تولید محتوا یا بک‌لینک؟ کدام مهمتر است؟

بخشی از فرایند بهینه‌سازی سایت از نظر سئو، تولید محتوای سئوشده می‌باشد که در بالا رفتن رتبه سایت تاثیر مثبتی دارد.

دریافت بک‌لینک نیز یکی از اقداماتی است که گوگل برای آن امتیاز مثبت در نظر می‌گیرد. (بخصوص از سایت‌هایی که امتیاز و رتبه بالایی از نظر موتور جستجو دارند).

در دوره آموزش سئو درباره هرکدام از اینها در یک پست جداگانه بطور مفصل صحبت کرده‌ایم.

اما مساله‌ای که وجود دارد این است که اگر فقط بتوانیم یکی از این اقدامات را انجام دهیم بهتر است کدام را انتخاب کنیم.

آیا شما هم این سوال را در ذهن خود دارید که روی تولید محتوا تمرکز کنید یا روی گرفتن بک‌لینک؟

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. با سئوف تا انتهای این مقاله همراه باشید.

سوال یکی از کاربران درباره سئو:

اگر مجبور باشم بین بک‌لینک گرفتن و تولید محتوا یکی را انتخاب کنم، کدام یک باید اولویت اول من باشد؟ کدام یک از این دو ترافیک بیشتری را به سمت سایت روانه می‌کنند؟

این سوالی است که تقریبا همه صاحبان کسب و کارها و تیم‌های فروش می‌پرسند.

نگران نباشید! پاسخ این سوال ساده است!

محتوا را انتخاب کنید

اگر مجبورید بین تولید محتوا و بک‌لینک گرفتن یکی را انتخاب کنید، محتوا را انتخاب نمایید.

برای این کار چهار دلیل وجود دارد:

محتوا برای کاربران شماست

بک‌لینک صرفا برای هدف سئو می‌باشد.

محتوا برای کاربران شماست تا در سایت شما درگیر شوند و تعامل کنند. در فضای تبلیغاتی اثرگذار باشند، محصولات شما را خریداری کنند، و یا فرم‌هایی را در سایتتان پر کنند. بدون محتوا، دلیلی وجود ندارد که یک سایت به شما چیزی را ارجاع بدهد (به شما بک‌لینک بدهد).

تنها استثنا زمانی است که شما اولین نفر یا اولین شرکتی باشید که یک محصول یا خدمات خاص را عرضه می‌کنید.

و در آن حالت هم بک‌لینک گرفتن از طریق فعالیت لینک‌‌سازی نخواهد بود. بلکه شما به یک مرجع خاص تبدیل شده‌اید و رسانه‌ها و مطبوعات مطالبی را به شما ارجاع (بک‌لینک) خواهند داد.

باید این را هم ذکر کنیم که اشاره به صفحات محصول و دسته‌بندی لینک طبیعی به حساب نمی‌آیند و بطور طبیعی اتفاق نمی‌افتند مگر اینکه شما تولید کننده باشید. یعنی اگر تولیدکننده نباشید کسی بی دلیل به صفحات محصول یا دسته‌بندی سایت شما لینک نمی‌دهد.

و حتی سایت‌های خبری هم بطور عادی به شرکت یا صفحه اصلی شما لینک می‌دهند، نه به صفحه دسته‌بندی.

محتوا همان چیزی است که بخاطرش بک‌لینک می‌دهند

دومین دلیل برای اینکه می‌گوییم محتوا مهم‌تر از بک‌لینک است این است که یک شخص نیاز به دلیلی دارد تا به دلخواه خود به سایت شما بک‌لینک بدهد.

با تولید منابع اطلاعاتی، به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات، بیان روش‌هایی انجام برای یک کار خاص، یا ایجاد یک بازی یا مسابقه مرتبط با حال و هوای سایت یا کاربر در واقع شما کاری می‌کنید که افراد برای بک‌لینک دادن به سایت شما دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشند.

محتوا، موضوع و عنوان یک صفحه را توصیف می‌کند

سومین دلیل این است که بک‌لینک‌ها همیشه بیانگر موضوع صفحه نیستند. اما اگر متن پیوند آن بک‌لینک شامل کلمه کلیدی باشد می‌تواند بیانگر موضوع صفحه باشد.

از طرفی، در محتوا اقلامی وجود دارند که همگی به عنوان و موضوع صفحه اشاره دارند. مواردی مانند تگ‌ عنوان، تگ‌های سرتیتر، اسکیما (این مورد بیشتر به سئوی فنی مربوط می‌شود) و غیره.

در هر صورت باید مخلوطی از انواع بک‌لینک را داشته باشید، بک‌لینک‌های:

  • شامل کلمه کلیدی، لینک‌های برندشده، و مراجع.
  • فالو، نوفالو، Sponsored، UGT، و غیره.
  • اخبار/رسانه، بلاگرها و محتوانویس‌ها، بک‌لینک کامنتی، و بک‌لینک‌های مجانی از فروم‌ها و انجمن‌ها.
  • راهنماها، دستورالعمل‌ها، و بخش‌هایی از مراجع مربوط به یک حوزه کاری. (لینک‌سازی با استفاده از پژوهش‌های مرجع)

چهار موردی که در بالا به شکل بولت آمده همه آن چیزهایی است که بطور طبیعی اتفاق می‌افتند.

توصیه نمی‌کنیم که روی یکی از آنها تمرکز کنید و بک‌لینکی از آن نوع بسازید.

بلکه می‌خواهیم بگوییم اگر ترکیبی از چند مورد را نداشته باشید که به نظر طبیعی بیاید، خیلی راحت و با کوچکترین اتفاق افت خواهید کرد.

محتوا به ساختار سایت کمک می‌کند

چهارمین دلیل این است که محتوا می‌تواند با لینک‌های داخلی به شما در ساخت معماری یا ساختار سایت کمک کند.

این با کارهایی که برای رتبه گرفتن انجام می‌دهیم (که فقط برای سئو سایت انجام می‌شوند) فرق دارد.

با ایجاد یک ساختار از لینک‌سازی داخلی، سعی می‌کنید کاربران را از محتواهای مفید به سمت مراجع و یا امکانات خرید آنلاین در سایت هدایت کنید.

این کار هم به بازدیدکنندگان سایت و هم به ربات‌های موتور جستجو در یافتن مهمترین صفحات و موضوعات سایت به شکلی طبیعی، کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری: تولید محتوا برای سایت بهتر است

بک‌لینک گرفتن مهم است و به بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو (SERPS) کمک می‌کند.

اما محتوا در همه جا عمل می‌کند. از PPc گرفته تا سئو، پوشش رسانه‌ای، و ترافیک.

محتوای خوب می‌تواند منجر به دریافت بک‌لینک نیز شود. اگر مجبور باشید بین این دو یکی را انتخاب کنید، محتوا را انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.