بک لینک چیست ؟ تاثیر بک لینک در سئو سایت و اقدامات لازم برای دریافت بک لینک باکیفیت

بک لینک یا Backlink چیست ؟ بکلینک‌ ها لینک‌هایی هستند که از سایر وب‌سایت‌ها به سایت ما پیوند می‌شوند. تاثیر بک لینک در سئو بستگی به تعداد و کیفیت بکلینک ها دارد (هرچند کیفیت مهمتر است). به تلاش‌های هدفمندی که در راستای گرفتن بک لینک انجام می‌شود لینک سازی یا لینک بیلدینگ نیز می‌گویند. در ادامه با این مفاهیم بیشتر آشنا می‌شویم و درباره نحوه دریافت بک لینک نیز صحبت می‌کنیم.

این مقاله نیز بخشی از دوره آموزش سئو می‌باشد که بصورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. می‌توانید با کلیک روی لینک، سایر سرفصل‌های این دوره را نیز ببینید و به مطالب آن دسترسی داشته باشید.

اخبار و آموزش‌های سئو را از پایگاه خبری آموزشی سئوف دنبال کنید.

فهرست مطالب

بکلینک ها یا لینک‌های ورودی یا لینک‌های یک‌طرفه، لینک‌هایی هستند که از یک وبسایت به صفحه‌ای در یک وبسایت دیگر اشاره دارند. منظور از لینک سازی یا لینک بیلدینگ نیز معمولا گرفتن بک لینک می‌باشد. البته گاهی لینک سازی درباره لینک‌های داخلی سایت نیز به کار می‌رود.

گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی، بک‌لینک‌های واردشده به یک صفحه را مانند رای برای آن صفحه خاص در نظر می‌گیرند. صفحاتی که بک‌لینک بیشتری می‌گیرند، شانسشان برای قرارگیری بین رتبه‌‌های بالا بیشتر است.

بک لینک چیست ؟
Backlink یا بک لینک چیست ؟ (به زبان ساده) – لینک سازی از یک سایت دیگر به سایت ما یک بکلینک محسوب می‌شود

چرا بکلینک مهم است؟ تاثیر بک لینک در سئو چیست؟

علت اهمیت بک لینک چیست ؟ Backlink‌ها‌ اساسا مانند آرائی هستند که سایر سایت‌ها به ما می‌دهند. هرکدام از این آراء به موتور جستجو می‌گویند: “این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است”. برای گرفتن بک لینک بیشتر و موثرتر باید لینک سازی یا لینک بیلدینگ را در استراتژی سئو لحاظ کرد.

پس هرچه تعداد آراء سایت شما بیشتر باشد، سایتتان رتبه بهتری در گوگل و سایرموتورهای جستجو خواهد داشت.

تاثیر تعداد بک لینک در سئو
بک لینک چیست ؟ تاثیر تعداد بک‌لینک در سئو سایت – لینک بیلدینگ بهتر باعث بهبود رتبه سایت می‌شود

استفاده از لینک‌ها در الگوریتم‌های موتورهای جستجو، موضوع تازه‌ای نیست. در واقع، بکلینک پایه و اساس الگوریتم اصلی گوگل را تشکیل می‌دهد. این الگوریتم برای رتبه صفحه است و به آن PageRank می‌گویند.

با اینکه گوگل هزاران تغییر در الگوریتم‌هایش وجود آورده است، اما لینک سازی بعنوان یک سیگنال کلیدی در رتبه‌بندی نتایج جستجو باقی مانده است.

در مقاله عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو می‌توانید با فاکتورهایی که گوگل یا سایر موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی صفحات در نظر می‌گیرند آشنا شوید.

تاثیر تعداد بک لینک در سئو
Backlink چیست – نمودار تاثیر تعداد بک لینک در سئو و رتبه سایت – لینک بیلدینگ بهتر باعث بهبود رتبه می‌شود

و گوگل اظهار داشته که بک لینک بعنوان یکی از سه فاکتور مهم در رتبه‌بندی نتایج توسط موتورهای جستجو باقی می‌ماند.

تاثیر بک لینک در سئو از نظر گوگل
تاثیر لینک سازی و بک لینک در سئو از نظر گوگل در مقاله‌ای با عنوان بالا آمده است. دریافت بک لینک باعث بهبود رتبه سایت می‌شود

بکلینک چگونه باعث بهبود سئو سایت می‌شود؟

در مقاله سئو چیست گفتیم که بکلینک‌ ها به افزایش رتبه صفحه و دامنه کمک می‌کنند. می‌خواهیم بدانیم نقش بک لینک چیست و چگونه به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند.

الگوریتم‌های گوگل اینطور طراحی شده‌اند که به صفحاتی که نیاز کاربران را برطرف می‌کنند امتیاز و رتبه خوبی بدهند. رضایت کاربر برای گوگل بسیار مهم است و در اولویت قرار دارد. بنابراین وقتی صفحه‌ای برای کاربر ارزش قائل باشد و گوگل متوجه این موضوع شود رتبه آن صفحه را بهبود می‌بخشد.

حال ببینیم این موضوع چه ارتباطی به بک لینک دارد:

فرض کنید شما یک محتوا درباره نحوه تغییر DNS های دامنه روی سایتتان دارید که بسیار مفید، جامع و کامل است. یک شرکت ارائه خدمات میزبانی محتوایی درباره خرید دامنه و هاست روی سایتش قرار داده است.

در داخل محتوا اشاره‌ای دارد به اینکه چه زمانی نیاز به تغییر DNS های سایت خواهیم داشت. اما توضیحی درباره نحوه انجام این کار نمی‌دهد زیرا از موضوع اصلی محتوای خود دور خواهد شد.

در عوض لینکی از محتوای خود به مقاله شما برای کاربر قرار می‌دهد تا در صورت نیاز، کاربر از آن استفاده کند و اطلاعات بیشتری درباره نحوه تغییر DNS دامنه به دست آورد.

خوب گوگل متوجه می‌شود که محتوای شما یک محتوای به دردبخور است که یک سایت مرتبط، به آن لینک داده است. دو نکته قابل ذکر در این باره این است که اولا هر چه تعداد سایت‌ها و صفحاتی که به شما بکلینک می‌دهند بیشتر باشد نشان دهنده مفید بودن محتوای شماست. ثانیا اگر سایت یا صفحه‌ای که به شما بک لینک می‌دهد رتبه بالاتری نسبت به سایت و صفحه شما داشته باشد، بهتر است.

یک نکته مهم دیگر این است که وقتی درباره تعداد سایت‌های بکلینک دهنده صحبت می‌کنیم منظورمان این نیست که فقط کمیت مهم است. در بحث لینک سازی کیفیت مهمتر از کمیت است. گرفتن بک لینک انگشت شمار از چند سایت معتبر و باکیفیت خیلی بهتر از داشتن هزاران بکلینک بی کیفیت است. در مقاله “آیا تعداد کل بکلینک های سایت مهم است؟” با جزئیات بیشتری به این موضوع پرداخته‌ایم.

تمام بک لینک ها یکسان ساخته نشده‌اند. بعبارتی، اگر می‌خواهید در صفحات نتایج جستجو SERPs رتبه بالایی داشته باشید، روی گرفتن بک لینک های باکیفیت تمرکز کنید.

همانطور که ذکر شد یک بار دریافت بک لینک باکیفیت می‌تواند قدرت بیشتری نسبت به هزار بکلینک با کیفیت پایین داشته باشد.

اینطور که معلوم است بکلینک های باکیفیت، دارای یک سری خصوصیات کلیدی یکسان هستند. در ادامه این ویژگی‌ها را بیان می‌کنیم.

1. بک لینک های باکیفیت از سایت‌های معتبر و قابل اعتماد وارد سایت ما می‌شوند

آیا شما دوست دارید از سایتی مانند ایسنا بکلینک دریافت کنید یا یک سایت ناشناس و گمنام که اتفاقی از آن بازدید کرده‌اید؟ گوگل نیز همین حس را در مورد دریافت بک لینک دارد.

این مفهوم را “اعتبار دامنه” گویند. در حقیقت، هرچه اعتبار یک سایت بیشتر باشد، اعتبار بیشتری را هم می‌تواند به سایت شما منتقل کند (از طریق لینک سازی ).

تاثیر اعتبار دامنه در کیفیت بک لینک چیست
تاثیر اعتبار دامنه بر کیفیت بک لینک چیست ؟ روی لینک بیلدینگ از سایتهای معتبر تمرکز کنید تا رتبه بهتری کسب کنید

مثلا، وقتی یک سایت که اعتبار بالایی دارد به سایت شما لینک می‌دهد گوگل وزن زیادی به آن می‌دهد. و شما افزایش ناگهانی در ترافیک ارگانیک را شاهد خواهید بود. (افزایش نرخ کلیک ارگانیک یا CTR).

آیا دریافت چنین Backlink هایی دشوار است؟ بله قطعا.

آیا ارزشش را دارد؟ بله صد درصد ارزشش را دارد.

2. بکلینک باکیفیت شامل کلمه کلیدی هدف در متن پیوند خود است

برای یادآوری، متن پیوند متنی است قابل مشاهده که لینک روی آن قرار می‌گیرد.

متن پیوند در بک لینک چیست
متن پیوند در بک لینک چیست ؟ متن پیوند کلمه یا عبارتی کلیدی است که در لینک سازی لینک را روی آن قرار می‌دهیم

بطور کلی، لینک‌های شما باید دارای متن پیوند باشند، متنی که کلمه کلیدی هدف را شامل شود.

یک مطالعه روی کسب و کارها اخیرا ارتباطی را بین متن پیوند دارای کلمه کلیدی و رتبه‌بندی بالا به‌‌ ازای آن کلمه کلیدی یافته است.

حال به این هشدار توجه کنید :

نباید در بکار بردن متن پیوند دارای کلمه کلیدی، زیاده‌روی به خرج داد. در واقع گوگل در الگوریتم خود فیلتری به نام “الگوریتم پنگوئن” دارد.

پنگوئن گوگل، سایت‌هایی را که از روش‌های سئو کلاه سیاه برای گرفتن بک لینک استفاده می‌کنند فیلتر می‌کند. و بطور ویژه روی سایت‌هایی تمرکز دارد که در لینک سازی از متن‌های پیوند عینا مشابه با عنوان لینک استفاده می‌کنند.

3. سایت و صفحه‌ای که به شما بکلینک می‌دهد باید از نظر موضوع، با سایت شما مرتبط باشد

وقتی یک سایت به یک سایت دیگر بکلینک می‌دهد، گوگل دوست دارد که ببیند این دو سایت به هم مرتبط هستند.

مثال زیر را ببینید:

فرض کنید که بتازگی یک مقاله درباره دو ماراتن منتشر کرده‌اید. در این حالت، گوگل به لینک‌هایی که از سایت‌های ماراتن، دو، تناسب اندام و … می‌آیند وزن بیشتری می‌دهد تا به لینک‌هایی از سایت‌های مرتبط با ماهیگیری و دیجیتال مارکتینگ و غیره.

بک‌لینک قوی از سایت مرتبط
تاثیر مرتبط بودن سایت‌ها روی اثربخشی بک لینک چیست ؟ بک‌لینک قوی از یک سایت مرتبط می‌آید

4. بک لینک قوی از نوع فالو (Dofollow) می‌باشد

گوگل و سایر موتورهای جستجو به لینک‌های دارای تگ نوفالو (Nofollow) توجه نمی‌کنند.

لینک سازی با تگ فالو و نوفالو
لینک سازی با تگ فالو و نوفالو – گرفتن بک لینک با تگ نوفالو تاثیری در رتبه و امتیاز سایت ندارد

(بعبارتی لینک‌های نوفالو در الگوریتم‌های گوگل یا سایر موتورهای جستجو شمارش نمی‌شوند).

خوشبختانه، اکثریت لینک‌های روی وب، لینک‌های فالو (Dofollow) هستند.

و اغلب لینک‌هایی که تگ نوفالو دارند ارزش چندانی ندارند. برای مثال، لینک‌هایی که از این منابع می‌آیند به احتمال زیاد نوفالو هستند:

درهر صورت این بکلینک ها کمک چندانی به سئو نمی‌کنند، پس اینکه نوفالو باشند یا نباشند مساله چندان مهمی نیست.

5. بکلینک باکیفیت از دامنه‌ای است که قبلا به شما لینک نداده

فرض کنید یک بک لینک از سایت A دریافت کرده‌اید. حالا سایت A دوباره به شما لینک می‌دهد. و دوباره. و دوباره. آیا لینک‌های دفعات دوم و سوم و چهارم به اندازه لینک دفعه اول قوی هستند؟ خیر.

به نظر می‌رسد گرفتن بک لینک مکرر از یک سایت یکسان باعث کاهشی شدن قدرت آن بک لینک ها می‌شود.

تاثیر بک‌لینک‌های وارده از یک دامنه یکسان
قدرت بک‌لینک‌های وارده از یک دامنه یکسان

یا بعبارتی، اغلب بهتر است لینک بیلدینگ در سایت‌های مختلف اتفاق بیفتد نه در یک سایت. یعنی بهتر است 100 لینک از 100 سایت مختلف بگیریم تا اینکه 1000 لینک از یک سایت دریافت کنیم.

طبق یک مطالعه روی ارتباط رتبه‌بندی موتورهای جستجو این نتیجه حاصل شده که رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل به تعداد سایت‌هایی که به آن لینک می‌دهند بستگی دارد. و بیش از هر فاکتور دیگری به این عامل بستگی دارد.

تاثیر تعداد دامنه در لینک بیلدینگ بر سئو
بک لینک چیست ؟ – تاثیر لینک سازی از دامنه های مختلف – گرفتن بک لینک از تعداد دامنه های بیشتر باعث بهبود رتبه سایت میشود

اقدامات مهم جهت دریافت بک لینک

فهمیدیم نشانه‌های قوی بودن بک لینک چیست و درباره تاثیر بک لینک در سئو اطلاعاتی کسب کردیم. حال وقت آن رسیده که نحوه انجام فرایند لینک سازی و اقدامات مهم برای گرفتن بک لینک را یاد بگیریم.

تولید محتواهایی که ارزش بکلینک دادن داشته باشند

برای گرفتن بک لینک نیاز به چیزی روی سایتتان دارید که ارزش لینک بیلدینگ داشته باشد (Linkable Assets).

دارایی‌ قابل لینک دادن ممکن است یک پست بلاگ، یک ویدئو، قطعه‌ای از یک نرم‌افزار، یک آزمون، یا یک تحقیق مروری باشد. اساسا باید چیزی باشد که مردم دوست داشته باشند به آن بک لینک بدهند.

در اکثر حالت‌ها، دارایی قابل لینک شما یک قطعه محتوای جذاب خواهد بود (که دلیل همبستگی و نزدیکی شدید بهینه‌سازی موتور جستجو و بازاریابی محتوا همین است).

برای مثال، این پست را ببینید که نویسنده آن زمانیکه بلاگ خود را استارت زده این پست را در آن قرار داده است.

پستی برای لینک سازی
این یک پست درباره عوامل رتبه‌بندی در گوگل است که نویسنده برای آن زحمت زیادی کشیده تا ارزش لینک بیلدینگ داشته باشد

او می‌گوید: یک روز در جایی خواندم که گوگل از 200 سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند. کنجکاو شدم که: “این 200 سیگنال کدام‌ها هستند؟”.

البته که گوگل آنها را به کل جهان اعلام نمی‌کرد. پس شروع به تفسیر بیانیه‌های گوگل و هر سندی که در اینترنت می‌یافتم کردم.

تفسیر این 200 فاکتور فوق‌العاده زمانبر بود (2 هفته زمان گرفت). اما در نهایت، بالاخره یک لیست 200 تایی از عوامل رتبه‌بندی که گوگل ممکن است در الگوریتم‌هایش استفاده کند را تفسیر کردم.

تا امروز، این یک قطعه محتوا به تنهایی بالای 19600 بکلینک از 4810 دامنه مختلف دریافت کرده است.

بک ‌لینک ‌های یک پست
نمونه ای از دریافت بک لینک در مقیاس بالا توسط پستی که ارزش لینک سازی داشته است

یک تجربه دیگر از همان نویسنده در رابطه با تولید محتوایی که ارزش لینک دادن داشته باشد

یکی از پست‌های بسیار موفق من تا به امروز (از نظر دریافت بک لینک و ترافیک طبیعی) درباره راهنمای جامع سئوی یوتیوب است.

پستی که در لینک بیلدینگ قوی عمل کرده
Backlink چیست – تصویر یک پست که در لینک سازی قوی عمل کرده – دریافت بک لینک به تعداد بسیار زیاد

نویسنده می‌گوید: وقتی شروع به نوشتن این پست کردم، همزمان موفقیت‌هایی را در بازاریابی یوتیوب کسب کردم. پس تصمیم گرفتم هرآنچه آموخته‌ام را تفسیر کنم و در قالب یک راهنمای جامع به اشتراک بگذارم.

همچنین تصمیم گرفتم مثال‌های زیادی را در آن راهنما بیاورم:

گرفتن بک لینک برای مراحل سئو ویدئو در یوتیوب
پستی درباره نمایش گام به گام مراحل سئو ویدئو در یوتیوب که در لینک بیلدینگ قوی بوده و ارزش دریافت بک لینک را داشته

اکثر محتواهایی که روی همان موضوع کار کرده بودند مثال‌‌های کمی داشتند و یا کلا از مثال استفاده نکرده بودند.

با اینکه این پست به اندازه پست مثال قبلی (فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل) بک‌لینک دریافت نکرد، اما باز هم بک‌لینک‌های زیادی گرفت.

در واقع نویسنده به نوعی از تکنیک آنالیز ضعف‌های محتوا (Content Gap Analysis) هم استفاده کرده است.

دریافت بک لینک زیاد
بک لینک چیست ؟ تعداد دریافت بک لینک در یک پست که ارزش لینک سازی را داشته است

تصور کنید افراد پست‌های بلاگ را فقط با یک هدف ایجاد می‌کردند، آن هم لینک دادن به محتواهای باکیفیت. آن نوع از محتوای باکیفیتی که روی سایت ایجاد کرده‌اید.

بسیار عالی می‌شد، اینطور نیست؟

خوشبختانه، این یک واقعیت است. و به آن پست‌ها، گردآوری لینک یا گردش لینک (Link Roundup) می‌گویند.

این مثال را ببینید:

جمع اوری بک لینک چیست
پست جمع ‌آوری بک لینک چیست ؟ (Link Roundup) – پتس برای لینک سازی با محتواهای با کبفیت در دوره های هفتگی یا ماهانه

پست‌هایی که برای گردآوری لینک هستند، پست‌های روزانه، هفتگی و یا ماهانه هستند که به یک سری محتواهای باکیفیت لینک می‌دهند.

یک مثال در تصویر زیر می‌بینید که پست جمع آوری لینک برای یک نویسنده منجر به دریافت بک لینک شده است.

گرفتن بک لینک از link roundup
گرفتن بک لینک از یک پست گردش لینک – پستهای Link Roundup یکی از روشهای مناسب برای لینک بیلدینگ

مراحل این فرایند را در زیر مشاهده می‌کنید:

برای این کار تعدادی از رشته ‌کلمات را در گوگل جستجو کنید، مانند:

“”Link Roundup”+”Keyword””

2- منابع خود را پیشنهاد دهید:

مودبانه پیشنهاد دهید که آن پست‌های گردش لینک، به چیزهای قابل لینک دادن روی سایت شما بکلینک بدهند. یعنی به چیزهایی که ارزش لینک دادن دارند (Linkable Assets).

و اگر پست شما یک پست مناسب برای پست گردآوری لینک آن شخص باشد، دراینصورت احتمال گرفتن بک لینک باکیفیت زیاد خواهد بود.

ایمیل برای لینک سازی
بخاطر تاثیر بک لینک در سئو بهتر است برای گرفتن بک لینک مودبانه منابع خود را به دیگران پیشنهاد دهید

ممکن است حتی آن شخص محتوای شما را در یک شبکه اجتماعی نیز به اشتراک بگذارد. بدین ترتیب لینک بیلدینگ برای آن منبع یا پست شما استارت می‌خورد.

استفاده از متد مرد متحرک (The Moving Man Method)

سه گام این فرایند را در زیر مشاهده می‌نمایید:

1- ابتدا، صفحات وب، منابع و یا کسب‌وکارهایی را پیدا کنید که از رده خارج شده‌اند، یا تبدیل به برند جدید شده‌اند و یا اخیرا نام خود را تغییر داده‌اند.

2- سپس، سایت‌هایی را پیدا کنید که هنوز به این منابع از‌ رده خارج‌شده بک لینک می‌دهند.

3- در آخر، به آن افراد ایمیل بزنید و بگویید که به منابع از رده خارج‌شده بک لینک می‌دهند.

اجازه بدهید با یک مثال واقعی نحوه کارکرد فرایند لینک بیلدینگ به روش مرد متحرک را نشان دهیم. نویسنده مثال قبل می‌گوید:

در جایی خواندم که یک وب‌سایت مربوط به یک آژانس بسیار بزرگ سئو ناگهان بسته شد.

روش مرد متحرک برای لینک سازی
خبری درباره بسته شدن سایت یک آژانس بزرگ سئو – نویسنده می‌خواهد روش مرد متحرک را برای لینک بیلدینگ پیاده کند

این به این معنی است که آنها تعداد زیادی صفحه روی سایتشان داشتند که دیگر کار نمی‌کرده است. صفحاتی که هنوز تعداد زیادی از افراد به آنها بک لینک می‌دادند.

نویسنده ادامه می‌دهد: یک اینفوگرافیک روی سایت آنها نظر مرا به خود جلب کرد که دیگر کار نمی‌کرد. پس این اولین قدم بود.

در ادامه، باید می‌دیدم که در واقع چه کسی به آن اینفوگرافی بکلینک داده است.

پس به سراغ Ahrefs رفتم و تمام بک‌لینک‌های آن سایت را بیرون کشیدم.

در نهایت، به تمام افرادی که به آن اینفوگرافی بکلینک داده بودند ایمیل زدم تا بدانند که آن تصویر دیگر کار نمی‌کند. همچنین آنها را قانع کردم که اینفوگرافی ما یک جایگزین عالی برای آن خواهد بود.

همانطور که می‌بینید، آن اشخاص از لینک دادن به ما بسیار خوشحال و راضی بودند.

رضایت دیگران از لینک سازی به یک سایت
گرفتن بک لینک به روش مرد متحرک – در این ایمیل سایت لینک دهنده رضایت خود را این لینک سازی نشان می‌دهد

اصلاح لینک شکسته

این استراتژی شبیه به متد مرد متحرک می‌باشد که در بالا آنرا یاد گرفتیم.

تفاوت در این است که در اصلاح لینک شکسته (Broken Link)، به دنبال صفحاتی می‌گردیم که خطای 404 دارند.

برای پیدا کردن این لینک‌های 404، باید روی صفحات منبع در حوزه کاری خود تمرکز کنید. پس اگر مثلا در حوزه Fitness فعالیت دارید این رشته‌کلمات را در گوگل جستجو خواهید کرد:

  • “Fitness” + “Resource Page”
  • “Fitness” + “Resources”
  • “Fitness” + “Recommended Sites”
  • “Fitness” + “Links”

و صفحاتی مانند صفحه زیر پیدا خواهید کرد:

لینک سازی با اصلاح لینکهای خراب
لینک بیلدینگ با اصلاح لینک‌های خراب – برای دریافت بک لینک به این روش ابتدا به دنبال لینکهای شکسته در وب بگردید

حالا می‌توانید به صاحب سایت ایمیل بزنید و درخواست لینک سازی کنید. اما معمولا درخواست کردن، نتیجه نمی‌دهد.

در عوض، به صاحب سایت اطلاعاتی در رابطه با لینک‌های شکسته‌ای که روی سایت پیدا کردید بدهید.

می‌توانید براحتی لینک‌های شکسته را روی هر صفحه‌ای پیدا کنید. فقط کافی است از افزونه Check My Links در مرورگر گوگل کروم استفاده کنید.

این برنامه به سرعت هر نوع لینک شکسته‌ای که در صفحه وجود دارد را پیدا می‌کند. و آنها را به رنگ قرمز در‌می‌آورد تا پیدا کردنشان راحت باشد:

یافتن لینک شکسته برای ساخت بک لینک در سئو
پیدا کردن لینک‌های شکسته با افزونه‌ای در گوگل کروم جهت ساخت بک لینک در سئو

آخرین کاری که باید انجام دهید این است که به صاحب سایت ایمیل بزنید و درباره لینک مرده اطلاع‌رسانی کنید.

گذاشتن پست مهمان

آیا پست مهمان منسوخ شده است و لینک مرده به شمار می‌آید؟

در واقع خیر.

در حقیقت، وقتی اولین بار کار خود را شروع می‌کنید، گذاشتن پست مهمان یکی از بهترین راه‌های گرفتن بک لینک برای سایتتان است.

پست مهمان برای لینک بیلدینگ
پست مهمان یکی از روش‌های ساختن بک لینک در سئو است

یک نویسنده سایت می‌گوید زمانیکه سایتم را راه‌اندازی کردم، بیش از 50 پست مهمان و مصاحبه در عرض 12 ماه نوشتم!

و بکلینک هایی که از پست مهمان دریافت کردم یقینا جهشی در ترافیک طبیعی سایت ما ایجاد کرد.

نویسنده سایت می‌گوید: با توجه به آنچه گفته شد، در رابطه با مسائل بسیار استراتژیک بودم. مطمئن شدم که پست‌های مهمان را فقط برای سایت‌های باکیفیت در حوزه کاری خودم بنویسم.

بنابراین اگر یک سایت درباره رژیم غذایی راه‌اندازی می‌کنید، و یک پست مهمان روی سایتی که درباره گوشی‌های آیفون است قرار می‌دهید، این کار از نظر گوگل اسپم خواهد بود.

اما وقتی پست‌های مهمان شگفت‌انگیزی برای سایت‌های باکیفیت در حوزه کاری خودتان بنویسید، چنین لینک‌هایی ‌به‌درد‌بخور خواهند بود.

نکته اینجاست که پیداکردن محل مناسب برای پست مهمان ممکن است بسیار دشوار باشد.

اما یک راه آسان وجود دارد. که در اینجا بیان می‌کنیم.

پیداکردن محل مناسب برای پست مهمان

ابتدا، کسی را در حوزه کاری خود پیدا کنید که پست‌های مهمان زیادی می‌نویسد.

سپس، یکی از پست‌های مهمان که منتشر کرده‌ را ببینید. و تصویری که در بخش بیوگرافی نویسنده استفاده می‌کند را بردارید.

پیداکردن پست مهمان برای بک لینک در سئو
به کمک عکس نویسنده پست مهمان محل مناسب برای پست مهمان پیدا کنید – پست مهمان به درد بک لینک در سئو می‌خورد

در نهایت URL آن اسکرین شات را در جستجوی معکوس تصویر گوگل قرار دهید. و لیستی از جاهایی که آن نویسنده در آنها پست مهمان منتشر کرده است را بدست خواهید آورد.

پست مهمان برای ساخت بک لینک در سئو
جستجوی معکوس تصویر در گوگل برای یافتن پست‌های مهمان نوشته‌شده توسط یک شخص خاص – دریافت بک لینک از پست مهمان

اینفوگرافی‌ها و سایر اقلام بصری

آیا اینفوگرافی‌ها به خوبی گذشته کار می‌کنند؟ خیر.

اما هنوز هم یک روش موثر در دریافت بک لینک هستند.

درواقع، وقتی نگاه کردیم که بیینیم کدام نوع محتوا بیشترین بک لینک در سئو را دریافت می‌کند، اینفوگرافی‌ها تقریبا در رتبه ‌های نخست قرار گرفتند.

پستهای با بیشترین بک لینک در سئو
پست‌های Why و What بیشترین پتانسیل را برای بک لینک در سئو دارند

برای مثال این پست را ببینید. این یک پست اینفوگرافی است که نویسنده یک سایت برای اولین بار درست کرده است. او برای این کار چندین ساعت زمان گذاشته است و یک طراح حرفه‌ای نیز استخدام کرده تا همه چیز حرفه‌ای به نظر بیاید.

پست اینفوگرافی برای گرفتن بک لینک
یک پست اینفوگرافی برای دریافت بک لینک

حتی با اینکه این اینفوگرافیک وایرال نشد، باعث دریافت بک لینک های زیادی شد.

اینطور نبود که نویسنده این پست، اینفوگرافی را منتشر کند و سپس منتظر اتفاق‌های خوب بنشیند.

مثل هر قطعه محتوای دیگر که منتشر می‌کنید، باید بصورت استراتژیک، اینفوگرافی خود را تبلیغ کنید. و برای انجام این کار، پیشنهاد می‌شود که از روش “Guestographics” استفاده نمایید.

به نمایش گذاشتن تایید و تصدیق مشتریان

شرکت‌های بزرگ و کوچک دوست دارند که رضایت مشتریان خود را به نمایش بگذارند.

و شمایی که در حال استفاده از محصول یا خدماتی هستید و از آن خوشتان می‌آید، یادتان نرود که برای آنها پاداش (مثل اظهار رضایت) بفرستید.

برای اینکه نشان دهید واقعا شخصی هستید که معمولا به سایت شما ‌بکلینک داده می‌شود، بدون اینکه شما از آنها درخواست کرده باشید رضایت کاربران را نمایش دهید.

این مثال را ببینید:

رضایت کاربران و لینک بیلدینگ
دریافت بک لینک از اظهار رضایت کاربران از خدمات و محصولات یک شرکت

Reviewهای بلاگر

اگر یک نرم‌افزار دارید، یا یک محصول فیزیکی، خدمات مشاوره یا هرچیز باارزشی که در حال فروش آن هستید، می‌توانید براحتی آنرا به تعدادی بک لینک باکیفیت تبدیل نمایید.

چطور؟

با ارائه محصولتان به بلاگرها بصورت رایگان.

مراحل این کار بدین شرح است:

1 – بلاگرهایی را در حوزه کاری خود بیابید که احتمالا مشتاق هستند بدانند چه چیزی برای ارائه دارید. اگر شما یک محصول ارائه‌دهنده اطلاعات می‌فروشید که مثلا به افراد یاد می‌دهد چطور خودشان صابون درست کنند، عباراتی مانند “ساخت صابون” یا “ساخت صابون در منزل” را جستجو کنید.

2 – نتایجی که به شما ارائه می‌شود شامل یک عالمه بلاگ، سایت‌های خبری، و سایت‌های “How to” مانند eHow خواهد بود. سایت‌های خبری و “How to” را فیلتر کنید. آنچه باقی می‌ماند لیستی از بلاگرهاست که احتمالا به آنچه شما ارائه می‌دهید مشتاق هستند:

لینک بیلدینگ از ریویوهای بلاگرها
دریافت بک لینک از طریق Review های بلاگرها

3 – با فرستادن ایمیل‌هایی با آنها ارتباط برقرار کنید.

هشدار: باید در رابطه با زبانی که برای این استراتژی بکار می‌برید خیلی مراقب باشید.

یادتان باشد طوری بنویسید که به نظر نرسد به دنبال گرفتن بک لینک یا امتیاز Review در ازای ارائه محصولتان هستید. چون این کار قوانین وبمستر گوگل را نقض می‌کند.

در عوض برایشان یک محصول ارسال نمایید و اجازه بدهید خودشان تصمیم بگیرند که آیا این ارزش لینک بیلدینگ در وبلاگ را دارد یا خیر.

احیاء لینک

احیاء لینک خیلی ساده است:

ابتدا، متن‌هایی را پیدا کنید که به شرکت شما اشاره دارد اما به سایتتان بکلینک نداده است.

مثال زیر را ببینید:

احیا لینک برای ساخت بک لینک در سئو
اشاره به یک سایت بدون بکلینک دادن به آن – احیاء لینک و ساخت بک لینک در سئو

می‌بینید نویسنده این مقاله چطور به یک سایت اشاره کرده اما به آن لینک نداده است؟

اینجاست که احیاء لینک معنا پیدا می‌کند.

بجای گفتن “ای کاش به سایت ما بکلینک می‌دادند”، به شکل فعالی با آنها ارتباط بگیرید و از آنها بخواهید لینک بیلدینگ انجام بدهند.

فرایند گام به گام به این شرح است:

1 – از یک ابزار مثل BuzzSumo و Mention.com برای یافتن سایت‌هایی که به برند شما اشاره دارند (یعنی درباره شما نوشته‌اند) استفاده نمایید.

2 – بررسی کنید ببینید که آیا کسی که به شما اشاره کرده به سایتتان بک لینک هم داده است یا خیر (چه صفحه اصلی سایتتان یا صفحات داخلی آن). اگر به سایت شما بکلینک داده باشند، که هیچ. اگر نداده باشند به گام سوم بروید.

3 – یک ایمیل دوستانه برایشان ارسال کنید و مودبانه بخواهید تا به سایت شما لینک سازی انجام دهند.

استفاده از یک HARO

HARO که مخفف عبارت Help a Reporter Out است، یکی از بهترین روش‌های دریافت بک لینک باکیفیت و معتبر از سایت‌های خبری می‌باشد.

HARO بدین شکل کار می‌کند:

1 – در سایت WWW.HelpaReporter.Com به عنوان یک مرجع (Source) ثبت نام کنید.

2 – سه ایمیل در هر روز از خبرنگارانی (گزارشگرها) که به دنبال مرجع هستند دریافت خواهید کرد. مثل ایمیل تصویر پایین:

ایمیلی در haro برای لینک بیلدینگ
(بک لینک چیست ) – دریافت یک ایمیل از سایت Haro در جهت دریافت اطلاعات توسط خبرنگاران ودر عوض لینک سازی به سایت شما

3 – به اختیار خود با نکاتی مفید پاسخ آنها را بدهید.

راحت بود نه؟ شما یک پاسخ به خبرنگار ارائه می‌دهید و او به شما بکلینک می‌دهد. به همین راحتی!

روی بک‌لینک‌های سایت‌های رقیب مهندسی معکوس انجام دهید

هر صنعت و هر حوزه کاری مجموعه‌ای از فرصت‌ها برای لینک سازی را دارد.

پس توصیه می‌شود برای مهندسی معکوس رقیبانتان وقت بگذارید. بدین ترتیب، می‌توانید فرصت‌های گرفتن بک لینک که فقط در حوزه کاری شما وجود دارند را پیدا کنید.

مثال: فرض کنید یک بلاگ سلامتی و تناسب اندام دارید. و رقیب سرسختی دارید که با بررسی سایتش در یک ابزار مانند Backlink Checker متوجه می‌شوید که از پادکست‌ها بیشترین دریافت بک لینک را داشته است.

افراد آن شرکت در پادکست‌های دیگران به عنوان مهمان حضور می‌یابند. بدین ترتیب لیست جالبی از جاهایی که می‌توان لینک سازی کرد را دارید.

باید با کسانی که پادکستی را اجرا می‌کنند ارتباط برقرار کنید و بعنوان مهمان در پادکستشان حضور داشته باشید. این کار زمانبر است و نیاز به تلاش دارد. اما حداقل می‌دانید که از کجا باید شروع کنید.

انواعی از محتوا که بک لینک دریافت می‌کنند را مورد توجه قرار دهید

همانطور که قبلا اشاره شد، اینفوگرافی‌ها نوعی محتوا هستند که برای بدست آوردن بک لینک در سئو خیلی ایده‌آل هستند.

اما یکی از چندین نوع هستند.

همچنین فهمیدیم که پست‌های “Why” و “What” با اینکه در شبکه‌های اجتماعی زیادی به اشتراک گذاشته نمی‌شوند اما نسبتا بک لینک خوبی دریافت می‌کنند.

مقایسه تعداد لینک سازی با اشتراکگذاری در شبکه اجتماعی
مقایسه انواع مختلفی از محتوا از نظر تعداد دامنه‌ای که به آنها بکلینک می‌دهد و تعداد به اشتراک‌گذاشته شدن‌ها در شبکه‌های اجتماعی

پس بهتر است نوعی از محتوا که به درد حوزه کسب و کاری ما می‌خورد و پتانسیل دریافت بک لینک زیادی دارد را انتخاب کنیم و آنرا در تولید محتوا استفاده کنیم.

سخن آخر

در این مقاله فهمیدیم که بک لینک چیست ، بک لینک در سئو چه تاثیری دارد و چه کارهایی می‌توان برای گرفتن بک لینک و لینک سازی انجام داد. امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما قرار گیرد. اگر از روش‌های گفته شده در این مطلب استفاده نمایید قطعا بکلینک های زیادی از طرف سایت‌های دیگر دریافت خواهید کرد.

در صورتیکه سوالی درباره این مقاله داشته باشید می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها آنرا مطرح نمایید تا کارشناسان سئوف در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

سپاس از همراهی شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.