حتما جمله “محتوا پادشاه است” را بارها شنیدهاید. چقدر به آن معتقدید؟ این جمله خیلی هم درست نیست. در واقع، محتوا قطعهای از یک پازل است. در این مقاله خواهید آموخت بقیه قطعات پازل کدامها هستند.
جمله “محتوا پادشاه است” این پیام را منتقل میکند که: محتوای جذاب و عالی تولید کنید، و خود به خود بازی را در صفحات نتایج جستجو (SERPs) خواهید برد. بازدیدکنندگان زیادی از هر سو روانه سایت شما خواهند شد و شما برنده رقابت سئو خواهید بود.
ولی این جملات آنقدرها هم صحیح نیست. محتوا قطعهای از یک پازل است. بدون سایر قطعات، ممکن است محتوای خیرهکننده شما هرگز دیده نشود.
خوب حالا این قطعات دیگر که باعث افزایش ترافیک طبیعی سایت میشوند شامل چه چیزهایی هستند؟
و آیا درباره این محتوای عالی مبالغه شده است؟
آیا میتوانید کیفیت را نادیده بگیرید و بسادگی روی سایر فاکتورهای سئو و عوامل رتبهبندی موتور جستجو تمرکز کنید؟
میخواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.
فهرست مطالب
سوال: آیا محتوای باکیفیت واقعا مهم است؟
اول از همه به مسائل مهم بپردازیم.
اگر محتوا فقط یک قطعه از پازل است، درست است که کیفیت را نادیده بگیریم؟
پاسخ کوتاه: خیر.
پاسخ طولانی: بدون محتوایی که مخاطبان شما دوست دارند، سایر استراتژیهای سئو شما مهم نخواهد بود.
خود را بعنوان یک جستجوگر گوگل تصور کنید.
میخواهید یاد بگیرید چطور بلاگ خود را راهاندازی کنید. برای این کار، کلمه کلیدی خود را در موتور جستجو تایپ میکنید.
حالا، تصور کنید یک محتوای ضعیف بطور معجزهآسایی در اولین لینک صفحه نتایج قرار گرفته باشد.
روی آن کلیک میکنید و متوجه میشوید که این چیزی نیست که به دنبالش بودید. پس سریع برمیگردید.
هزاران نفر دیگر همین کار را انجام میدهند. در واقع کسی برای خواندن محتوای بیارزش وقت نمیگذارد، چه برسد که آن سایت را دنبال کند یا چیزی از آن بخرد.
خیلی زود گوگل متوجه میشود و آنرا به رتبههای پایینتر در صفحه نتایج تنزل میدهد.
پس بله، در عین حال که نمیتوانید فقط با محتوای عالی در گوگل رتبه بگیرید بدون آن هم نمیتوانید رتبه بگیرید.
در سالهای اخیر، سئو خیلی به بازاریابی محتوا (Content Marketing) نزدیک و شبیه شده است.
پس، چه نوع محتوایی در گوگل برنده میشود؟
جواب: محتوایی که مخاطبان شما مشتاق آن باشند.
سه روش افزایش ترافیک طبیعی سایت
بله، محتوای جذاب میتواند طرفداران زیادی را جذب کند و واقعا درآمد شما را افزایش دهد.
اما هنوز هم لازم است از هر بابت بهینهسازی کنید تا در نتایج گوگل شما را پیدا کنند.
کلید موفقیت این است که تولید محتوای سئوشده و باارزش انجام دهید و سایر استراتژیهای سئو را نیز اعمال نمایید.
سه مورد که ارزش اجرا دارند را در زیر آوردهایم:
1 – برای صفحات بنیادی خود بکلینک باکیفیت بدست آورید
میدانیم که لینکها (هم لینکسازی داخلی، هم خارجی و هم بکلینک) در سئو مهم هستند.
لینکها به گوگل میگویند که این محتوا ارزش توجه کردن را دارد.
پس فرض کنیم بابت چند کلمه کلیدی در گوگل رتبه گرفتهاید ولی هنوز به صفحه اول نتایج نرسیدهاید.
سه روش برای گرفتن بکلینک باکیفیت را در ادامه بیان میکنیم:
در یک سایت برجسته پست مهمان بگذارید و از ان به صفحه خود بکلینک بدهید.
پست خود را با اینفلوئنسرها به اشتراک بگذارید (اگر از ان خوششان بیاید، احتمالا به آن بکلینک بدهند).
به محتوای اینفلوئنسرها بکلینک بدهید (اگر از چیزی که درباره آنها نوشتهاید خوششان بیاید، احتمالا در فضای خود به آن اشاره خواهند کرد، مثلا با یک بکلینک به صفحه شما).
اگر تازهکار باشید، بکلینک گرفتن سخت خواهد بود.
اما ادامه دهید و منصرف نشوید.
هرچه محتوای شما بهتر باشد، شانس گرفتن بکلینک باکیفیت هم بیشتر خواهد بود.
2 – محتوای خود را به روز نگه دارید
فرض کنید که:
میخواهید در گوگل جستجو کنید و ببینید چطور میتوان یک بلاگ راهاندازی کنید.
بین دو عنوان جذاب گیر میکنید.
یکی از آنها در 2010 نوشته شده و دیگری همین چند ماه پیش.
کدام را انتخاب میکنید؟
طبیعتا آنکه جدیدتر است را انتخاب میکنید.
به این دلیل که قوانین وبلاگنویسی مدام در حال تغییر است و شما هم دوست ندارید وقت خود را بابت یک راهکار تاریخگذشته تلف کنید.
جالب این است که فقط شما نیستید که به دنبال محتوای تازه میگردید.
گوگل هم همینطور است.
بعضی از انواع محتوا نیازی به تازه شدن و به روز شدن ندارند.
برای مثال، اگر درباره یک اثر تاریخی مطلبی بنویسید، احتمالا به این زودیها لازم نباشد آنرا بروزرسانی کنید.(مگر اینکه مورخان و محققان حقایق جدیدی درباره آن بیابند).
گوگل فقط بخاطر اینکه محتوای شما چند سال پیش تولید شده، سایت شما را در رتبه پایین قرار نمیدهد.
از طرفی دیگر، اگر شما اخبار و اتفاقات جاری را منتشر میکنید، گوگل به دنبال آخرین نسخهها میگردد و آنها را در رتبههای بالاتر درصفحه نتایج قرار میدهد.
همه چیز بستگی به نوع محتوایی که تولید میکنید دارد.
یادتان باشد حتی محتوای همیشه سبز (Ever Green Content) هم نیاز دارد هر از چند وقتی بروز شود.
3 – کاری کنید گوگل سایت شما را ایندکس کند
ایندکس شدن و رتبهگرفتن دو چیز جدا هستند.
ایندکس شدن، یعنی برای مسابقه آماده شوید یا خود را نشان دهید.
رتبهگرفتن یعنی در مسابقه برنده شوید.
البته که بدون آماده شدن و شرکت کردن در مسابقه نمیتوان در آن برنده شد.
خوب پس برای اندکس شدن در گوگل چه کار باید کرد؟
ابتدا، به گوگل سرچ کنسول سر بزنید و روی Start Now کلیک کنید.

دامنه خود یا پیشوند URL خود را در فیلد صحیح وارد کنید.
Continue را کلیک کنید، در اینجا از شما خواسته میشود که تصدیق کنید که مالک سایت هستید.
منتظر باشید تا گوگل، URL را بررسی کند، و سپس دکمه “Request Indexing” را کلیک کنید.
این فرایند را هر زمان که پست جدیدی منتشر میکنید تکرار کنید.
محتوا پادشاه است: آیا این بزرگترین دروغ در سئو است؟
خوب پس تا اینجا فهمیدیم که تعمیم این جمله، کاملا درست نیست.
برای نتیجه گرفتن، محتوای شما باید:
- طوری باشد که کاربر مشتاق خواندنش باشد.
- عمیق و عملی باشد.
- معتبر و قابل اعتماد باشد.
همچنین باید مطمئن شوید که مخاطبان شما محتوا را در گوگل پیدا خواهند کرد.
جالب است بدانید که افزودن چند ترفند دیگر در سئو شما را به رتبههای بالاتری در SERPs میرساند.
برای یادگیری کامل سئو برای شما دورهای رایگان و گام به گام تهیه کردهایم. میتوانید با کلیک روی آموزش سئو، سرفصل مطالب را ببینید و از آنها استفاده کنید.