرعت در جمع آوری اطلاعات و همچنین تحلیل آنها است. این ابزار تگ‌های سرتاسر سایت را در خود تجمیع می‌کند و ایجاد تغییرات یا حذف آنها را راحت‌تر‌ می‌کند. یکجا بودن کدها سبب افزایش سرعت سایت و بهبود سئو سایت می‌شود.

امنیت بالا

در گوگل تگ منیجر هر کاربر توسط توسط مدیر در سطح خاصی قرار می‌گیرد و دسترسی‌های کختص به خود را دارد این از بروز اختلال و نفوذ به سیستم جلوگیری می‌کند. همچنین تگ‌هایی که به صورت دستی از GTM وارد سایت می‌شوند اول مورد بررسی گوگل قرار می‌گیرند و پس از تایید به سایت اضافه می‌شوند. این احتمال نفوذ بد افزارها را کاهش می‌دهد.

امکانات رایگان

GTM تمام امکانات و خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان وب گذاشته است. از جمله این امکانات می‌توان به تگ‌های آماده اشاره کرد. گوگل تگ منیجر چندین تگ مهم را به صورت پیش‌فرض رایگان در اختیار کاربران گذاشته است. با این کار حتی اگر نتوانید کد بنویسید، می‌توانید به راحتی تگ را شخصی سازی کرده و داخل سایت اعمال کنید.

پیگیری و ردیابی

Google Tag Manager این امکان را می‌دهد تا مسیر گردش کاربر در سایت، لینک‌های کلیک شده توسط کاربر، میزان تعامل کاربر با یک صفحه و…. را بسیار راحت پیگیری می‌کند و گزارش می‌دهد.

تگ Turn Key

این تگ‌ها، تگ‌هایی هستند که که به جای کپی کردن کدهای Java Script، از طریق فرم‌ها تشکیل می‌شوند. این تگ‌ها برای GTM محدودیت دارند و کار با آنها سخت است. اما درصورتی که Google Analytics در سایت فعال باشد این کار آسان‌تر و بهتر انجام می‌شود.

نداشتن پشتیبانی

گوگل چند فایل راهنما برای شروع در اختیار کاربران گذاشته است اما بعد از آن تیم خاصی برای پشتیبانی از این ابزار در نظر گرفته نشده است. هرچند کار با GTM راحت و سریع است اما این نکته می‌تواند ضعف بزرگی برای این ابزار مفید باشد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.