جستجوی صوتی چیست؟ راههای بهینهسازی Voice Search
استفاده از صوت و صدا در تکنولوژیهای روز دنیا یکی از چالشهای متخصصان است. در سالهای اخیر از تلفن همراه گرفته تا خودروها و تلویزیون هوشمند همگی برای استفاده از قابلیت کنترل صوتی بهینه سازی شدهاند. گوگل نیز از طریق جستجوی صوتی خود را بهروزرسانی کرده است.
جستجوی صوتی گوگل چیست؟
گوگل برای راحتتر کردن جستجو برای کاربران روی جستجوی صوتی کار کرد و آن را بهبود بخشید تا درک درستی از جملات کاربران داشته باشد. این قابلیت از طریق سیستم تشخص خودکار گفتار یا ASR سیگنالهای صوتی را به متن تغییر میدهد.
بعد از گفته شدن جمله مورد نظر توسط کاربر، گوگل متنی که از صوت کاربر به دست آمده است را جستجو میکند و مرتبطترین آنها را نمایش میدهد. طی گذشت زمان هوش مصنوعی موجود در جستجوی صوتی با زبان گفتاری انسان آشنا میشود و با درک بهتر هدف کاربر، نتایج بهتری نمایش میدهد.
بهینهسازی محتوا برای جستجوی صوتی
به منظور نمایش بهتر مطالب سایت شما از روش جستجوی صوتی گوگل، باید نکاتی رعایت شود. این نکات در ادامه آمده است با ما همراه باشید.
بهینه سازی جستجوی محلی
بیشتر جستجوهای صوتی درمورد مکان یا ساعات کاری مربوط به یک مکان است. با بهینهسازی کلمه کلیدی مربوطه در محتوا و سایت میتواند شانس نمایش سایت شما را در نتایج جستجو بسیار بالا ببرد.
کلمات کلیدی Long Tail
تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی نیز تاثیر به سزایی روی سئو سایت دارد. در جستجوهای صوتی گوگل معمولا کاربران برای بالا بردن دقت جستجو سعی میکنند از جزئیات بیشتری استفاده کنند. درک این فرصت طلایی این امکان را میدهد تا سئو سایت با استفاده از کلمات کلیدی Long Tail صورت بگیرد.
استفاده از زبان محاورهای
هنگام مکالمه و صحبت اکثرا به زبان محاورهای صحبت میکنیم. این مورد ممکن است هنگام جستجوی صوتی یک کاربر نیز اتفاق بیافتد. احتمال دیگر آن است که، عموم مردم جامعه واژه رسمی یک کلمه را ندانند یا از آن استفاده نکنند که این هم باعث میشود تا کاربر از کلمه دیگری به جز کلمه کلیدی مورد استفاده شما، استفاده کند.
پرسش و پاسخ
برخی کاربران هنگام جستجوی صوتی خیلی صریح سوال خود را مطرح میکنند. با استفاده از بخش پرسش و پاسخ یا سوالات متداول میتوانید سوالات کاربران را با همان صراحت پاسخ دهید. اینکار امکان ایجاد ریچ اسنیپت را نیز فراهم میکند.
توجه به گویشها و گفتارها
هنگام تولید محتوا باید به گویش جامعه هدف خود توجه کنید. کاربران طبق گویش محلی خود جستجو انجام میدهند، پس درک کلمات و گویش آنها هنگام تولید محتوا بسیار لازم و ضروری است. همچنین با توجه به میزان دانش کاربران هدف خود باید نسبت به پیچیدگی یا سادگی کلمات یا جملاتی که به کار میبرید توجه داشته باشید.
در برخی اصناف هم اصطلاحات خاصی وجود دارد که یادیگیری و استفاده از آنها کمک بسیار زیادی در جذب کاربران متخصص در این حوزه و بالا رفتن نرخ تبدیل سایت میشود.
سادگی و فهم پذیری
یک متن ساده و روان در عین حال مفید و پر محتوا یک متن عالی است. خزندههای گوگل سرتاسر متن را میخزند و میخوانند. کاربری که از جستجوی صوتی استفاده میکند طبق گزارشات گوگل دنبال جوابی صریح و واضح میگردد. اگر متن شما پیچیده باشد و توسط رباتهای گوگل درک نشود قطعا در لیست نتایج برتر جستجو جایی نخواهد داشت.