8 اشتباه ساده اما خطرناک در سئو که حتی حرفه‌ای‌ها نیز مرتکب می‌شوند

در سئو و طی مراحل مختلف آن امکان خطاهای بسیاری وجود دارد. خیلی چیزها ممکن است خوب پیش نروند. دلیل آن هم این است که نتیجه فعالیت‌های سئو در همان لحظه مشخص نمی‌شود. بلکه ممکن است یک کار صحیح چند ماه بعد منجر به افزایش رتبه شود. و یا یک کار اشتباه چندین ماه بعد منجر به یک سقوط شود.

اگر با سئو آشنایی ندارید ابتدا پیشنهاد می‌شود مقاله سئو چیست را مطالعه نمایید تا یک دید کلی نسبت به آن پیدا کنید.

در اینجا 8 اشتباه که به نظر کوچک و ساده هستند ولی حتی افراد حرفه‌ای هم باید حواسشان به آنها باشد را تشریح می‌کنیم.

آیا دچار اشتباهی در سئو شده‌اید و خود را بابت آن سرزنش می‌کنید؟

نگران نباشید، چون شما تنها کسی نیستید که این را تجربه می‌کند.

سئو تبدیل به یک فیلد پیچیده شده است که حتی انجام مقدمات آن می‌تواند سنگین باشد.

و یک استراتژی متوسط در سئو می‌تواند چیزهای زیادی را شامل شود.

برای اینکه کار سئو خوب انجام شود کلمات کلیدی، متاتگ‌ها، و بهینه‌سازی خارج از صفحه مواردی هستند که باید مواظبشان بود. علاوه بر آن نکات پیشرفته، ابزارها و ترفندهایی برای این کار وجود دارند که باید یاد گرفت و استفاده کرد.

کمی غافلگیرکننده است!

همچنین بخاطر اینکه معیارهایی برای ارزیابی همه اینها وجود دارد نمی‌توانیم اشتباهات را مخفی کنیم چون اعداد آنها را نشان خواهند داد.

یک مساله غافلگیرکننده‌تر این است که ممکن است شما یکی از برجسته‌ترین و متخصص‌ترین افراد در حوزه سئو باشید. اما واقعیت این است که: جای خطا برای خیلی چیزها وجود دارد، و حتی خود شما ممکن است اشتباه کنید و از نوک قله به پایین تنزل کنید.

8 مورد از اشتباهات ساده که حتی سئوکاران حرفه‌ای نیز ممکن است انجام دهند را در پایین می‌بینید:

1 – قرار دادن دستور Noindex یا Nofollow در سایت به محض راه‌اندازی (Launching)

می‌توان با قرار دادن متاتگ نوایندکس در کد هدر سایت مانع دیده شدن یک صفحه وب یا کل یک سایت در نتایج گوگل شد.

وقتی ربات گوگل آن تگ را ببیند، بلافاصله صفحه را از نتایج جستجو حذف می‌کند. (یعنی دیگر آن لینک در SERPs قابل مشاهده نخواهد بود). این کار زمانی به درد می‌خورد که هنوز درحال توسعه سایتتان هستید. یا دسترسی کامل به یک سرور ندارید و بهر دلیلی می‌خواهید کنترل بیشتری روی دسترسی به یکسری صفحات خاص یا کل سایت داشته باشید.

اما اگر یادتان برود و قبل از لانچ کردن سایتتان آن دستور را پاک نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اشتباه دیگری هم ممکن است رخ بدهد و آن اینکه شما متاتگ نوایندکس را در کد هدر سایت قرار دهید و سپس آن دستور را به وسیله فایل Robots.Txt بلاک کنید. یادتان باشد که باید یکی را انجام دهید نه هردو را.

2 – عدم بکاربردن گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول

ایده‌آل‌ترین حالت این است که باید هر دو را بکار ببرید.

گوگل آنالیتیکس به شما تمام اطلاعاتی که برای درک عملکرد وبسیاتتان نیاز است را می‌دهد. این ابزار به شما درباره چیزهایی مثل ترافیک، دموگرافیک‌ها، و اینکه کاربر قبل از پرش چقدر زمان روی سایت می‌گذارد (زمان ماندگاری کاربر روی سایت) اطلاعات می‌دهد.

گوگل سرچ کنسول به شما هرچیزیکه برای توسعه سایتتان نیاز دارید می‌دهد. این ابزار درباره اینکه چه کسی به سایت شما بک‌لینک داده یا درباره خطاهای فنی نیز می‌گوید.

سعی کنید حتما از این دو ابزار استفاده کنید. یا حداقل از یکی از آنها. در غیر اینصورت خیلی چیزها را از دست می‌دهید.

با تمام اینها باز هم، بعضی از افراد حرفه‌ای کاملا از آنها چشمپوشی کرده‌اند. چرا؟ ساده است:

ابزارهای دیگر زیادی در دنیا وجود دارند. بیشتر آنها اختصاصی و تعداد کمی از آنها ارزان قیمت هستند.

بعلاوه، وقتی ابزاری پیدا می‌کنیم که از آن خوشمان می‌آید، تمایل داریم دائما فقط آنرا استفاده کنیم و با ابزارهای دیگر کاری نداریم.

در این بین ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که امکاناتی مشابه گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول را به ما می‌دهند. اما در نهایت،ممکن است بهترین نتایج را ارائه ندهند.

یکی دیگر از اشتباهات رایج که بعضی افراد حرفه‌ای نیز مرتکب می‌شوند این است که به اندازه کافی روی خود گوگل وقت نمی‌گذارند.

یک سئوکار خوب می‌تواند همه چیزی که نیاز دارد را مستقیما از موتور جستجو دریافت کند.

تنها چیزی که ابزارهای سئو انجام می‌دهند این است که خواندن همان اطلاعات (که از گوگل هم بدست می‌‌‌‌‌‌‌‌آید) را راحت‌تر می‌کنند، و دسترسی آنرا نیز سریعتر می‌کنند.

3 – بهینه‌سازی صفحات برای کلمات کلیدی اشتباه

آیا می‌دانستید که سئوکاران حرفه‌ای در مواجهه با کلمات کلیدی نقطه کور دارند؟ نقطه کور اصطلاحا به نقاط غیرقابل مشاهده و غیرقابل درک می‌گویند. شاید تعجب‌آور باشد. اما، معمولا ما یک عالمه تحقیق و جستجو برای انتخاب کلمات کلیدی انجام می‌دهیم.

اما اجرای این روند می‌تواند منجر شود به اینکه در انجام یک کار با یک روش مشخص خیلی دقیق باشیم، حتی اگر راه‌های بهتر دیگری وجود داشته باشد.

مخصوصا، ممکن است عادت کنیم به انجام عادت‌های غلط و در نهایت بهینه‌سازی صفحات سایت برای کلمات کلیدی اشتباه.

گاهی اوقات مجبور به بهینه‌سازی از دید بیزینسی می‌شویم، درجاییکه باید بهینه‌سازی را از دید مشتریان خود انجام دهیم.

4 – عدم استفاده از لینک‌های داخلی

ارجاع دادن صفحات (کلا هرمنبعی روی سایت شما) سایت به لینک‌های معتبر و بسیار باکیفیت، ایده خیلی خوبی است.

باعث می‌شود خوانندگان شما را جدی بگیرند و به گوگل این سیگنال را می‌دهد که می‌تواند به شما در تولید اطلاعات مفید و خوب اعتماد کند (حتی این موضوع را در راهنمای ارزیابی کیفیت جستجو مشخص کرده است).

با این حال، گاهی ما از لینک‌های خارجی بسیار هیجان زده می‌شویم و به لینک‌سازی داخلی بی‌توجه هستیم.

یادتان باشد که آنها نیز مهم هستند.

لینک‌های داخلی برای بهبود رتبه شما در صفحه نتایج جستجو (SERPs) بسیار عالی هستند، زیرا:

  • کراول کردن سایت شما را برای ربات‌های گوگل راحت‌تر می‌کنند.
  • در اشاره کردن به دسته‌های موضوعات و صفحات مهم دخیل است.
  • ترافیک را به سایر بخش‌های سایت شما هدایت می‌کند.

5 – عدم بهبود و توسعه محتوا

آیا می‌دانستید در بین الگوریتم‌های گوگل یک الگوریتم برای تازگی (Freshness) محتوا وجود دارد؟ بله. همینطور است.

اگر محتواهای شما کهنه و قدیمی باشد حتما متوجه می‌شوید که رتبه صفحه شما شروع به کاهش می‌کند.

محتوای کهنه محتوایی است که:

  • نسبت به آمار جدید و تغییرات بازار، تاریخ‌گذشته حساب شود.
  • با توجه به ضرورت وجود اطلاعات جدید، نادرست تلقی شود.
  • با توجه به نحوه درک گوگل از یک کلمه کلیدی، نامرتبط محسوب شود.
  • با تکیه بر آپدیت‌های الگوریتم‌ها، ارزش خود را از دست داده باشد.

محتوا چیزی نیست که تولید کنید و بعد آنرا به دست فراموشی بسپارید.

بعلاوه، ممکن است مشکل لینک شکسته بوجود آید، ممکن است فایل‌ها از دست بروند، و یا کلمات کلیدی مورد استفاده قرار نگیرند. بنابراین، باید چهارچشمی مواظب محتوای صفحاتتان باشید. محتواهای قدیمی را دور بریزید و هرکاری برای پویا بودن انجام دهید.

گوگل به این کار شما بها می‌دهد و یک جایگاه بهتر در صفحات SERPs به شما می‌دهد.

6 – عدم بهینه‌سازی محتوا برای هدف جستجوی کاربر (Search Intent)

مثل استفاده از کلمات کلیدی نادرست، عدم بهینه‌سازی برای هدف جستجو نیز می‌تواند برای استراتژی سئو شما مخرب باشد.

خوشبختانه، بهینه‌سازی برای هدف جستجو، بسیار راحت‌تر از قبل شده، چون گوگل هرروز توانایی خود در درک آنچه افراد دقیقا در جستجوی آن هستند را افزایش می‌دهد.

بطور کلی، گوگل جستجوها را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کند:

  • جستجوی (Do): بیشتر مربوط به خرید و فروش است. مثل “خرید آنلاین لپتاپ”.
  • جستجوی (Know) یا (Simple Know): ذاتا مرتبط با دریافت اطلاعات و آگاهی است. مثل “بهترین لپتاپ‌های 2020”.
  • جستجوی (Go): معمولا مرتبط با نحوه رفتن و مسیرهای مکان‌هاست. مثل “فروشگاه لپتاپ در نزدیکی من”.

باید برای هر کدام از این جستجوها بهینه‌سازی کنید، چون آنها با قدم به قدم مسیری که مشتری می‌پیماید منطبق هستند. و این کار شانس شما را در قراردادن محتوای صحیح در اختیار مشتری صحیح در زمان صحیح و نقطه صحیح زمانیکه به آن نیاز دارند افزایش می‌دهد.

7 – داشتن این تصور که سئو فقط مرتبط با ترافیک سایت است

احتمالا پیام‌ها و کامنت‌های زیادی را ماند موارد زیر در سایت‌های سئو دیده باشید:

  • چرا من ترافیک بیشتری دریافت نمی‌کنم؟
  • چطور ترافیک را به سایت جدیدم هدایت کنم؟
  • بهترین استراتژی سئو برای افزایش سریع ترافیک سایت چیست؟

در همه اینها از ترافیک صحبت شده است.

البته بعنوان سئوکار وظیفه ما هدایت ترافیک به سمت سایت خودمان است. و یک استراتژی خوب این هدف را محقق می‌کند. اما چه چیز دیگری وجود دارد که به اندازه ترافیک مهم است؟

جواب: تبدیلات (Conversions)

ممکن است تمام ترافیکی که می‌خواهید را بدست آورید. اما در نهایت اگر خوانندگان شما اگر شما را دنبال نکنند یا جایی از سایت فروش انجام ندهند و یا فرمی را پر نکنند این ترافیک معنایی نخواهد داشت و به در نخواهد خورد.

مثل هر چیز دیگری باید به کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت دهید. داشتن ترافیک بالا در سایت و نرخ تبدیل پایین به این معناست که شما بازدیدکنندگان اشتباهی را جذب می‌کنید.

تعداد کمی مشتری هدفمند بهتر از تعداد زیادی بازدیدکننده بدون هدف است که فقط سایت را نگاه می‌کنند و هیچ اقدام خاصی انجام نمی‌دهند.

8 – متوقف کردن سئو

سایتتان را درست کرده‌اید.

اطلاعات بسیار مفیدی را داخل آن بارگذاری کرده اید.

استراتژی سئو ایجاد کرده‌اید و در موتور جستجو رها کرده‌اید.

در حال افزایش رتبه در صفحات SERPS هستید. کاربران به سمت سایت شما هدایت می‌شوند.

و سپس همه چیز را به حال خود رها می‌کنید.

چه اتفاقی افتاد؟

جواب: چیزیکه اتفاق افتاد این است که شما بخوبی پیش رفتید.

شما متوجه شدید که سئو سایتتان بخوبی جواب داده و مغرور شدید.

شاید تمرکز خود را روی چیزهای دیگری گذاشتید، مثل توسعه خط تولید محصولات. شاید فکر می‌کنید سئو تا مدتی همینطور خوب خواهد بود.

سئو کلید چراغ نیست. ماشین نیست که همواره همه چیز را کنار بزند و پیش برود.

بیشتر شبیه یک اسباب‌بازی تکان دادنی است که باید آنرا همیشه تکان داد. اگر سئو را رها کنید و همواره آنرا بهبود ندهید ناگهان افت خواهید کرد. رتبه شما تنزل پیدا می‌کند. دوباره در گوگل گمنام خواهید شد (یعنی یا به صفحه دوم می‌روید و یا صفحات بعدتر از آن).

نکته اینجاست که حتی وقتی می‌دانید که چه کاری انجام می‌دهید، باز هم خیلی چیزها ممکن است اشتباه پیش برود

برنامه‌ریزی، اجرا و دوام یک استراتژی سئو نیاز به یک عالمه قطعه دارد. قطعه‌هایی که در حال توسعه هستند و همواره در مسیر بهبود قرار دارند. اقدامات کوچک و بزرگ پیوسته که در کنار هم تاثیرگذار هستند. همین برای دیوانه کردن هر کسی کافی است!!!!

همچنین به این معنی است که امکان اشتباهات زیادی وجود دارد که ممکن است جایگاه شما را در صفحه نتایج کاملا از بین ببرد. ما 8 مورد از رایج‌ترین و ساده‌ترین این اشتباهات را برای شما بیان کردیم.

1 نظر
  1. مریم می گوید

    تشکر از به اشتراک گذاری اطلاعات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.