لینک‌سازی با استفاده از پژوهش‌های مرجع و داده‌ها (Original Research and Data)

Original Research یعنی یک مطالعه پژوهشی روی یک موضوع که نتیجه یکتایی دارد و یک پژوهش کلی و جامع محسوب می‌شود. یکی از استراتژی‌های لینک‌سازی در سئو جهت دریافت بک‌لینک بیشتر انجام پژوهش‌های این چنینی و انتشار آن روی سایت است. در این مقاله به محتواهای داده-محور و مطالعات پژوهشی خواهیم پرداخت. و تاثیر آن محتواها را بر سئو بررسی خواهیم کرد.

این مقاله نیز بخشی از دوره جامع آموزش سئو می‌باشد که به رایگان روی سایت قرار گرفته است.

چرا Original Research در لینک‌سازی خوب نتیجه می‌دهد؟

سه دلیل وجود دارد که پژوهش مرجع برای لینک‌سازی خیلی خوب جواب می‌دهد:

اول اینکه داده‌ها در تایید نقطه نظرات بلاگرها و ژورنالیست‌ها با کمک فکت‌ها (حقایق) به آنها کمک می‌کنند.

برای مثال، پست زیر مربوط به نتایج یک مطالعه در زمینه سئو می‌باشد :

پژوهش درباره عوامل رتبهبندی
یک پست پژوهشی درباره عوامل رتبه‌بندی موتورهای جستجو

و داده‌هایی که این تحقیق در اختیار مخاطب قرار می‌دهد در زمان خود بعنوان تاییدی بر حرف‌های بسیاری از متخصصان سئو و بازاریابی محتوا بوده است. آنها می‌گفتند: “محتوای طولانی‌ بر محتوای کوتاه غلبه می‌کند”.

تاثیر طول محتوا بر سئو
تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو و رتبه صفحه در نتایج گوگل

پس هرگاه کسی در رابطه با این موضوع نیاز به تایید صحبت‌هایش داشته باشد به این مطلب لینک می‌دهد.

دوم اینکه یک مطالعه تحقیقاتی، یک “محتوای یکتا” می‌باشد. بعبارتی دیگر، داده‌ها به بلاگ شما کمک می‌کنند تا تداوم داشته باشند.

بیشتر بلاگ‌ها فقط تکرار مکررات می‌کنند. اما با یک پژوهش، محتوای شما به یکباره به چشم می‌آید و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

(مخصوصا اگر مطالعه شما روی یک مساله جدید باشد)

مثلا، چند وقت پیش یک سایت تحقیق بزرگی روی سئوی جستجوی صوتی (روی 10000 نتیجه) انجام داد.

و بخاطر اینکه کسی قبلا چنین مطالعه‌ای انجام نداده بود، تعداد بسیار زیادی لینک را جذب کرد (که این نوعی لینک‌سازی محسوب می‌شود).

تعداد بک لینک یک مثال از محتوا
تعداد بک‌لینک یک پست پژوهش اصلی (Original Research)

و در آخر اینکه، پژوهش‌های اصلی به سایت‌های خبری یک مقاله شسته رفته و آماده ارائه می‌دهند.

پس افراد نه تنها در پست‌های بلاگ‌های خود به تحقیقات شما اشاره می‌کنند، بلکه گاهی هم یک پست کامل درباره تحقیقات شما می‌نویسند.

برای مثال، HubSpot یک پست کامل را به توضیح درباره آن مطالعه که روی جستجوی صوتی بود اختصاص داده است.

عکس خودش

احتمالا به همین دلیل است که 47 درصد تمام بازاریاب‌های محتوا، از روش پژوهش اورجینال (Original Research) بعنوان بخشی از بازاریابی محتوای خود استفاده می‌کنند (به گفته BuzzSumo).

Seo PowerSuite به این نتیجه رسیده که وقتی درباره لینک‌سازی صحبت می‌کنیم، داده و پژوهش، از هر قالب دیگری از محتوا پیشی می‌گیرد.

موفقیت انواع محتوا در لینک‌سازی
انواع محتوا در لینک‌سازی

چگونه یک پژوهش اورجینال (Original Research) منتشر کنیم؟

تاثیر Original Research بر سئو چیست؟ پژوهش و استفاده از آن در محتوای سایت می‌تواند به دریافت بک‌لینک و در نتیجه به بهبود سئو کمک کند. پس استفاده از پژوهش‌های اصلی و محتواهای داده-محور در سایت بسیار توصیه می‌شود.

در ادامه گام‌های مهم جهت انتشار یک Original Research در سایت را بیان می‌کنیم.

پیداکردن یک موضوع ترند شونده برای محتوای داده-محور

وقتی درباره محتوای داده-محور صحبت می‌شود، موضوع محتوا مهمترین مساله است. و همه چیز در موضوع آن خلاصه می‌شود.

بطور ویژه شما باید موضوعی را پیدا کنید که روزبه روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود (یعنی موضوعی ترندشونده باشد). با این روش، بلاگرها و ژورنالیست‌ها تمایل خواهند داشت که پژوهش شما را پوشش دهند.

چطور یک موضوع ترندشونده پیدا کنیم؟

استفاده از گوگل ترندز

کافی است یک عنوان را داخل Google Trends وارد کنید و ببینید آیا از نظر محبوبیت در حال رشد است یا رو به افول. اگر نمودار آن در سمت راست رو به بالا حرکت کند یعنی آن عنوان، بسیار ارزشمند است.

نمودار جستجوی یک موضوع ترندشونده
نمودار جستجوی یک موضوع ترندشونده صعودی است

استفاده از BuzzSumo

این بار، یک کلمه کلیدی کلی را در BuzzSumo وارد کنید. مثلا اگر شما در جایگاه بازاریابی محتوا قرار دارید، بهتر است “content marketing” را در این ابزار وارد کنید.

سپس می‌توانید زیرعنوان‌هایی را شناسایی کنید که بیشترین اشتراک‌گذاری را دارند.

مانند تصویر زیر موضوعات داغی به شما پیشنهاد می‌شود که می‌توانند بعنوان یک مطالعه تحقیقاتی بسیار خوب باشند.

موضوعات داغ پیشنهادی BuuzSumo برای پژوهش
موضوعات داغ پیشنهای BuzzSumo برای پژوهش (Original Research)

استفاده از توئیتر

Twitter به اندازه BuzzSumo یا Google Trends دقیق نیست. اما می‌توانید گاهی موضوعات داغ سفیدی را با آن پیدا کنید. فقط فراموش نکنید که آن عنوان را در گوگل ترندز و BuzzSumo بررسی کنید و مطمئن شوید که دارای جذابیت طولانی است. یعنی جذابیت آن مقطعی و کوتاه مدت نیست.

برای مثال، همان مثال جستجوی صوتی را به یاد بیاورید. در زمانی که این مطالعه انجام شد “جستجوی صوتی” یک موضوع درحال رشد در زمینه سئو و در دنیای محتوا بود.

و نمودار گوگل ترندز هم تایید می‌کرد که محبوبیت آن در طول سال گذشته تقریبا ثابت بوده است

نمودار یک عبارت در گوگل ترندز
نمودار یک عبارت در گوگل ترندز

و این دلیلی بود برای اینکه نویسنده آن مقاله شروع به انجام پژوهش روی موضوع “جستجوی صوتی” کند.

انتشار یک پست وبلاگی

اگر می‌خواهید تعداد زیادی لینک بابت پژوهش خود دریافت کنید، نتایج را به شکل یک مقاله سفید PDF شده منتشر نکنید. به جای آن، نتایج خود را در یک پست بلاگ منتشر کنید.

مثلا این پست را بببنید که درباره یک پژوهش است که 1 میلیون نتیجه جستجوی گوگل را بررسی کرده است:

یک پست تحقیقی نمونه
نمونه‌ای از یک پست تحقیقی (Original Research)

چون نتایج در قالب یک پست وبلاگی هستند، افراد براحتی می‌توانند آنرا به اشتراک بگذارند، پیدا کنند و به آن لینک بدهند.

در واقع، 9.34K از افراد به آن مطالعه پژوهشی لینک داده‌اند.

بک‌لینک‌های یک Original Research
بک‌لینک‌های یک Original Research

آنرا با یک مطالعه مشابه که توسط SEMRush و بسیار عالی انجام شده مقایسه کنید.

یک پژوهش در قالب مقاله سفید
یک پژوهش (Original Research) در قالب مقاله سفید در SEMRush

تذکر: برای آشنایی با قابلیت‌های SEMRush و نحوه استفاده از آن مقاله SEMRush چیست به شما کمک خواهد کرد.

آنها برخی از یافته‌های خود را بصورت گزارش در اختیار عموم قرار می‌دهند.

گزارش یافته‌های یک پژوهش
گزارشی از یافته‌های پژوهش مثال قبل

اما برای اینکه به همه چیز دسترسی داشته باشید باید نام و ایمیل خود را وارد کنید:

دسترسی زمانبر به محتوای پژوهش
برای دسترسی به برخی محتواها باید اسم و ایمیل وارد شود

و بخاطر همین، این مطالعه نسبت به مطالعه مثال اول، بطور مشخص بک‌لینک بسیار کمتری دریافت کرد.

بک‌لینکهای یک نمونه پست از نوع مقاله سفید
تعداد بک‌لینک‌های یک نمونه مقاله سفید

اگر هدف اول شما در انجام مطالعه، ساختن لیست ایمیل است، روش مثال دوم به دردتان می‌خورد. اما وقتی صحبت از لینک‌سازی است قطعا باید همه چیز را داخل یک پست وبلاگ منتشر کنید (روش مثال اول).

نکته برای حرفه‌ای‌ها: پست خود را برای عبارات کلیدی که بلاگرها و ژورنالیست‌ها جستجو می‌کنند بهینه‌سازی کنید. بدین ترتیب هرزمان کسی نیاز به آمار درباره یک مقاله داشته باشد، پژوهش شما را پیدا می‌کند.

در مقیاس بزرگ کار کنید

بزرگترین اندازه نمونه‌ای که می‌توانید را استفاده کنید.

چرا؟

اول اینکه، نمونه بزرگ مساوی است با اهمیت آماری بیشتر. بعبارتی دیگر نمونه بزرگ باعث می‌شود داده‌های شما قابل اعتمادتر باشند.

دوم، اعداد بزرگتر توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.

برای مثال، یکی از دلایلی که پست زیر که یک مطالعه درباره عوامل رتبه‌بندی در یوتیوب است رتبه خوبی گرفت این است که نویسندگان آن بیش از یک میلیون نتیجه را تجزیه و تحلیل کردند.

پژوهش اصلی روی عوامل رتبهبندی یوتیوب
یک پژوهش جامع روی عوامل رتبه‌بندی یوتیوب

حجم بزرگ نمونه این اطمینان را می‌دهد که یافته‌های مقاله قابل اعتماد هستند و شانسی نیستند.

این واقعیت که آنها 1.3 میلیون نتیجه را بررسی کردند (که بیش از هر مطالعه دیگری در آن زمان بررسی انجام داده بود) نیز توجه مردم را به خود جلب کرد.

گزارش آمارهای کوچک

آمارهای کوچک برای بلاگرها حکم چیزی را دارد که می‌توانند روی آن تمرکز کنند و در پست‌های بلاگ خود آنرا منتشر کنند.

مثلا، این آمار را ببینید که در یک پست مربوط به جستجوی صوتی ارائه شده است:

آمار کوچک پژوهش جستجوی صوتی
آمار ارائه شده در یک پست مربوط به جستجوی صوتی

که به بلاگرها یک تکه اطلاعات کوچک داده که می‌توانند در محتوای خود به آن ارجاع دهند.

آمار کوچک تحقیقی
آمار کوچک قابل ارائه در محتوا

در واقع، توصیه می‌شود که یک لیست از آمارهای کوچک در ابتدا یا انتهای نتایج خود داشته باشید.

خلاصه‌ای از آمار و نتایج پژوهش
خلاصه‌ای از آمار و نتایج پژوهش

فراهم کردن اقلام بصری جاسازی شده

داده‌های خود را با نمودارها، جداول، اینفوگرافی‌ها و ویدئوها بصری کنید.

اول از همه اینکه، تصاویر و امکانات بصری باعث فهم راحتتر داده‌های شما می‌شود.

نمودار کامنت و رتبه ویدئو در یوتیوب
نمودار ارتباط بین تعداد کامنت و رتبه ویدئو در یوتیوب

دوم اینکه، درست مثل آمارهای کوچک، افراد اقلام تصویری شما را نیز برای پست‌های بلاگشان بکار می‌برند:

بکاربردن تصویر در بلاگ
استفاده از اقلام تصویری پژوهش شما توسط افراد دیگر در وبلاگ‌هایشان

و به منابع اصلی (پژوهش) یا به صفحه اصلی شما بعنوان یک منبع تصویری بک‌لینک می‌دهند.

لینک مرجع تصویر
لینک مرجع تصویر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.