پوگو استیکینگ Pogo Sticking چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
Pogo Sticking یا پوگو استینگ چیست؟ – پوگو استیکینگ زمانی اتفاق میافتد که کاربران جستجوکننده، نتایج مختلف را در صفحه نتایج جستجو بازدید کنند تا زمانیکه آنچه به دنبالش هستند را بیابند.
در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. همچنین میخواهیم بدانیم تاثیر پوگو استیکینگ بر سئو چیست.
این مقاله بخشی از دوره جامع آموزش سئو میباشد که بصورت رایگان روی سایت قرار گرفته است.
Pogo Sticking یا پوگو استیکینگ چیست؟
Pogo Sticking یا پوگو استیکینگ یعنی کاربران عبارتی را جستجو کنند و در صفحه نتایج جستجو (SERPs) از صفحات مختلف بازدید کنند و بلافاصله به صفحه نتایج برگردند. و این کار را تا زمانی انجام دهند که یکی از آن نتایج، چیزی باشد که در جستجویش بودند.
برای مثال، فرض کنید عبارت “خرید گوشی موبایل” را در گوگل جستجو میکنید.
و روی اولین نتیجه کلیک میکنید، اما آن نتیجه چیزی نیست که شما به دنبالش بودید.
پس به عقب و به صفحه نتایج برمیگردید تا نتیجهای را پیدا کنید که آنچه میخواهید را در اختیار شما قرار دهد.
بعبارتی دیگر شما پوگو استیکینگ میکنید.
حال فرض کنید اگر تعداد زیادی از کاربران Pogo Sticking انجام دهند چه میشود؟ اگر تعداد زیادی کاربر بعد از کلیک روی اولین نتیجه، پوگو استیکینگ انجام دهند، این کار به گوگل میگوید:
“اولین نتیجه روی صفحه نتایج باعث رضایت کاربران نیست. بهتر است جایگاه آنرا چند پله پایینتر بیاوریم”.
تاثیر پوگو استیکینگ بر سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟
بطور خلاصه، پوگو استیکینگ یک نشانه بسیار قوی از عدم رضایت کاربران است.
بازگشت بلافاصله کاربر ازسایت شما به معنی داشتن تجربه کاربری بد یا نرسیدن به نتیجه دلخواه است. در هر صورت باعث ایجاد دید منفی در گوگل نسبت به سایت شما میشود و در نهایت تاثیر منفی روی سئو سایت میگذارد.
کتاب “In The Plex” اثر استیون لوی به این استناد میکند که چطور مهندسان گوگل از پوگو استیکینگ استفاده میکردند تا به مرتب کردن نتایج در صفحه اول نتایج گوگل کمک کنند:
اما کاربران ناراضی به شکلهای مختلفی ناراضی بودند، کلیکهای کوتاه بیشترین نشانه نارضایتی آنها بود. که کاربر یک لینک را دنبال میکند و به سرعت برمیگردد تا دوباره جستجو کند. اگر افراد چیزی را تایپ کنند و سپس برگردند و جستجوی خود را تغییر دهند، میتوانید بفهمید که از نتایج جستجو ناراضی هستند. اگر به صفحه بعدی در نتایج جستجو بروند باز هم نشانه نارضایتی آنهاست.
همچنین گوگل اخیرا ویژگی جدید و جالبی را برای جلوگیری از بروز پوگو استیکینگ توسعه داده است.
وقتی یک کلمه کلیدی را جستجو میکنید، روی یک نتیجه کلیک میکنید و سپس دکمه Back را میزنید و به صفحه نتایج برمیگردید، گوگل به شما باکس “People also Search for” را در زیر آن نتیجه نمایش میدهد.
چرا گوگل این کار را میکند؟
خوب، گوگل میداند که شما تجربه کاربری بدی داشتید. (چون در غیر اینصورت دکمه بازگشت را نمیزدید).
پس گوگل میخواهد گزینههای بیشتری به شما بدهد تا مجبور نباشید در صفحه اول نتایج، پوگو استیکینگ کنید.
راهکارهایی برای جلوگیری از بروز پوگو استیکینگ
حال که تاثیر پوگو استیکینگ بر سئو را فهمیدیم، باید راهکارهایی برای جلوگیری از بروز پوگواستیکینگ داشته باشیم. در ادامه چند راهکار برای جلوگیری از این مساله به شما ارائه خواهیم کرد. پس با ما در سئوف همراه باشید.
افزودن لینکهای داخلی (مخصوصا در قسمت بالایی محتوا)
لینکسازی داخلی یکی از راههای آسان برای نگهداشتن کاربران روی سایتتان است. بویژه اگر آنها را در بخشهای بالایی صفحه قرار دهید.
اما چرا؟
لینکهای داخلی کاربران را به اعماق سایت شما میفرستند و همین باعث میشود که تمایل آنها برای بازگشت به صفحه نتایج خیلی کم شود.
همچنین، وقتی لینکسازی داخلی انجام میدهید، در واقع به کاربر اطلاعات بیشتری درباره آنچه جستجو کرده بود میدهید.
و این هم باعث کاهش تمایل آنها برای بازگشت به گوگل و یافتن نتایج بیشتر میشود. چون تمام آنچه میخواهند را در صفحه شما و سایت شما پیدا کردهاند.
برای مثال، در این پست که موضوع آن لیست ابزارهای لینکسازی میباشد، یک لینک داخلی در مقدمه مقاله قرار گرفته است:
همچنین لینکهای داخلی بیشتری در سراسر پست قرار دارند:
این کار به ظاهر ساده است اما تاثیر خوبی دارد.
استفاده از سایز 15px-17px برای فونتها
اگر میخواهید نرخ پرش را کاهش دهید، زمان ماندگاری کاربر روی سایت را افزایش دهید و از Pogo Sticking جلوگیری کنید، به این توصیه عمل کنید:
از سایز بزرگ برای فونتها استفاده کنید.
به این جمله توجه کنید: “اگر خواندن محتوا برای کاربر گوگل سخت باشد، دکمه بازگشت را در یک چشم بر هم زدن کلیک خواهد کرد”.
همچنین استفاده از فونت بزرگ و قابل خواندن باعث افزایش نیز میشود.
بخاطر همین است که باید از بکار بردن فونتهای کوچک مثل تصویر زیر بپرهیزید:
حداقل از سایز 15px برای فونتها استفاده کنید. حتی میتوانید از 17px هم استفاده کنید.
برای مثال، در تصویر زیر نویسنده سایز 16px را برای فونتهای پست استفاده کرده است. و این باعث شده مطالعه مطالب پست بسیار راحت شود.
استفاده از جدول محتوا (Table Of Contents)
مثالی از جدول محتوا یا Table of Contents را در تصویر زیر مشاهده مینمایید.
چرا این مساله اهمیت دارد؟
خوب زمانیکه محتوای طولانی مینویسید، روی هر صفحه سایت شما مقدار زیادی محتوا قرار میگیرد.
یک جدول محتوا به کاربران کمک میکند تا آنچه را که میخواهند سریع پیدا کنند. نه اینکه در محتوا غرق شوند و مجبور به بازگشت به SERPs شوند.
مثلا پستی که در تصویر زیر میبینید دارای 3585 کلمه است:
پس با افزودن یک جدول محتوا در بالای صفحه، کاربران میتوانند در صدم ثانیه به آن بخش از محتوا که دوست دارند بروند.
بروزرسانی محتوای قدیمی
جستجوگران گوگل استعداد خاصی در یافتن مطالب قدیمی و ازردهخارجشده دارند. و اگر حس کنند محتوای شما تاریخگذشته است سریعا برای خروج کلیک میکنند.
بخاطر همین باید زمان صرف کنید و محتوای قدیمی خود را بروزرسانی کرده بروز کنید.
همچنین بهتر است به افراد نشان دهید که هنوز هم مطالب، به جستجوی آنها مرتبط هستند.
برای مثال، در تصویر زیر از تاریخ بروزرسانی (Updated) بجای تاریخ انتشار (Published on) که رایج است، برای نمایش تاریخ در پستها استفاده شده است:
بدین ترتیب، افراد براحتی میتوانند بفهمند آخرین زمانی که نویسنده پست یک تغییر قابل توجه در محتوا به جود آورده چه زمانی بوده است.
پوشش کامل همه چیز
باید همه آنچه درباره یک موضوع وجود دارد را به کاربران ارائه دهید. بدین ترتیب، دیگر نیازی نیست کاربر به صفحه نتایج برگردد تا اطلاعات خود را تکمیل نماید.
برای مثال، پست زیر برای آموزش همه چیز از صفر تا صد درباره بکلینک طراحی شده است.
و وقتی کسی “Backlinks” یا “How to Build Backlinks” را جستجو میکند و روی این پست لند میکند، هر چیزی که نیاز دارد را میتواند در این صفحه بدست آورد.
کاهش نرخ پرش ارگانیک
اگر یک کاربر گوگل از صفحه شما پرش کند و به نتایج جستجو برگردد به احتمال زیاد روی یک نتیجه دیگر کلیک خواهد کرد. بعبارتی دیگر پوگواستیکینگ خواهد کرد.
پس وقتی نرخ پرش (Bounce Rate) صفحه خود را کاهش دهید، بطور اتوماتیک تعداد افرادی که پوگواستیکینگ میکنند را نیز کاهش میدهید.
گام اول شما این است که ببینید چه صفحاتی نرخ پرش بالایی دارند.
برای این منظور به گوگل آنالیتیکس بروید و روی “Behavior” کلیک کنید. سپس به “Site Content” و “Landing Pages” در قسمت کناری صفحه بروید.
بعد فیلتر را طوری تنظیم کنید که فقط ترافیک ارگانیک (“Organic Traffic”) را ببینید.
در نهایت، 2 یا 3 صفحه روی سایت را که نرخ پرششان از میزان متوسط سایت بالاتر است را شناسایی کنید.
سپس این نکات را انجام دهید تا از پرش افراد از صفحهتان جلوگیری کنید:
- یک مقدمه قوی و قانعکننده بنویسید که کاربران را مشتاق به خواندن ادامه مطالبتان کند.
- از تصاویر و امکانات بصری استفاده کنید تا کاربران بتوانند محتوای شما را بهتر درک کنند.
- محتواهای تعاملی مانند ویدئو و ارائه را داخل محتوا قرار دهید.
- با استفاده از زیرعنوانها و پررنگ کردن (Bold) متنها محتوا را به بخشهایی تقسیم کنید.
محتوا = انطباق با هدف کاربر
این، آخرین استراتژی برای کاهش Pogo Sticking است.
ممکن است یک میلیون لینک داخلی داشته باشید و از فونت با سایز 20px استفاده کنید. اما با وجود اینها اگر صفحه شما کوئری مورد جستجوی کاربر را تامین نکند کارتان تمام است.
به همین خاطر است که انطباق محتوای شما با هدف جستجوی کاربر بسیار کلیدی است.
برای مثال، این پست را ببینید که سال قبل منتشر شده است.
و کلمه کلیدی هدف در آن “Learn SEO” بوده است.
به نظر شما وقتی کاربر این عبارت کلیدی را جستجو میکند دوست دارد چه چیزی ببیند؟ برای درک این مساله صفحه اول نتایج گوگل را ببینید تا جواب این سوال را پیدا کنید.
متوجه یک الگوی ثابت میشوید:
سایتهایی که در صفحه اول نتایج گوگل قرار دارند محتوا را از منابع گوناگون جمعآوری و سازماندهی میکنند.
پس نویسنده تصمیم گرفته که محتوای خود را تبدیل به مجموعهای از لینکها کند که شامل محتواهای جذابی هستند.
و این کار جواب داد.
این محتوا خیلی زود در بین پنج لینک بالای نتایج جستجو به ازای جستجوی آن کلمه کلیدی قرار گرفت.
و چون محتوا با هدف جستجوی کاربر (Search Intent) هماهنگی دارد، تعداد خیلی کمی از کاربران پوگواستیکینگ میکنند و به صفحه گوگل برمیگردند.
FAQ ها یا سوالات متداول
استفاده از سوالات متداول یک روش عالی برای نگه داشتن کاربران روی سایت است.
چرا؟
خوب اگر شما کاربران را با یک FAQ در سایت نگه دارید، آنها دیگر نیازی نخواهند داشت که به نتایج جستجو برگردند و به دنبال جواب سوال خود بگردند.
چون جواب جلوی چشم آنهاست.
مثلا پست زیر را ببینید که درباره لینکهای نوفالو میباشد.
با توجه به تجربیات گذشته، لینکهای نوفالو یک موضوع گیجکننده است.
پس نویسنده تصمیم میگیرد تعدادی سوال متداول درباره لینکهای نوفالو را بهمراه جوابهایشان در داخل این پست قرار دهد: