زمان ماندگاری کاربر Dwell Time چیست؟ تاثیر زمان حضور کاربر بر سئو و روش‌های افزایش آن

زمان ماندگاری کاربر چیست؟ – Dwell Time که به آن زمان ماندگاری کاربر یا زمان حضور کاربر نیز می‌گویند مدت زمانی است که یک کاربر جستجوکننده در گوگل از زمان ورود به سایت تا زمان بازگشت به صفحه نتایج جستجو سپری می‌کند.

پس در واقع زمان حضور کاربر در سایت یعنی از لحظه‌ای که کاربر روی لینک سایت در صفحه نتایج جستجو SERPs کلیک می‌کند تا لحظه خروج از سایت و بازگشت به صفحه نتایج چقدر زمان سپری می‌شود.

در بعضی منابع فارسی دوئل تایم را زمان توقف کاربر نیز ترجمه کرده‌اند. برای اینکه با این مفهوم بیشتر آشنا شوید و بدانید تاثیر زمان حضور کاربر بر سئو چیست با سئوف همراه باشید.

ما همچنین روش‌هایی جهت افزایش زمان حضور کاربر روی سایت را نیز به شما خواهیم گفت. چون افزایش زمان توقف کاربر روی سایت شما باعث بهبود سئو سایت می‌شود. اما چطور؟ در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

این مقاله بخشی از آموزش‌های رایگان دوره آموزش سئو می‌باشد که روی سایت قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم سری به این سرفصل‌ها بزنید تا مفاهیم سئو را کامل یاد بگیرید.

Dwell Time یا زمان حضور کاربر چیست؟

Dwell Time یا زمان حضور کاربر به زمانی می‌گویند که او از صفحه نتایج روی یک سایت کلیک می‌کند و وارد سایت می‌شود تا زمانیکه از سایت خارج شود و به صفحه نتایج برگردد.

پس مدت زمانی است که کاربر روی سایت می‌ماند (زمان ماندگاری کاربر) یا زمانی که در سایت توقف می‌کند (زمان توقف کاربر) و یا زمانی که کاربر روی سایت حضور دارد (زمان حضور کاربر).

هر سه عبارت فوق یک مفهوم را دارند.

بسیاری از سئوکاران حرفه‌ای، زمان ماندگاری کاربر را بعنوان یک سیگنال مهم در رتبه‌بندی نتایج جستجو در نظر می‌گیرند.

مثال‌هایی از زمان حضور کاربر روی سایت

برای مثال، فرض کنید عبارت “نان بدون کربوهیدرات” را در گوگل جستجو کرده‌اید.

اولین نتیجه در صفحه نتایج جستجو (SERPs) به نظر خوب می‌آید. پس روی آن کلیک می‌کنید.

جستجوی یک عبارت جهت بررسی زمان ماندگاری کاربر
مثالی از یک جستجو و اولین نتیجه‌ای که روی آن کلیک می‌شود

اما وقتی وارد می‌شوید، متوجه می‌شوید طراحی سایت زیبا نیست و استفاده از آن و یافتن آنچه به دنبالش هستید چندان راحت نیست. و همچنین محتوای به درد بخوری ندارد.

پس بعد از 5 ثانیه دکمه بازگشت را می‌زنید و به صفحه نتایج جستجو برمی‌گردید.

عدم ماندگاری کاربر روی سایت
عدم ماندگاری کاربر روی سایت و بازگشت او به صفحه نتایج جستجو

دوئل تایم شما 5 ثانیه بود. و این بازدید بسیار مختصر از سایت به گوگل می‌گوید که شما از آن نتیجه رضایت نداشتید.

فرض کنید بعد از آن روی نتیجه دوم در صفحه نتایج کلیک می‌کنید.

بازگشت و کلیک روی نتیجه بعدی
بازگشت به صفحه نتایج جستجو و کلیک روی نتیجه دوم

این بار، محتوا برای شما بسیار جذاب و عالی به نظر می‌رسد. و استفاده از سایت نیز آسان است و راحت می‌‌توان از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

و شما حدود 4 دقیقه و 37 ثانیه را با خواندان مطالب سایت و گشتن در آن سپری می‌کنید. سپس روی “بازگشت” کلیک می‌کنید و به صفحه نتایج برمی‌گردید تا جستجوی خود را ادامه دهید.

طولانی بودن زمان حضور کاربر
در سایت دوم مدت زمان حضور کاربر در سایت طولانی است

این Dwell Time طولانی به گوگل می‌گوید که شما از آن نتیجه، بسیار راضی بودید و برای شما ارزشمند بود.

و اگر بسیاری افراد دیگر نیز زمان توقف بالایی را در آن صفحه داشته باشند، گوگل رتبه آنرا در رتبه‌بندی نتایج ارتقا خواهد داد.

دوئل تایم بیشتر رتبه بهتر در گوگل
اگر زمان حضور کاربران مختلف زیاد باشد، گوگل رتبه بهتری به سایت می‌دهد

یک نکته مهم: باید اشاره کنیم که دوئل تایم و نرخ پرش (Bounce Rate) مشابه یکدیگر هستند، اما یک چیز نیستند و باهم فرق دارند.

نرخ پرش زمانی است که یک فرد از یک صفحه بازدید می‌کند و دکمه بازگشت را می‌زند بدون اینکه روی چیزی داخل صفحه کلیک کند.

پرش یعنی خروج کاربر بدون کلیک در سایت
خروج کاربر بدون کلیک روی چیزی در سایت = پرش (Bounce)

مهم نیست که فرد دو ثانیه روی صفحه سپری کرده یا دو ساعت. اگر کاربری دکمه بازگشت به صفحه نتایج را بزند، پرش محسوب می‌شود.

یک مطالعه روی عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو، رابطه‌ای را بین نرخ پرش و رتبه‌بندی صفحه اول گوگل یافته است.

ارتباط
رابطه نرخ پرش و رتبه‌بندی گوگل برای صفحه اول نتایج

اما این یک حالت از همبستگی است نه علیت. دلیل آن، این است که نرخ پرش درباره اینکه کاربر از یک نتیجه خاص رضایت دارد یا خیر چیزی نمی‌گوید. اما زمان حضور کاربر چرا.

چرا دوئل تایم مهم است؟ تاثیر زمان ماندگاری کاربر بر سئو چیست؟

می‌دانیم که موتورهای جستجو (مانند Bing) زمان ماندگاری کاربر را در الگوریتم‌های خود استفاده می‌کنند:

استفاده از دوئل تایم در الگورتم‌های رتبه‌بندی
درنظر گرفتن زمان حضورکاربر (Dwell Time) در الگوریتم‌های رتبه‌بندی

سوال اینجاست: آیا گوگل به دوئل تایم اهمیت می‌دهد؟

گوگل هیچوقت چیزی را در رابطه با Dwell Time بطور رسمی تایید یا انکار نکرده است. اما سرنخ‌ها و علائمی وجود دارند که نشان می‌دهند گوگل، زمان توقف کاربر را بعنوان یک سیگنال رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.

برای مثال، از زبان یکی از مهندسان گوگل نقل شده که:

زمانیکه جستجو اختراع شد، مثل سالها پیش زمانیکه گوگل اختراع شد، هیوریستیک‌هایی (الگوریتم‌های ابتکاری) نوشتند که ارتباط بین یک جستجو و بهترین صفحه برای نتیجه آن جستجو را تشخیص می‌داد.

اما گوگل در حال حاضر، یادگیری ماشین را با آن فرایند ترکیب می‌کند. پس مدل‌های آموزشی روی “چه زمانی یک نفر روی یک صفحه کلیک می‌کند و روی آن می‌ماند” یا “کی به صفحه جستجو بازمی‌گردد” در تلاشند برای فهمیدن دقیق آن ارتباط .

بعبارتی: الگوریتم یادگیری ماشین گوگل (RankBrain)، توجه بسیار زیادی به این مساله دارد که یک شخص چه مدت زمان روی یک صفحه می‌ماند. این تعبیر، درواقع به زمان حضور کاربر روی سایت یا همان دوئل تایم اشاره دارد.

همچنین، چند سال پیش گوگل ویژگی جالبی را ارائه داد که به شما اجازه می‌دهد یک سایت خاص را در صفحه SERP مخفی کنید.

مخفی کردن بعضی سایت‌ها در نتایج گوگل
مخفی کردن بعضی سایت‌ها در نتایج گوگل

اما گوگل از کجا می‌فهمید شما دوست دارید کدام سایت‌ها را مخفی کنید؟

خوب، اگر شما سریع از یک صفحه خارج شوید (پرش یا Bounce)، گوگل فورا به شما بلاک (مخفی) کردن کل آن سایت را پیشنهاد می‌کند.

پیشنهاد بلاک کردن بعضی سایتها به کاربر
اگر گوگل تشخیص دهد شما از سایتی خوشتان نمی‌آید فورا به شما پیشنهاد مخفی کردن آنرا در صفحه نتایج می‌دهد

این نشان می‌دهد که گوگل چقدر به زمان حضور کاربر اهمیت می‌دهد. یک مطالعه جالب درباره همبستگی روی Moz منتشر شده است. این مطالعه یک همبستگی بین زمان ماندگاری کاربر و رتبه‌بندی گوگل پیدا کرده است.

ارتباط دوئل تایم با جایگاه طبیعی در گوگل
همبستگی بین زمان حضور کاربر در سایت و رتبه آن سایت در گوگل

اقدامات مهم جهت افزایش مدت زمان حضور کاربر روی سایت یا دوئل تایم

تا اینجا فهمیدیم که گوگل صراحتا به تاثیر زمان ماندگاری کاربر بر سئو اشاره نکرده است. اما طبق مطالعات، زمان حضور کاربر روی سایت برای گوگل مهم است.

حال با دانستن همه اینها می‌خواهیم درباره اقداماتی صحبت کنیم که می‌توان برای افزایش زمان ماندگاری کاربر روی سایت انجام داد.

فرمول PPT

اگر می‌خواهید کاربران مدت زمانی طولانی را روی سایت شما سپری کنند، باید همین الان آنها را مجاب کنید.

و همینجاست که فرمول PPT وارد بازی می‌شود.

این فرمول یک فرمول ثابت شده برای معرفی محتواست که بطور ویژه برای افزایش زمان حضور کاربر طراحی شده است.

فرمول PPT مشابه تصویر زیر است:

فرمول PPT برای تولید محتوا جهت افزایش زمان حضور کاربر
افزایش زمان حضور کاربر در سایت با کمک فرمول PPT

بیایید باهم آنرا جزء به جزء بررسی کنیم.

اولین خط محتوای شما باید یک پیش‌نمایش (Preview) از محتوای شما باشد.

این پیش‌نمایش به جستجوگران گوگل اجازه می‌دهد بدانند که محتوای شما دقیقا همان چیزی است که آنها به دنبالش هستند. که در نتیجه باعث ماندگاری آنها خواهد شد.

در پایین یک مثال را می‌بینید:

پیش نمایش یک پست
پیش‌نمایش یک پست درباره چک‌لیست سئو

خط دوم و سوم دلایلی از مفید بودن محتوای شما برای آنها است. به کاربران می‌گوید که محتوای شما به‌درد‌بخور است.

ببینید در مثال پایین این دلایل را چگونه در قسمت معرفی پست آورده‌اند:

proof های یک پست در intro
Proofهای یک پست که در بخش معرفی می‌آیند

در نهایت، با یک Transition کار را تمام کنید.

این انتقال یا Transition براحتی خواننده را از بخش معرفی به بخش بعدی می‌برد.

این مثال را ببینید:

transition در یک پست
یک Transition برای یک پست

و به لطف فرمول PPT (و سایر استراتژی‌هایی که در ادامه درباره‌شان خواهید آموخت) زمان ماندگاری کاربر برای پست مثال بالا 6:58 دقیقه است.

متوسط زمان ماندگاری کاربر روی سایت
متوسط زمان حضور کاربر برای یک صفحه

جاسازی ویدئوها (Embed Videos)

جاسازی ویدئوها مشخصا قادر به افزایش زمان ماندگاری کاربر در صفحه شما می‌باشد.

بلاگ Wistia دوئل تایم خود را تا 260 درصد افزایش داد فقط با افزودن یک ویدئو به محتوا:

متوسط زمان حضور در صفحه
متوسط زمان حضور در صفحه

راه‌های مختلفی برای جاساز کردن یک ویدئو داخل صفحه وجود دارد.

اول اینکه، می‌توانید از یک ویدئو به جای محتوای متنی استفاده کنید.

برای مثال، پست زیر درباره سئو است:

جاسازکردن ویدئو برای افزایش زمان حضور
جاسازی ویدئو برای افزایش زمان حضور کاربر روی صفحه

این ویدئو 1:13 دقیقه است. پس اگر کسی آنرا کامل تماشا کند (که خیلی از افراد این کار را می‌کنند) براحتی باعث افزایش بیش از یک دقیقه‌ای زمان ماندگاری کاربر روی سایت می‌شود.

همچنین می‌توانید ویدئو را داخل محتواهای مرتبط قرار دهید.

برای مثال در این پست بطور خلاصه درباره نرخ کلیک یا CTR صحبت شده است.

پست درباره نرخ کلیک
پست درباره نرخ کلیک

به جای اینکه نویسنده به یک پست لینک بدهد یک ویدئوی یوتیوب را در آن قرار داده که درباره جزئیات موضوع نرخ کلیک توضیح می‌دهد.

ویدئوی جاسازشده برای افزایش دوئل تایم
ویدئوی جاساز شده برای افزایش دوئل تایم

نوشتن محتوای طولانی‌تر

بدیهی است که مطالعه یک مقاله 3000 کلمه‌ای خیلی بیشتر از خواندن یک پست وبلاگی 300 کلمه‌ای طول می‌کشد.

منظور ما این نیست که محتوای خود را با مطالب به درد نخور پر کنید.

بلکه به جای آن باید محتوای باکیفیتی منتشر کنید که کامل و عمیق باشد.

مثلا، این پست یک راهنما برای لینک‌سازی (گرفتن بک‌لینک) است که 4732 کلمه دارد.

محتوایی طولانی برای افزایش زمان ماندگاری
مثالی از یک محتوای طولانی برای افزایش زمان ماندگاری کاربر روی سایت

با اینکه این پست راهنما طولانی است اما با استراتژی‌های به دربخور و عملی پر شده است.

که باعث می‌شود کاربران به مدت 4 دقیقه و 20 ثانیه بطور متوسط در صفحه حضور داشته باشند.

انجمن‌ها و کامنت‌ها

یکی از کارمندان گوگل می‌گوید: “یک انجمن می‌تواند به بهبود رتبه سایت بسیار کمک کند.”

تاثیر کامنت در افزایش زمان ماندگاری
گوگل می‌گوید: داشتن انجمن به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند

آیا داشتن انجمن یک سیگنال مستقیم برای رتبه‌بندی محسوب می‌شود؟

یا اینکه داشتن یک انجمن فعال بصورت غیرمستقیم به داشتن رتبه بهتر سایت شما کمک می‌کند؟

در این مورد چیزی بیان نشده است.

درهرحال با توجه به تجربه، داشتن انجمن قطعا به افزایش زمان حضور کاربر روی سایتتان کمک می‌کند.

دلیل آن چیست؟

اول اینکه، کامنت‌ها در واقع محتواهایی هستند که افراد دوست دارند آنها را مطالعه کنند.

مثلا بحث‌هایی مانند تصویر زیر مردم را مشغول خواندن می‌کنند و باعث می‌شوند دکمه بازگشت را نزنند.

کامنتها عامل افزایش زمان حضور کاربر
کامنت‌ها باعث افزایش زمان حضور کاربر روی سایت می‌شوند

همچنین، افرادی که کامنت می‌گذارند به وضوح زمان بیشتری را در صفحه می‌مانند که این باعث افزایش متوسط میزان Dwell Time صفحه شما می‌شود.

افزایش سرعت صفحه

بر کسی پوشیده نیست که افراد آنلاین در فضای اینترنت تمایلی به صبر کردن ندارند.

و اگر سرعت لود صفحه پایین باشد، کاربران قبل از اینکه اولین کلمه را بخوانند روی دکمه بازگشت کلیک خواهند کرد.

به همین دلیل است که باید صفحات مهم سایت را ازنظر زمان لود صفحه بهینه‌سازی نمایید.

سرعت صفحه و سرعت سایت یک سیگنال مستقیم و تایید شده برای رتبه‌بندی صفحات است.

تاثیر سرعت لود صفحه بر دوئل تایم
تاثیر سرعت لود صفحه بر زمان ماندگاری کاربر و رتبه صفحه

و روی ماندن کاربر در سایتتان تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل، یک کار هوشمندانه که می‌توان انجام داد این است که هرکاری برای افزایش سرعت لود صفحات سایتتان انجام دهید.

شکستن محتوا به قطعات کوچکتر

یک محتوای خوب ممکن است هر هفته تعداد زیادی کامنت مانند کامنت زیر دریافت کند:

نمونه کامنت
نمونه کامنت یک محتوای خوب

آیا علت آن این است که نویسنده فوق‌العاده‌ای دارد؟ خیر.

علت این است که نویسنده محتوایی تولید کرده که خواندن آن بسیار راحت است.

بخصوص که محتوا را به قطعات کوچکتر شکسته است.

برای مثال، این پست را ببینید:

بخشبندی محتوا برای راحتی خوانایی
پستی با محتوای تقسیم شده به بخش‌های کوچک جهت راحتی خوانایی

زیرعنوان‌های H2 برای جداکردن هر تیتر در بخش‌های جداگانه استفاده شده است:

بخش‌بندیدمحتوا جهت افزایش Dwell time
یک نمونه محتوای خوب که با استفاده از زیرتیترهای H2 بخش‌بندی شده است

همچنین از بولت‌ها برای خلاصه کردن مقادیر زیادی از اطلاعات استفاده شده است:

استفاده از بولت برای راحت خوانایی
استفاده از بولت برای راحتی خوانایی

در نهایت، از مقادیر زیادی اقلام بصری و اسکرین شات استفاده شده است.

مجموعه اسکرین شاتهای محتوا
مجموعه‌ای از اسکرین‌شات‌های یک محتوا

این اقلام بصری و تصاویر نه تنها به افراد در درک موارد کمک می‌کنند، بلکه محتوا را نیز به قطعات کوچکی تقسیم می‌کند.

بهینه‌سازی موبایل

به نظر ساده است. اما عجله نکنید:

اگر استفاده از سایت شما سخت باشد، افراد در آن باقی نخواهند ماند.

متاسفانه، هنوز سایت‌هایی هستند که برای دستگاه موبایل بهینه نشده‌اند.

برای اینکه ببینید صفحه شما برای دستگاه‌های موبایل بهینه شده است یا خیر از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید:

گوگل سرچ کنسول
نمایی از گوگل سرچ کنسول

..به قسمت “Mobile Usability” بروید.

منوی گوگل سرچ کنسول
منوی گوگل سرچ کنسول

در این قسمت خواهید دید کدام صفحات سایت شما از نظر گوگل تجربه کاربری بدی در دستگاه‌های موبایل دارند.

خطاها در گوگل سرچ کنسول
خطاهای گوگل سرچ کنسول

حتی جزئیاتی از اینکه مشکل چیست و چطور می‌توان آنرا برطرف کرد دریافت خواهید کرد:

راهنمای رفع خطاهای سرچ کنسول
راهنمایی‌های سرچ کنسول برای رفع خطا

اندازه‌گیری زمان حضور کاربر یا دوئل تایم (Dwell Time)

واقعا چطور می‌توان زمان ماندگاری کاربر روی سایت را اندازه گرفت؟

هیچ گزینه‌ای برای میزان حضور کاربر در سایت در ابزارهای گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس وجود ندارد.

همانطور که گفته شد: گوگل آنالیتیکس به شما متوسط زمان نشست (Avg.Session Duration) سایتتان را نشان می‌دهد. این مقدار نشان‌دهنده مقدار متوسط زمانی است که یک کاربر بعد از Land کردن روی آن صفحه در سایت شما باقی می‌ماند.

که بسیار نزدیک به دوئل تایم است.

ببینیم چطور می‌توانیم این مقدار را مشاهده کنیم:

ابتدا در گوگل آنالیتیکس وارد شوید:

داشبورد گوگل آنالیتیکس
داشبورد گوگل آنالیتیکس

روی “Behavior” و سپس روی “Site Content” و بعد “Landing Pages” کلیک کنید.

صفحات فرود در گوگل آنالیتیکس
صفحات فرود در گوگل آنالیتیکس

سپس، یک فیلتر تنظیم کنید که بتوانید فقط بخش “Organic Traffic” را ببینید.

فیلتر ترافیک ارگانیک
فیلتر ترافیک ارگانیک در گوگل آنالیتیکس

می‌توانید ببینید کاربران گوگل دقیقا چه مدت زمانی را در هر یک از صفحات شما سپری می‌کنند:

زمان حضور در سایت
زمان حضور در سایت

این اطلاعات به چه دردی می‌خورند؟

اول اینکه، ببینید چه چیزی خوب جواب داده و همان کار را برای سایر صفحات انجام دهید.

مثلا یک محتوانویس سایت می‌گوید: وقتی به گوگل آنالیتیکس سایتم نگاه می‌کنم این صفحه خیلی به چشم می‌آید:

مدت نشست در سایت
مدت نشست در سایت

و وقتی با دقت به جزئیات آن صفحه نگاه می‌کنم، می‌بینم که:

به بخش‌های مختلف زیادی تقسیم شده است.

شامل آیتم‌های بصری و تصویری شخصی‌سازی شده زیادی است.

به جملات و نقل قول‌های زیادی از یوتیوب اشاره کرده‌ام.

از لینک‌سازی داخلی برای شناساندن سایر محتواهایی که کاربران ممکن است دوست داشته باشند مطالعه کنند استفاده کرده‌ام.

همچنین می‌توانید صفحاتی که زمان ماندگاری کمی دارند را بهتر کنید.

مثلا این صفحه 38 درصد کمتر از متوسط کل سایت، زمان ماندگاری کاربر دارد:

ابزارهای سئو
پستی درباره ابزارهای سئو که زمان ماندگاری کاربر در آن پایین است

بخاطر همین مدیر سایت می‌خواست تغییراتی در آن بدهد.

و در بعضی حالت‌ها (مثلا وقتی که صفحه با کلمات کلیدی که هدف جستجوی کاربر هستند خوانایی ندارد) محتوا را کاملا تغییر دهد.

زمان حضور کاربر یا دوئل تایم خوب چه مقداری است؟

پاسخ کوتاه: بستگی دارد.

پاسخ طولانی:

تعیین یک دوئل تایم خوب به تعداد زیادی عامل بستگی دارد که شامل این موارد می‌شود:

  • حوزه کاری شما
  • نوع محتوا
  • کوئری جستجویی که افراد برای یافتن صفحه شما بکار می‌برند
  • ترندهای فصلی
  • و غیره

پس بجای نگرانی درباره یک عدد متغیر، توصیه می‌کنیم با استفاده از استراتژی‌هایی که یاد گرفته‌اید روی بهبود دوئل تایم کل سایتتان تمرکز کنید.

2 نظرات
  1. شهاب می گوید

    من هرچی نگاه میکنم میبینم گوگل اونقدر هام که میگه هوشمند نیست، با یه بررسی محتوای بعضی از لینک‌هایی که صفحه اول هستن خوب متوجه میشوید بهرحال فعلا باید مطیعش باشیم

    1. پریسا غفاری می گوید

      بله ولی هر روز داره بهبود پیدا میکنه. گاهی هم این ادعاها برای فریب دادن رقبا ممکنه باشه. بهرحال سئو ترکیبی از قوانین و تجربیاته. هم قوانین رو باید در نظر گرفت و هم اینکه در سئو تجربه کسب کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.