جستجوی معنایی یا سمنتیک چیست؟ | چرا برای سئوی امروز مهم است؟
امروزه فناوری موتورهای جستجو تکامل یافته و جستجوی معنایی یا سمنتیک را برای سئو سایت ضروری کرده است.
اگر به قبل تر برگردیم یعنی 10 سال پیش، بکار بردن متناوب کلمه کلیدی و دریافت بکلینکهای فراون مهمترین استراتژی سئو محسوب میشد.
اما در حال حاضر و در سال 2022 تمرکز موتورهای جستجو و الگوریتم های آنها، بر درک از هدف جستجو، رفتار کاربران و زمینه جستجو است.
بطور کلی، امروزه درک موتورهای جستجو تکامل پیدا کرده و در نتیجه نحوه بهینه سازی وب سایت برای آنها هم تغییر یافته است، و دیگر پیدا کردن کلمات کلیدی و استفاده از آنها کافی نیست.
در حال حاضر درک از هدف جستجویی کاربر و فهمیدن تفسیر کلماتی که کاربران جستجو میکنند و ارائه اطلاعات غنی مورد توجه الگوریتمهای سئو است.
جستجوی معنایی چیست؟
جستجوی معنایی و یا سمتیک یعنی اینکه: موتورهای جستجو تلاش میکنند تادقیقترین نتایج SERP را بر اساس هدف جستجوی کاربر، زمینه پرسوجو (query context) و ارتباط بین کلمات پیدا کنند.
زیرا، افراد عبارات و جملهها را به روشها، زبانها و لحنهای متفاوت جستجو میکنند. و سرچهای کابران میتوانند ماهیت مبهمی داشته باشند. بنابراین درک روابط بین کلمات برای موتور جستجو نیاز است.
گوگل بودجه بسیار زیادی را در طول سالیان اخیر برای توسعه جستجوی معنایی صرف نموده است. بیل اسلوسکی این طور جستجوی معنایی را توضیح میدهد:
به عبارت عامیانه، جستجوی معنایی به دنبال درک زبان طبیعی به روشی که انسان بهکار میبرد، است
Bill Slawski – گوگل
به طور مثال اگر شما قبلا در گوگل سرچ میکردید بزرگترین پستاندار چیست؟ گوگل دقیقا بر اساس کلمات کلیدی بزرگترین و پستاندار صفحاتی را برای شما نمایش میداد، اما امروزه گوگل هدف جستجوی کاربر را میداند و با استفاده از جستجوی سمنتیک در یک ریچ اسنیپت جواب سوال کاربر را میدهد و خودش در مورد نهنگ آبی اطلاعات را در اختیار شما میگذارد، در حالیکه شما اصلا کلمهای در مورد نهنگ آبی جستجو نکردهاید
جستجوی سمنتیک این اجازه را به موتور جستجو Google میدهد که بین موجودیتهای مختلف (افراد، مکانها و چیزها) تمایز قائل شده و هدف جستجوگر را بر اساس فاکتورهای زیر تفسیر کند:
- مکان کاربر
- سابقه جستجوی کاربر
- فرمهای نگارشی مختلفی که کاربر جتسجو میکند
- تاریخچه جستجوی کلی در مورد کلمه
همه این موارد به گوگل کمک میکنند تا مرتبط ترین و دقیق ترین نتایج را بر اساس نیاز کاربر به او ارائه دهد.
تاریخچه مختصر جستجوی معنایی
گوگل اولین گام برای پیاده سازی جستجوی معنایی را در سال 2012 و با معرفی نمودار دانش (Knowledge Graph) شروع کرد و شعار گوگل “things, not strings.” “اشیا، نه کلمات” بود.
نمودار دانش زمینه را برای تغییرات الگوریتم گوگل در مقیاس بزرگ، فراهم کرد.
نمودار دانش یا Knowldge Graph چیست؟
در واقع نمودار دانش به عنوان یک پایگاه داده عظیم اطلاعات عمومی، مانند: فاصله زمین تا ماه، دوره ریاست جمهوری آبراهام لینکلن، بازیگران فیلم جنگ ستارگان و غیره)، را جمع آوری میکند و سپس اطلاعات پیرامون موارد فوق را نیز یافته و ذخیره میکند به طور مثال : سال تولید ابراهام لینکلن، اولین فردی که رفت روی ماه، فرزندان بازیگران فیلم جنگ ستارگان و… .
الگوریتم مرغ مگس خوار – Hummingbird شروعی بر جستجوی معنایی
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل که در سال 2013 ارائه شد، و در واقع آغازی بر عصر Semantic Search بود.
مرغ مگس خوار از NLP استفاده میکند تا صفحاتی که بیشترین تطابق را با هدف جستجوی کاربر و زمینه محتوا را دارند را بجای صفحاتی که بر روی کلمه کلیدی و تکرار آن تمرکز کرده اند را به جستجوگران نمایش دهد
در اصل، به این معنی است که صفحاتی که مطابقت بیشتری با متن و هدف جستجوگر دارند، نسبت به صفحاتی که کلمات کلیدی بدون متن را تکرار میکنند، رتبه بهتری دارند..
الگوریتم RankBrain
در سال 2015، گوگل، الگوریتم RankBrain، که یک سیستم یادگیری ماشینی و عامل رتبهبندی بوده و هوش مصنوعی تحلیل پرس و جو است را راهاندازی کرد.
RankBrain، نیز مانند مرغ مگس خوار، به دنبال درک هدف کاربر از پرس و جوها است.
RankBrain همیشه در حال تجزیه و تحلیل نتایجی است که برای کاربران ارزشمند بودهاند و با آنالیز این نتایج و مقایسه آنها باهم سعی میکند تا الگوی مشترک صفحات مفید را پیدا کند.
در نتیجه، RankBrain ممکن است صفحهای را «پاسخ مناسب» به یک پرس و جو در نظر بگیرد، حتی اگر حاوی کلمات دقیقی از آن سؤال نباشد.
الگوریتم BERT
در سال 2019، الگوریتم BERT توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم بر روی درک بیشتر از هدف و زمینه جستجوی افراد است. برت این امکان را به کاربران میدهد که به راحتی اطلاعات دقیق و ارزشمند را پیدا کنند.
بنا به گفته گوگل، الگوریتم برت مهم ترین جهش رو به جلو در پنج سال گذشته و یکی از بزرگترین جهش ها در تاریخ جستجو بوده است.
این الگوریتم کمک کرده است تا کویریهای طولانی و دقیق که اطلاعات مفیدی را شامل میشوند نمایش بهتری در نتایج داشته باشند. و متخصصان سئو هم میتوانند در پی ارائه اطلاعات مفید به کارران فارغ از کلمات کلیدی باشند.
جستجوی سمنتیک چگونه بر سئو تاثیر میگذارد؟
کاربران به جستجوی صوتی روی آوردهاند و به دلیل افزایش جستجوی صوتی، جستجوی معنایی از نوع صوتی هم تا حد بالایی تکامل یافته است.
سئو جستجو صوتی بسیار متفاوت از سئو سنتی است و باید فوراً به نقطه اصلی (برای جستجوهای مبتنی بر هدف) رسیده و محتوای خود را بسیار محاورهای نگه دارید.
آنچه که باید برای بهبود جستجوی معنایی انجام دهید
- قبل از پرداختن به جزئیات بیشتر، محتوایی را ایجاد کنید که بطور واضح و مختصر به سؤال کاربر در بالای صفحه پاسخ دهد.
- که از دادههای ساختاریافته برای کمک به موتورهای جستجو جهت درک محتوا و زمینه موردنظرتان استفاده کنید.
برای مثال، ممکناست یک مغاذه کالای ورزشی چک لیستی از موارد لازم برای یک پیاده روی یک روزه را تهیهکرده و به دنبال آن اطلاعاتی را هم درباره حیات وحش محلی، مقررات ماهیگیری و شکار و اطلاعات تماس با خدمات اضطراری را هم ارائه کند. در حالیکه این اطلاعات از لحاظ کلمه کلیدی هیچ ارتباطی با پیاده روی روزانه ندارند، اما من و شما میفهمیم که اطلاعات لازمی هستند.
بنابراین بهتر است تمرکز را از روی کلمات کلیدی برداشته و به سایر موضوعات بپردازید، زمان آن رسیده که تولید محتوا پیرامون کلمات کلیدی را متوقف کنید.
در مقابل آن به شرح موضوعات گسترده در حوزه مورد نظر خود بپردازید تا بتوانید بطور عمیق، آنها را بررسی کنید. هدف، ایجاد منابع جامع، اصلی و با کیفیت بالا است.
- به جای ایجاد دهها صفحه کوتاه و متفاوت که هر کدام درباره موضوعی خاص هستند، به ایجاد راهنماهای نهایی و منابع جامعتری فکرکنید که برای کاربران شما ارزشمند باشد.
هدف جستجوگر به یک اولویت تبدیل میشود. یکی از بهترین رویکردها برای هدفیابی کلمات کلیدی، هدفگذاری هدفمند است.
با بررسی پرس و جوهایی که افراد را به سمت وب سایت شما هدایت میکند، میتوانید موضوعاتی ایده آل برای ایجاد محتوا به دست آورید.
- فهرستی از کلمات کلیدی تهیهکرده و آنها را بر اساس قصد کاربر جداکنید.
برای مثال، پرسشهای آیفون در مقابل عمر باتری اندروید یا تلفنهای اپل و سامسونگ را مقایسه کنید، هر دو به وضوح مقایسه تلفنهای هوشمند، قرار میگیرند.
هنگامی که هدف جستجوگر را درک کردید، به جای تولید محتوایی با کلمات کلیدی منفرد یا موضوعات گسترده، بهتراست شروع به ایجاد محتوایی کنید که مستقیماً هدف آنها را مورد توجه قراردهد.
سئوی فنی هم به اندازه محتوا بااهمیت است، موتور جستجوی گوگل با تغییر الگوریتمها هم هنوز، به اندازه کافی هوشمند نیست که به تنهایی معنا یا مفهوم را درککند.
شما همچنان باید سایت خود را بهینه کرده و به گوگل کمک کنید تا محتوای شما را درک کند.
کلید واژهها
بله، کلمات کلیدی همچنان مهم هستند. از ابزار تجزیه و تحلیل محتوا برای استخراج سؤالات رایج و کلمات کلیدی طولانی مرتبط با آن که بتوانید در محتوای خود بگنجانید، استفاده کنید.
کلمات کلیدی را در تگهای عنوان، URL، بدنه، تگهای سرصفحه و متا تگها، به اندازهای که بطور طبیعی جا بیفتند، بگنجانید.
لینک بیلدینگ
لینک بیلدینگ یا بک لینکهای معتبر همچنان یکی از مهمترین معیارهای رتبه بندی گوگل هستند. گوگل محتواهایی که بطور طبیعی لینک سازی میکنند را در اولویت قرارمیدهد.
همچنین، فراموش نکنید که از ساختارهای پیوند داخلی مناسب برای ایجاد پیوندهای عمیق به سایر محتواهای ارزشمندی که ایجاد کرده اید، استفاده کنید.
دادههای ساختار یافته
نشانه گذاری Schema برای کمک به مشتریان جهت یافتن کسب و کار شما و نیز رتبه بندی سایت شما توسط موتورهای جستجو است. همچنین به کمک علامتگذاری مرور و نیز نشانهگذاری سازمانی هم میتوانید، جزئیات بیشتری را هم اضافه کنید تا بر این اساس به موتور جستجوی گوگل برای جستجوی سمنتیک و دادن اطلاعات درست به کاربر کمک کنید.
رفع خطاها
سعیکنید تا حد امکان ریدایرکتهای اضافی را حذف کنید، فقط تغییر مسیر برای صفحات از دست رفته را به ریدایرکتهای 301 را انجام دهید. در هر صفحه نباید بیش از یک تغییر مسیر داشته باشید. بهتراست از تگهای rel=canonical برای نسخههای مختلف وب سایت خود استفاده کنید.
بهبود سرعت سایت
منابع را به حداقل برسانید، تصاویر را فشرده کنید، از حافظه پنهان مرورگر استفاده کنید و چک لیست گوگل را برای بهینه سازی سرعت وب سایت خود تهیه کنید.
بهینه سازی ساختار سایت
حفظ ساختار منطقی سایت به موتورهای جستجو کمک میکند تا وب سایت شما را به شکل فهرست درآورده و ارتباط بین محتوای شما را درککند. ساختارهای منطقی UX سایت، با ارائهای منطقی به کاربران وب سایت شما بهبود می بخشند.
در عصر جستجوی معنایی یا سمنتیک، تمرکز از روی تجربه کاربری برداشته شده و تمام تلاشها جهت بهبود سئو باید در جهت رضایت کاربر باشد.
گوگل به رضایت کاربر اهمیت میدهد و بطور مداوم الگوریتم خود را برای درک بهتر و رضایت جستجوگران تنظیم میکند.
متخصصین سئو هم باید روی UX نیز تمرکز کنند.
سرعت صفحه را تا حد امکان بهبوددهید، مطمئن شوید که سایت شما در حالت موبایل بهینه شده است (مخصوصا که اکنون گوگل، سایتهای موبایل را برای فهرست بندی در اولویت قرار میدهد)، و همچنین معیارهای نرخ پرش و مدت زمان جلسه را هم درنظرداشته باشید.
زمانی که متوجه راهی برای بهبود سایت خود شدید، آزمایشهای A/B را اجراکنید تا مشاهدهکنید که آیا تعامل افزایش مییابد یا نمییابد.
نتیجه
درک این موضوع که گوگل چگونه روشهای هوشمندانه را درک میکند برای سئو ضروری است. جستجوی معنایی هم در هنگام ایجاد محتوا باید مورد توجه قراربگیرد. نحوه عملکرد این روش با اصول Google E-A-T را هم فراموش نکنید.
ارائه محتوای متوسط و ترفندهای قدیمی سئو کافی نیست، به خصوص که موتورهای جستجو در درک زمینه، روابط بین مفاهیم و هدف کاربر بهتر میشوند.
محتوا باید مرتبط باکیفیت باشد، اما همچنین باید هدف جستجوگر را درنظر داشته و از نظر فنی هم برای نمایه سازی و رتبه بندی بهینه شود.
اگر موفق به برقراری این تعادل شدید، در مسیر درستی قرار گرفتهاید.