سئو چیست؟ – آشنایی با مفهوم سئو از صفر تا صد

5
(3)

سئو چیست؟ سئو مخفف Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است (منظور، بهینه‌سازی سایت از دید موتور جستجو هست). خب این تعریف رسمی سئو بود. 

اگه بخواهیم یه جواب کلی برای سوال سئو چیست بدهیم می‌توانیم بگویم: سئو یک فرایند مداوم و نسبتاً طولانی است که شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که باعث بهبود رتبه وب سایت و افزایش بازدید کننده آن از طریق موتورهای جستجو (مثلا گوگل) می‌‌شود.

یعنی ما یکسری فعالیت برای بهینه‌کردن سایت انجام می‌دیم که اگر کسی تو گوگل یا موتور جستجوی دیگه ای سرچ کرد ” سئو چیست؟” وب سایت سئوف رو تو صفحه اول و بالاتر از بقیه لینک‌ها به کاربر نشون بده.

تعریف سئو رو یاد گرفتیم. مجموعه فعالیت‌هایی که گفتیم شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا، بهینه‌سازی محتوا در مورد کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک، بهینه‌سازی کد‌های سایت و… می‌شن.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نگاهی کلی به جلسه اول آموزش SEO 

خب اگه قصد یادگیری سئو به صورت قدم به قدم رو دارید این آموزش اولین بخش از دوره آموزش سئو هست. در اولین قسمت از آموزش، با مفهوم و کاربرد سئو به طور کامل آشنا می‌شید. بعدش براتون گفتیم که موتورهای جستجو برای سئو چه معیارهایی رو در نظر می‌گیرن و مقایسه ای درباره نتایج طبیعی و پولی جستجو انجام دادیم. در ادامه درباره اهمیت سئو و اصولش بطور کامل توضیح دادیم. خب حالا که مفاهیم اولیه درباره سئو رو متوجه شدید، بهتره درباره کاربران تحقیق انجام بدید. بعد از اینکه کاربرای سایت رو شناسایی کردید، باید درباره کلمات کلیدی که جستجو می‌کنن هم اطلاعات بدست بیارید. خب مهمترین مرحله سئو وب سایت همین تحقیق کلمه کلیدی مناسب هست که طبق اون باید محتواهای سایت رو جلو ببرید. بعدش تولید انواع محتوا برای بخش‌های مختلف سایت مثل وبلاگ، محصولات و صفحات اصلی رو یاد می‌گیرید. در آخر اگه خسته نشدید با سئوی داخلی و قوانینش هم آشنا میشید و سایتتون رو به راحتی داخل گوگل ثبت می‌کنید. البته یسری نکات ریز هم درباره سئو فنی، تجربه کاربری و کیفیت محتوا گفتیم که خوندنش خالی از لطف نیست و دید بهتری بهتون میده. خب حالا اگه به یادگیری این موضوعاتی که گفتیم علاقمندید ادامه آموزش رو از دست ندید.

سئو SEO چیست؟

کلمه سئو در واقع فارسی شده کلمه انگلیسی SEO هست. SEO مخفف عبارات Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو هستش.

اگر با وبسایت سر و کار دارید احتمالا عباراتی مانند “سئو سایت“، “بهینه سازی سایت“، “بهینه سازی موتور جستجو” و موارد مشابه دیگه رو زیاد شنیدید. سئو سایت چیست؟ راه‌های افزایش بازدید سایت کدام‌اند؟ اینها سوالاتیه که تو ذهن مخاطب ممکنه به وجود بیاد. در این مقاله سعی خواهیم کرد این سوالات رو پاسخ بدیم.

تمام این عبارت‌ها به این معنی هستن که یک سایت رو از دید موتور جستجو بهینه کنیم. یعنی روی سایت کارهایی انجام بدیم که وقتی کاربران کلمات کلیدی مرتبط با سایت ما رو جستجو می‌کنن، موتور جستجو سایت ما رو در نتایج برتر برای اونها نمایش بده.

کاربرد سئو

کاربرد سئو اینه که کمک می‌کنه در نتایج جستجو بیشتر دیده بشیم. با کمک سئو افراد بیشتری از حضور ما و کسب و کار ما مطلع می‌شن و از سایت ما بازدید می‌کنن.

خوب معمولا وقتی یه سایتی طراحی می‌شه یه هدفی رو دنبال می کنه. یه سایت هدفش فروختن کالا است. هدف یه سایت دیگه معرفی خدمات شرکتش و جذب قراردادهای بیشتر هستش. یه سایت دیگه دنبال افزایش ترافیک و گرفتن تبلیغات هستش.

اما کاربرد سئو در این سایت‌ها چیه؟ 

 یه نکته بین تمام این سایت‌ها مشترکه: هرچه ترافیک سایت بالاتر باشه اون سایت می تونه درآمد بیشتری کسب کنه. کاربرد سئو اینه که کمک می‌کنه این سایت‌ها در جستجوها کاربران، بیشتر دیده بشن و در نتیجه مشتری بیشتری وارد اون سایت‌ها می‌شن.

کاربرد سئو و نحوه اجرای اون یک مقداری به نوع سایت و نیچ (niche) اون ارتباط داره. ولی در نهایت چیزی که مهمه اینه که با رعایت اصول SEO بشه اون سایت رو به اهدافش نزدیکتر کرد.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟ با پاسخ به این سوال مفهوم سئو را بهتر درک خواهید کرد

حالا که به سؤال “سئو چیست؟” پاسخ دادیم، وقت اون رسیده که یاد بگیریم موتورهای جستجو مثل Google واقعاً چطور کار می‌کنن.

 وقتی در Google یا هر موتور جستجوی دیگه‌ای چیزی رو جستجو می کنید، الگوریتم موتور جستجو، یکسری بررسی‌ها رو انجام می‌ده تا بهترین نتیجه رو برای جستجوی شما براتون پیدا کنه.

نگران نباشید! اگه نمی‌دونید الگوریتم موتور جستجو چیه، ما به طور کامل الگوریتم‌های گوگل رو توضیح دادیم.

 به عبارت دیگه‌ گوگل در بین میلیاردها صفحه‌ای که قبلا ایندکس کرده جستجو می‌کنه تا بتونه مجموعه‌ای از بهترین نتایج رو پیدا کنه که به بهترین وجه پاسخگوی جستجوی شما باشن. (ایندکس کردن یعنی اینکه گوگل اون صفحه رو قبلا دیده و پیش خودش ذخیره کرده).

چگونه Google “بهترین نتیجه” را تعیین می کند؟

اگرچه گوگل بر اساس سیاست‌هایی که داره زیاد جزئیات الگوریتم‌هاشو انتشار نمی‌ده، اما بر اساس تجربیاتی که در این چند سال به دست اومده و همینطور بر اساس مدارک ثبت نوآوری (Google Patent) که گوگل مجبور به انتشار اون‌ها هست، می‌دونیم  که وب سایت‌ها و صفحات وب بر اساس یک سری پارامترها رتبه بندی می‌شن.

پارمتر اول – مرتبط بودن (Relevancy)

مرتبط بودن یعنی چه؟ مثلا فرض کنید شما به دنبال “آموزش سئو” در وب هستید. بنابراین علاقه ای ندارید که نتایج جستجوتون در مورد آموزش برنامه‌نویسی و یا هرچیز دیگه‌ای باشه. به همین دلیل Google در وهله اول دنبال صفحاتی هست که با کلمه کلیدی شما ارتباط نزدیکی دارن.

با این حال، Google فقط “مرتبط ترین صفحات” رو رتبه بندی نمی کنه. چون هزاران (یا حتی میلیون ها) صفحه مرتبط برای هر اصطلاح جستجو وجود داره.

مثلا، برای کلمه کلیدی “آموزش سئو” 288 میلیون نتیجه در وب وجود داره، بنابراین گوگل فقط صفحاتی که خیلی مرتبط هستن رو نشون نمی‌ده. بلکه یک ‌سری پارامتر دیگه هم وجود داره که با کنارهم قرار دادن همه این‌ها بهترین نتیجه رو برای کاربر نشون می‌ده. مجموع این پارامترها میشه همون الگوریتم گوگل.

مقاله “عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو” حتما می‌تونه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بده. 

مرتبط بودن در سئو چیست
مرتبط بودن کلمه کلیدی – Relevancy

پارامتر دوم – اعتبار (Authority)

 اعتبار سایت در سئو چیست و به چه معناست؟ تاثیر اعتبار در سئو سایت چیست؟ اعتبار دقیقا به معنی اعتباری هست که گوگل به هر صفحه می‌ده. تو این پارامتر، گوگل برای خودش مشخص می‌کنه که آیا اطلاعات موجود دراین صفحه درست و قابل اعتماد هستن یا خیر.

خب حالا سوالی که پیش میاد اینه که گوگل از کجا می‌فهمه که این صفحه اعتبار داره و محتواش قابل اعتماده؟!!

یکی از جواب‌ها اینه که گوگل بررسی می‌کنه ببینه چه کسانی و به چه تعدادی به این صفحه لینک دادن. (البته این فقط یکی از بررسی‌هاش هست و ما فعلا داریم مفاهیم رو بیان می‌کنیم. در فصل‌های بعدی به صورت مفصل بهتون می‌گیم بقیه بررسی‌های گوگل چی هستن). به این عمل Backlink بک‌لینک دادن می‌گن.

در واقع هرقدر که تعداد بک لینک‌های شما بالاتر بره (البته از سایت‌های معتبر) رتبه صفحه شما هم بالاتر می‌ره. این کار باعث بیشتر دیده شدن سایت شما می‌شه.

تاثیر تعداد بکلینک در SEO چیست
تاثیر تعداد بک لینک در سئو چیست ؟ بک لینک بیشتر = اعتبار بیشتر

قابلیت بررسی اعتبار به وسیله “تعداد لینک به یک صفحه”، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد الگوریتم‌های گوگل هست که بقیه موتورهای جستجو مثل Yahoo اون رو ندارن.

پارامتر سوم – سودمندی (Usefullness)

گفتیم که پارامتر اول و دوم شامل مرتبط بودن و اعتبار می‌شه. خب حالا ممکنه یک صفحه، هم مرتبط باشه و هم اعتبار داشته باشه ولی سودمند نباشه. گوگل چنین صفحه‌ای رو در نتایج بالایی جستجو قرار نمی‌ده.

در واقع، گوگل به طور عمومی و رسمی اعلام کرده که بین “محتوای با کیفیت بالا” و “سودمندی” تفاوت وجود داره.

یعنی اینکه:

ممکنه یک محتوا کیفیت بالایی داشته باشه ولی سودمند نباشه. ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که مگه میشه یک محتوا یا صفحه کیفیت بالایی داشته باشه ولی سودمند نباشه؟! بله اجازه بدید با یک مثال براتون شرح بدم که بهینه‌سازی محتوا و سودمندی محتوا چه تفاوتی می‌تونن داشته باشن.

مثال: شما در گوگل عبارت “راهنمای سفر به استانبول” رو سرچ می‌کنید. اولین لینکی که گوگل به شما می‌ده مثلا وب سایت (A) توسط یک شرکت با سابقه درزمینه گردشگری نوشته شده و به خاطر اینکه این صفحه دارای محتوای بسیار زیاد و جامعی هست افراد زیادی به اون لینک دادن.

اما محتوای سایت (A) دارای هیچ بخش‌بندی خاصی نیست و به صورت کاملاً پشت سرهم نوشته شده.

در مقابل، سایت (B) توسط یک سایت تازه‌کار نوشته شده و طبیعتاً تعداد افراد بسیار کمی هم به اون لینک دادن. اما، برای محتوا یک دسته‌بندی درست انجام داده و کاربر می‌فهمه که هر دسته‌بندی مربوط به چه موضوعی هستش.

محتوای مفید در سئو سایت
محتوای طبقه‌بندی شده (مفید)

بنابراین اگرچه وب سایت (B) از لحاظ پارامتر دوم یعنی اعتبارخیلی ضعیف‌تر از وب سایت (A) هست، اما از لحاظ سودمندی برای کاربران بسیار بهتر هست و تونسته در مدت کمی جایگاه بسیار خوبی در نتایج گوگل کسب کنه. و حتی در بسیاری موارد، نتایجش بالاتر از وب سایت‌های قدیمی و معتبر نشون داده می‌شه.

نکته مهم: گوگل پارامتر سودمندی (Usefullness) رو به صورت مستقیم از سیگنال‌های تجربه کاربری محاسبه می‌کنه.

در واقع گوگل به این موضوع توجه می‌کنه که وقتی کاربری کلمه‌ای رو سرچ می‌کنه، روی چه نتیجه‌ای کلیک می‌کنه و چقدر داخل اون صفحه می‌مونه. (این یکی از سیگنال‌های تجربه کاربری به حساب میاد). و به همون اندازه هم به اون صفحه، رنک یا رتبه می‌ده.

اولین توصیه سئوف برای بهبود رویت وب سایت و سئو سایت چیست ؟

وب سایتی طراحی کنید که مردم دوست دارن، نه اینکه صرفا برای دریافت رتبه، محتوا تولید کنید. چرا که موتورهای جستجو برای این طراحی شدن که ببین مردم چه سایت‌هایی رو دوست دارن. و به صورت مستقیم از سیگنال‌هایی که کاربران به موتور جستجو می‌دن برای رتبه بندی سایت‌ها استفاده می‌کنن.

سئو سایت چیست و چگونه کار می‌کند؟

در پاسخ به سوال SEO چیست باید گفت که سئو یا بهینه‌سازی سایت مجموعه فعالیت‌هایی است که سایت شما رو از دید موتور جستجو بهینه می‌کنه، تا سایت شما در نتایج جستجو رتبه بالاتری بگیره. فرقی نداره این موتور جستجو (Search Engine) گوگل، بینگ (Bing)، آمازون (Amazon) و یا یوتیوب باشه. 

دقیقاً کار شما در سئو اینه که مطمئن بشید موتور جستجو سایت شما رو می‌بینه و اونو به عنوان یک سایت مرتبط، معتبر و ارزشمند (همون سه پارامتر اصلی ارزیابی الگوریتم که بالا توضیح دادیم) می‌شناسه.

در بیشتر مواقع وقتی در مورد سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو صحبت می‌کنیم بیشتر افراد فکرشون به سمت سئو گوگل (Google Seo) میره. چون با نفوذی که گوگل به کمک ابزارهای مختلفش در این صنعت داشته می‌شه گفت که بیشتر مردم هم به دنبال بهینه‌سازی محتوای سایت‌هاشون از دید موتور جستجوی گوگل هستن. به همین دلیل ما هم به صورت تخصصی در مورد بهینه‌سازی سایت از دید موتور جستجوی گوگل صحبت می‌کنیم.

نتایج طبیعی در مقابل نتایج پولی

نتایجی که موتور جستجو به ما می‌ده به دو بخش اصلی تقسیم می‌شه.

  • نتایج طبیعی جستجو (Organic Search Results)
  • نتایج پولی (Paid Results)
نتایج پولی و ارگانیک در SEO چیست
نتایج پولی و نتایج طبیعی

نتایج طبیعی جستجو (Organic Search Results)

نتایج طبیعی جستجو که گاهی بهشون نتایج ارگانیک هم می‌گن به صورت 100 درصد بر اساس لیاقتشون در نتایج نشون داده می‌شن. یعنی هرکی لیاقتش بیشتر باشه جایگاه بهتری پیدا می‌کنه. 

در واقع هیچ راهی وجود نداره که شما مثلاً پولی به گوگل بدید و بگید که جایگاه منو تو نتایج طبیعی بهتر کن. برای گرفتن رتبه بالا در نتایج طبیعی جستجو باید محتوای خوبی تولید کنید.

برای درک این موضوع، می‌تونید از مقاله “آموزش تولید محتوا سئو شدهاستفاده کنید. 

موتور جستجو برای نتایج طبیعی جستجو، سایت‌ها رو بر اساس صدها فاکتور رتبه‌بندی می‌کنه. ولی بطور کلی، سه پارامتر “مرتبط بودن”، “معتبر بودن” و ارزشمند بودن” پایه رتبه‌بندی هستن. 

بهتره بدونید که اطلاعات فنی بسیار زیادی وجود دارن که الگوریتم‌های جستجو براساس اونا کار می‎کنن و در ادامه این آموزش اونا رو کامل براتون شرح می‌دیم. اما تا اینجا اگه بخواهیم جواب سوال سئو چیست؟ رو بدیم می‌تونیم بگیم:

سئو یعنی گرفتن رتبه بهتر در نتایج طبیعی جستجو.

نتایج پولی جستجو (Paid Results)

نتایج پولی یا همون تبلیغات، نتایجی هستن که در بالای نتایج طبیعی و در لینک‌های اول قرار می‌گیرن. (اینکه چطوری یک نتیجه پولی در بالای بقیه قرار می‌گیره رو تو دوره گوگل ادز براتون شرح می‌دیم). ولی به طور خلاصه، هرکی پول بیشتری بپردازه جایگاه بهتری هم می‌گیره.

اهمیت سئو در چیست و اصلاً چرا سئو مهم است؟

به صورت خیلی کوتاه، اگه بخواهیم تخصصی بگیم اهمیت سئو در چیست: جستجو، منبع ترافیک هست.

ولی به زبون ساده‌تر، جستجوها منبع اصلی جذب کاربران به سمت ما هستن. ترافیک همون کاربران هستن. بالاترین ترافیک از طرف گوگل هست. یعنی کاربر نیازش رو در گوگل جستجو می‌کنه. داخل صفحه نتایجی که براش نشون داده می‌شه روی سایت دلخواهش کلیک می‌کنه و واردش می‌شه.

جهت یادآوری: SERP چیست؟ SERPs صفحات نتایج جستجو هستن که موتور جستجو در پاسخ جستجوی کاربر بهش نمایش می‌ده.

نمودار زیر میزان و منشا ترافیک‌ها رو مشخص می‌کنه.

سئو وبسایت و منشا ترافیک
میزان جستجو و ترافیک در موتورهای جستجوی مختلف

همونطور که می‌بینید، حدود 60% ترافیک یا همون بازدید‌ها از سمت موتور جستجوی گوگل هست. و چون یکی از راه‌های افزایش بازدید سایت سئو هستش با آمار نمودار زیر به اهمیت سئو پی می‌برید.

اگه موتور جستجوهای دیگه روهم حساب کنید (Bing, Yahoo, Youtube) حدود 70.6% کل دنیای وب از این موتورهای جستجو نشأت می‌گیره.

یک مثال واقعی از اهمیت سئو: براساس آمار Google Keyword Planner، تو هر ماه 110 هزار نفر کلمه کلیدی “تجهیزات مهمانی” رو جستجو کردن. طبق آمار، لینک اول نتایج جستجو چیزی حدود 20% ترافیک ها رو به خودش اختصاص می‌ده، که اگه تبدیلش کنیم به عدد، می‌شه 22 هزار بازدید کننده.

اجازه بدید بررسی کنیم ببینیم 22 هزار بازدید کننده چه ارزشی دارن. دقت کنید که اگه نتایج پولی یا همون تبلیغات رو بررسی کنیم و کاری به نتایج طبیعی نداشته باشیم (یعنی بدترین حالت رو بررسی کنیم) اینطوری می‎شه:

به ازای هرکاربری که روی لینک اول تبلیغات پولی کلیک می‌کنه، یک دلار از حساب گوگل ادز (Google ads) مالک سایت کم می‌شه. یعنی برای 22 هزار کاربر، صاحب وبسایت باید 22000 دلار درماه به گوگل پول پرداخت کنه تا لینکشو بالاتر از بقیه نشون بده.

کاری نداریم که چند درصد این 22 هزار کاربر تبدیل به پول می‌شن. ولی اگه جایگاهتون در صفحه اول نتایج جستجو فقط برای یک کلمه کلیدی خاص مثل تجهیزات مهمانی باشه، تو هرماه 22 هزار دلار ارزش کسب می‌کنید. (حالا اینکه چطور این 22 هزار دلار ارزش تبدیل به پول می‌شه خیلی واضحه. به چندین و چند روش می‌شه، از جمله فروش همون تجیهزات که توش رتبه دارید و … ).

حالا اهمیت سئو در رونق کسب و کار و فروش، روشن شد.

ارزش هر بازدید کننده در تعریف سئو
هر بازدید کننده چقدر ارزش دارد

حالا بهتره بدونید اگه برای کلمه کلیدی “تجهیزات مهمانی” هر کلیک 1 دلار ازش داشته باشه، برای یک سری کلمات دیگه مثل “خرید موبایل” یا “بیمه آنلاین” این ارزش تا 45 دلار هم می‌تونه بالا بره. حالا تصور کنید که وب سایت شما تو 20 الی 30 کلمه کلیدی، تو صفحه اول و در لینک‌های بالا قرار داشته باشه!!!

اصول SEO سئو چیست؟ چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

اصول اولیه سئو SEO چیست؟ چطور می‌تونیم سایت رو از دید موتور جستجو بهینه کنیم؟ از کجا بدونیم که موتورهای جستجو چه سایتی رو می‌پسندن؟

به دلیل اینکه بیشترین جستجوها در موتور جستجوی گوگل انجام میشه، اکثر سایت‌ها برای گوگل بهینه می‌شن. گوگل درآمد خودش رو از ترافیک و کاربرا داره. پس به کاربرا خیلی اهمیت میده. حالا اگر می‌خواهید از دید گوگل بهینه باشید باید سایتی داشته باشید که مورد پسند کاربر باشه و نیازهای اون رو برطرف کنه.

الگوریتم‌های گوگل اصول SEO و بهینه‌سازی سایت رو بررسی می‌کنن و بسته به امتیازی که به شما می‌دن رتبه شما مشخص می‌شه.

اصول اولیه سئو شامل یک سری فعالیت‌های داخل سایت و یک سری فعالیت‌های فنی و یا حتی خارج از سایت می‌شه. در ادامه این مقاله بطور خلاصه با اصول اولیه سئو آشنا خواهید شد. مثلا اینکه محتوای سئوپسند چیه، کاربر چه نقشی داره، ظاهر سایت، سرعت سایت و خیلی چیزهای دیگه که در سئو سایت تاثیر می‌ذارن.

برای دانش بیشتر، مقاله “بهترین اقدامات برای سئو” هم میتونه برای شما مفید باشه.

نقش کاربران و کلمات کلیدی در سئو چیست؟

تو این بخش بهتون می‌گیم که چطوری کلمات کلیدی که کاربران جستجو می‌کنن رو، پیدا کنید. یعنی اگه تحقیقات درستی در مورد کلمات کلیدی که کاربران روزانه جستجو می‌کنن داشته باشید می‌تونید اونها رو به سایت خودتون جذب کنید. پس نقطه شروع سئو سایت چیست ؟

جواب: کاربران و کلیدواژه‌هایی که جستجو می‌کنن نقطه شروع بهینه کردن سایت هستن.

تحقیق در مورد کاربران – Customer Research

اگه شما مدیر یک سایت هستید و یا یک سئوکار که روی یک جامعه هدف مشخصی کار می‌کنه، باید کاربراتون رو بشناسید. شناخت کاربر رو در مباحث سئو به عنوان “Customer Persona” یا پرسونای کاربر می‌شناسن.

مثال زیر یک کاربر رو برای یک سایت مشخص نشون می‌ده:

شناسایی دقیق کاربر باعث می‌شه که شما دقیق‌ترین محصول رو بر اساس نیاز کاربرتون آماده کنید. و شاید بهتره بگیم مهم‌تر از آماده کردن محصول برای کاربر آماده کردن محتوای مناسب برای کاربرتون هستش. با یه مثال بیشتر توضیح می‌دیم.

برای موفقیت در سئو شما باید محتوایی رو تولید کنید که درباره موضوعی باشه که کاربر بهش علاقه داره. و تا زمانی که شما کاربرتون، علایقش و نیازشو به طور دقیق نشناسید نمی‌تونید محتوای مناسبش رو تولید کنید.

به عنوان یک تجربه شخصی، زمانی پروژه‌ای برای سئو سایت یک شرکت در زمینه گردشگری داشتیم. تیم قبلی که روی سایت اون شرکت کار کرده بود محتوای خیلی زیادی در مورد جاذبه‌های گردشگری فرانسه تولید کرده بود.

ولی زمانیکه ما سایت رو دستمون گرفتیم دیدیم که جاذبه‌های گردشگری فرانسه واقعا نیاز کاربران اون وب سایت نبوده و تولید این همه محتوا اصلا نتیجه درست رو نداده بود.

به جاش ما اومدیم از کاربرانی که توسط اون شرکت به فرانسه رفته بودن تحقیق کردیم و دیدیم همشون از گرونی لباس و مغازه‌ها شکایت دارن. و اومدیم به کاربرامون 10 مغازه و فروشگاهی که تو پاریس از همه ارزون‌تر بودن رو معرفی کردیم.

اگه قصد دارید کاربرای هدفتون رو مشخص کنید یکی از بهترین ابزارها “Make My Persona tool” هست. با استفاده از این ابزار شما تمام اطلاعاتی که در مورد کابر یا کاربراتون دارید رو به صورت قدم به قدم وارد می‎‌کنید و کاربرتون رو ایجاد می‌کنید.

بعد می‌تونید هر زمان که خواستید خصوصیات کاربرتون رو ویرایش، اضافه و کم کنید و برای تحقیقات بعدیتون ازش استفاده کنید. 

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله شناسایی و تحلیل کاربران در سئو رو مطالعه بفرمایید.

پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب

حالا که کاربرتون رو شناسایی کردید، وقت اون رسیده که ببینید این کاربر چه چیزی رو تو وب جستجو می‎کنه. به اون کلمه یا کلماتی که کاربر جستجو می‌کنه “کلمه کلیدی” یا کوئری (Queriey) می‌گن که به معنی پرس و جو هست.

کلمات کلیدی رو می‎تونیم به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

  • کلمات کلیدی محصول Product Keywords
  • کلمات کلیدی اطلاعات Informational Keywords

 دسته اول، کلمات کلیدی هستن که کاربرا اونا رو دقیقا برای خرید محصول شما وارد می‎کنن.

دومین دسته کلمات کلیدی، کلماتی هستن که کاربرا برای به دست آوردن اطلاعات اضافی در حوزه کاری شما وارد می‌کنن.

مثال: فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین دارید و در زمینه فروش موبایل فعالیت می‌کنید.

کلمات کلیدی محصولتون (Product Keywords)  می‌تونه شامل موارد زیر باشه:

  • ارزانترین قیمت گوشی سامسونگ مدل X
  • قیمت شارژر اصلی سامسونگ
  • ارزانترین قیمت آیفون X

کلمات کلیدی اطلاعاتتون (Informational Keywords) هم می‌تونه شامل اینها باشه:

  • چگونه شارژر تقلبی رو تشخیص بدیم
  • مقایسه سامسونگ مدل X با هواوی مدل Y
  • 10اشتباه هنگام خرید موبایل

با استفاده از این دو دسته کلمه کلیدی، چه هنگامی که کاربر برای محصول شما جستجو انجام بده و چه هنگامی که درباره موارد مرتبط جستجویی انجام بده، وب سایت شما در معرض دید کاربر قرار می‌گیره.

آموزش تحقیق در مورد کلمه کلیدی (Keyword Research)

 جواب دادن به سوال ” SEO چست ؟” مثل چیدن یک پازله. در این قسمت از پازل به بخش تحقیق در مورد کلمه کلیدی می‌رسیم. در اینجا چند نکته رو برای کمک به شما در جستجو و انتخاب کلمات کلیدی ارائه می‎کنیم.

1- از Google Autocomplete استفاده کنید. احتمالاً قبلاً این ویژگی‌رو دیدید. هر وقت شروع به تایپ کردن عبارتی در Google کردید، یک سری پیشنهادات جستجو دریافت می کنید:

Autocomplete  گوگل در seo چیست
پیشنهادات خودکار گوگل

این پیشنهادات کلمات مرتبطی هستن که کاربرها جستجو کردن.

2- کلمات کلیدی رو در سایت (AnswerThePublic.com) بنویسید. این ابزار رایگان برای یافتن کلمات کلیدی عالی هست.

3- از یک ابزار تحقیق برای کلمه کلیدی استفاده کنید.

ابزارهای کلمات کلیدی می تونن به شما کمک کنن تا بفهمید که چند نفر در جستجوی هر کلمه کلیدی هستن و رتبه‌بندی در صفحه اول گوگل برای اون کلمه یا عبارت چقدر دشوار خواهد بود. به عبارتی، این ابزارها به شما در انتخاب بهترین کلمات کلیدی از لیستتون کمک می‌کنن. 

در اینجا چند مورد وجود داره که اونها رو بررسی می‎کنیم:

  • SEMRush
  • io
  • Keywords Everywhere Extension
  • Moz Keyword Explorer
  • Seed Keywords

4- از یکی از بهترین ابزارهای رایگان گوگل به اسم Google’s Keyword Planner استفاده کنید. این ابزار در داخل Google Ads  قرار داره. البته ساخت اکانت در گوگل ادز نیاز به پرداخت هزینه داره.

keywordplanner و کاربردان در سئو سایت
نمایی از ابزار Google’s Keyword Planner

در نهایت اگه در سئو تازه کار هستید بهتون پیشنهاد می‌کنیم که برای بهینه‌سازی محتوا روی کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail keywords) کار کنید چون رقابت این کلمات کلیدی خیلی کمتره.

اگه دوست دارید درباره این نوع کلمات کلیدی و ویژگی‌هاشون بیشتر بدونید مقاله آموزشی کلمات کلیدی طولانی در سئو چیست رو مطالعه کنید.

 زمانیکه با اصول اولیه سئو و مفهوم  سئو بیشتر آشنا شدید می‌تونید کلمات کلیدی کوتاه رو هدف قرار بدین.

کلمات کلیدی طولانی، کلماتی هستند که از چند کلمه تشکیل شدن.

مثلاً اگر یک فروشگاه اینترنتی پوشاک دارید و قصد فروش پیراهن رو دارید. به طور قطع بهینه‎سازی برای موتور جستجو با کلمه کلیدی “خرید پیراهن” به مراتب سخت تر و دشوار تر از “خرید پیراهن چهار خونه مردانه” هستش.

شاید درصد کمی از مردم  “خرید پیراهن چهار خونه مردانه” رو جستجو کنن اما شما خیلی سریعتر به مشتری می‌رسید.

محتوای سئو پسند (SEO-Friendly Content)

یک اصل خیلی ساده ولی بسیار مهم: محتوا و سئو ارتباط مستقیمی باهم دارن.

به عبارتی بهینه‌سازی محتوا و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در یک راستا قرار دارن. شاید با جرات و البته کمی مبالغه بشه جواب سوال “سئو چیست؟” رو با محتوای خوب پاسخ داد. یعنی محتوای خوب می‌تونه خیلی از نقص‌ها رو جبران کنه.

به طور کلی، هرچه مطالب بهتری تولید کنید، رتبه بالاتری به دست میارید. اگرچه این مساله بدیهی هست، اما انجام اون خیلی هم ساده نیست. یکی از راه‌های افزایش بازدید سایت تولید مطالب و محتواهای خوب هستش.

در ادامه، جزئیات بیشتری رو در مورد چگونگی ایجاد محتوای سئو پسند براتون شرح می‌دیم.

تولید محتوا برای صفحات محصول و خدمات

محتوای صفحات محصول و خدمات هم باید با‎کیفیت باشن. اما به این معنی نیست که باید صفحات محصول شما مثل پست‌های وبلاگتون باشن.

در واقع، هدف اصلی صفحات محصول شما باید تبدیل نتایج جستجو به مشتری باشه. به همین دلیل باید صفحات محصول شما روی ویژگی‌ها و مزایایی که محصول شما ارائه می ده متمرکز بشن.

تا جایی که امکان داره در مورد محصولتون و ویژگی‌هاش برای کاربراتون توضیح بدید. همچنین این اصل مهم رو فراموش نکنید: تولید محتوا برای صفحه محصول باید تبدیل به مشتری بشه.

تولید محتوای با کیفیت بالا برای وبلاگ

وقتی اکثر مردم می‌گن “محتوا پادشاه است”، در واقع اونها درباره نوع محتوای مفید منتشر شده در وبلاگ‌ها صحبت می کنن. نه محتوای موجود در صفحات محصول و خدمات.

و شکی نیست که تولید محتوای عالی می تونه به بهبود رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل کمک کنه.

در حقیقت، تحقیقی که در HubSpot انجام شده نشون می‌ده که مشاغلی که بطور منظم محتوا منتشر می‌کنن، نسبت به مشاغلی که تلاش چندانی برای بازاریابی محتوای خودشون انجام نمی‌دن، بیش از 350 درصد ترافیک و بازدید کننده بیشتری کسب می کنن.

در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از انواع محتوای با کیفیت که در سال 2020 بسیار خوب جواب می‌دن رو با شما به اشتراک بذاریم.

لیست‌های کامل

لیست کامل محتوایی است که شما می تونید در اون فهرست کاملی از نکات، موارد، تکنیک‎ها، دستورالعمل‎ها یا هر چیزی که می‎تونید در موردش فکر کنید رو قرار بدید.

لیست‌های کامل بسیار ارزشمند هستن. چون شما در جستجوی موارد مختلفی از منابع مختلف هستید. بنابراین به جای خوندن یک پست با 20 نکته و یک پست دیگه با 15 نکته، همه چیز در مورد یک مطلب رو در یک صفحه واحد می‎تونید بخونید.

محتوای مفید در SEO چیست
نمونه‌ای از محتوای لیست کامل

راهنماهای قدم به قدم

راهنماهای گام به گام به اندازه خود اینترنت قدیمی هستن. و هنوز هم به خوبی مخاطب رو جذب می‌کنن.

محتوا با داده

اخیراً شرکت BuzzSumo صد میلیون پست رو به عنوان بخشی از تحقیقات “گزارش روند مطالب” خود بررسی کرده.

موضوعی که اون‌ها تو تحقیقات خودشون متوجه شدن این بود که کاربرا در حال حاضر به سختی محتوا رو به اشتراک می‎ذارن و یا به اون لینک می‌دن. دلیل این مورد این هست که در حال حاضر یعنی از سال ۲۰۱۵ به بعد روند تولید محتوا به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده.

اما موضوع جالبی که اونها تو تحقیقاتشون بهش رسیدن این بود که تحقیقات واقعی و محتواهای اورجینال و سودمند به طور بسیار زیادی هم لینک داده می‌شن و هم به اشتراک گذاشته می‌شن.

در واقع محتوایی که دیتای واقعی ارائه می‎ده هنوز به صورت بسیار زیادی کاربردیه.

مثال: شرکت بک لینکو یک مثال واقعی در این باره انتشار داده.

این شرکت دوتا از محتواهای خودشون رو با همدیگه مقایسه کرده تا ببینه که چقدر این محتواها می‌تونن به اشتراک گذاشته بشن و یا بک‌لینک بگیرن.

محتوای اول از راست (1#) در مورد تحقیقی از 1 میلیون نتیجه جستجوی گوگل و ارتباط اون با مفهوم سئو هستش.

محتوای دوم (2#) در مورد این هستش که چطوری 260 درصد ترافیک طبیعی بیشتر در 14 روز بدست بیاریم (استراتژی + مثال).

حالا به نظر شما کدوم یک از این دو محتوا ترافیک، لینک و به اشتراک گذاری بیشتری به دست آوردن؟

راهنماهای کامل

راهنماهای کامل شبیه لیست‌های کامل هستن که قبلاً در مورد اونها صحبت کردیم.

تفاوت بزرگ این دو در اینه که در راهنمای کامل شما لزوماً لیست عظیمی از نکات یا مثال‌ها رو ترسیم نمی‌کنید. درعوض، شما تمامی زوایای یک موضوع خاص رو پوشش می‎‏دین.

محتوا جهت لینکسازی در سئو
نمونه محتوا از نوع راهنمای کامل

توجه داشته باشید که از موضوعاتی راهنمای کامل بسازید که جدید هستن و مورد نیاز کاربرا هستن. نه از اون موضوعاتی که خودتون درش خبره هستید.

محتوای تصویری

یک مطالعه اخیرا در صنعت وبلاگ‌نویسی نشون داده که محتوای بصری (اینفوگرافی) یک نوع محتوای ایده آل برای بدست آوردن لینک و بازدید کننده هست. یکی از اصول SEO بدست آرودن بک‌لینک هستش.

البته، اینفوگرافیک‎ها تنها راه برای تولید محتوای بصری نیستن. فیلم ها، نمودارهای نمایش، عکس‌ها و موارد دیگری هم وجود دارن. شما حتی می‎تونید ترکیبی از انواع مختلف محتوای تصویری مثل “راهنمای آموزشی” هم تولید کنید.

اگه علاقه‌مند به تولید محتوا در این زمینه هستید، توصیه می‌کنیم این لیست از ایده ها و مثال‌های محتوای تصویری رو مطالعه کنید.

اصول اولیه سئو داخلی (On-Page SEO)

On-page SEO یا همان سئو درون صفحه یعنی اینکه یک سری فعالیت رو روی صفحه یا صفحاتمون انجام بدیم که باعث بشه گوگل صفحاتمون رو تو نتایج جستجو در جایگاه بالا نشون بده. اصول SEO داخلی شامل تولید محتوای مرتبط و مناسب در مورد کلمات کلیدی هستش که قصد داریم برای اونا بازدید کننده و ترافیک بگیریم.

به طور خاص گوگل میاد و صفحه ما رو برای پیدا کردن کلمات و جملات اسکن می‌کنه. و وقتی یک کلمه رو چندین و چند بار در جاها و تگ‌های مختلف می‌بینه متوجه می‌شه که صفحه مورد نظر باید در مورد اون کلمه باشه.

به عکس زیر توجه کنید.

وقتی ما کلمه کلیدی خودمون رو در تگ عنوان (Title Tag)، آدرس (URL)، توضیحات (Description) و تگ‌های هدینگ (H1, H2,…,H6) بکار ببریم گوگل تو همون لحظه اول کروال (کاوش) متوجه می‌شه که این صفحه یا پست در مورد چه موضوعی هستش.

اصول SEO داخلی
اصول SEO داخلی شامل

قوانین On-Page SEO 

اگه به دنبال On-Page SEO هستید قواعد اولیه زیر رو حتما رعایت کنید.

قانون 1: از کلمه کلیدی خود در تگ عنوان (Title tag) استفاده کنید.

چرا استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان (Title tag)  مهم هست؟

خب، وقتی صحبت از بهینه‎سازی صفحه می شه، تگ عنوان شما مهم‎ترین قسمت صفحه شماست. چراکه تگ عنوان شما به ‌طور خلاصه می‎گه که صفحه شما درباره چی هست.

در واقع  وقتی از کلمه کلیدی در عنوان مطلب یا صفحه استفاده می‎کنید، به Google می‎گید که صفحه شما در مورد اون کلمه کلیدی هستش. 

قانون 2: بهینه‎ سازی توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا رو برای دریافت کلیک بهینه کنید.

توضیحات متا، همون متن زیر عنوان اصلی هست که به طور خلاصه در نتایج جستجو نشون داده می‌شه.

توجه داشته باشید توضیحات متا به اندازه تگ عنوان در اصول SEO اهمیت نداره.

در حقیقت، گوگل می‌گه که اونها توجه زیادی به توضیحات شما (یا توضیحات متا) نمی‌کنن.

تاثیر توضیحات متا بر گوگل و سئو چیست
گوگل توجهی به توضیحات متا نمی‌کند

پس اگه گوگل به توضیحات متا توجه نمی‌کنه چرا باید برای ایجاد توضیحات متا زحمت بکشیم؟

چون کاربرا از توضیحات متا استفاده می‎کنن تا تصمیم بگیرن روی آدرس سایت شما در صفحه نتایج جستجو  کلیک کنن یا نه. بنابراین با توضیحات متا ما کاربرا رو به سایت و مطلبمون دعوت می‌کنیم. اگه توضیح متا ما خوب باشه کاربر ترغیب می‌شه که روی لینک مربوطه کلیک کنه.

نکته حرفه‌ای: از کلمات کلیدی مطلبتون در توضیحات متا استفاده کنید. چون وقتیکه کاربری اون کلمه کلیدی رو جستجو کنه، گوگل کلمه مورد نظر رو در توضیحات متا برجسته (Bold) می‌کنه. و خود این موضوع باعث بیشتر به چشم اومدن مطلب شما در نتایج جستجو می‌‎‎‌شه.

قانون 3: در محتوای خود از کلمات کلیدی استفاده کنید

در مرحله بعد شما باید چند بار کلمه کلیدی خودتون رو داخل متن صفحه تکرار کنید. البته نباید بدون دلیل و بی‎مورد این کار رو انجام بدید، چون ممکنه پیوستگی مطالب شما به خطر بیفته. 

به‌طور مثال اگه ما بدون هیچ ارتباطی چندین بار کلمه کلیدی سئو چیست رو در مطلب خودمون تکرار کنیم، نه تنها تاثیر مثبتی دریافت نخواهیم کرد بلکه نتیجه عکس خواهیم گرفت.

از این طریق، گوگل اطمینان پیدا می‌کنه که صفحه شما واقعاً در مورد موضوعی هست که در عنوان هم آورده شده.

نکته مهمی که باید بهش توجه کنید میزان تکرار کلمه کلیدی (چگالی) در محتواتون هست. چیزی که به صورت تجربی به دست اومده میزان 2.8 درصد هستش. یعنی برای متنی که 100 کلمه داره باید کمتر از 3 بار کلمه کلیدی رو داخل متن تکرار کنید.

نکته مهم: استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در متن، جزء تکنیک‌های سئو کلاه سیاه هستش و به اون “Keyword Stuffing” می‌گن و باعث پنالتی شدن وب سایت می‌شه.

قانون 4: از مترادف‌های کلمات کلیدی استفاده کنید

حتماً در کل محتوای خود از مترادف‌های کلمه کلیدی هدف استفاده کنید. این کار می تونه به صفحه شما برای انواع روش‌های جستجوی کلمات کلیدی مختلف کمک کنه.

نکته حرفه‌ای: مترادف‌های مختلفی از کلمه کلیدی رو در Google و Bing Suggest پیدا کنید. کافیه فقط کلمه کلیدی خودتون رو در نوار جستجو تایپ کرده و پیشنهادات رو بررسی کنید. یکی از اصول SEO استفاده درست و به اندازه از کلمات کلیدی در متن هستش.

کاربرد google Suggest در seo چیست
نحوه پیداکردن مترادف‌های کلمه کلیدی برای SEO چیست؟

قانون 5: بهینه سازی تصاویر

بر خلاف یک مقاله (محتوای مبتنی بر متن)، موتورهای جستجو به سختی متوجه موضوع تصاویر و عکس‌ها می‌شن.

بنابراین گوگل به نام فایل، متن جایگزین (alt) و عنوان شما تکیه می‎کنه تا متوجه بشه که یک تصویر درباره چه موضوعی هستش.

پس اگه سایتی با تصاویر زیاد راه اندازی می‎کنید، رعایت اصول اولیه سئو برای تصاویر خیلی مهم هست. در غیر اینصورت، Google سخت خواهد فهمید که سایت شما و مطالبتون درباره چیه.

مثلاً ما نام فایل یک عکس رو Great-Content.png گذاشتیم. به همین سادگی.

برای تگ متن جایگزین (Alt) به صورت زیر عمل کردیم و کلمه کلیدی عنوان رو استفاده کردیم.

در نهایت برای تصویرتون عنوان بذارید (عنوان برای کاربر مفید هستش).

تجربه کاربری (User Experience)

شما ممکنه یک صفحه وب داشته باشید که از لحاظ سئو بهینه و مناسب باشه. اما اگه شکل ظاهریش به صورت زیر باشه چی؟

تاثیر تجربه کاربری بد بر SEO چیست
نمونه سایتی با تجربه کاربری بد (طراحی بد) – تاثیر طراحی بد روی سئو سایت چیست

همچنین اگه وب‎سایتی رتبه خوبی هم کسب کنه، زیاد در اون رتبه دووم نمیاره و افت می‎کنه.

اگرچه تجربه کاربری یک موضوع ذهنی و مرتبط با طرز فکر شخصه، و اندازه‌گیری اون برای موتورهای جستجو مثل گوگل و یاهو خیلی سخته اما به صورت غیر مستقیم روی سئو تاثیر می‎ذاره.

در واقع اگه سایت شما تجربه کاربری خوبی به کاربرها نده، اونها مدت زمان کمتری در سایتتون می مونن. همچنین اون رو به اشتراک نمی ذارن و بهش لینک نمی‌دن.

به این ترتیب زمان حضور کاربر ( Dwell Time) کم میشه و شانس گرفتن رتبه بالا در گوگل برای شما تقریبا به صفر می‎رسه.

کیفیت محتوا Content Quality

شما به طور حتم در مورد اهمیت کیفیت محتوا و جملاتی مثل “محتوا پادشاه است” خیلی شنیدید.

اگر بخواهیم به صورت بسیار کوتاه بگیم باید محتوای شما “فوق‌العاده” باشه. در واقع محتوا باید نیازهای کاربرا رو برآورده کنه (تامین هدف جستجو Search Intent). و درباره موضوعاتی باشه که کاربرا به اونها علاقه دارن و همچنین کامل باشه.

برای مثال یکی از محتواهایی که می‌خواهیم برای شما بررسی کنیم با کلمه کلیدی آموزش سئو به صورت زیر هست:

همونطور که می‌بینید محتوا به صورت بخش‌بندی شده و شامل تمام نیازهای کاربر هست. از چندین و چند نمودار، اینفوگرافی و انواع تصاویر برای انتقال مطلب استفاده کردیم:

سئو فنی Technical SEO

سئو فنی یک موضوع بسیار جامع و وسیعه. هدف اصلی سئو فنی اطمینان از این موضوع هست که موتورهای جستجو بتونن براحتی تمام صفحات موجود در وب سایت شما رو پیدا کنن. و عمل کراول (Crawl) یا همون خزیدن رو انجام بدن.

اما در سال‌های اخیر، سئو فنی گسترش پیدا کرده و موضوعاتی مثل سرعت بارگذاری سایت، بهینه سازی موبایل و موارد دیگه رو در برگرفته. بریم ببینیم کاربرد سئو فنی و اصول SEO فنی چیا هستن.

در این بخش از آموزش سئو، مهم‎ترین اصول اولیه سئو فنی Technical SEO رو برای شما تشریح می‌کنیم.

سایت خود را به گوگل معرفی کنید (از طریق Google Search Console)

کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console)، داشبورد سلامت و عملکرد سایت شما در گوگل هست. یکی از مهمترین اقدامات در فرایند سئو ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول است.

همچنین موتور جستجوی Bing نسخه خاص این ابزار رو برای خودش داره با نام: Bing Webmaster Tools.

 برای استفاده از GSC، باید به گوگل اثبات کنید که مالک سایتی هستید که قصد ثبت اون رو دارید (گوگل، سایت‌ها رو با “ویژگی دامنه” می‎شناسه).

بعد از انجام این کار، به یک ابزار عالی (همون داشبورد کنسول جستجوی گوگل) دسترسی پیدا خواهید کرد. که آمار بسیار مفیدی رو در اختیارتون می‌ذاره.

در واقع نمی‌شه در اینجا به تفصل بیان کرد که کنسول جستجوی گوگل چه امکانات وسیعی در اختیارتون می‌ذاره. (هدف اصلی این بخش تشریح اصول اولیه سئو فنی هست). اما نگاهی به شکل زیر که داشبورد کنسول جستجوی گوگل هست مشخص می‌کنه که چه امکانات وسیعی برای مدیران وب سایت فراهم می‌کنه.

مفهوم سئو در تعداد کلیک سایت در سرچ کنسول
اهمیت استفاده از کنسول جستجوی گوگل در سئو سایت چیست؟ مفهوم سئو با تعداد کلیک دریافتی ارتباط دارد

از جمله امکانات داشبورد کنسول جستجوی گوگل:

استفاده از URLهای سئو پسند – SEO-Friendly URL

بیشتر مدیران وب سایت‌ها نظری در مورد URL هاشون ندارن یا اصلاً در مورد اونها فکر نمی کنن. بنابراین گاهی اوقات نتیجه مثل تصویر پایین می‌شه.

اما چیزی که واضح هست URL ها نقش اساسی در سئو وب‎سایت شما دارن.

وقتی به URL ها رسیدید و یا خواستید اونها رو طراحی کنید موارد زیر رو در نظر داشته باشید:

  • ساختار ثابت و مشخصی برای URL هاتون داشته باشید. اینطوری گوگل می‎فهمه که ساختار سایت شما به چه صورته. به عنوان مثال اگه شما یه دسته‎بندی دارید به اسم com/car مطمئن بشید که تمام صفحات و پست‌های مربوط به خودرو در زیر این دسته‌بندی قرار بگیرن.
  • از کلمه‌ کلیدی در URL استفاده کنید. ما قصد نداریم که از کلمه کلیدی سوء استفاده کنیم اما استفاده از کلمه کلیدی در URL هم برای خواننده مشخص می‌کنه که موضوع در مورد چی هست (حتی بدون باز کردن لینک) و هم برای گوگل.

از URLهای طولانی به شدت پرهیز کنید. URLهای کوتاه رتبه بهتری در گوگل می‌گیرن.

نمودار طول URL و تاثیر آن در SEO چیست
تاثیر طول لینک در جایگاه گوگل

سوالی که مطرح می‎شه اینه که:

آیا باید به عقب برگردیم و ساختار URL هامون رو تغییر بدیم؟ اصول SEO درباره URLها چی می‌گه؟

جواب این سوال خیلی مورد مناقشه بین سئوکارها و مدیران وب سایت‌ها هستش. چون تغییر URL‌ها باعث افزایش صفحات ۴۰۴ و در نتیجه از دست دادن رتبه‌بندی سایت می‌شه.

به طور واضح به خود شما بستگی داره ولی پیشنهاد می کنیم که URLهای خودتون رو همونطوری که هستن بذارین. حتی اگه ایده‌آل نیستن و از قوانین بالا تبعیت نمی کنن. اما برای URL های جدیدتون قوانین سئو پسند بودن یا همون SEO-Friendly بودن رو رعایت کنید.

اما اگه به هر دلیلی تصمیم گرفتید که ساختار URL هاتون رو عوض کنید حتماً URLهای قدیمی‌تون رو ریدایرکت کنید (Redirect 301) به URL های جدید. اینطوری رتبه سایت شما از بین نمی‌ره و احتمال از دست دادن رتبه به حداقل می‌رسه.

برای پاسخ به سوال ” سئو چیست ” می‌شه یک عالمه توضیح داد. اما سئو چیزی نیست که بشه براحتی و با حفظ کردن چند تا تعریف اون رو فهمید. اگر دوست دارید وارد این حوزه بشید و یک سئوکار حرفه‌ای بشید باید در پروژه‌های عملی شرکت کنید، مطالعه کنید، تجربه عملی کسب کنید و هر روز به دانش خودتون اضافه کنید.

کاربرد سئو تقریبا در هر کسب و کاری، باعث افزایش بازدید اون کسب و کار می‌شه. بعضی از مشاغل مخاطب هدف کمتری دارن و بعضی مخاطب بیشتری دارن. اهمیت سئو در مشاغل مختلف بستگی به نیچ اون شغل داره. ولی در هر صورت سئو می‌تونه به هر نوع کسب و کاری کمک کنه.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 3

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. کامران می گوید

    خیلی طولانیه، راهی سریع تر وجود نداره؟

    1. seof می گوید

      درست میفرمایید، اما راهی به غیر از این نیست، نمیشه مطالب رو ناقص آورد.

  2. مهتاب می گوید

    اونجور که من متوجه شدم باید کاربرف محتوا رو بپسنده تا گوگل بهش امتیاز بده درسته؟ اگه اینطور باشه پس چرا بعضی سایتهایی که بالا هستن، مطالبشون اصلا کاربرپسند نیست؟

    1. seof می گوید

      سلام بله اصلی ترین اصل برای دریافت رتبه سیگنال کاربر و میزان رضایت اون هستش، ولی پارمترهای دیگه هم مثل اعتبار دامنه، سرعت وب سایت، نداشتن خطا، بک لینک گیری و… هم بی تاثیر نیستند

  3. سعیده می گوید

    سلام. من تصمیم گرفتم با شما سئو رو یاد بگیرم. فقط راهی هست فایلها رو دانلود کنم؟

    1. پریسا غفاری می گوید

      سلام و سپاس از همراهیتون، خوشحالیم که سایت ما رو انتخاب کردین. اگر منظورتون متن مقالات هست خیر مقالات قابل دانلود نیستن متاسفانه.

  4. کاظم می گوید

    سلام شما آموزش به صورت ویدیویی ندارید؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.