نرخ پرش Bounce Rate چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ نکات مهم جهت کاهش بانس ریت
آیا کسانی که وارد سایت شما میشوند خیلی زود آن را ترک میکنند؟ آیا تمایلی به کلیک و بازدید از صفحات مختلف شما ندارند؟ آیا نرخ پرش سایت شما بالاست؟ اگر با این موضوعات مواجه هستید و علت آن را نمیدانید این مقاله برای شما مفید خواهد بود. بانس ریت چیست؟ نرخ پرش یا Bounce Rate درصدی از کاربران را نشان میدهد که سایت را بدون کوچکترین اقدامی ترک میکنند. در این مقاله از دوره آموزش سئو میخواهیم بدانیم پرش کاربر از سایت در چه مواقعی اتفاق میافتد. افزایش یا کاهش بانس ریت چه تاثیری بر سئو سایت دارد و چگونه میتوان آن را کنترل کرد. در نهایت هم راهکارهایی برای کاهش بانس ریت به شما ارائه میشود.
1بانس ریت Bounce Rate چیست؟
نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) یعنی درصدی از بازدیدکنندگان یک صفحه وب که بدون هیچ اقدامی صفحه را ترک میکنند. منظور از اقدامات شامل کلیک روی یک لینک، پرکردن یک فرم، یا ثبت یک سفارش خرید میباشد.
2 چرا پرش یا Bounce اتفاق میافتد؟
قبل از اینکه اقدامات ویژه جهت کاهش بانس ریت را بیان کنیم، باید بدانیم افراد چرا از صفحات سایت پرش میکنند و چرا پرش اتفاق میافتد. در ادامه دلایل اصلی این موضوع را بیان میکنیم.
2.1 صفحات به کندی بارگذاری میشوند
صفحهای با بارگذاری کند میتواند مشکل بزرگی برای نرخ پرش محسوب شود. سرعت سایت بخشی از الگوریتم رتبهبندی گوگل است.
گوگل دوست دارد محتوایی که تجربه مثبتی برای کاربران فراهم میکند را ارتقاء دهد و این را میداند که یک سایت کند ممکن است تجربه کاربری ضعیفی ارائه دهد.
کاربران دوست دارند سریعا به اطلاعات مورد نیاز خود برسند. این یکی از دلایلی است که گوگل تمرکز زیادی روی Featured Snippet ها گذاشته است.
اگر بارگذاری صفحه شما بیش از چند ثانیه طول بکشد، بازدیدکنندگان شما خسته میشوند و از سایت خارج میشوند.
سرعت صفحات خود را با استفاده از ابزارهایی مانند ابزارهای زیر بررسی کنید (سرعت کلی و سرعت تک تک آنها):
- Google PageSpeed Insights
- گزارشهای PageSpeed در گوگل سرچ کنسول
- گزارشهای Lighthouse
- Pingdom
- GTmetrix
این ابزارها توصیههایی را برای سایت شما ارائه میکنند. مانند فشردهسازی تصاویر، کم کردن اسکریپتهای سوم شخص، و استفاده از کش مرورگر.
2.2 صفحه، انتظارات و نیازهای کاربر را برآورده نمیکند
برای مثال، فرض کنید بدنبال خرید یک مخلوط کن (Blender) جدید هستید. پس در گوگل عبارت “Buy Blenders Free Shipping” را جستجو میکنید.
یک تبلیغ پولی (گوگل ادز) در صفحه نتایج جستجو (SERPs) میبینید که میگوید: “Blenders With Free Shipping”.
روی آن کلیک میکنید. اما بجای یک صفحه فرود یا Lnding Page درباره مخلوط کنهای مختلف، به صفحه اصلی سایت میروید.
حالا شما چکار میکنید؟ به صفحه گوگل برمیگردید (پرش میکنید) تا صفحهای پیدا کنید که صددرصد درباره مخلوط کنهاست.
2.3 صفحه خالی (Blank Page) یا خطای فنی
اگر نرخ پرش شما خیلی بالاست و کاربران کمتر از چند ثانیه روی صفحه شما میمانند، احتمالا صفحه شما خالی (Blank) است، و یا 404 برمیگرداند، یا در غیر اینصورت به خوبی بارگذاری نمیشود.
میتوانید در سرچ کنسول، پایین بخش Coverage را بررسی کنید تا مساله را از دید گوگل بفهمید.
2.4 لینکهای بد که از سایتهای دیگر میآیند
ممکن است خودتان همه چیز را عالی انجام دهید تا به یک نرخ پرش نرمال از نتایج ارگانیک جستجو برسید و با این حال نرخ پرش بالایی از ترافیک ارجاعی خود داشته باشید.
سایت ارجاع دهنده ممکن است بازدیدکنندگان فاقد صلاحیتی را به سوی شما بفرستند. یا ممکن است متن پیوند لینک گمراهکننده و نامرتبط باشد.
2.5 طراحی نازیبا
طراحی زشت میتواند نرخ پرش شما را بدتر کند. اکثر افراد در ابتدا بر اساس ظاهر، سایت شما را قضاوت میکنند و سپس براساس محتوا.
پس اگر سایت شما برای مثال شبیه تصویر زیر باشد:
باید انتظار یک نرخ پرش بسیار بالا را داشته باشید.
2.6 تگ عنوان و توضحات متا گمراه کننده
از خودتان بپرسید: آیا محتوای صفحه شما در تگ عنوان و توضیحات متا بطور دقیق خلاصهسازی شده است؟
اگر اینطور نیست، ممکن است بازدیدکنندگان وارد سایت شما شوند با فرض اینکه محتوای شما درباره یک چیز است و با فهمیدن اینکه اشتباه فکر کردهاند، به صفحهای که از آن آمده بودند برگردند.
2.7 تجربه کاربری یا UX بد
فرض کنید سایت شما طراحی و ظاهر زیبایی دارد. اما علاوه بر آن، سایت شما باید استفاده راحتی هم داشته باشد. هرچقدر افراد راحتتر بتوانند بخشهای مختلف سایت شما را مطالعه و پیمایش کنند، بانس ریت سایت شما در کل پایینتر خواهد بود.
2.8 صفحه، تمام آنچه کاربر به دنبالش هست را به او میدهد
گاهی محتوای شما به تنهایی برای اینکه کاربران آنچه میخواهند را بدست آورند، کفایت میکند. پس کاربران سریعا آنچه میخواهند را بدست میآورند و پرش انجام میدهند.
در کل همه پرشها بد نیستند. درواقع، یک پرش ممکن است علامت این باشد که صفحه شما دقیقا آنچه را که یک نفر در جستجویش بوده به او داده است.
2.9 سایت تکصفحهای یا صفحه فرود وابسته
اگر سایت شما Affiliate (وابسته) است، تمام نکتهای که در آن وجود دارد این است که عمدا کاربران را از سایت خود به سایت فروشنده اصلی بفرستید.
در این مثالها، اگر آن صفحه نرخ پرش بالاتری داشته باشد شما کار خود را درست انجام میدهید.
یک سناریو مشابه دیگر این است که شما سایت تکصفحهای داشته باشید، از جمله یک صفحه فرود برای eBook خود و یا یک سایت ساده برای نمونهکارهایتان.
برای چنین سایتهایی داشتن میزان پرش بسیار بالا عادی است.
به یاد داشته باشید که گوگل معمولا میفهمد که آیا یک سایت کار درست را در جهت تامین هدف کاربر انجام میدهد، حتی اگر پاسخ کاربر خیلی سریع داده شود.
3 چرا نرخ پرش برای گوگل اهمیت دارد؟
سه دلیل برای اهمیت نرخ پرش وجود دارد:
1- کسی که از سایت شما بانس یا پرش میکند، واضح است که تبدیل به مشتری یا مخاطب نشده است. پس وقتی مانع پرش یک کاربر میشوید نرخ تبدیل را هم افزایش میدهید.
2- نرخ پرش ممکن است بعنوان یکی از عوامل رتبهبندی موتور جستجوی گوگل استفاده شود. در واقع، یک مطالعه در حوزههای کسب وکار به این نتیجه دست یافت که بانس ریت وابستگی زیادی به رتبهبندی گوگل در صفحه اول دارد.
3- نرخ پرش بالا به شما میگوید که سایت شما مشکلاتی در محتوا، تجربه کاربری، چیدمان صفحه و یا کپیرایتینگ دارد.
3.1 آیا گوگل از Bounce rate برا رتبهبندی گوگل استفاده میکند؟
رند فیشکین، بنیانگذار MOZ، در ماه می 2020 توییت کرد که «…Google از نرخ پرش (یا چیزی که شبیه به آن است) برای رتبهبندی وبسایتها استفاده میکند.»
Backlinko مقالهای در ژوئن 2020 درباره نرخ پرش منتشر کرد و گفت که “نرخ پرش ممکن است به عنوان یک عامل رتبهبندی گوگل استفاده شود.” آنها به مطالعات و پژوهشهایی که انجام دادهاند استناد میکنند و ادعا میکنند که ارتباطی بین رتبهبندی صفحه اول گوگل و نرخ پرش پیدا کرده است.
در اواخر همان سال، سمراش(SEMRush) این ادعا را در دسامبر 2020 تقویت کرد و گفت: “نرخ پرش یک عامل رتبهبندی مهم است.” ولی هیچکدام از آنها مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکردند. HubSpot نیز بودجه پرش را در “200 عامل رتبهبندی” به عنوان فاکتورهایی که در رتبه بندی گوگل شناخته شدهاند، در جولای 2021 گنجاند.
با در نظر گرفتن همه این نظرات گوگل بارها گفته است Bounce Rate عامل معتبری برای رتبه بندی نیست و نمیتوان آن را به عنوان یک فاکتور عنوان کرد.
4 منظور از نرخ پرش بالا چیست؟ مقدار مناسب بانس ریت چقدر باید باشد؟
نرخ پرش بالا یک میزان نسبی است که بستگی به اهداف شرکت و نوع سایت شما دارد. نرخ پرش کم یا خیلی کم نیز میتواند مشکل تلقی شود.
طبق یک پژوهش، اکثر وبسایتها نرخ پرشی بین 26% الی 70% را تجربه میکنند.
بر اساس دادهای که جمعآوری کردهاند، یک دستهبندی روی درجات میزان پرش انجام دادهاند.
25% یا پایینتر: احتمالا مشکلی وجود دارد و چیزی خراب است.
- %26-40: عالی.
- %41-55: متوسط.
- %56-70: بالاتر از حد نرمال است. اما میتواند بسته به سایت و نوع آن، خوب باشد.
- 70% و بیشتر: بد. احتمالا چیزی خراب است و کار نمیکند.
نرخ پرش کلی برای سایت خود را میتوانید در تب Audience Overview در گوگل آنالیتیکس ببینید و برای مشاهده نرخ پرش کانالها و صفحات به ستون Behavior این ابزار مراجعه کنید.
درهرصورت، یک بانس ریت مناسب و نرمال، خیلی زیاد به حیطه کاری شما و منشأ ترافیک سایتتان بستگی دارد.
برای مثال، Custom Media Labs به این یافته رسید که انواع مختلف وبسایتها، مقادیر کاملا متفاوتی از نرخ پرش یا Bounce Rate را تجربه میکنند.
همانطور که مشاهده میکنید، سایتهای فروشگاهی و تجاری کمترین میانگین نرخ پرش را دارند (20 الی 45 درصد). درحالیکه بلاگها بانس ریت 90 درصد را هم تجربه کردهاند.
پس اگر میخواهید بدانید نرخ پرش مناسب چه مقداری است، سایت خود را با سایتهایی در حوزه کاری خودتان مقایسه کنید.
همچنین، منبع ترافیک سایت شما میتواند بطور چشمگیری روی نرخ پرش سایتتان تاثیر بگذارد.
ConversionXL کشف کرد که ایمیل و ترافیکهای ارجاعدهنده کمترین نرخ پرش را دارند.
از طرفی، نمایش تبلیغات و ترافیک شبکههای اجتماعی نرخ پرش بسیار بالایی دارند.
5 نرخ پرش (Bounce Rate) در مقایسه با نرخ خروج (Exit Rate)
نرخ خروج مشابه نرخ پرش است، با یک تفاوت اساسی:
نرخ پرش درصدی از افراد که در یک صفحه فرود میآیند (Land) یا وارد میشوند و سپس از آن خارج میشوند را نشان میدهد.
نرخ خروج (Exit Rate) درصدی از افراد که یک صفحه خاص را ترک میکنند، حتی اگر در آن صفحه وارد نشده باشند یا فرود نیامده باشند (Land) را نشان میدهد.
برای مثال، فرض کنید کسی در صفحه A از سایت شما فرود میآید. و بعد از چند ثانیه دکمه بازگشت را میزند.
این همان پرش است.
از طرفی، فرض کنید که کسی در صفحه A از سایت شما فرود میآید و سپس روی صفحه B کلیک میکند.
و بعد از مطالعه صفحه B مرورگر خود را میبندد.
چون آن شخص روی چیزی در صفحه A کلیک کرده پس پرشی از صفحه A اتفاق نیفتاده است. و چون در ابتدا روی صفحه B فرود نیامده بود، پس پرشی از صفحه B هم اتفاق نیفتاده است.
اگر شما متوجه صفحهای با نرخ خروج (Exit Rate) بسیار بالا در سایتتان شدید، بدانید مشکلی وجود دارد که ارزش برطرف کردن دارد و باید رفع شود.
6 اقدامات مهم برای کاهش بانس ریت
حال که فهمیدیم علتهای احتمالی بانس ریت چیست میخواهیم چند راهکار برای کاهش بانس ریت بیان کنیم. تاثیر نرخ پرش بر سئو سایت انکارناپذیر است. هرچه نرخ پرش سایت بالاتر باشد سئو سایت افت میکند.
6.1 قراردادن ویدئوهایی از یوتیوب یا سایتهای مشابه بر روی صفحه
کمپانی هاستینگ ویدئوی Wistia فهمید که قراردادن ویدئو روی صفحات سایت باعث میشود زمان ماندگاری کاربر یا Dwell Time روی صفحه تا دوبرابر یا حتی بیشتر افزایش پیدا کند.
6.2 افزودن Bucket Brigadeها به محتوا جهت کاهش نرخ پرش
Bucket Brigadeها یک از بهترین راههای کاهش بانس ریت روی صفحات فرود و پستهای بلاگ هستند. آنها عباراتی هستند که باعث ایجاد حس کنجکاوی در کاربر میشوند و تمایل او به خواندن بقیه محتوا را تقویت میکنند.
ابتدا، بخشی از صفحه خود را که خیلی قانعکننده نیست پیدا کنید. (ما به آنها “نواحی مرده” یا “Dead Zones” میگوییم). منظور قسمتهایی از صفحه است که کاربران را کسل میکند و سریع برای خروج کلیک میکنند. بعد از یافتن این بخشها باید Bucket Brigadeها را به آنها اضافه کنید تا توجه افراد را جلب کنید.
در اینجا فهرستی از Bucket Brigade ها را مشاهده میکنید که میتوانید از آنها استفاده کنید:
- اینو ببینید:
- سوال اینجاست که:
- با در نظر گرفتن این:
- باعث شد فکر کنم که:
- و این آمار این را نشان میدهند که:
- لوپ کلام اینکه:
- اگر بخواهم خلاصه بگویم:
6.3 بهبود سرعت بارگذاری و کاهش بانس ریت
تحلیل گوگل از 11 میلیون صفحه لندینگ به این نتیجه رسید که سرعت پایین بارگذاری با نرخ پرش بالا ارتباط دارد. جای تعجبی هم ندارد. چون افراد هنگام استفاده از اینترنت اصلا صبور نیستد. راهکارهایی را در مقاله افزایش سرعت سایت ارائه دادیم که میتوانید مطالعه نمایید.
6.4 استفاده از الگوی معرفی PPT
خیلی از افراد براساس آنچه در بخش ابتدایی و قابل مشاهده صفحه روی صفحه نمایش (Above The Fold) میبینند، تصمیم به خروج یا ماندن در صفحه شما میگیرند.
استفاده از الگوی PPT با توجه به تجربه افراد مختلف، برای کاهش نرخ پرش یا بانس ریت بسیار عالی است.
- P اول در الگوی PPT مخفف Promise به معنای تعهد میباشد. یعنی متعهد باشید آنچه که کاربر در جستجویش است را به او ارائه دهید،
- P دوم مخفف Prooff یا دلیل و برهان است. برهان دادن باعث میشود که شما و محتوایتان مورد اعتماد باشید. میتوانید تجربیات شخصی خود، نتایجی که یک مشتری بیان کرده، و یا مدارک و تحصیلاتتان را بعنوان مرجع ارائه دهید.
- در نهایت T را داریم که حرف اول کلمه Transition به معنای انتقال است. این انتقال میتواند یک Bucket Bridge کوچک باشد که کاربر را ترغیب میکند به سمت پایین اسکرول کند.
6.5 راحت بودن خواندن محتوا
در نظر داشته باشید که:
محتوایی که خواندن آن سخت باشد، خوانده نمیشود.
پس اگر محتوای شما چیزی شبیه این است، مطمئن باشید نرخ پرش شما سر به فلک خواهد کشید. پس بهتر است در نوشتن محتوا نکات مهمی مثل تیتربندی، شماره گذاری، رعایت ترتیب موضوعات و … را رعایت کنید.
6.6 تامین هدف جستجوی کاربر
گوگل تاکنون منبع شماره یک ترافیک آنلاین بوده است. به همین دلیل خیلی مهم است که تمام صفحات محتواهای کلیدی و صفحات لندینگ شما هدف جستجوی کاربر را تامین کنند.
بعبارتی دیگر صفحه شما باید آنچه که کاربران گوگل در جستجویش هستند را به آنها ارائه کند. در غیر اینطورت، کاربران گوگل به صفحه نتایج پرش خواهند کرد.
6.7 تبدیل چیزهای بیارزش به طلا
هرچقدر هم که روی کاهش نرخ پرش خود کار کنید باز هم صفحاتی وجود خواهند داشت که نرخ پرش آنها خیلی بد باشد.
همچنین صفحاتی خواهید داشت که نرخ پرش بسیار خوبی (خیلی پایینی) داشته باشند.
و تبدیل صفحات دسته اول به دسته دوم بهترین راه برای بهبود نرخ پرش سایتتان است.
6.8 استفاده از دادههای نقشه حرارتی (HeatMap) برای بهبود صفحات فرود کلیدی
نقشههای حرارتی برای درک اینکه کاربران چطور از سایت شما استفاده میکنند یا با آن تعامل میکنند بسیار عالی هستند.
مخصوصا اگر بخواهید بفهمید چرا افراد زیادی از صفحه شما Bounce یا پرش میکنند.
ابزارهای HeatMap زیادی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. دو مورد از ابزارهای محبوب CrazyEgg و Hotjar هستند.
فرقی نمیکند از چه ابزاری بعنوان نقشه حرارتی استفاده کنید. همه آنها تقریبا به یک شکل کار میکنند.
قطعه کوچکی کد جاوااسکریپت به سایت خود اضافه میکنید. و ابزار HeatMap شروع به ردیابی و نظارت بر چگونگی خواندن، کلیک و اسکرول صفحه شما توسط کاربران میکند.
برای مثال، میتوانید ببینید که در این صفحه کاربران زیادی روی آن لینک که در بالای صفحه قرار دارد کلیک میکنند.
ایجاد یک تعامل در قسمت بالای صفحه روش بسیار خوبی برای کاهش نرخ پرش است.
از طرفی، افراد بسیار کمی با بخش کناری یا SideBar تعامل میکنند. پس بهتر است کلا بخش SideBar حذف شود. اگر کسی روی آن کلیک نکند، پس فقط عامل حواسپرتی کاربر خواهد بود.
بله همانطور که میبینید دادههای HeatMap بسیار مفید و کاربردی هستند.
6.9 لینکسازی داخلی در صفحه
حتما میدانید که لینکسازی داخلی برای سئو خیلی عالی است اما چیزی که احتمالا ندانید این است که لینکهای داخلی ممکن است باعث بهبود (کاهش) نرخ پرش سایتتان شوند.
چرا؟
چون لینکهای داخلی کاربر را به سایر صفحات سایت شما میفرستند و بطور طبیعی بازدید صفحه را افزایش میدهند.
6.10 استفاده از جدول محتوا با لینکهای پرشی (Table of Contents With Jumplinks)
وقتی صحبت از گرفتن بکلینک و به اشتراکگذاری محتوا میشود، هیچ چیز نمیتواند حریف محتوای طولانی شود.
همانطور که گفته شد، محتوای طولانی یک مشکل بسیار بزرگ دارد:
اینکه واقعا سخت است که یک نکته، استراتژی یا یک مرحله خاص را پیدا کنید.
اینجاست که جدول محتوا قدرتنمایی میکند.
یک جدول محتوا یه کاربران کمک میکند تا دقیقا چیزی که از صفحه شما میخواهند را بلافاصله پیدا کنند.
6.11 بهینهسازی تجربه کاربری (UX) موبایل
طبق گفته یک سایت معتبر، امروزه 57 درصد از کل ترافیک آنلاین از سمت دستگاههای موبایل است. (قبلا دسکتاپ بر موبایل برتری داشت).
پس اگر میخواهید نرخ پرش پایینی داشته باشید، سایتتان باید روی موبایل و تبلت واقعا خوب کار کند.
6.12 لینک دادن به پستها و مقالات مرتبط
اگر میخواهید از پرش کاربران از پستهای بلاگ خود جلوگیری کنید، از سایت خود به محتواهای دیگر لینک بدهید.
این کار مشابه لینکسازی داخلی است. اما با این روش، پستهای خاصی که کاربران ممکن است در ادامه بخواهند مطالعه کنند را برجسته میکنید.
برای مثال، بلاگ Drift بخشی با عنوان پستهای مرتبط در انتهای هر پست دارد:
مثل این است که چیزی به دست کاربران دهید که بعد از اتمام مطالعه پست شما انجام دهند.
6.13 استفاده از پاپآپهای Exit-Intent
شاید شنیده باشید که پاپآپها میتوانند نرخ پرش شما را افزایش دهند.
و این درست است.
نوع دیگری از پاپآپ وجود دارد که به آن پاپآپ Exit-Intent میگویند. این نوع Popupها در واقع قادر به کاهش نرخ پرش هستند.
برخلاف پاپآپهای آزاردهنده، پاپآپهای Exit-Intent فقط زمانی پدیدار میشوند که کسی بخواهد سایت شما را ترک کند.
دادههای داخلی بعضی از سایتها نشان میدهند که Exit-Intent ها بانس ریت را اندکی کاهش میدهند.
6.14 ارتقاء محتوا جهت کاهش بانس ریت
ارتقاء محتوا بسیار باعث جذب میشود.
پس به جای اینکه یک کتاب الکترونیکی یکسان را به همه کاربران پیشنهاد کنید، بهتر است چیزی را به هر کاربر پیشنهاد دهید که دقیقا مربوط به همان چیزی است که او میخواند.
برای مثال در یک پست که یک راهنما برای سئو On-page میباشد، یک Call to Action قرار گرفته که به کاربران یک چکلیست سئو درون صفحهای پیشنهاد میدهد.
و چون ارتقاء آن محتوا بسیار خاص انجام شده است، نرخ تعامل بسیار بالا رفته است.
اگر نمیخواهید یک چکلیست برای هر پستی ارائه دهید، میتوانید یک نسخه PDF از پستی که آنها مطالعه میکنند ارائه دهید.
مقاله بی نظیری بود. ممنون از زحمات شما.
ممنون از لطف شما