سئو کلاه سفید چیست؟ چگونه با رعایت قوانین گوگل پیروز رقابت سئو باشیم؟
سئو کلاه سفید برعکس سئو کلاه سیاه است و شامل تاکتیکها و استراتژیهایی است که منطبق بر قوانین موتور جستجو میباشند.
روشهای مجاز برای بهینهسازی سایت روشهایی هستند که در آنها هدف اصلی، ارائه محتوایی است که نیاز کاربر را تامین کند و آنچه کاربر جستجو میکند را برای او فراهم کند. زمانیکه شما فقط به گرفتن رتبه اهمیت بدهید و کاربر و نیازهایش را فراموش کنید خود به خود به سمت تکنیکهای کلاه سیاه در سئو هدایت میشوید.
تکنیکهای سئو کلاه سیاه میتوانند ضررهای جبران ناپذیری را به وب سایت شما وارد کنند که کمترین آنها حذف ناگهانی وب سایت از نتایج گوگل است.
بنابراین در این مقاله قصد داریم مروری داشته باشیم بر تکنیکهای کلاه سفید سئو و به شما بگوییم چگونه با رعایت قوانین گوگل، برنده بازی سئو وب سایت شوید.
سئو کلاه سفید چیست؟
اگر مقاله سئو چیست را مطالعه کرده باشید حتما میدانید که هدف سئو، بهینهسازی سایت و گرفتن رتبه بهتر در نتایج جستجو است.
بطور کلی به هر اقدامی که منجر به بهبود رتبه یک صفحه یا سایت در صفحات نتایج جستجو SERPs شود در حالیکه یکپارچگی سایت حفظ شده و قوانین موتور جستجو رعایت شود سئو کلاه سفید میگویند. مثلا موارد زیر جزء تکینیکهای قانونی و کلاه سفید در سئو محسوب میشوند:
- ارائه خدمات و محتواهای باکیفیت
- زمان لود سریع سایت و موبایل پسند بودن آن
- استفاده از متاتگهای توصیفی که شامل کلمات کلیدی هستند
- امکان پیمایش راحت و استفاده راحت از سایت
1 چرا باید از سئو کلاه سفید استفاده کنیم؟
استفاده نکردن از تکنیکهای کلاه سفید در سئو باعث دور شدن سایتتان از گوگل و سایر موتورهای جستجو میشود. گوگل بعنوان موتور جستجوی شماره یک، روزانه چند میلیارد بار توسط کاربران مورد بازدید و استفاده قرار میگیرد. هر بازدید، فرصت بالقوهای برای سایت شما به شمار میرود تا توسط یک کاربر جدید کشف و بازدید شود.
پس گوگل یک منبع قوی و غیرقابل انکار برای ترافیک سایت به شما میرود. تحریم شدن یک سایت در گوگل میتواند باعث افت شدید ترافیک آن سایت و کسب و کار مرتبط با آن شود.
الگوریتمهای گوگل هر روز نسبت به قبل بهیود مییابند و به رفتار و تفکر انسان نزدیکتر میشوند. این الگوریتمهای هوشمند قادر به تشخیص فعالیتهای غیرمجاز شما هستند و درصورتیکه بخواهید آنها را دور بزنید ممکن است سایتتان را جریمه کنند. این جریمه میتواند به شکل افت رتبه در صفحه نتایج، حذف از ایندکس گوگل و یا بطور کلی پنالتی شدن سایتتان باشد.
تمام فعالیت و انرژی صرف شده برای راهاندازی و بهبود رتبه یک سایت را در نظر بگیرید. تصور کنید اگر آن سایت توسط پرکاربرترین موتور جستجوی اینترنت تحریم شود چه خواهد شد. مگر چیزی بدتر از این هم وجود دارد؟
پس چرا باید ریسک کنید؟ چرا باید به سراغ روشهای غیر مجاز واستراتژیهای سئو کلاه سیاه بروید؟ سری به قوانین وبمستر گوگل در لینک Google Webmaster Guidelines بزنید و راهکارهای آنرا در سایت خود بکار ببرید. راهنمای وبمستران گوگل بهترین مکان برای یادگیری فعالیتهای سئو کلاه سفید است.
پس به جای اینکه زمان، انرژی و هزینه خود را برای قرار گرفتن در یک شرایط پرخطر صرف کنید، آنرا به روش درست مصرف کنید تا نتیجه مطلوب خود را بگیرید. در زبان فارسی یک ضرب المثل معروف داریم که میگوید: “بار کج به منزل نمیرسد!”. سئو هم از روشهای غیرمجاز به نتیجه نمیرسد.
2 چگونه با سئو کلاه سفید برنده بازی سئو شویم؟
در بخش قبلی لینک راهنمای وبمستران گوگل را قرار دادیم تا از آن برای یادگیری کامل سئو کلاه سفید استفاده کنید. اینها قوانین مورد تایید گوگل هستند و در صورت رعایت آنها میتوانید ارتباط دوستی خوبی با گوگل برقرار کنید.
در ادامه چند مورد از تکنیکهای سئو کلاه سفید را شرح میدهیم:
2.1 تولید محتوای باکیفیت و تولید محتوا برای کاربر (نه موتور جستجو)
کاربر با جستجو در موتور جستجو، به دنبال محتوایی میگردد که نیازش را برطرف کند و یا پرسشی که در ذهن دارد را پاسخ دهد. گوگل هم برای ارائه بهترین نتیجه به کاربر و جلب رضایت او مرتبطترین ، کاملترین و بهترین محتوا را برای او در جایگاههای بالا در نتایج جستجو نمایش میدهد. محتواهای بیکیفیت توسط الگوریتم پاندای گوگل فیلتر یا جریمه میشوند.
حال برای اینکه سایت شما در صفحه اول گوگل و در نتایج برتر قرار گیرد باید محتوایی ارائه دهید که یکتا، کامل، جامع، پوشش دهنده تمام جزئیات موضوع، مرتبط با جستجو، دارای نگارش صحیح و لینکهای معتبر باشد. چنین محتوایی باکیفیت محسوب میشود و میتواند پاسخگوی مناسبی برای کاربر باشد. محتوای تکراری یا کپی شده نیز برخلاف قوانین گوگل است.
بزگترین سرمایه موتورهای جستجو کاربران هستند. گوگل هم بعنوان یک موتور جستجوی پربازدید، اهمیت زیادی برای کاربران قائل است. گوگل میگوید: برای کاربر محتوا تولید کنید، نه برای رتبه گرفتن. این یعنی محتوایی که تولید میکنید باید برای کاربر مفید باشد و پاسخ پرسش او را بدهد.
در صورتیکه کاربر را نادیده بگیرید و فقط بخاطر رتبه گرفتن محتوا تولید کنید مطمئنا محتوای باکیفیتی ارائه نخواهید کرد. برای دانستن نکات بیشتر میتوانید به مقاله “آموزش تولید محتوای بهینه برای سئو” مراجعه کنید.
2- توجه ویژه به نمایش سایت روی دستگاههای موبایل
از آنجایی که بیشتر ترافیک اینترنت از طرق دستگاههای موبایل و تبلت است (و هرروز هم بیشتر میشود)، سایتهایی که میخواهند در عرصه رقابت باقی بمانند باید به نمایش سایت روی موبایل توجه ویژهای داشته باشند.
الگوریتم سرعت گوگل برای بررسی سرعت لود سایتها روی دستگاه موبایل طراحی شده، این الگوریتم سایتهایی که خیلی دیر لود میشوند را جریمه میکند.
سیگنالهای تجربه کاربری در موبایل نیز باید بهبود پیدا کنند. همچنین الگوریتم موبایل گدون به بررسی نمایش درست و کامل سایت در موبایل میپردازد. پس حتما سایت خود را برای موبایل بهینه کنید.
3- ارائه تجربه کاربری مناسب و راحت بودن استفاده از سایت
با یک طراحی سایت زیبا وسئوپسند میتوان کاربر را هنگام ورود به سایت راضی کرد. اما برای اینکه کاربر همچنان راضی باشد و در سایت بماند چه کار باید کرد؟ بله درست حدس زدید. المانها، منوها و دستهبندیها باید طوری باشند که کاربر به راحتی بتواند در سایت بچرخد و هرچیزی را میخواهد راحت به دست بیاورد.
در صورت ارائه یک تجربه کاربری خوب، کاربر باز هم به سایت شما سر خواهد زد. سیگنالهای تجربه کاربری که نشان میدهند کاربر نسبت به سایت شما چه حسی دارد را در ادامه بیان میکنیم، سعی کنید آنها را در سایت خود بهبود ببخشید.
زمان حضور کاربر یا دوئل تایم:
رضایت بیشتر کاربر منجر به افزایش زمان حضور کاربر می شود. هرچه کاربر بیشتر در سایت شما بماند و به صفحات مختلف سر بزند به این معنی است که از سایت شما خوشش میآید و محتوای شما برایش مفید بوده است.
پوگو استیکینگ:
پوگواستیکینگ یا Pogo sticking یعنی کاربر از صفحه نتایج وارد صفحه شما شود و بلافاصله دکمه بازگشت را بزند و به یک لینک دیگر برود. این یعنی سایت شما برای او مفید نبوده و یا در نگاه اول متوجه شده چیزی که میخواهد را نمیتواند در سایت شما پیدا کند.
نرخ پرش یا بانس ریت:
Bounce Rate یا نرخ پرش یعنی چند درصد از افرادی که وارد صفحه شما میشوند بدون اینکه در سایت شما بچرخند و وقت بگذارنند از آن خارج میشوند. این عدد هرچه بزرگتر باشد یعنی کاربران بیشتری از سایت شما نارضایتی دارند.
نرخ کلیک یا CTR:
این عدد نشان میدهد چند درصد افرادی که شما را در صفحه نتایج میبینند، روی لینک شما کلیک میکنند. بدین منظور بهتر است URL های مناسب سئو، کوتاه، واضح و مرتبط با موضوع صفحه را برای هر صفحه در نظر بگیرید. ضمن اینکه توضیحات متا را طوری بنویسید که جذاب باشد.
هرچه نرخ کلیک CTR بیشتر باشد یعنی کاربران بیشتری جذب صفحه شما میشوند.
4- تحقیق، جستجو و انتخاب کلمات کلیدی
برای اینکه از کلمات کلیدی به درستی در صفحه استفاده کنید، ابتدا باید مناسبترین کلمات را برای محتوای صفحه خود انتخاب کنید. فرایند تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی جزء مهمترین بخشهای سئو است و ابزارهایی برای تسریع آن وجود دارد.
هر محتوا باید یک کلمه کلیدی اصلی داشته باشد. میتوان از چند کلمه کلیدی دیگر نیز برای صفحه استفاده کرد. بهتر است ابتدا روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید و سپس روی عبارات کوتاه.
5- لینکسازی باکیفیت، درست و معتبر
لینکها برای گوگل خیلی مهم هستند. در لینکسازی داخلی حتما به این موضوع توجه کنید که انکر تکست آن لینک با موضوع محتوایی که به آن لینک میدهید مرتبط باشد. در غیراینصورت به یک چیز نامرتبط لینک دادهاید.
در رابطه با بکلینکها هم باید سعی کنید آنها را بدست آورید. از خرید بکلینک خودداری کنید. اگر سایتهای اسپم به شما لینک دادند آنها را Disavow کنید. با ایجاد محتوای مفید و معرفی و تبلیغ آن میتوانید بکلینک بگیرید. بکلنیک گرفتن از سایتهای معتبر، ارزش بیشتری نسبت به بکلینکهای سایتهای کماعتبار است.
6- بهبود سئو فنی یا تکنیکال سایت
برای اینکه سایت شما به خوبی سئو شود، باید به سئو فنی یا تکنیکال آن نیز توجه کنید. مواردی مانند وضعیت ایندکس سایت، سرعت سایت، ارورها و نحوه برطرف کردن آنها، کدهای سایت و بهینهکردن آنها مربوط به سئوی فنی هستند.
وضعیت ایندکس سایت را میتوانید از کنسول جستجوی گوگل رصد کنید. خطاهایی که در رابطه با ایندکس سایت در گوگل سرچ کنسول رخ میدهد را به همراه دلیل و راه حلشان برای شما در مقاله “راهنمای جامع خطاهای Coverage Report” گردآوری کردهایم که میتوانید از آن استفاده نمایید.
موارد ریز و درشت دیگری نیز در سئو کلاه سفید وجود دارند که میتوانید به کار ببرید.
سخن آخر
استفاده از استراتژی کلاه سفید سئو شاید کمی زمانبر باشد که البته طبیعی است. اما نتیجه آن ماندگاری بالاتری دارد. اگر کسب و کارتان بسیار حساس و مهم است و زحمت زیادی برای آن میکشید هیچ وقت ریسک نکنید و به فکر دور زدن گوگل نیفتید. چون اگر گوگل مچ شما را بگیرد ممکن است سایت شما را پنالتی کند و هیچوقت نتوانید آنرا دوباره فعال کنید.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاهها مطرح کنید تا کارشناسان تیم ما در اسرع وقت پاسخ دهند. همچنین میتوانید از طریق اینستاگرام نیز با ما در ارتباط باشید.
موtق و پیروز باشید.
خیلی جالب و آموزنده بود، ممنون از سئوف.
درباره آنالایتیکس من بی صبرانه منتظر محتوای سئوف هستم📕😍
ممنون از شما خانم کریمی، در حال تهیه یک دوره آموزش جامع و رایگان گوگل آنلایتیکس هستیم