آیا لینک‌های پولی به رتبه سایت کمک می‌کنند؟ تحلیل گوگل

جان مولر به پرسشی  در مورد توانایی لینک‌های پرداختی برای کمک به ارتقا رتبه بندی سایت ها پاسخ میدهد. سئوف بهترین شرکت طراحی سایت در ایران.

آیا لینک‌های پولی به رتبه‌بندی سایت‌ها کمکی میکنند؟

فردی که این پرسش را مطرح می‌کند، ادعا می‌کند که ۸۰ تا ۹۰ درصد از سایت‌هایی که از رتبه بندی خوبی برخوردارند از لینک‌های پولی استفاده میکنند.

پرسش اصلی این است که:

آیا در عوامل رتبه‌بندی  بک لینک‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند؟ از آنجا که امروزه ۸۰ تا ۹۰ درصد وب سایت‌ها بک لینک خریداری می‌کنند که به نظر من بسیار غیر اخلاقی است اما این وب سایت‌ها از رتبه خوبی بهره مند می‌شوند. چرا؟

جان مولر ابتدا تایید می‌کند که گوگل همچنان از لینک‌ها برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. سپس ادعا می‌کند که عوامل دیگری هم وجود دارند. من معتقدم چیزی که او می‌خواهد بدان اشاره کند این است که لینک ها تنها عامل تصمیم‌گیری نیستند بلکه یک عامل از میان چندین عامل دیگر است.

نقل قولی از مولر:

” ما از لینک‌ها در الگوریتم های رتبه‌بندی خود استفاده می‌کنیم. اما از هزاران  عامل دیگر نیز برای رتبه بندی استفاده می‌کنیم. بنابراین اینگونه نیست که لینک‌ها تنها چیزی باشند که وب سایت شما را در نتایج جستجو، بدون توجه به آنچه دیگران انجام می‌دهند، برجسته‌تر کند.”

این امرگفته منطقی به نظر میاید زیرا در نهایت، انچه اهمیت دارد این است که نتایج جستجو اهداف جستجوکنندگان را برطرف کند. لینک‌ها می‌توانند به درک این که صفحه درباره چه چیزی است کمک کنند، اما در نهایت صفحه وب باید به طور موثر در تلاش برای برآورده کردن تقاضاهای جستجو باشد.

سپس مولر درباره ی استفاده‌ وب سایت‌ها از تکنیک‌های سئو که بر رتبه‌بندی‌ها تاثیر نمی‌گذارند اظهار نظر میکند. مولر میگوید: آنچه اتفاق می‌افتد این است که رقبا از هم تقلید می‌کنند. ذهنیتی که در اینجا حاکم است ذهنیت رهبری است، و معمولا نشانگر این است که هیچ یک از سایت‌ها قادر به تسلط بر نتایج جستجو نیستند، و مدام در حال تقلید از هم هستند.

نقل قولی از مولر:

”  ما همچنین شاهد این هستیم که بسیاری از سایت‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که برای وب سایت آن‌ها و جستجوی وب واقعا ضروری نیستند. آن‌ها می‌روند و هزاران لینک‌ خریداری میکنند و بعد ما همه آن لینک‌ها را نادیده می‌گیریم.

پس فقط به این دلیل که شما افرادی را می‌بینید که کاری را انجام می‌دهند که عجیب به نظر می‌رسد لزوما به این معنا نیست که آن‌ها در واقع از این ایده سود می‌برند دلایل بسیاری وجود دارد که چرا این سایت‌ها می‌توانند در نتایج جستجو رتبه‌بندی شوند. و این کار ربطی به این ندارد که حتما انها کارهای موذیانه‌ای انجام می‌دهند.”

در این بخش او برای دومین بار، به عوامل دیگری که در تصمیم گیری برای رتبه بندی سایت ها مد نظر هستند اشاره می‌کند . ما به دنبال بازرسی لینک‌ها نیستیم اما کیفیت لینک‌ها پایین رفته، و منظور من لینک‌های پولی نیست. من کلی صحبت میکنم ، بلاگرهای خوبی مثل بلاگرهای گذشته وجود ندارد.

میخواهم سوالاتی از این دست بپرسم:

چه کاری باید انجام داد تا سیگنال هایی ایجاد شود که نشان دهد سایت خاصی همان چیزی است که کاربران به دنبال آن هستند؟

چطور می‌توانم این محتوا را بهتر از محتوای رقبا توسعه دهم؟

این بخشی است که در آن مولر اهمیت عوامل غیر لینکی را ذکر می‌کند:

” ما این سوال را در مورد لینک‌ها می‌پرسیم. ما این سوال را در مورد کلمات کلیدی، درمورد متن پنهان، میپرسیم ؛ همه این جنبه‌ها به طور مرتب در تیم اسپم وب و و تیم کیفیت جستجو  که کار میکنم برای بررسی این که چرا این سایت‌ها رتبه‌بندی می‌شوند پرسیده میشود، و جواب در همه ی موارد تاثیر عوامل دیگر است.

آیا لینک‌های پولی به رتبه بندی سایت ها کمک میکنند؟

من معتقدم که سئو کاران متوسط (نیمه حرفه‌ای) درک نمی‌کنند که چرا یک سایت رتبه‌بندی شده‌است. بنابراین، افرادی که نمی‌دانند چطور تشخیص دهند که چرا یک سایت رتبه خوبی دارد، خودشان سعی میکنند چیزی را پیدا کنند تا به عنوان مدرک به مولر نشان دهند. (این امر نشاندهنده ی تجربه ی مولر است.)

واقعیت این است که افراد با تجربه بیشتر درک می‌کنند که لینک‌های پرداختی می‌توانند برای کمک به رتبه بندی بهتر ارزش داشته باشند. اما، مشکل اینجاست که کیفیت لینک‌هایی که برای فروش وجود دارند به طور کلی ضعیف است.

بنابراین اگر یک سایت منفعت دریافت کند (رتبه مناسبی به‌دست آورد)، این سود کوتاه ‌مدت خواهد بود. کمک این لینک‌ها زود به پایان خواهد رسید. و حتی گاهی هیچ سودی در کار نیست.

نتیجه‌گیری و تحلیل سئوف:

به نظر میرسد افرادی که به مولر مراجعه میکنند،  افرادی هستند که به جای انالیز مقایسه‌ای و فنی برخی موارد را از خودشان انتخاب و به بیان ان می‌پردازند. اگرچه ممکن است اینگونه تعبیر شود که از منظر گوگل لینک‌های پولی بی ارزش هستند. اما، آیا بکلینک‌ها بی ارزش هستند؟!. گوگل چه ساز و کاری برای تمایز بین بکلینک گرفتن واقعی و پولی دارد (اگرچه گوگل یکسری معیار برای تمایز دادن دارد). اما، بسیار سخت است. بهرحال، خارج از دفاتر گوگل، حقایق لینک های پولی داستان‌هایی متفاوت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.