جستجوی معنایی یا سمنتیک چیست؟ | چرا برای سئوی امروز مهم است؟

5
(4)

امروزه فناوری موتورهای جستجو تکامل یافته و جستجوی معنایی را برای سئو سایت ضروری کرده است. بهتراست بیاموزید که جستجوی سمنتیک چیست، چرا اهمیت دارد و چگونه باید آن را بهینه سازی کنید.

از سال 2010 بسیاری از معیارهای گوگل تغییر کرده است، زمانی که توجه سئو بیشتر جهت به دست آوردن بک لینک‌های بیشتر و نیز گنجاندن کلمات کلیدی بیشتر در متن بود.

در سال 2021، درک از قصد و زمینه جستجو براساس معناشناسی یا مفهوم پشت آنها تغییر یافت.

امروزه درک موتورهای جستجو تکامل پیداکرده و در نتیجه نحوه بهینه سازی آن‌ها هم تغییر یافته است، حال شناسایی کلمات کلیدی دیگر کافی نیست.

اکنون، شما باید معنی کلمات کلیدی را فهمیده و اطلاعات غنی را ارائه کنید تا آن کلمه کلیدی را بصورت متنی درآورده و کاملاً هدف کاربر را درک کنید.

این موارد برای سئو در عصر جستجوی سمنتیک حیاتی هستند، زیرا یادگیری و پردازش زبان طبیعی انسان‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا زمینه جستجوی کاربر را بهتر درک کند.

در این بخش، به تعریف مفهوم جستجوی معنایی و اینکه چرا برای سئو ضروری بوه و چگونه باید محتوای خود را برای آن بهینه کنید، خواهیم‌پرداخت.

جستجوی معنایی چیست؟

تلاش موتور جستجو برای تولید دقیق‌ترین نتایج SERP ممکن، بر اساس هدف جستجوگر، که زمینه پرس و جو و ایجاد رابطه بین کلمات را فراهم می‌کند، جستجوی معنایی تعریف می‌شود.
افراد عبارات و جمله‌ها را به روش‌ها، زبان‌ها و لحن‌های متفاوت بیان می‌کنند. پرس و جوهای جستجو می‌توانند ماهیت مبهمی داشته باشند. درک روابط بین کلمات برای موتور جستجو نیازاست.

گوگل برای پتنت‌های مرتبط با این موضوع پول زیادی را خرج می‌کند، این ویژگی زمانی کاربرد دارد که کاربر برای مثال ۱۰ فیلم برتر ۲۰۲۱ را جستجو کرده و Google چندین گزینه یا وب‌سایت را برای بازدید کاربر نمایش می‌دهد.

برای مثال گوگل به جای پاسخ دادن به این سوال که نهنگ آبی چقدر بزرگ است، به دنبال تطبیق کلمات کلیدی خاص از عبارت چقدر بزرگ است؟ و صفحات وب مرتبط با همان کلمات کلیدی را به نمایش می‌گذارد.

امروز نتیجه‌ای متفاوت از یک قطعه برجسته و درک از هدف اصلی طرح سوال با اطلاعات اضافی مشاهده می‌کنید.
جستجوی سمنتیک این اجازه را به موتور جستجو Google می‌دهد که بین موجودیت‌های مختلف (افراد، مکان‌ها و چیزها) تمایز قائل شده و هدف جستجوگر را بر اساس عوامل مختلفی که در ادامه آمده است تفسیرکند:
• سابقه جستجوی کاربر
• مکان کاربر
• تاریخچه جستجوی جهانی
• تغییرات املایی
همه این موارد به گوگل کمک می‌کند تا با ارائه کیفیت و اولویت دادن به نتایج محتوای مرتبط، تجربه بهتری را برای کاربران خود فراهم کند.

عبارات سمنتیک
عبارات سمنتیک

تاریخچه مختصر جستجوی معنایی

نمودار دانش که برای اولین بار در سال 2012 معرفی شد، اولین گام گوگل جهت توسعه اهمیت زمینه رشته‌ای از کلمات کلیدی بود.

نمودار دانش زمینه را برای تغییرات الگوریتم گوگل در مقیاس بزرگ، فراهم کرد.

نمودار دانش به عنوان یک پایگاه داده عظیم اطلاعات عمومی، اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار می‌دهد. (به عنوان مثال فاصله تا ماه، دوره ریاست جمهوری آبراهام لینکلن، بازیگران «جنگ ستارگان» و غیره)، اطلاعات و ویژگی‌های هر موجودیت (برای مثال، تولد مردم) را جمع آوری می‌کند.

بروز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل که در سال 2013 ارائه شد، درواقع آغاز عصر جستجوی معنایی بوده که ما امروز متوجه آن شده‌ایم.

مرغ مگس خوار از NLP استفاده می‌کند تا اطمینان پیدا کند که صفحه‌هایی که مطابقت کافی با معنی را دارند، به جای صفحاتی که فقط با چند کلمه مطابقت دارند، بهتر عمل می‌کنند.

 در اصل، به این معنی است که صفحاتی که مطابقت بیشتری با متن و هدف جستجوگر دارند، نسبت به صفحاتی که کلمات کلیدی بدون متن را تکرار می‌کنند، رتبه بهتری دارند.

RankBrain

در سال 2015، گوگل، الگوریتم RankBrain، که یک سیستم یادگیری ماشینی و عامل رتبه‌بندی بوده و هوش مصنوعی تحلیل پرس و جو است را راه‌اندازی کرد.

RankBrain، مانند مرغ مگس خوار، به دنبال درک هدف کاربر از پرس و جوها بوده و درک تفاوت اساسی بین آنها از اجزای یادگیری ماشینی RankBrain است.

RankBrain همیشه در حال بروزرسانی بیشتراست، نتایج جستجویی که بهترین بازخورد را داشته را تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال شباهت‌های بین صفحاتی است که برای کاربران ارزشمند است.

در نتیجه، RankBrain ممکن است صفحه‌ای را «پاسخ مناسب» به یک پرس و جو در نظر بگیرد، حتی اگر حاوی کلمات دقیقی از آن سؤال نباشد.

جستجوی معنایی یا سمنتیک
جستجوی معنایی یا سمنتیک

BERT

در سال 2019، BERT (نمایش رمزگذاری دوطرفه از Transformers) توسط گوگل معرفی شد. این گزینه بر روی درک بیشتر از هدف و زمینه جستجوی افراد متمرکز شده است.

BERT این امکان را به کاربران می‌دهد که به راحتی اطلاعات دقیق و ارزشمند را پیدا کنند.

بنا به گفته گوگل، رشد bert در پنج سال گذشته مهم‌ترین جهش رو به جلو و از بزرگترین جهش‌ها در تاریخ جستجو می‌باشد.

این موضوع روی بازاریابان هم تاثیرگذاشته تا آن‌ها با پرس و جوهایی طولانی و همچنین با عبارات و سوالات بیش از سه کلمه کار کنند تا مطمئن شوند که محتوا به سوالات کاربران پاسخی مناسب می‌دهد.

متخصصین سئو هم باید تمرکز خود را روی نوشتن محتوای واضح و مختصر برای انسان بگذارند، بطوری که به راحتی برای انسان قابل درک باشد.

جستجوی سمنتیک چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

کاربران به جستجوی صوتی روی آورده‌اند و به دلیل افزایش جستجوی صوتی، جستجوی معنایی از نوع صوتی هم تا حد بالایی تکامل یافته است.

بهینه سازی برای جستجو صوتی بسیار متفاوت از سئو سنتی است و باید فوراً به نقطه اصلی (برای جستجوهای مبتنی بر هدف) رسیده و محتوای خود را بسیار محاوره‌ای نگه دارید.

آنچه که باید برای بهبود جستجوی معنایی انجام دهید

  • قبل از پرداختن به جزئیات بیشتر، محتوایی را ایجادکنید که بطور واضح و مختصر به یک سؤال رایج در بالای صفحه پاسخ دهد.

بهتراست مطمئن شوید که از داده‌های ساختاریافته‌ برای کمک به موتورهای جستجو جهت درک محتوا و زمینه موردنظرتان استفاده می‌کنید.

برای مثال، ممکن‌است یک خرده فروشی کالاهای ورزشی چک لیستی از موارد لازم برای یک پیاده روی یک روزه را تهیه‌کرده و به دنبال آن اطلاعاتی را هم درباره حیات وحش محلی، مقررات ماهیگیری و شکار و اطلاعات تماس با خدمات اضطراری را هم ارائه کند.

بهتراست تمرکز را از روی کلمات کلیدی برداشته و به سایر موضوعات بپردازید، زمان آن رسیده که تولید محتوا پیرامون کلمات کلیدی را متوقف کنید.

در مقابل آن به شرح موضوعات گسترده‌ در حوزه موردنظر خود بپردازید تا بتوانید بطور عمیق،آن‌ها را بررسی کنید. هدف، ایجاد منابع جامع، اصلی و با کیفیت بالا است.

جستجوی سمنتیک
جستجوی سمنتیک
  • به جای ایجاد ده‌ها صفحه کوتاه و متفاوت که هر کدام درباره موضوعی خاص هستند، به ایجاد راهنماهای نهایی و منابع جامع‌تری فکرکنید که برای کاربران شما ارزشمند باشد.

هدف جستجوگر به یک اولویت تبدیل می‌شود. یکی از بهترین رویکردها برای هدف‌یابی کلمات کلیدی، هدف‌گذاری هدفمند است.

با بررسی پرس و جوهایی که افراد را به سمت وب سایت شما هدایت می‌کند، می‌توانید موضوعاتی ایده آل برای ایجاد محتوا به دست آورید.

  • فهرستی از کلمات کلیدی تهیه‌کرده و آنها را بر اساس قصد کاربر جدا‌کنید.

برای مثال، پرسش‌های آیفون در مقابل عمر باتری اندروید یا تلفن‌های اپل و سامسونگ را مقایسه کنید، هر دو به وضوح مقایسه تلفن‌های هوشمند، قرار می‌گیرند.

هنگامی که هدف جستجوگر را درک کردید، به جای تولید محتوایی با کلمات کلیدی منفرد یا موضوعات گسترده، بهتراست شروع به ایجاد محتوایی کنید که مستقیماً هدف آن‌ها را مورد توجه قراردهد.

سئوی فنی هم به اندازه محتوا بااهمیت است، موتور جستجوی گوگل با تغییر الگوریتم‌ها هم هنوز، به اندازه کافی هوشمند نیست که به تنهایی معنا یا مفهوم را درک‌کند.

شما همچنان باید سایت خود را بهینه کرده و به گوگل کمک کنید تا محتوای شما را درک کند.

کلید واژه‌ها

بله، کلمات کلیدی همچنان مهم هستند. از ابزار تجزیه و تحلیل محتوا برای استخراج سؤالات رایج و کلمات کلیدی طولانی مرتبط با آن که بتوانید در محتوای خود بگنجانید، استفاده کنید.

 کلمات کلیدی را در تگ‌های عنوان، URL، بدنه، تگ‌های سرصفحه و متا تگ‌ها، به اندازه‌ای که بطور طبیعی جا بیفتند، بگنجانید.

لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ یا بک لینک‌های معتبر همچنان یکی از مهم‌ترین معیارهای رتبه بندی گوگل هستند. گوگل محتواهایی که بطور طبیعی لینک‌ سازی می‌کنند را در اولویت قرارمی‌دهد.

همچنین، فراموش نکنید که از ساختارهای پیوند داخلی مناسب برای ایجاد پیوندهای عمیق به سایر محتواهای ارزشمندی که ایجاد کرده اید، استفاده کنید.

داده‌های ساختار یافته

نشانه گذاری Schema برای کمک به مشتریان جهت یافتن کسب و کار شما و نیز رتبه بندی سایت شما توسط موتورهای جستجو است. همچنین به کمک علامت‌گذاری مرور و نیز نشانه‌گذاری سازمانی هم می‌توانید، جزئیات بیشتری را هم اضافه کنید تا بر این اساس به موتور جستجوی گوگل برای جستجوی سمنتیک و دادن اطلاعات درست به کاربر کمک کنید.

پرسش‌های معنایی
پرسش‌های معنایی

رفع خطاها

سعی‌کنید تا حد امکان ریدایرکت‌های اضافی را حذف کنید، فقط تغییر مسیر برای صفحات از دست رفته را به ریدایرکت‌های 301 را انجام دهید. در هر صفحه نباید بیش از یک تغییر مسیر داشته باشید. بهتراست از تگ‌های rel=canonical برای نسخه‌های مختلف وب سایت خود استفاده کنید.

بهبود سرعت سایت

منابع را به حداقل برسانید، تصاویر را فشرده کنید، از حافظه پنهان مرورگر استفاده کنید و چک لیست گوگل را برای بهینه سازی سرعت وب سایت خود تهیه کنید.

بهینه سازی ساختار سایت

حفظ ساختار منطقی سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب سایت شما را به شکل فهرست درآورده و ارتباط بین محتوای شما را درک‌کند. ساختارهای منطقی UX سایت، با ارائه‌ای منطقی به کاربران وب سایت شما بهبود می بخشند.

در عصر جستجوی معنایی یا سمنتیک، تمرکز از روی تجربه کاربری برداشته شده و تمام تلاش‌ها جهت بهبود سئو باید در جهت رضایت کاربر باشد.

گوگل به رضایت کاربر اهمیت می‌دهد و بطور مداوم الگوریتم خود را برای درک بهتر و رضایت جستجوگران تنظیم می‌کند.

متخصصین سئو هم باید روی UX نیز تمرکز کنند.

سرعت صفحه را تا حد امکان بهبوددهید، مطمئن شوید که سایت شما در حالت موبایل بهینه شده است (مخصوصا که اکنون گوگل، سایت‌های موبایل را برای فهرست بندی در اولویت قرار می‌دهد)، و همچنین معیارهای نرخ پرش و مدت زمان جلسه را هم درنظرداشته باشید.

زمانی که متوجه راهی برای بهبود سایت خود شدید، آزمایش‌های A/B را اجراکنید تا مشاهده‌کنید که آیا تعامل افزایش می‌یابد یا نمی‌یابد.

نتیجه

درک این موضوع که گوگل چگونه روش‌های هوشمندانه را درک می‌کند برای سئو ضروری است. جستجوی معنایی هم در هنگام ایجاد محتوا باید مورد توجه قراربگیرد. نحوه عملکرد این روش با اصول Google E-A-T را هم فراموش نکنید.

ارائه محتوای متوسط ​​و ترفندهای قدیمی سئو کافی نیست، به خصوص که موتورهای جستجو در درک زمینه، روابط بین مفاهیم و هدف کاربر بهتر می‌شوند.

محتوا باید مرتبط باکیفیت باشد، اما همچنین باید هدف جستجوگر را درنظر داشته و از نظر فنی هم برای نمایه سازی و رتبه بندی بهینه شود.

اگر موفق به برقراری این تعادل شدید، در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 4

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.