Moz Pro چیست؟ – آموزش استفاده از ابزار Moz Pro

در این بخش از دوره آموزش سئو درباره کاربردها و نحوه استفاده از ابزار Moz Pro صحبت می‌کنیم.

Moz یک سایت است که مجموعه‌ای از ابزارهای سئو را در خود دارد و سئوکاران از آن استفاده می‌کنند تا در صفحات نتایج جستجو (SERPs) رتبه بهتری بگیرند.

Moz Pro چیست؟

Moz Pro یک پکیج محبوب از ابزارهای سئو است و شامل ابزارهایی است که برای بهبود بصری موتور جستجو طراحی شده‌اند.

ویژگی‌های کلیدی آن شامل کاوشگر لینک، کاوشگر کلمه کلیدی و پایشگر رتبه‌بندی می‌شود.

ویژگی‌های کلیدی ابزار Moz Pro

ویژگی‌های کلیدی Moz Pro را نام بردیم. اکنون می‌خواهیم آنها را تک به تک تشریح کنیم. پس با سئوف همراه باشید.

کاوشگر لینک یا Link Explorer

کاوشگر لینک اخیرا جایگزین OSE یا Open Site Explorer در سایت Moz Pro شده است.

link explorer در Moz pro
Link Explorer در Moz Pro

اساسا عین OSE قدیمی است، اما با ایندکس بزرگتر. (دقیقا 35.5 تریلیون لینک)

اما چطور کار می‌کند؟

ابتدا سایت خود یا سایت رقیب را در داخل ابزار تایپ کنید:

نوشتن نام دامنه در کاوشگرلینک Moz
وارد کردن آدرس سایت داخل ابزار کاوشگر لینک

و یک گزارش از پروفایل لینک آن سایت بدست خواهید آورد:

گزارشی از Link explorer در Moz
گزارشی از پروفایل لینک یک سایت در Moz Pro

حال ببینیم تک تک مواردی که در این صفحه وجود دارند به چه معنا هستند.

اول از همه اعتبار دامنه (Domain Authority) را داریم:

اعتبار دامنه در کاوشگر Moz
اعتبار دامنه در Moz Pro

اعتبار دامنه (Domain Authority)

این بخش، رویکرد Moz برای تخمین اعتبار لینک برای کل سایت است، نه فقط برای یک صفحه تنها.

پس هرچه لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند باکیفیت‌تر باشند، این عدد بزرگتر خواهد بود.

در تصویر قبل می‌بینید که اعتبار دامنه، 67 است.

این عدد به تنهایی چیز زیادی برای گفتن ندارد. اما وقتی به اعتبار دامنه یک سایت رقیب هم توجه کنید، خیلی سریع می‌فهمید که چه تفاوت‌هایی با رقیب دارید و چه مقدار تلاش لازم است تا به او برسید.

برای مثال، سایتی که در تصویر قبلی اعتبار 67 داشت را در نظر بگیرید. یک از رقیبانش را در این ابزار وارد می‌کند و متوجه می‌شود که اعتبار دامنه آنها هم مانند خودش است:

اعتبار دامنه یک سایت در moz
اعتبار دامنه یک سایت رقیب که در Moz Pro بررسی می‌شود

که معنی این اتفاق این است: احتمالا آنها هم می‌توانند بابت کلمات کلیدی که رقیبشان رتبه گرفته است رتبه بگیرند.

Linking Domains یا دامنه‌های بک‌لینک‌دهنده

حال بیایید نگاهی به دامنه‌هایی که بک‌لینک می‌دهند (Linking Domains) بیندازیم. این عدد نشان می‌دهد چه تعداد دامنه به سایت مورد نظر بک‌لینک داده‌اند.

دامنه های لینک در Moz
Link Domains در Moz Pro

مجددا این هم به تنهایی خیلی به‌دردبخور نیست. اما یک راه آسان و سریع برای ارزیابی سایتتان در مقابل رقبا است.

مقایسه دامنه لینک دو سایت در Moz Pro
مقایسه دامنه لینک (Linking Domains) دو سایت در Moz Pro

Top Pages یا صفحات برتر

سومین ویژگی کلیدی در داخل Link Explorer، صفحات برتر یا Top Pages است:

صفحات برتر در Moz PRo
صفحات برتر در Moz

این معیار به شما صفحاتی از یک سایت را نشان می‌دهد که بیشترین اعتبار لینک را دارند (Moz Pro به آن اعتبار صفحه می‌گوید).

صفحات برتر Moz براساس اعتبار صفحه
صفحات برتر در Moz Pro بر اساس اعتبار صفحه

پس اگر می‌خواهید ببینید محتوایی که روی سایت رقیب، خوب جواب گرفته چه نوع محتوایی است Top Pages به شما بسیار کمک خواهد کرد.

Spam Score یا امتیاز اسپم

کاوشگر لینک در سایت ماز بخشی به نام Spam Score نیز دارد:

امتیاز اسپم در Moz
Spam Score در Moz Pro

امتیاز اسپم، روش Moz برای تشخیص میزان اسپم بودن لینک‌های یک سایت است.

برای مثال تصویر زیر امتیاز اسپم یک سایت را 6 درصد نشان می‌دهد:

Spam Score یک سایت در Moz Pro
امتیاز اسپم یک سایت در Moz Pro

این ویژگی چندان هم عالی نیست. اما به شما این دید را می‌دهد که آیا پروفایل لینک یک سایت، مجاز است یا نه.

Link Intersect

آخرین مورد در صفحه کاوشگر لینک، Link Intersect می‌باشد:

link intersect در MOZ
Link Intersect در Moz Pro

این ویژگی در Moz Pro سایت‌هایی را پیدا می‌کند که به رقیبان شما لینک داده‌اند اما به سایت شما نه.

خوب، اگر یک کمپین لینک‌سازی (Link Building) را اداره می‌کنید، لازم نیست به سایت‌هایی که قبلا به شما لینک داده‌اند سر بزنید. بلکه بجای آن باید به آنهایی سر بزنید که به سایت‌های رقیب لینک داده‌اند اما به شما لینک نداده‌اند.

و Link Intersect پیاداکردن چنین موقعیت‌هایی را راحت می‌کند:

Link Intersect دو سایت در Moz Pro
Link Intersect دو سایت در ابزار Moz Pro

بطور کلی، Link Explorer به اندازه نمونه مشابهش که در Ahrefs وجود دارد قدرتمند نیست. اما یک ابزار قابل اطمینان است که هرماه درحال پیشرفت است. (از نظر ویژگی‌ها و حجم ایندکس).

Fresh Web Explorer

این در واقع یک ابزار در مانیتورینگ اشاره (Mention) به بعضی برندها (عبارات معروف) یا کلمات کلیدی است.

اما برخلاف اکثر ابزارهایی که به صورت منفعلانه وب را جستجو می‌کنند و با یافتن یک مورد، به شما اطلاع می‌دهند، Fresh Web Explorer به شما کمک می‌کند که به دنبال موارد اخیر اشاره (Mention) بگردید. (جاهایی که اخیرا نامی از یک عبارت برده شده است).

Fresh Web Explorer در Moz Pro
Fresh Web Explorer در Moz

این یک ویژگی کوچک اما بسیار به‌دردبخور است.

ممکن است بارها این ابزار را روی یک کلمه کلیدی پرطرفدار تنظیم کنید تا در زمان مواجهه با آن به شما اطلاع دهد، و روزها منتظر دریافت گزارش باشید.

برای مثال، این پست را بببینید:

پستی درباره Mobile SEO
پستی درباره Mobile SEO

بعد از انتشار این پست، نویسنده باید پست جدیدش را به کسانی که درباره همان موضوع مطلب می‌نویسند معرفی نماید.

اما روی عباراتی مانند “Mobile SEO” و “Mobile Optimization” هیچ هشداری تنظیم نکرده است.

پس بجای منتظر ماندن، می‌تواند مستقیما به Moz Pro مراجعه کند و لیستی از Mention ها را در کمتر از 10 ثانیه بدست آورد:

تنظیم هشدار در Fresh web explorer moz pro
تنظیم هشدار روی Fresh Web Explorer در Moz

تنها مساله این است که Fresh Web Explorer آن تعداد Mention که نویسنده می‌خواهد را پیدا نمی‌کند.

مثلا، اشاره‌های به یک کلمه را در یک ماه اخیر را که جستجو می‌کند، Moz به او یک نتیجه نشان می‌دهد:

هشدار در Fresh web explorer
هشدار در Fresh Web Explorer

و BuzzSumo ده مورد را در همان بازه زمانی پیدا می‌کند:

هشدار Buzzsumo در Moz
نتایج تنظیم هشدار در Moz Pro

پس Fresh Web Explorer برای معرفی محتوا و لینک‌سازی مفید است. اما به اندازه سایر ابزارهای مانیتورینگ Mention موجود در بازار قوی نیست.

Keyword Explorer یا کاوشگر کلمه کلیدی

کاوشگر کلمات کلیدی بطور کلی بهترین ویژگی در Moz Pro است.

Keyword Explorer مثل سایر ابزارهای جستجو و انتخاب کلمات کلیدی کار می‌کند.

یک کلمه کلیدی را تایپ می‌کنید.

کاوشگر کلمه کلیدی در Moz Pro
کاوشگر کلمه کلیدی در Moz Pro

و لیستی از معیارها و ارزیابی‌ها روی آن عبارت را دریافت می‌کنید. و همچنین پیشنهاداتی از کلمات کلیدی جدید.

نتایج جستجوی کلمه کلیدی در Moz
نتایج جستجوی کلمه کلیدی در Moz

پس چه چیزی باعث متفاوت بودن این ابزار می‌شود؟

سه دلیل برای این تفاوت وجود دارد:

اول اینکه، اعداد حجم جستجوی ماهانه دقیق‌تر از سایر ابزارهاست:

حجم جستجوی ماهانه یک عبارت در Moz Pro
حجم جستجوی یک عبارت در Moz Pro

علتش این است که Moz Pro داده‌ها را از Google Keyword Planner برنمی‌دارد.

بجای آن، از داده‌های کاربران واقعی استفاده می‌کند تا تخمین بزند چه تعداد از افراد در واقع آن کلمه کلیدی را هر ماه جستجو می‌کنند.

دوم اینکه سایر متریک‌هایی که دریافت می‌کنید فوق‌العاده مفید و به‌دردبخور هستند.

برای مثال، شما می‌توانید برای یک عبارت، سختی کلمه کلیدی و نرخ کلیک ارگانیک را در یک صفحه مشاهده نمایید.

سختی کلمه کلیدی و نرخ کلیک در Moz Pro
سختی کلمه کلیدی و نرخ کلیک در Moz Pro

بعلاوه، Moz به هر عبارت یک نمره اولویت یا “Priority Score” می‌دهد.

امتیاز اولویت در Moz
Priority Score در Moz Pro

امتیاز اولویت (Priority Score) باعث می‌شود راحتتر بتوان روی کلیدواژه‌هایی که بهترین ترکیب حجم جستجو، CTR یا نرخ کلیک ارگانیک و رقابت را دارا می‌باشند تمرکز کرد.

در نهایت، Keyword Explorer برای تولید کلمات کلیدی جدید بسیار عالی است. و برخلاف بسیاری از سایر ابزارهای موجود، فقط تنوعی از همان کلمه کلیدی را دریافت نمی‌کنید.

برای مثال، پیشنهادات کلمات کلیدی برای “Paleo Diet” شامل چند تا از کلمات کلیدی طولانی مشابه همان عبارت می‌شود:

پیشنهاد کلیدواژه در Moz PRo
پیشنهاد کلیدواژه در Moz Pro

اما این ابزار به شما کلیدواژه‌هایی نیز می‌دهد که مربوط به آن موضوع هستند.

کلمات کلیدی مرتبط با موضوع در Moz
کلمات کلیدی مرتبط با موضوع یک کلمه کلیدی دیگر که در Moz Pro پیشنهاد می‌شوند

و چون این عبارات پنهان در بیشتر ابزارهای دیگر کلمات کلیدی نمایش داده نمی‌شوند، خیلی رقابت شدیدی ندارند.

بعلاوه، می‌توانید براحتی این عبارات را داخل لیست کلمات کلیدی خود ذخیره کنید تا بعدا تحلیلشان کنید:

Explore By Site

این نسخه Moz از SEMRush است. بعبارتی: کلمات کلیدی که رقیب شما بابت آن رتبه گرفته است را به شما نشان می‌دهد:

کلمات کلیدی رقیب در Moz Pro
نمایش کلمات کلیدی رقبا در Moz PRo که بابتشان رتبه گرفته‌اند

و می‌توانید فیلترهایی را برای یافتن راحت عباراتی که حجم جستجوی خاص یا سطح رقابت خاصی دارند استفاده کنید.

فیلترگذاشتن روی ویژگیهای کلمات در Moz
قراردادن فیلتر روی ویژگی‌های عبارات کلیدی در Moz Pro

Site Crawl

این یک امکان یا ویژگی داخلی (Built-in) بررسی سئو در Moz می‌باشد.

در مقایسه با بعضی از دیگر ابزارها که امتحان کرده‌ایم، Site Crawl مشکلاتی که پیدا می‌کند را در دسته‌بندی‌هایی مانند “بحرانی” (Critical) و “هشدارها” (Warnings) قرار می‌دهد.

مشکلات خزیدن سایت در Moz Pro
Site Crawl در Moz PRo انواع مشکلات و خطاهای مربوط به کراول سایت را دسته‌بندی می‌کند

بدین ترتیب، می‌توانید به سرعت مشکلات فنی سئو را پیدا کرده و رفع کنید.

و این ویژگی چیزهایی فراتر از بلاک شدن صفحه توسط فایل Robots.Txt را آنالیز می‌کند.

Site Crawl همچنین درباره “Content Issues” یا مسائل محتوا هم گزارش می‌دهد.

بعبارتی دیگر، این گزارش درباره محتوای کم‌ارزش، محتوای تکراری و یا محتوای با سرعت پایین روی سایت شما گزارش می‌دهد:

Content Issues در Moz Pro
بخش Content Issues در Moz Pro مشکلات مربوط به محتوا را نشان می‌دهد

و هرکسی که مدتی در دنیای سئو کار کرده باشد می‌داند که پیداکردن محتوای تکراری و محتوای کم‌ارزش ممکن است واقعا دشوار باشد. مخصوصا در سایت‌های بزرگ با هزاران صفحه.

و “Content Issues” یافتن این مشکلات را واقعا راحت می‌کند.

Rank Tracker

این ویژگی Moz یک ابزار قوی برای ردگیری رتبه‌بندی می‌باشد.

Rank Tracker در Moz
Rank Tracker در Moz Pro رتبه شما را در گوگل بررسی می‌کند

بله، مشخصا شما می‌بینید که در چه جایگاهی در گوگل قرار دارید. Moz همچنین به شما می‌گوید چه تعداد کلمه کلیدی به بالا یا پاییین منتقل شدند.

رصد تغییرات رتبه در Moz Pro
رصد تغییرات رتبه در Moz Pro

و میزان دیده شدن شما در کل جستجوها را نشان می‌دهد (Search Visibility).

دیده‌شدن در جستجو در Moz
میزان دیده شدن کلی سایت در جستجوها در Moz

و یکی از مشکلات این ویژگی این است که فقط هفته‌ای یک بار آپدیت می‌شود. اگر هرروز رتبه کلمات کلیدی را بررسی می‌کرد خیلی خوب بود.

Page Optimization

این ویژگی دقیقا همانطور است که به نظر می‌رسد: سئوی On-Page یا درون صفحه‌ای سایت شما را بررسی می‌کند.

برای استفاده از آن، یک URL و یک عبارت کلیدی که می‌خواهید بابت آن رتبه بگیرید را وارد کنید.

Page OPtimization در Moz
Page Optimization در Moz Pro

و یک “Page Score” کلی دریافت خواهید کرد:

امتیاز صفحه در Moz
امتیاز صفحه یا Page Score در Moz Pro

این امتیاز نشان می‌دهد که آن صفحه در چه حد برای آن کلمه کلیدی خاص بهینه شده است.

و خیلی هم دقیق است.

برای مثال یک نویسنده، صفحه خود را بابت بهینه‌بودن برای کلمه کلیدی “Seo Tips” تحلیل می‌کند، این ابزار تایید می‌کند که محتوای آن شخص برای آن عبارت به خوبی بهینه شده است:

بررسی بهینگی محتوا در Moz
بررسی بهینگی محتوا در Moz

هرچند، پیشنهاداتی که در زیر “Hurting Your Score” قرار دارند خیلی هم دید خاصی نمی‌دهند:

آنچه به Page Score ضرر میزند
آنچه به Page Score ضربه میزند

برای مثال، ممکن است در آن بخش بنویسد: “Keyword Stuffing”.

Keyword Stuffing در Moz Pro
KeywordStuffing در Moz PRo

با اینکه نویسنده کلمه کلیدی هدف را تنها دو بار در 3500 کلمه استفاده کرده باشد.

(بدون احتساب نوشته‌ها در بخش کامنت‌ها)

پس این قطعا یک نتیجه اشتباه است.

همچنین می‌توانست پیشنهادات و توصیه‌های بیشتری را در راستای حل مشکلاتی که پیش آمده بود به کار برد.

مثلا گزارش سرچ کنسول گوگل می‌گفت که یکی از مسائل، “استفاده بهینه از کلمات کلیدی در تگ‌های عنوان” است.

استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان
استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان

اما این را نشان نمی‌داد که آیا دو تا تگ H1 در یک صفحه استفاده شده یا خیر. و یا تنها تگ H1 نیاز به کار بیشتر دارد یا خیر.

ممکن است شما بدانید که این مسائل را چطور به شکل دستی بررسی کنید. اما تصور کنید یک فرد تازه‌کار در بحث سئو چقدر با این توصیه‌ها گیج می‌شود.

در سمت مثبت این قضیه، بخش “Content Suggestions” بسیار مفید و کاربردی بود:

توصیه‌های محتوا در Moz
پیشنهادات محتوا در Moz

این بخش شامل فهرستی از موضوعاتی است که صفحاتی با رتبه‌های بالا آنرا پوشش می‌دهند. و اگر شما هم این موضوعات را در محتوای خود پوشش دهید، می‌توانید جهشی در رتبه خود داشته باشید.

مثلا برای عبارت کلیدی “SEO Tips”، توصیه Moz این بود که زیرعناوینی را پوشش دهند، مثل موارد زیر:

  • Keyword Research یا تحقیق کلمه کلیدی
  • Social Media یا رسانه‌های اجتماعی
  • Backlinks یا بک‌لینک
  • Technical SEO یا سئوی فنی

MozBar

MozBar یک افزونه کروم است که اطلاعات مربوط به لینک را داخل صفحه نتایج جستجو برای شما نمایش می‌دهد (مثل اعتبار دامنه و اعتبار صفحه):

صفحه نتایج جستجو در حضور MozBar
صفحه نتایج جستجو با وجود MozBar

نسخه رایگان MozBar محدود است.

اما دنبال‌کنندگان Moz Pro تمام اطلاعات مربوط به لینک و معیارهای سئوی On-Page دریافت می‌کنند.

مثلا وقتی “SEO Tools” را سرچ کنید، می‌بینید که چطور لینک‌ها در صفحه اول باهم در رقابت هستند:

صفحه اول نتایج با حضور MozBar

Insights

Insights اساسا یک لیست از کارهایی است که می‌توانید برای بهبود سئوی سایتتان انجام دهید.

بخش Insights در Moz
بخش Insights در Moz

Moz Pro یک عالمه محک و داده به شما می‌دهد.

اگر شما یک سئوکار حرفه‌ای باشید که بتوانید مفهوم همه آنها را درک کنید خوب است. اما اگر تازه‌کار باشید، داده‌ها و اطلاعات Moz Pro براحتی شما را در خود غرق خواهد کرد.

Insights مثل این است که لیستی از کارهای با اولویت بالا که می‌توانند ترافیک طبیعی را بالا ببرند به شما پیشنهاد شود.

این بخش به شما همه فرصت‌های موثر در سئو سایتتان را به شما ارائه نمی‌کند. (بدین منظور نیاز به سئوکار حرفه‌ای دارید).

اما کارهایی که می‌توانند تفاوت ایجاد کنند را پررنگ می‌کند.

مثلا برای یک سایت آموزش سئو توصیه شماره یک، گرفتن Featured Snippet برای عبارت “SEO Tools” می‌باشد:

توصیه برای تبدیل شدن به باکس برجسته
توصیه‌های تبدیل شدن به Featured Snippet در Moz

با توجه به اینکه آن سایت بابت آن عبارت رتبه شماره یک را داشت، محتوا شانس خوبی در قرار گرفتن در بخش Featured Snippet داشت.

همچنین این را نیز نشان می‌داد که بعضی از صفحات سایت از نظر سرعت لود در دستگاه موبایل، امتیاز پایینی دارند.

چون سرعت لود صفحه اهمیت بالایی در سئو دارد، پس بهتر است این مشکل زودتر برطرف شود.

Moz Pro Campaigns

کمپین‌ها تمام اطلاعات حساب Moz شما را در یک داشبورد قرار می‌دهند.

Moz Pro Campaigns
Moz Pro Campaigns

این زمانیکه شما سئوی سایت چند مشتری را بر عهده دارید واقعا به درد می‌خورد.

به جای اینکه مدام در گوگل آنالیتیکس Log in و Log out کنید، می‌توانید یک دید کلی و سطح بالا نسبت به هر عملکرد سئو همه سایت‌ها را در یک صفحه تکی داشته باشید.

Moz Pro Pricing

هزینه استفاده از Moz از 99 دلار در ماه برای یک پلن استاندارد تا 999 دلار ماهانه برای پلن “Premium” متغیر است.

هزینه Moz Pro
Moz Pro Pricing

هر چهار پلن دارای ویژگی‌های اصلی یکسانی هستند. تفاوت اصلی در این است که چه تعداد گزارش کلمه کلیدی، آنالیز صفحه و تحقیق کلمه کلیدی در ماه می‌توانید استفاده کنید.

هزینه‌ها در مقایسه با محصولات مشابه چطور است (مثل SEMRush و Ahrefs)؟

خوب، کمترین مقادیر در Moz کمی از Ahrefs و Moz Pro ارزانتر است.

بعلاوه اینکه، 30 روز کاملا رایگان است.

پس اگر از نظر مالی در مضیقه هستید، Moz استاندارد احتمالا گزینه خوبی برای شما باشد.

از نظر ارزش و قیمت، Moz Pro گزینه خوبی است. به اندازه Ahrefs امکانات ندارد اما مشخصا ارزانتر از آن است.

اگر یک سئوکار حرفه‌ای هستید، Ahrefs احتمالا بهترین انتخاب برای شما باشد. از Moz گرانتر است، اما ایندکس طولانیتر و تازه‌تری نسبت به آن دارد (به اضافه یک میزبان که امکانات به درد بخور دیگری دارد).

اما اگر تازه‌کار هستید یا یک بیزینس کوچک که به دنبال دستیابی به ارزش‌های بالاست را مدیریت می‌کنید، امکان ندارد با یک پلن استاندارد Moz Pro اشتباه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.