آیا تکرار جستجو و کلیک روی سایت خودمان باعث رتبه گرفتن آن می‌شود؟

در مقالاتی مانند “عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو” و مقالات مرتبط دیگر درباره نحوه رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو توسط گوگل صحبت کردیم.

بعضی از رفتارهای کاربر در صورتیکه نشان از رضایت او از سایت مورد نظر داشته باشد می‌تواند باعث بهبود رتبه آن در آینده شود.

مثلا زمان حضورکاربر در سایت هرچه بیشتر باشد و بیشتر در داخل سایت به گشت و گذار بپردازد یعنی از سایت رضایت دارد. یا اگر بعد از بازدید سایت بعد از مدتی مجددا به سایت سر بزند یعنی مورد علاقه او بوده است.

همچنین اگر کاربر پوگواستیکینگ کند یعنی از سایت رضایت نداشته است. Pogo Sticking یعنی کاربر روی لینک سایت در صفحه نتایج کلیک کند ولی بدون اینکه کاری انجام دهد دوباره دکمه بازگشت را بزند و روی لینک بعدی در صفحه نتایج کلیک کند.

همه اینها در واقع نمودهایی از تجربه کاربری هستند که نشان از کیفیت سایت، محتوای آن و کاربرپسندبودن آن دارند. اما یک سوال در اینجا پیش می‌آید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به ندرت پیش می‌آید در بحث سئو SEO جوابی قاطعانه و دقیق برای سوالات داشته باشیم، بجز این مورد. بدون شک، کلیک به تنهایی نمی‌تواند فاکتور رتبه‌بندی باشد. در این مقاله پرسش فردی به نام جفری از تایوان را بررسی می‌کنیم. او سوال کرده:

آیا اگر جستجو و کلیک کردن روی لینک سایت در نتایج جستجو را به کرات انجام دهم رتبه سایتم ارتقاء پیدا خواهد کرد؟

جواب “خیر” است.

در سئو به ندرت می‌توانیم پاسخ مطلقی به یک پرسش بدهیم.

اما بی چون و چرا می‌توان گفت که حاصل کلیک مکرر روی سایت خودتان باعث ارتقاء رتبه آن در صفحه نتایج SERP نخواهد شد. هرگز!

اگر کلیک کردن روی سایت خودتان یک فاکتور رتبه‌بندی محسوب می‌شد، در اینصورت صفحات نتایج هر کلمه کلیدی اصلی باید پر می‌شد از سایت‌هایی که بخشی را برای استخدام افراد جهت کلیک کردن روی سایتشان اختصاص داده‌اند.

متاسفانه، بعضی افراد واقعا این کار را می‌کنند و کاربرانی را برای کلیک روی سایتشان استخدام می‌کنند. بعضی دیگر نیز سیستم IP پیچیده برای مکانیزم‌های فریب‌دهنده ایجاد کرده‌اند که کلیک کردن روی سایت را جهت تمام اهداف ذکرشده سئوشبیه‌سازی می‌کند.

باید گفت که کلیک به تنهایی، عامل رتبه گرفتن نیست. در واقع، تا جاییکه می‌دانیم اصلا هیچ عامل رتبه‌بندی وجود ندارد که بر اساس رفتارهایی مانند کلیک کردن باشد.

حواستان به اطلاعات قدیمی، شایعات سئو و دروغ‌ها باشد

برای اینکه در سئو موثر و کارآمد باشید، باید قدرت تشخیص داشته باشید. واضح است که بهترین راه برای اینکه بفهمید چه چیزی موثر و کارآمد است این است که آنرا تست کنید. اما این کار همیشه هم امکان‌پذیر نیست.

تست کردن، به راحتی در هر حالتی عملی نیست.

ما خیلی شانس آورده‌ایم که در حوزه‌ای کار می‌کنیم که در آن، اطلاعات راحت به اشتراک گذاشته می‌شود.

اما با این حال، حتی کسانی که بهترین نیت را دارند نیز ممکن است نکات و ترفندهایی را به اشتراک بگذارند که اغراق‌آمیز، غیرعملی، نامربوط و حتی گمراه‌کننده است.

و البته، سئو همواره در حال تغییر است و چیزی که چند سال پیش جواب می‌داد ممکن است دیگر جواب ندهد.

مهم است که بدانید اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید چقدر قدمت دارد.

باید با توجه به میزان دقیق بودن، مرتبط بودن و کاربردی بودن اطلاعات سئو بهترین قضاوت را بکنیم.

اگر مدت زیادی سئو کار کرده باشید و قبلا دیده باشید که موتورهای جستجو کجا و چگونه چه رفتارهایی را دارند، می‌توانید بهتر و درستتر قضاوت کنید.

اما برای اکثر افراد، بیشتر نکات و ترفتدها غافلگیرکننده است و حتی سئوکارهای حرفه‌ای نیز ممکن است براحتی در تله بیفتند و به دنبال توصیه‌های اشتباه بروند.

معجزه‌ای در کار نیست

اگر چیزی به نظر می‌رسد خیلی خوب و درست است پس حتما هست.

خیلی از سئوکارها در جستجوی به اصطلاح فوت کوزه‌گری هستند. همان تکنیکی که باعث شود سایت در جایگاه اول نتایج جستجو در SERPs قرار گیرد.

بهتر است بدانید که چنین چیزی وجود ندارد. باید نسبت به کسانی که به شما پیشنهاد راه‌حل‌هایی می‌دهند که همه مشکلات مربوط به رتبه‌بندی سایت را برطرف می‌کنند هشیار باشید.

چیزی که روی یک سایت جواب می‌دهد صرفا روی هر سایت دیگری نمی‌تواند جواب دهد.

هزاران و حتی میلیون‌ها متغیر وجود دارد که مشخص می‌کند کدام سایت برای یک عبارت کلیدی خاص چه رتبه‌ای می‌گیرد.

این یعنی اگر نکته یا ترفندی را چندسال پیش در یک وبلاگ دیده‌اید، بکار بردن آن بعید است که به رتبه گرفتن شما کمکی بکند.

مثل گوگل درباره آن فکر کنید

هنگام ارزیابی اطلاعات سئو، اگر مثل گوگل درباره آن فکر کنید می‌تواند خیلی مفید باشد و به شما کمک کند.

هنگام طراحی سایت و یا تولید محتوا، معمولا هدف ما ایجاد ارزش برای کاربر سایت است تا برای ربات خزنده گوگل. اما اگر بخواهیم کاربران سایت ما را در هنگام جستجو پیدا کنند، باید مثل گوگل فکر کنیم.

یعنی ببینیم چگونه یک تکنیک بالقوه رتبه گرفتن می‌تواند خوب باشد که وبمسترهای زیادی شروع به استفاده از آن کنند.

برای مثال، تشویق مالکان سایت‌ها برای افزایش سرعت سایت‌شان می‌تواند کار درستی باشد.

سایت‌های سریع‌تر تجربه بهتری هم برای کاربر و هم برای ربات گوگل هستند. اما اگر گوگل شروع به رتبه‌دهی به سایت‌ها فقط بر اساس کلیک‌هایشان کند، در اینصورت شاهد دستکاری تعداد کلیک‌ها توسط افراد مختلف خواهیم بود در جهت گرفتن رتبه برای سایت‌هایی که از نظر کیفی لایق رتبه گرفتن نیستند.

سخن آخر

در کل پیشنهاد ما این است که هرگز از راه‌های میانبر حتی اگر تاثیرگذار باشند، برای رتبه گرفتن استفاده نکنید. سعی نکنید گوگل را گول بزنید. همیشه سعی کنید از روش‌های کلاه سفید در سئو استفاده کنید.

روش‌های قانونی یک مزیت دارند. با اینکه ممکن است نیاز به صبوری داشته باشید تا با این روش‌ها نتیجه بگیرید اما با آپدیت الگوریتم‌های گوگل جریمه نمی‌شوید و خیالتان راحت است.

سپاس از همراهی شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.