آموزش ساخت URL برای سئو + بهینهسازی URLهای سایت
آیا URL ها یا آدرس صفحات سایت بر سئو تاثیر دارند؟ چه URL هایی از نظر سئو بهینه هستند و چرا؟ در این مقاله میخواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.
فراموش نکنید برای گرفتن رتبه بالا در نتایج گوگل باید مجموعهای از اقدامات کوچک را انجام دهید تا نتیجه بگیرید. پس تک تک این گامها به نوبه خود مهم هستند، هرچند به تنهایی تاثیر ناچیزی داشته باشند.
یک دوره آموزشی جامع و رایگان برای شما روی سایت قرار گرفته است. میتوانید سرفصلهای آنرا ببینید و از مطالب کاملی که برای هر موضوع تهیه کردهایم استفاده نمایید. در بخش آموزش سئو میتوانید به این مطالب دسترسی داشته باشید.
URLهای سئو پسند چیست؟
لینکهای سئوپسند آدرسهای URLی هستند که برای رفع نیاز کاربر یا هرکسی که در وب جستجویی انجام میدهد ساخته شدهاند.
یعنی منطبق با نیازکاربر و منطبق با هدف جستجوی کاربر یا Search Intent هستند. بهویژه آدرسهایی که برای سئو بهینه شدهاند، آدرسهایی که کوتاه و از نظر کلمات کلیدی غنی هستند.
چرا بهینهسازی آدرس URL برای سئو اهمیت دارد؟
موتورهای جستجو، علاوه بر تگهای عنوان، متن پیوند لینک شده، و خود محتوای متن، URL شما را نیز برای فهمیدن اینکه محتوای شما درباره چیست بررسی میکنند.
درواقع، URLها و بهینهسازی آدرس صفحات بقدری مهم هستند که در آموزشهای اولیه ای که گوگل برای افراد مبتدی در سئو منتشر میکند یک بخش کامل را به آن اختصاص داده است.
برای مشاهده این راهنمای کامل میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید.
گامهای مهم برای بهینهسازی آدرس URL برای سئو
برای ساخت لینکهای سئوپسند چند نکته را باید رعایت نمایید. این نکات را قدم به قدم برای شما شرح میدهیم. درصورتیکه همه آنها را برای سئو کردن آدرس صفحات خود در نظر بگیرید تاثیر مثبتی در سئو کلی سایتتان خواهند داشت.
استفاده ازیک کلمه کلیدی برای سئو URL
یادآوری: کلمه کلیدی، عبارت یا کلمهای است که کاربران آنرا در موتور جستجو جستجو میکنند و سایت مورد نظر خود را مییابند. برای درک بیشتر کلمه کلیدی و یادآوری مفاهیم آن میتوانید به مقاله آموزشی “کلمه کلیدی چیست” مراجعه نمایید.
برای سئو URL باید آدرس صفحه شامل کلیدواژهای باشد که مایلید صفحه تان با آن کلمه در گوگل رتبه بگیرد. (ترجیحا کلمه کلیدی هدف یا کلمه کلیدی اصلی در آن صفحه).
اما چرا؟ – زمانیکه کلمه کلیدی را داخل آدرس URL قرار میدهید، آن کلمه به گوگل میگوید: “این صفحه درباره این کلمه است.”
“URL هایی که شامل یک کلمه مرتبط با محتوا و ساختار سایت هستند، برای بازدیدکنندگانی که سایت شما را کاوش میکنند بیشتر مورد پسند واقع میشوند.”
برای مثال مقاله “سئو چیست؟ تعریف صفر تا صد سئو” را در همین سایت ببینید.
کلمه کلیدی اصلی این صفحه “سئو چیست” میباشد. میتوانید ببینید که کلمه کلیدی داخل URL گنجانده شده است. (البته معادل انگلیسی آن).
یک مثال دیگر: یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که یکی از دستهبندیهای محصولاتش شامل لوازم دیجیتال است.
در داخل این گروه دستهای به نام موبایل وجود دارد. و داخل آن نیز انواع گوشی موبایل با برندهای مختلف قرار دارند. برای اشاره به یک گوشی خاص باید ساختار آدرس آن صفحه به این ترتیب باشد که بعد از آدرس صفحه اصلی سایت، محصولات و سپس نام دسته بندی و سپس نام آن گوشی بیاید.
سئو سایت فروشگاهی قدری متفاوت از سایر انواع سایتهاست. برای یادگیری آن میتوانید مقاله آموزشی سئو سایتهای فروشگاهی را مطالعه نمایید.
استفاده از خط فاصله بین کلمات برای بهینهسازی آدرس صفحات
خط فاصله را بعنوان جداکننده کلمه در URL استفاده کنید. مثال قبلی را ببینید.
در بین کلمات What Is Seo در انتهای آدرس از خط فاصله استفاده شده است. این کار را کرده ایم تا به موتور جستجو بفهمانیم “What” ،”Is” و “Seo” سه کلمه جدا از هم هستند. این به خوانایی آدرس کمک میکند.
میتوانستیم از یک آدرس URL مانند زیر استفاده کنیم:
اما این چنین آدرسهایی برای موتورهای جستجو و کاربران از نظر خوانایی و درک بسیار سختتر هستند.
پس در مجموع: چرا خط فاصله ها اینقدر اهمیت دارند؟
زیرا روشی استاندارد برای برای جداسازی کلمات در آدرسهای اینترنتی و پیوندهای یکتا است. بههمین دلیل است که گوگل میگوید از گذاشتن زیرخط و فاصله در آدرسهای خود خودداری نمایید. و بجای آن از خط فاصله استفاده کنید.
استفاده از URL های کوتاه
بهترین ساختار URL برای سئو ساختاری است که کوتاه باشد. بخاطر اینکه لینکهای طولانی، گوگل یا سایر موتورهای جستجو را گیج میکنند.
برای مثال، این URL شامل مقدار زیادی اضافه جات است که در تصویر زیر مشاهده میکنید.
برای گوگل، این صفحه هم میتواند مرتبط با بیسبال در نظر گرفته شود، هم مرتبط با ریدایرکت و … پیشفرض؟! منظور این است که این آدرس برای گوگل گیج کننده و غیرقابل درک است.
حال به تصویر زیر توجه کنید. چون این آدرس URL خیلی کوتاه است، گوگل براحتی میتواند تشخیص دهد موضوع صفحه درباره چیست. بله درباره بیسبال است. چرا که کلمه بیسبال بدون اضافهجات در بخش انتهایی آدرس به وضوح قابل مشاهده است.
احتمالا بههمین دلیل است که مطالعات درباره عوامل رتبهبندی موتور جستجو، یک ارتباط بسیار قوی بین URLهای کوتاه ورتبه بالا در گوگل را گزارش میکنند. یعنی برای بهینهسازی URL برای سئو سایت، یک نکته مهم رعایت کوتاه بودن آن است.
همچنین، آدرسهای کوتاه فقط به رتبه بهتر آن صفحه تنها کمک نمیکنند، بلکه استفاده از URLهای کوتاه به گوگل کمک میکند که همه صفحات شما را پیدا کرده و کراول (Crawl) کند.
و اگر این برای متقاعد کردن شما کافی نیست، یک تحقیق دیگر نشان داده که بین کوتاه بودن URL و اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی یک رابطه مستقیم وجود دارد.
ایجاد جذابیت برای کلیک و اشتراکگذاری
در حال حاضر یک فاکتور بسیار مهم در رتبهبندی موتورهای جستجو، Organic CTR یا نرخ کلیک طبیعی است. به زبان ساده، نرخ کلیک طبیعی نشاندهنده درصدی از جستجوکنندگان است که روی یک نتیجه در موتور جستجو کلیک میکنند.
و آدرس URL یکی از دلایل مهم در کلیک کردن یا کلیک نکردن یک کاربر روی سایت شما در SERP است.
جهت یادآوری: SERP چیست؟ SERP همان صفحاتی از نتایج است که موتور جستجو در پاسخ به جستجوی یک عبارت، در اختیار کاربر قرار میدهد. برای یادآوری مفاهیم آن میتوانید به مقاله “SERPs چیست؟” در آموزشهای همین سایت مراجعه نمایید.
در کل، افراد از روی آدرس URL میفهمند که این لینک آنها را به کجا خواهد برد. و اگر URL شما شامل چنین اطلاعاتی نباشد باعث میشود کاربران در رابطه با جایی که از طریق آن لینک به آن میرسند هیچ سرنخ و اطلاعی نداشته باشند. مثلا آدرس زیر را ببینید.
که در اینصورت تمایل چندانی برای کلیک روی آن لینک نخواهند داشت. این مساله فقط محدود به نتایج جستجوی گوگل نیست.
بطور کلی URLهایی که ظاهر قشنگی ندارند از نظر کلیک شدن یا اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی و اجتماعات آنلاین کمتر مورد توجه قرار میگیرند. تصویر زیر را ببینید.
که بیانگر این نکته است که: اگر سایر گامهای مهم در این مقاله را اجرا کنید (مثل کوتاه بودن آدرس، استفاده از کلمات کلیدی در آدرس و …) طبیعتا چیزی خلق میکنید که افراد دوست دارند روی آن کلیک کنند.
استفاده از حروف کوچک در سئو کردن آدرس صفحات سایت
این کار، چندان دشوار نیست. چرا که اغلب سرورهای مدرن با حروف کوچک و بزرگ بطور یکسان رفتار میکنند. (اما در مورد بعضیها اینطور نیست). برای مثال، بعضی سرورها با این URLها بطور متفاوتی رفتار میکنند.
پس محض احتیاط، در تمام URLها از حروف کوچک استفاده نمایید.
خودداری از بکاربردن تاریخ در آدرس URL صفحات
در گذشته، سیستمهای مدیریت محتوا(مثل وردپرس) بطور اتوماتیک تاریخ را در داخل URL میگنجاندند، مثل این آدرس:
https://seof.ir/2019/11/08/sample-post/
این کار در سال 2020 رایج نیست. اما هنوز هم هستند کسانی که در آدرس صفحات سایت خود از تاریخ استفاده میکنند. که اصلا ایده جالبی نیست.
دو دلیل برای این مساله وجود دارد:
اول اینکه استفاده از تاریخ در آدرس URL باعث طولانیشدن آن میگردد. (حدود 25/5 درصد).
دوم اینکه استفاده از تاریخ در آدرس URL باعث میشود بروزرسانی آن مشکل باشد. برای مثال فرض کنید لیستی از بهترین اپلیکیشنهای آیفون برای 2019 را منتشر کردهاید.
و در ژانویه 2020 قصد دارید محتوای آن صفحه را آپدیت نمایید.
آدرس صفحه شامل کلمه “2019” میباشد. و این چندان جالب نیست.
پس درصورتیکه محتوای صفحه خود را به شکل “بهترین اپلیکیشنهای آیفون برای 2020” آپدیت کنید، URL شما بسیار گیجکننده خواهد بود.
البته میتوانید صفحات خود را به آدرسهای جدید، ریدایرکت 301 کنید. اما در هر آپدیت محتوا باید این کار را انجام دهید که خود باعث دردسر بیشتر است.
به جای آن،توصیه میکنیم هرگز از تاریخ در آدرسهای URL استفاده نکنید.
تسهیل در کاوش سایت
زیرپوشهها در URLهایی که بهخوبی ساختاربندی شدهاند باعث میشوند کاربر براحتی متوجه شود در کجای سایت شما قرار دارد.
همچنین به موتورهای جستجو کمک میکنند صفحات سایت شما را در قالب بخشهایی مجزا ساختاربندی کنند.
در حقیقت، گوگل میگوید:
نحوه پیمایش یک سایت، برای کمک به کاربران جهت یافتن سریع محتوایی که میخواهند مهم است. همچنین این کار میتواند به موتورهای جستجو در فهمیدن محتوایی که وبمستر فکر میکند مهم است کمک کند.
برای مثال در این سایت بخشی با نام آموزش سئو داریم.
این بخش شامل هشت فصل مجزاست و هر فصل شامل چند بخش میباشد.
و برای اینکه به کاربر و گوگل در درک تمام این صفحات مختلف کمک کنیم، از یک ساختار هدفمند در URL استفاده کردهایم.
مثلا هر آدرسی شامل Seo-Complete-Tutorial به افراد کمک میکند بدانند که در بخشی از سایت هستند که آموزش جامع سئو در آن ارائه میشود. مثلا آدرس زیر برای کاربر به معنای حضور در بخش آموزش سئو و قسمت انتخاب کلمات کلیدی است.
این یعنی اینکه شما برای داشتن لینکهای سئو پسند نیاز به استفاده از پوشههای زیادی ندارید. استفاده از تعداد زیادی پوشه باعث پیچیدهترشدن پیمایش سایت شما میشود. نه سادهتر شدن آن.
برای مثال، به یک سایت فروش اینترنتی نگاهی میاندازیم که از یک روش هوشمند برای ساختار URL ها و پیمایش کل سایت استفاده کرده است. این سایت، PetSmart نام دارد و در پایین تصویری از آنرا میبینید :
این سایت بعد از نام سایت از دستهبندی و سپس زیردسته و سپس نام زیردسته برای مدیریت و سازماندهی 85 هزار صفحه خود استفاده میکند.
پیش رفتن با HTTPS
HTTPS نسبت به خود URL در امنیت سایت سهم بیشتری دارد. اما با درنظر داشتن اینکه HTTP یا HTTPS بخشی از URL هستند، بد نیست کمی درباره آنها بدانیم.
HTTPS یک استاندارد جدید برای امنیت سایت است. پس اگر سایت شما هنوز ایمن نشده توصیه میکنیم هرچه زودتر این کار را انجام دهید.
بعلاوه، گوگل اظهار داشته: سایتهایی که بوسیله HTTPS ایمن شدهاند از نظر رتبهبندی جایگاه بهتری دارند.
عدم استفاده از عناوین پستهای بلاگ
از عناوین پستهای بلاگ خود بعنوان آدرس URL استفاده نکنید.
اما چرا این موضوع، مشکل محسوب میشود؟ اول اینکه مانند آنچه درباره استفاده از تاریخ در آدرس گفتیم این کار نیز باعث ایجاد URL های طولانی میشود.
دوم اینکه این کار باعث میشود ویرایش و تغییر در محتوا، مشکل باشد.
مثلا برای یک پست آموزش سئو در سال 2020، فقط Seo-Learning در پیوند یکتا کافی نیست. چرا که کسی که درحال جستجوی آموزش سئو است به دنبال مفاهیم پایه آن است. مثلا افزودن کلمه Fast به انتهای آن میتواند URL مناسبی را ایجاد کند.
از URL داینامیک استفاده نشود
پارامترهای URL داینامیک جای (مثل UTM tracking) خود را دارند. اما اگر از نقطه نظر سئو به این مساله نگاه کنیم، این URL ها ممکن است مشکل ساز شوند. URLهای داینامیک به دلایل زیر میتوانند به سئو آسیب بزنند.
- مثل آنچه درباره تاریخ گفته شد، پارامترهای URL باعث طولانی شدن URL میشود.
https://api.backlinko.com/?utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=fb_camp
- اگر چند ورژن مختلف از URL شما ایندکس شود، ممکن است گوگل این موضوع را بعنوان محتوای تکراری بشناسد.
- URLهای داینامیک از نظر ظاهری برای کاربران، نازیبا و گیجکننده هستند. که این باعث آسیب به نرخ کلیک طبیعی شما میشود.
- URLهای داینامیک گاهی بقدری طولانی هستند که در صفحه نتایج جستجو بریده میشوند و کامل نشان داده نمیشوند. که این اصلا جالب نیست.
زیرپوشهها > زیردامنهها
زیرپوشهها سئوپسندتر از زیردامنهها هستند. علت این موضوع این است که گوگل میتواند یک زیردامنه را مثل یک وبسایت کاملا جدا در نظر بگیرد:
اما وقتی شما آن بخش را به یک زیرپوشه منتقل کنید، گوگل متوجه میشود که آن، بخشی از سایت اصلی شماست.
مثالی در تصویر پایین میبینید از آنچه که در زمان انتقال یک بخش از سایت از یک زیردامنه به یک زیرپوشه اتفاق میافتد.
سلام توصیه شما برای slug فارسی یا انگلیسی کدومشون روی سئو تاثیر مثبت داره؟
سلام ببینید اینکه slug فارسی باشه یا انگلیسی به این معنی نیست که سئو شمارو بهبود ببخشه، طبق تجربه ما هیچ تفاوتی روی سئو اون صفحه نمیزاره. قواعد بالا رو رعایت کنید کافیه