12 دلیل برای اینکه ریچ اسنیپتهای شما در صفحه نتایج نشان داده نمیشوند
آیا برای شما پیش آمده که تلاش کنید صفحاتی از سایتتان به شکل ریچ اسنیپت در صفحه نتایج جستجو SERPs نمایش داده شوند و این اتفاق نیفتد؟ در این مقاله دلایل محتمل این موضوع را بیان خواهیم کرد.
نتایج طبیعی گوگل از 10 لینک آبی و یک توضیح کوتاه به ازای هر لینک تشکیل شده است.
امروزه، صفحات نتایج گوگل بیشتر متشکل از نتایج برجسته و پیچیدهتر از قبل هستند.
نتایج برجسته صفحات SERP مثل ریچ اسنیپتها و Featured Snippet ها حواس کاربران را از نتایج قدیمی و ساده گوگل پرت میکند.
چطور با این مشکل مقابله کنیم؟
باید شما هم در سایتتان ریچ اسنیپت داشته باشید.
برای این کار از دادههای ساختار یافته و یا از اسکیما استفاده کنید.
ریچ اسنیپت نوعی نشانهگذاری (Markup) است که به سایت اضافه میشود و به موتور جستجو کمک میکند جزئیات بیشتری را در صفحه نتایج در قالب ریچ اسنیپت برای کاربر نمایش دهند.
سئوکارهای حرفهای میتوانند دادههای ساختاریافته را در صفحاتشان پیادهسازی کنند.
گوگل عاشق ریچ اسنیپتهاست و کاربران هم همینطور. مخصوصا در هنگام جستجو برای طرز تهیه غذاها و محصولات.
ریچ اسنیپت امکان امتیازدهی در قالب چند ستاره را به کاربر میدهد. باعث جلب توجه کاربر میشود و در نتیجه میزان کلیک یا CTR بالایی هم به خود اختصاص میدهد.
روشهای مختلفی برای اینکه به شکل ریچ اسنیپت درآیید وجود دارد. اما گوگل استانداردهایی دارد که منطبق با ویژگیهای Schema.org است.
درهرحال گاهی شما تلاش میکنید و تمام دادههای ساختاریافته را که مرتبط با محتوایتان هستند را پیدا میکنید. اما در نهایت اتفاق خاصی نمیافتد.
چرا؟
در اینجا قصد داریم بعضی از دلایلی که چرا ریچ اسنیپت شما در نتایج گوگل ظاهر نمیشود را بیان کنیم.
1 – تضمینی برای نمایش ریچ اسنیپت وجود ندارد
خیلی از افراد فکر میکنند که چون کد داده ساختاریافته را به سایت خود اضافه کردند، گوگل بصورت اتوماتیک شروع به تولی ریچ اسنیپت میکند.
گوگل فقط انواع خاصی از دادههای ساختاریافته را حمایت میکند. همه انواع اسکیما را پشتیبانی نمیکند و Rich Snippet ها فقط با انواع خاصی از اسکیما پدیدار میشوند. چند نوع داده ساختاریافته که گوگل پشتیبانی میکند شامل موارد زیر است:
- مقاله
- کتاب
- دوره آموزشی
- لوگو
- فیلم
- و دهها نوع دیگر
2 – دادههای ساخترایافته شما استانداردهای کیفیتی لازم را ندارند
اگر نشانهگذاری داده ساختاریافته استانداردهای کیفی گوگل را نداشته باشد، گوگل حق دارد که آنرا در نتایج جستجو نشان ندهد.
بعضی از استانداردهای کیفی مورد انتظار گوگل:
- ارائه اطلاعات به روز.
- ارائه محتوای اورجینال که خودتان یا کاربرانتان تولید کردهاند.
- عدم نشانهگذاری محتواهای نامرتبط.
- عدم ترویج فعالیتهای غیرقانونی یا چیزهایی که به دیگران آسیب میرساند.
3 – داده ساختاریافته شما مرتبط نیست یا اینکه گمراه کننده است
اگر محتوایی که نشانهگذاری کردید هنگام جستجو تجربه خوبی برای کاربر فراهم نکند، بهتر است انتظار نداشته باشید که گوگل شما را در نتایج ریچ اسنیپت قرار دهد.
پس باید داده ساختاریافته شما، مرتبط با محتوای روی صفحه باشد.
یادتان باشد اسکیما، محتوای شما را برای یک ماشین توضیح میدهد. باید ببینید آیا ماشین یک ناسازگاری بین صفحات شما با محتوای نشانگذاریشده میبیند یا خیر.
4 – داده نشانهگذاری شده شما شامل الفاظ رکیک است
اگر داده نشانگذاریشده (Markup)، مخصوصا دادههای از نوع Review شامل الفاظ زشت و رکیک باشد در نتایج ریچ نمایش داده نخواهد شد.
5 – دادههای ساختاریافته به درستی نشانگذاری نشدهاند
این یکی از دلایل عمده برای عدم نمایش صفحه شما بعنوان Rich Snippet است. خیلی جاها ممکن است کوچکترین جزئیات کدنویسی نادیده گرفته شده باشد و گوگل نتواند نشانهگذاری شما را درک کند.
اگر از اسکیما استفاده میکنید باید مو به مو دستورات گفته شده را اجرا کنید.
یکی از خطاهای رایج این است که یک المان از Schema.org به درستی جاگذاری نشده است. یک خطای دیگر هم که خیلی رایج است نبستن تگهای HTML است. یک خطای رایج دیگر مربوط به جمعبندی امتیازدهیها به یک کالاست.
6 – از چند زبان برای نشانهگذاری استفاده میکنید
میتوانید کلمات اسکیما را با رمزگذاریهای متنوعی مانند RDFa، Microdata، و JSON-LD بکار ببرید.
باید فقط از یکی از این انواع کد داده ساختاریافته در یک صفحه استفاده شود، نه بیشتر. ترکیب چند نوع آنها باعث عدم نمایش در نتایچ Rich Snippet خواهد شد.
همچنین استفاده از سایر انواع کد برای این کار باعث میشود امکان اشتباه بالا رود.
7 – از نشانهگذاری درهر صفحه استفاده میکنید
وقتی سعی میکنید نتایج Rich Snippet بدست آورید، از نشانهگذاری در هر صفحه بپرهیزید.
جان مولر میگوید: مهم نیست که نشانهگذاری در کجا استفاده میشود. فقط نباید در تمام صفحات استفاده شود.
8 – گوگل سایت شما را قابل اعتماد نمیداند
پشتیبانی از محتوای Review میتواند باعث نتیجه منفی هم شود. و درصورتیکه گوگل به اعتبار دامنه اعتماد نداشته باشد، ممکن است مانع قرار گرفتن در نتایج Rich شود.
9 – نشانهگذاریهایتان ناسازگار هستند
اگر از جاوااسکریپت برای پیادهسازی داده ساختاریافته یا حتی برای تغییر آن نشانگذاری استفاده میکنید، ممکن است بسته به فعال یا غیرفعال بودن جاوااسکریپت به یک نشانهگذاری ناسازگار برسید.
به داده ساختاریافته خود هم در View Source و هم در Inspect Element نکاه کنید.
آیا تفاوتی میبینید؟
آیا جاوااسکریپت خطاها و پیچیدگیها را نمایش میدهد؟
10 – محتوای نشانهگذاری شده شما برای کاربر قابل مشاهده نیست
اگر یک سایت تعداد کمی صفحه داشته باشد یا تعداد کمی صفحه با داده ساختاریافته نشانگذاریشده داشته باشد در این صورت احتمالا ریچ اسنیپت ظاهر نخواهد شد.
اگر گوگل یا کاربران نتوانند اطلاعاتی که با دادههای ساختاریافته نشانهگذاری کردید را ببینند، گوگل آنرا گمراهکننده میپندارد.
باید مطمئن شوید که محتوایی که با داده ساختاریافته نشانگذاری کردید قابل مشاهده است، و پشت رخدادهای کلیک یا CSS مخفی نیست.
11 – گوگل نمیتواند ببیند که محتوای شما تغییر یافته است
اینکه یک نقشه سایت XML ویژگی <lastmod> را برای گوگل نمایان کند و به او بفهماند بعضی صفحات نیاز به ایندکس مجدد دارند مهم است.
میتوانید گوگل را مجبور به خزش یا کراول مجدد در صفحات کنید با استفاده از بخش URL Inspector در کنسول جستجو.
12 – به مقدار کافی زمان نگذشته
گوگل محتوای Markup شده را بلافاصه پیدا نمیکند. اما بیشتر مانیکه یک سایت را کراول یا خزش میکند.
حتی در آن زمان هم ممکن است زمان زیادی طول بکشد که نتایج ریچ اسنیپت نمایان شود.
دقیق بودن پیادهسازی نشانهگذاری را چطور تست کنیم؟
میتوانید چند ابزار را بکار ببرید تا مطمئن شوید که داده ساختاریافته، نیازمندیهای گوگل را تامین میکند.
این ابزار شامل موارد زیر میباشد:
- Rich Results status Reports
- The Rich Results Test: این ابزار تست به شما اجاز میدهد که یک صفحه یا کد HTML را تست کنید و ببینید آیا صفحه، نتایج Rich را پشتیبانی میکند یا خیر. و اینکه آن نتایج چه نتایجی هستند. و اگر مشکلی وجود داشته باشد چه چیزی را باید تغییر دهید.
- Data HIghlighter: این منبع از گوگل به موتور جستجو کمک میکند تا نشانهگذاری فرایند را متوجه شود. و به کاربر اجازه میدهد با استفاده از ماوس، بخشهایی از داده را هایلایت و برچسبگذاری کند.
گوگل قبلا از ابزار Structured Data Testing Tool هم پشتیبانی میکرد.
با اینکه این ابزار هنوز هم مفیداست اما گوگل پشتیبانی از آنرا به نفع ابزار Rich Results Test کنار گذاشته است.