SERP در سئو چیست ؟ زوایا و نکات پنهان صفحات نتایج جستجو
SERP در سئو چیست ؟ – SERPs یا صفحات نتایج جستجو همان صفحاتی هستند که وقتی عبارتی را در گوگل جستجو میکنیم بعنوان پاسخ به ما نشان داده میشوند. این صفحات شامل نتایجی هستند که گوگل در جستجوی آن عبارت برای ما یافته است. نتایج جستجو که برای ما نمایش داده میشوند انواع مختلفی دارند. در این مقاله درباره جزئیات و انواع نتایج گوگل در صفحه نتایج جستجو و تاثیر بهینهسازی سایت بر آنها صحبت خواهیم کرد.
نکته: ترتیب قرارگیری نتایج در صفحات جستجوی گوگل بستگی به سئوی صفحات یافتشده دارد. یعنی هرچه صفحات مرتبط با جستجو از نظر سئو قویتر باشند در جایگاههای بالاتر در صفحه نتایج نمایش داده میشوند.
این مقاله جزء مقالات دوره رایگان سئو میباشد. میتوانید با مراجعه به لینک آموزش سئو به تمام مقالات این دوره دسترسی داشته باشید.
چرا آشنایی با انواع نتایج گوگل و صفحه نتایج جستجو مهم است؟
اگر در حوزه سئو فعالیت داشته باشید حتما باید با صفحات نتایج جستجو آشنا باشید. نتیجه کار یک متخصص سئو در صفحات نتایج نمود پیدا میکند. پس باید بداند چه اتفاقی در صفحه نتایج جستجو میافتد.
وقتی که یک کیوورد یا کلمه کلیدی را جستجو میکنیم بهترین نتایج گوگل برای ما نمایش داده میشوند. ممکن است یک صفحه به ازای جستجوی یک عبارت خاص در دو ماه گذشته در صفحه سوم بوده باشد ولی اکنون در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر شود. این نتیجه فعالیت متخصص سئو روی سایت است.
شناخت انواع نتایج جستجو که در SERPs نمایش داده میشوند میتواند به شما کمک کند رویکرد بهتری در سئو پیش بگیرید. مثلا اینکه نتایج جستجو از چه اجزایی تشکیل شدهاند مهم است. با این دانش بهترین چیزی که میتوان در صفحه نتایج نشان داد را برای سایت خود طراحی میکنید تا کاربران با دیدن آن نتیجه ترغیب شوند روی آن کلیک کنند.
شناخت انواع نتایج گوگل مانند انواع ریچ اسنیپ ها، نتایج طبیعی، نتایج پولی، انواع Featured Snippet ها و … مهم است. بدین ترتیب متوجه میشوید روی هر کلمه کلیدی آیا بهتر است فقط بابت نتایج ارگانیک سرمایه گذاری کنید یا سایر نتایج نیز برای نمایش صفحات شما مناسب هستند. دیده شدن در قالب هریک از این نتایج چه مزیتی برای صفحه شما دارد. و اینکه برای رسیدن به هرکدام از آنها چه کار باید بکنید.
منظور از SERP در سئو چیست ؟
SERPs چیست؟ صفحات نتایج جستجو که آنها را Search Engine Result Pages یا SERPs مینامند در واقع پاسخ گوگل به جستجوهای کاربران است.
نتایج جستجو شامل: نتایج طبیعی جستجو، نتایج پولی جستجو (Google Ads)، پاسخ های برجسته گوگل (Featured Snippet)، تصاویر، ویدیو ها و نمودارها هستند.
در واقع هنگامی که شما چیزی را جستجو میکنید و نتایج به شما نشان داده میشوند به این نتایج SERP میگویند.
اگرچه در حال حاضر گوگل نتایج ویژهای از جستجو را به ما نشان میدهد اما اصلیترین نتایج، به دودسته نتایج ارگانیک و نتایج پولی تقسیم میشوند.
نتایج پولی سرویسی است که گوگل با استفاده از سیستم Google ads در اختیار صاحبان کسب و کارها میگذارد. اگرچه سرویس تبلیغات گوگل یا همان Google ads پارامتر مرتبط بودن را برای نتایج جستجو در نظر دارد اما هر کس هزینه بیشتری بپردازد وب سایت او را در ابتدای نتایج جستجو نشان میدهد.
نتایج طبیعی جستجو نتایجی هستند که بر اساس لیاقت و بهینه بودن وب سایت شما رتبهبندی میشوند. این نتایج بر اساس الگوریتمهای گوگل، بهترین و مرتبطترین نتایج برای نشان داده شدن هستند.
چرا SERPs برای بهبود موتور جستجو یا همان سئو مهم هستند؟
اهمیت SERPs چیست ؟ نتایج جستجو یا همان SERPs نشان دهنده این هستند که وب سایت شما چگونه در گوگل به کاربران نشان داده میشود. یعنی جایگاه وبسایت شما را نشان میدهد.
طبق گزارش Sparktoro نرخ کلیک روی نتایج جستجو نسبت به قبل کمتر شده است. دلیل اصلی کاهش نرخ کلیک به دلیل پاسخهای برجسته گوگل (Featured Snippet) است.
به عنوان مثال هنگامی که شما در گوگل جستجو میکنید شرکت گوگل در چه سالی افتتاح شده است، صفحه زیر به عنوان نتایج برجسته به شما نشان داده می شود.
خوب معلوم است که شما بر روی هیچ کدام از لینکها کلیک نمیکنید و جواب خود را براحتی از طریق این نتایج برجسته (Featured Snippet) پیدا خواهید کرد.
نکته: کلمات کلیدی هدف خود را بر روی کلماتی نگذارید که شامل نتایج برگشت هستند زیرا که کاربران بر روی آن کلیک نخواهند کرد.
نتایج طبیعی در صفحات نتایج جستجو
نتایج جستجوی طبیعی به وسیله الگوریتم پیچیده گوگل که شامل بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبهبندی هستند آماده میگردند.
(برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کار موتورهای جستجو میتوانید به مقاله عوامل رتبهبندی موتور جستجو مراجعه کنید).
اگرچه جزئیات الگوریتمهای گوگل تقریباً محرمانه هستند اما یک سری از خصوصیات این الگوریتم به صورت عمومی اعلام شده اند:
- سیگنالهای سئو داخل صفحه On-Page Seo
- سیگنالهای سئو خارجی یا همان Off-Page SEO: تعداد سایتهایی که به شما لینک میدهند که همچنین به عنوان بکلینک نیز شناخته می شود.
- سرعت لود وب سایت (سرعت سایت)
- سیگنالهای اعتبار و اعتماد
اجزای نتایج طبیعی جستجو شامل موارد زیر هستند:
- تگ عنوان Title Tag
- لینک صفحه و URL
- توضیحات متا
همچنین گوگل گاهی اوقات ویژگیهایی را به اجزای نتایج ارگانیک اضافه می کند. به عنوان مثال، اگر گوگل احساس کند تاریخ انتشار صفحه مهم است، چنین نتیجهای را نمایش میدهد:
و یا در بعضی از مواقع بنا بر یکسری دلایل، گوگل “لینک های سایت” را در SERP و زیر نتیجه نشان میدهند. یعنی سایتهایی که از آنها به سایت مورد نظر لینک داده شده است.
لینکهای سایت، به بخشهایی از یک صفحه لینک میدهند. و یا به صفحات مرتبطی داخل همان وبسایت.
زمانیکه دادههای ساختار یافته در صفحه استفاده شود، گوگل ممکن است ستاره، عکس، و حتی اطلاعاتی را اضافه کند و با این کار نتایج معمولی جستجو را به “ریچ اسنیپت” تبدیل کند.
نتایج پولی جستجو
نتایج پولی جستجو با یک آیکون کوچک که روی آن نوشته شده “Ad” مشخص میشوند. این نتایج در قسمت بالا سمت چپ نتایج هستند.
طبق آمار Rank Ranger تبلیغات گوگل یا همان نتایج پولی در 51.61% جستجوها دراولین صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشوند.
و در این صورت در هر صفحه نتایج جستجو، 3.10 مورد از این نتایج پولی ظاهر میشوند.
برای عباراتی که واقعا رقابت در آنها بسیار شدید است و ارزشمند هستند، گوگل نتایج پولی را در انتهای صفحات نتایج جستجو نیز اضافه میکند. چون تبلیغات (نتایج پولی) در بالا و پایین صفحه میآیند ممکن است نتایج طبیعی را احاطه کنند.
در واقع، اصلا توصیه نمیکنیم که کلیدواژههایی که نتایج پولی زیادی دارند را نادیده بگیرید. اگرچه این نتایج منجر به کاهش کلیک طبیعی میشود، اما این واقعیت که افراد روی این کلمات سرمایهگذاری میکنند، حاکی از ارزشمند بودن آنها و ترافیک حاصل از جستجوی آنهاست.
در واقع، بهتر است عباراتی که نتایج پولی زیادی دارند و هدف بالای تجاری محسوب میشوند را بعنوان هدف قرار دهید.
نتایج برجسته (Featured Snippets) در SERP چیست؟
نتایج ویژه یا برجسته بخشهای کوچکی از محتوا هستند که از یک صفحه وب و یا یک ویدئو گرفته شدهاند. براساس یک مطالعه صنعتی توسط Ahrefs، دوازده درصد کل صفحات نتایج جستجو یک نتیجه برجسته را شامل میشوند.
انواع نتایج ویژه (Featured Snippets) را میتوان به این شکل دستهبندی کرد:
- سوالات متداول یا FAQ: یک پاراگرف کوتاه در پاسخ به جستجوهایی مانند “چیست” یا “کیست”.
- لیستهای بدون شماره: در نمایش رتبهبندیها و لیستهایی که به شکل “بهترین …” هستند کاربرد دارند.
- لیستهای شماره دار: در ارائه دستورالعملها، طرز تهیه، کارهای DIY یا “خودت انجامش بده” کاربرد دارند. و در مجموع برای هر کاری که نیاز به رعایت ترتیب مراحل آنجام دارد میتوان از آن استفاده کرد.
- جداول (جداول اطلاعات): نمایش بصری تاریخها، قیمتها، نرخ و هر داده دیگری که در یک جدول یا در یک میز نمایش داده میشوند.
اگرچه بیشتر نتایج برجسته شامل محتوای متنی هستند، گوگل، “نتایج برجسته ویدئویی” را نیز به نتایج اضافه کرده است.
سوال: نتایج ویژه در SERPs فرصت محسوب میشود یا تهدید؟
پاسخ این است: هردو. نتایج برجسته هم میتواند فرصت به حساب آید و هم تهدید. تهدید از این بابت که این نتایج تقریبا همیشه در بالاترین قسمت صفحه نتایج گوگل میآیند. و این باعث میشود نتایج طبیعی در لینکهای پایینتر قرار بگیرند.
در واقع، جایگاه نتایج برجسته توسط بسیاری کاربران به عنوان لینک شماره صفر درنظر گرفته میشود. و کاربران معمولا تمایل به دیدن آنها ندارند.
این نتایج از این بابت فرصت تلقی میشوند که محتوای شما میتواند داخل یک نتیجه برجسته نمایش داده شود. در نتیجه نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) فوق العاده بالایی را بدست آورید.
بلوکهای پاسخ مستقیم در SERPs چیست ؟
18% نتایج جستجو دارای پاسخ مستقیم هستند. یعنی یک جواب مستقیم به یک پرسش خاص. مثلا تصویر زیر را ببینید.
نکته : مرجع پاسخهایی که گوگل در این بلوکها قرار میدهد عمومی و کلی در نظر گرفته میشود. برخلاف نتایج برجسته، برای این پاسخهای مستقیم مرجع یا لینکی ارائه نمیشود.
گراف دانش و پنل دانش در صفحات نتایج جستجو
گرافها و پنلهای دانش معمولا در سمت راست نتایج طبیعی نمایش داده میشوند.
این گرافها کادرهایی هستند که اطلاعات و آمار مشخصی را درباره کمپانیها یا افراد مهم ارائه میکنند. بیشتر اطلاعات آنها از منابع منتخبی گرفته میشود. مانند Wikipedia و Crunchbase.
بستهها یا نتایج محلی در نتایج جستجو
بستههای محلی به ازای جستجوهای محلی نمایش داده میشوند. مثل “رستوران معروف در کرج” یا “نزدیکترین رستوران”.
این بستهها همچنین زمانی نمایش داده میشوند که گوگل حس کند یک جستجوی نرمال نیاز به کمی نتایج محلی دارد. برای مثال، اگر شما عبارت “لولهکش” را جستجو کنید گوگل متوجه میشود که احتمالا به دنبال یک لولهکش در آن نزدیکی میگردید.
نتایج تصویری گوگل در صفحات نتایج جستجو
در جستجوهایی که تصاویر ممکن است معنا داشته باشند، گوگل، نتایجی را از بخش تصاویر(Google Images) برای کلمه کلیدی مورد جستجو جدا کرده و نمایش میدهد. مثلا در جستجوی عبارات “سگهای پاکوتاه” یا “اتومبیل آبی” نمایش تصاویر در نتایج جستجو معنا پیدا میکند. نتیجه جستجوی “سگهای پاکوتاه” را در تصویر زیر میتوانید ببینید.
نتایج ویدئویی در SERPs
این نوع از نتایج معمولا در صفحه نتایج جستجو بصورت یک دسته سهتایی از ویدئوها ظاهر میشوند. که دارای یک دکمه با عنوان “بیشتر” هستند تا ویدئوهای بیشتری را به کاربر نمایش دهند.
هشتادوهشت درصد نتایج ویدئویی از یوتیوب گرفته میشوند.
مشخص نیست که گوگل چگونه تصمیم میگیرد برای چه کوئریهایی در صفحه نتایج جستجو، ویدئوهایی را نیز نمایش دهد. اما احتمالا بخشی از این تصمیم به خود کلمه کلیدی بستگی دارد.
مثلا اگر کاربر “طرز تهیه کالباس خانگی” را جستجو کند احتمالا انتظار دارد نحوه درست کردن کالباس خانگی را در یک ویدئو آموزش ببیند. و گوگل این مساله را حدس میزند و نتایج ویدئویی در اختیار کاربر قرار میدهد. در واقع گوگل هدف کاربر از جستجو را درک میکند.
باکس مردم همچنین میپرسند (People also Ask)
این یک ویژگی جدید است که گوگل معمولا در وسط صفحه نتایج جستجو آنرا نمایش میدهد. و شامل تعدادی سوال و جواب در قالب آکاردیون میباشد.
و وقتی روی یکی از آن سوالها کلیک کنید، باز میشود و در زیر سوال، پاسخ آن نمایش داده میشود.
به گزارش سایت Moz، در پنجاه وهشت درصد از نتایج گوگل، بخش “People also Ask” نمایش داده میشود.
نکته مهم: بخش “People also Ask” برای ایده گرفتن جهت انتخاب عنوان، بسیار عالی است.
برای مثال، وقتی عبارت “Keyword Research” را جستجو کنید، لیستی از پرسشهای مرتبط با آن عبارت را دریافت خواهید کرد.
تمام این سوالات برای پاسخگویی در قالب پستهای بلاگ، ویدئوها، پادکستها بسیار عالی و جذاب هستند. یعنی هرکدام میتوانند عنوان یک مقاله یا ویدئوی آموزشی و … باشند.
نتایج توئیتر در SERPs
در این نوع نتایج، گوگل آخرین توئیتها را از یک حساب کاربری خاص توئیتر گرفته و نمایش میدهد.
برای مثال وقتی SEMRush را جستجو میکنید گوگل، اکانت توئیتر SEMRush بههمراه لینک سه توئیت آخر آنها را نمایش میدهد.
داستانهای برتر (Top Stories) در صفحه نتایج گوگل
این نتایج، لینکهایی هستند که به مقالات خبری درباره یک موضوع خاص اشاره دارند.
برخلاف باور عموم، داستانهای برتر فقط در زمان جستجوی کلمات کلیدی که درحال ترندشدن هستند نمایش داده نمیشوند. درحال ترندشدن یعنی حجم جستجو روند افزایشی داشته باشد.
برای مثال، یک کلمه کلیدی مانند “Wheight Loss” را در نظر بگیرید. حجم جستجو برای این عبارت تقریبا ثابت و پایدار است. (یعنی در حال ترند شدن نیست). با این وجود وقتی “Wheight Loss” را جستجو کنید، همیشه بخش داستانهای برتر را در صفحه نتایج جستجو خواهید دید.
تذکر: امکانات مختلفی از صفحات نتایج جستجو (SERP Features) را دیدیم. برخلاف بسیاری از امکانات SERP که در این لیست دیدیم، سایت شما برای قرارگرفتن در بخش داستانهای برتر باید از طرف Google News تایید شود.
نتایج خرید در گوگل یا Google Shopping Results
نتایج خرید در گوگل (که به آن لیست تبلیغات محصولات نیز میگویند) نتایجی هستند که درباره محصولات مرتبط با یک کلمه کلیدی نمایش داده میشوند.
مثال:
با وجود اینکه بیشتر نتایج مرتبط با خرید در گوگل تبلیغات پولی هستند، اما ماهیت آنها مانند Snippet هاست.
بخاطر اینکه اکثر نتایج خرید گوگل در بالای صفحه نمایش داده میشوند. حتی بالاتر از تبلیغات پولی.
SERP در سال 2022
در این بخش میخواهیم عواملی که در سال 2022 تاثیر داشتند و قطعا در سالهای آینده نیز موثر خواهند بود را بررسی کنیم.
محتوای با کیفیت
محتوای جذاب روی رتبهبندی خیلی موثر است. گوگل کیفیت محتوا را با بررسی محتوا و ساختار یک صفحه در نظر میگیرد و عواملی مانند لینکهای ورودی و خروجی، ارتباط کلمه کلیدی و قابلیت استفاده اندازهگیری میکند. یک محتوای خوب سوالات کاربران را درک و پیشبینی میکند و به آنها پاسخ میدهد.
ایجاد محتوای تازه نیز اندازه بهروزرسانی محتواهای قدیمی مهم است. این امر باعث میشود محتواهای جدید کراول شوند و شانس نمایش کل مقالات سایت شما در صفحه SERP افزایش یابد.
سلامت فنی و SEO
سئو داخلی صفحه شامل سئو فنی بیشتری است که روی: بهینهسازی عناصری مانند ابرداده از دست رفته، لینکهای داخلی شکسته، کد منبع HTML برای سلامت کلی وب سایت و همچنین بهینه سازی محتوای نوشته شده در وب سایت تمرکز می کند.
حفظ یک وبسایت سالم که موقعیتهای جستجو را تثبیت کند و پایهای برای بهینهسازی و بهبود رتبهبندی فراهم کند، مهم است. سئو داخلی صفحه روی سازماندهی محتوای صفحه وب تاثیر میگذارد تا به خزندهها کمک کند اطلاعاتی را که به آن نگاه میکنند فهرست کنند و در نتیجه صفحه را بالاتر ببرند.
سرعت بارگذاری سایت
سرعت بارگذاری صفحه در رتبه بندی سئو مهم است زیرا به تجربه کاربر نیز مربوط میشود. موتورهای جستجو میخواهند اطمینان حاصل کنند که کاربران خود تجربه خوبی دارند. سرعت بارگذاری میتواند برای کاربران دردسر قابل توجهی باشد، به خصوص اگر سرعت بارگذاری پایینی را در سرتاسر وب سایت تجربه کنند.
گوگل قابلیتی به نام گزارش Core Web Vitals ارائه میدهد که به شما کمک میکند تجربههای ضعیف کاربران را در وب سایت خود شناسایی و رفع کنید. رفع اشکالات گزارش شده باعث میشود سایت پرسرعتتر شده و راحتتر به صفحه اول نتایج گوگل برسد.
امنیت سایت با HTTPS
در سال 2014، گوگل توصیه کرد که همه سایتها از HTTP به HTTPS تغییر کنند. تغییری که ارتباطات بین سیستم های آنلاین را رمزگذاری کرد و اطلاعات کاربران مانند جزئیات کارت بانکی یا رمز عبور را ایمنتر کرد. اگرچه این تغییر چند سال پیش رخ داده است، اما برخی از وب سایتها هنوز از HTTP استفاده میکنند که میتواند به شدت بر رتبه بندی SEO آنها تأثیر بگذارد.
با مطالعه این مقاله متوجه شدید که منظور از SERP در سئو چیست و نتایج گوگل به چه شکلهایی میتواند نمایش داده شود. صفحات نتایج جستجو شامل آماری و نشانههایی هستند که برای یک سئوکار یا یک مالک سایت مهم است. آگاهی به کاربرد آنها و بهترین راه بکارگیری این آمار و نشانهها بسیار اهمیت دارد. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
rich results که تو بعضی منابع هستش منظور کدوم یک از این نتایجه؟ پولی حساب میشن؟
سلام خیر جز نتایج طبیعی هستند
روز اولی که اسم serp رو شنیدم نزدیک بود سکته کنم D: گفتم یه تکنولوژی جدید حالا کی بره یادش بگیره LOL
ممنون عالی بود
عالی بود ، محتوا واقعا کامل بود ، مرسی ازتون
ممنون از لطف شما