لینکهای ورودی Inbound Links یا به اصلاح بک لینکها BackLinks، تا زمانی که گوگل از الگوریتمهایی برای رتبه دهی به سایتها در موتورهای جستجو استفاده میکند برای سئو سایت مهم هستند.
داشتن تعداد زیادی لینک ورودی، شانس وبسایتها را برای داشتن رتبه بهتر بیشتر میکند.
همه میدانند که لینک سازی در زمینه سئو امری سازماندهی شده و موجه است و بسیار به سئو وبسایت کمک خواهد کرد.
اما آیا این لینک سازیها در رتبه بندی سایت در موتورجستجو هم تاثیرگذار است؟
ادعاهایی حاکی از تاثیرگذاری لینکهای ورودی در رتبه گیری یک سایت در گوگل وجود دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
تاثیر لینک ورودی بر روی سایت

اولین مورد در موثر بودن این پیوندها این است که، لینکهای ورودی در واقع نوعی سیگنال رتبه بندی الگوریتمهای گوگل هستند که توسط خود گوگل ارزیابی میشوند.
یعنی در هنگام رتبه بندی لینکهایی که به یک صفحه اشاره داشته باشند توسط گوگل ارزیابی میکند که نتیجه این ارزیابی بر روی رتبه سایت تاثیر میگذارد.
به گفته کارشناسان، کمیت یکی از عوامل موثر در بهتر شدن سئو سایت است، با لینک سازیهای بیشتر سیگنالهای قوی تر ایجاد کنید.
دامنهای که از آن به صفحه شما لینک داده میشود هم یکی از عاملهای تاثیر گذار است، اعتبار آن دامنه هرچقدر بیشتر باشد در رتبه بندی شما نیز موثر است.
الگوریتم گوگل بر روی لینکها بنا شده است، PageRank، الگوریتمی که گوگل بر اساس آن ساخته شده است وقتی برای اولین رونمایی شد تنها تاثیرگذاریش بر روی پیوندهایی بود که به محتوا رتبه میدادند.
بر اساس گفتههای گوگل:
وب سایتهایی که لینکهای بیشتری از دیگر سایتها دارند احتمالا از رتبه بهتری برخوردارند، زیرا رتبه بندی با شمارش تعداد و کیفیت پیوندهای موجود در آن تخمین زده میشود.
آیا تعدا لینکهای ورودی برای گوگل اهمیت دارد؟

جان مولر John Mueller، از طرف گوگل بیان کرده است که تعداد کل لینکهای ورودی که به یک صفحه اشاره میکنند در نتایج رتبه بندی آن صفحه بی تاثیر هستند.
او علاوه بر این به این نکته اشاره کرد که:
” صاحبان سایتها تمرکز خود را بر روی بک لینکها نذارند زیرا ممکن است گوگل حتی به آنها توجهی نکند”
او همچنین بیان کرده که ” ما سعی در فهمیدن اینکه چه چیزی برای یک وبسایت مرتبط است داریم و در این باره تعدا لینکها اصلا مد نظر و مهم نیستند، شما میتوانید میلیونها لینک در وبسایتها ایجاد کنید و ما به راحتی آنها را نادیده بگیریم.”
در این بیانیه مولر سعی داشت تا بگوید در رتبه بندی و بهتر شدن سئو سایت، فقط تعداد بک لینکها اهمیت ندارد و اعتبار دامنه و اقدار آن هم اهمیت دارد.
نتیجه
برای جمع بندی صحبت تا به اینجا و اعلام نتیجه کلی درباره بک لینکها و اینکه آیا لینکهای ورودی سایت واقعا تاثیری بر روی رتبه آنها در گوگل دارند یا نه باید گفت:
بله، لینک ورودی بر روی رتبه سایت تاثیر گذار است، اما تعداد آنها هیچ تاثیری بر روی رتبه ندارد.
برای درک بیشتر این موضوع بهتر است اینگونه بیان کنیم که، افزایش تعداد بک لینکهای خام بر روی یک صفحه هیچ ارزشی برای گوگل ندارد و حتی رباتهای خزنده گوگل این لینکها را بررسی نمیکنند و فقط کیفیت لینک است که مورد تایید گوگل قرار میگیرد.