استراتژی شبکه اجتماعی یعنی اینکه شما چه برنامههایی برای انجام دارید تا به چه اهدافی برسید. استراتژی به شما کمک می کند که بدانید چه کارهایی باید انجام بدهید و اینکه آیا شما موفق شده اید یا خیر.
یک قانون کلی این است هرقدر پلن شما خاص باشد به نتیجه بهتری خواهید رسید. و همچنین هرچه استراتژی شما مختصر باشد امکان گسترش آن در آینده بسیار آسان تر و بهینه تر است.
سئوف در این آموزش یکی از جامع ترین روشهای تدوین استراتژی شبکههای اجتماعی را برای شما آماده نموده است.
فهرست مطالب
- 1 چگونه استراتژی شبکههای اجتماعی را تدوین کنیم
- 2 قدم دوم. تمام خصوصیات مخاطبان خود را به دست بیاورید
- 3 قدم سوم. شناسایی رقیبان
- 4 قدم چهارم. حسابرسی شبکه های اجتماعی
- 5 قدم ششم. استراتژی شبکههای اجتماعی را الهام بگیرید
- 6 قدم هفتم. برنامه زمانی برای تولید محتوای شبکه های اجتماعی بسازید
- 7 قدم هشتم. استراتژی خود را ارزیابی و تنظیم کنید
- 8 تمپلیتهای استراتژی شبکههای اجتماعی
چگونه استراتژی شبکههای اجتماعی را تدوین کنیم
قدم اول. اهدافی را برای مارکتینگ شبکههای اجتماعی تعیین کنید که همگام با بیزینس شما باشند
تعیین اهداف S.M.A.R.T
اولین قدم برای تدوین یک استراتژی برنده تعیین اهداف است. بدون داشتن هدف شما هیچ ابزاری برای اندازه گیری میزان موفقیت خود ندارید.
اهداف استراتژی شبکه اجتماعی شما باید شامل موارد زیر باشند:
- خاص Specific
- قابل اندازهگیری Measurable
- قابل دستیابی Attainable
- مرتبط Relevant
- زمان مشخص Time-Bound

موارد بالا فریمورک تعیین اهداف S.M.A.R.T نامیده میشود. به مثالی از تعیین هدف با استفاده این فریمورک توجه کنید:
ما قصد داریم تا در سه ماه آینده فروش اینستاگرامی محصولات نقاشی تابلو خود را به ۱۰۰ عدد در روز برسانیم.
- خاص (Specific): فروش محصولات نقاشی تابلو
- قابل اندازهگیری (Measurable): فروش ۱۰۰ عددی در روز
- قابل دستیابی (Attainable): باید با توجه به پتانسیل تجارت خود تعیین کنید که آیا فروش ۱۰۰ عدد در روز منطقی است. (توضیح در تحلیل مثال)
- مرتبط (Relevant): آیا منی که در حال تعیین این استراتژی هستم میتونم محصولات نقاشی ساختمان رو هم بفروشم!
- زمان مشخص (Time-Bound): تعیین بازه ۳ ماهه جهت دستیابی به هدف.
تحلیل مثال بالا: خوب ما گفتیم که قصد داریم تا در بازه سه ماهه فروش محصولات نقاشی تابلو را به ۱۰۰ عدد در روز برسانیم.
خاص بودن: خاص بودن به این معنی است که ما یک پلن بسیار مشخص داشته باشیم اگر ما تعیین کنیم قصد داریم در بازه سه ماهه فروش خود را به ۱۰۰ عدد (که ممکن است شامل رنگ ساختمان، ابزار تابلو سازی و…) در روز برسانیم از خاص بودن دور میشویم و در آینده در اندازهگیری به مشکل برخواهیم خورد. در واقع ما باید به صورت بسیار مشخص و تعیین کنیم که چه چیزی را میخواهیم به هدف برسانیم. مثلاً فقط فروش لوازم نقاشی تابلو.
قابل اندازه گیری: تعیین میزان فروش به ما کمک می کند که به صورت بسیار ساده بفهمیم که آیا به هدف رسیدهایم یا خیر.
قابل دستیابی: باید هدف منطقی باشد آیا امکان دارد ما بتوانیم در سه ماه فروش خود را به 2000 عدد در روز برسانیم، پست در این مرحله بسیار منطقی فکر کنید.
مرتبط بودن: آیا هدفی که تعیین کرده ایم با حوزه کاری ما مرتبط است. مثلاً آیا می توانیم بگویی چون ما یک استراتژی برای شبکه های اجتماعی خود داریم پس بیاییم محصولات الکترونیکی را هم بفروشیم آیا محصولات الکترونیکی در حوزه کاری ما هستند و اینکه پتانسیلی در فروش آن ها داریم که دیگران ندارند. پس کاملا مرتبط با حوزه کاری خود هدف را تعیین کنید.
زمان مشخص: آیا رسیدن به هدف در بازه زمانی که ما تعیین کردهایم منطقی است. آیا می توانیم بر اساس بودجه و پتانسیل خود تعیین کنیم که در بازی یک ماه به هدف برسیم!!!
قدم دوم. تمام خصوصیات مخاطبان خود را به دست بیاورید
پرسونا یا شخصیت کاربران
فهمیدن اینکه مخاطبان هدف شما چه افرادی هستند و دنبال چه چیزی هستند یکی از مهمترین قدم های تعیین استراتژی شبکههای اجتماعی است.
اگر محتوای شما مرتبط با شخصیت کاربر شما باشد به آسانی کاربر محتوا را مشاهده میکند، لایک میکند، نظر می دهد و آن را با همشخصیت های خود به اشتراک میگذارد. که این مورد بسیار برای تبدیل مخاطبان به مشتریان مهم است.
جهت شناسایی کاربران خود موارد زیر را در نظر بگیرید
- سن
- لوکیشن کاربران
- میزان درآمد کاربران
- شغل آنها
- علایق
- مواردی که خود به واسطه شغلتان دربارهی مخاطبانتان میدانید.
نکته: در تعیین مخاطبان خود همانند دیگر گامهای تعیین استراتژی بسیار منطقی فکر کنید.
قدم سوم. شناسایی رقیبان
به هر حال شما مجبور به رقابت هستید، از رقیبان نترسید و حتی از آنها استفاده کنید. اگر رقیبان شما از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند این شانس برای شما وجود دارد که بفهمید آنها چه کار هایی انجام داده اند که مورد پسند کاربران بوده است و یا برعکس.
ساخت استراتژی آنالیز رقبا
آنالیز رقبا به شما این امکان را می دهد که بفهمید رقیب های شما چه کسانی هستند و در حال انجام چه کاری هستند. با تحلیل رقیبان شما به خوبی متوجه می شوید که فرصت هایی در زمینه کاری شما وجود دارند. با تحلیل رفتار رقیبان خود متوجه خواهید شد که چه پلن هایی به شکست و چه پلن هایی موفق خواهند شد.
لیست شبکههای اجتماعی رقیبان را فراموش نکنید
به طور جدی شبکههای اجتماعی رقیبان خود را تحلیل کنید. ببینید در چه شبکههایی فعالیت دارند در کدامها قوی هستند و در کدام ها ضعیف عمل میکنند.
تحلیل استراتژی شبکههای اجتماعی کاربران خود را فراموش نکنید.
حرفهای: از ابزارها و نرم افزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی مانند Hootsuite برای یافتن کلمات کلیدی رقیبان و مانیتور کردن آنها استفاده کنید.
قدم چهارم. حسابرسی شبکه های اجتماعی
اگر قبل از تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی در این شبکه ها فعالیت داشته اید حتماً کار را متوقف کنید و یک بازرسی انجام دهید. سوال های زیر را از خود بپرسید.
- کدام یک از فعالیتها خوب و کدام بینتیجه بوده؟
- چه افرادی با شما تعامل داشتهاند؟
- کاربران و مشتریان شما از کدام شبکه اجتماعی شما استفاده کردهاند؟
- حضورتان در شبکه اجتماعی در مقایسه با رقبایتان چگونه بوده؟
وقتی این اطلاعات را جمعآوری کردید، شما آماده بهبود خواهید شد.
حسابرسی شما باید باعث شود که بدانید کدام یک از شبکههای شما باید چه خدمتی را به عهده بگیرد.
برای اینکه بدانید آیا باید شبکه اجتماعی خود را ادامه دهید سوالات زیر را از خود بپرسید:
- آیا کاربران/مشتریان من اینجا هستند؟
- اگر بله آنها چگونه از این پلتفرم استفاده می کنند؟
- آیا من میتوانم با این پلتفرم به اهدافم برسم؟
شناسایی اکانتهای تقلبی
هنگام بازرسی شبکه های اجتماعی خود، ممکن است به اکانتهایی با نام تجاری خود برخورد کنید که به صورت تقلبی درست شدهاند و محصولات یا خدمات شما را ارائه میدهند.
این اکانتها می توانند به شدت برای برند و اعتبار شما مضر باشند. سعی کنید این اکانتها را ریپورت کنید و کاربران آنها را آگاه کنید. بهتر است اکانتهای خود مانند اینستاگرام، توییتر و بقیه را وریفای کنید تا کاربران از شما مطمئن شوند.
قدم پنجم. اکانت های خود را درست کنید و پروفایل های تان را کامل
تصمیم بگیری از کدام شبکه اجتماعی می خواهید استفاده کنید
با تعیین شبکههای اجتماعی که می خواهید استفاده کنید استراتژی شما هم باید بر آن اساس تعیین گردد.

پروفایل تان را بسازید
پس از تصمیم گیری در مورد اکانتهای شبکه اجتماعی شما باید پروفایل کاری خود را بسازید یا پروفایل خود را بهینه کنید.
- تمام فیلدهای پروفایلتان را تکمیل کنید
- در پروفایلتان از کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کنند استفاده کنید
- از لوگو و یا نشان تجاری خود برای پروفایل تان استفاده کنید تا کاربران به راحتی شما را پیدا کنند
نکته حرفهای: سایز و کیفیت تصاویر برای استفاده در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است و ابعاد مورد استفاده در پلتفرم های مختلف متفاوت است بنابراین مراقب کیفیت تصاویر باشید.
قدم ششم. استراتژی شبکههای اجتماعی را الهام بگیرید
اگرچه خیلی مهم است که استراتژی برند شما ویژه و اختصاصی باشد. اما میتوانید از استراتژی های تجارتها و بیزینس های موفق الهام بگیرید.
- داستانهای اکانت های اجتماعی موفق را بخوانید
- اکانت ها و کمپین های موفق را بازرسی کنید
- از فالوورهای خود درمورد بهترین اکانتها بپرسید
قدم هفتم. برنامه زمانی برای تولید محتوای شبکه های اجتماعی بسازید
به اشتراک گذاری اطلاعات مفید، رمز موفقیت شما در شبکههای اجتماعی است اما برای به اشتراک گذاری باید حتماً طبق برنامه عمل نمایید.
زمانبندی انتشار پست و محتوا داشته باشید
ما در اینجا نمی خواهیم بگوییم که چگونه پست های خود را انتشار دهید فقط می خواهیم برای شما مشخص کنیم که یک استراتژی موفق شبکه های اجتماعی باید دارای این موارد باشد. زمانبندی انتشار پست یکی از مهمترین مولفه های موفقیت است.
ترکیبی از محتوا های متفاوت با سیاست های متفاوت داشته باشید
اطمینان حاصل کنید که برنامه زمانی تولید محتوا شما در راستای رسیدن به اهداف شما خواهد بود.
به طور مثال:
مثال زیر میتواند یک نمونه از برنامه برای تصمیمگیری در مورد محتوای شما است این برنامه بر اساس نیاز شما ممکن است تغییر نماید.
- %۵۰ از پست های شما در شبکه اجتماعی قرار است به سایت تان باز گردند
- %۲۰ از پست های شما در مورد محصولات و سرویسهای شما هستند
- %۲۰ از پستهای شما در مورد نکات و سرگرمی های جالب که ممکن است در حیطه کاری شما باشند هستند
- %۱۰ از محتوای شما در مورد آموزش است
شما همچنین می توانید از قانون ۲۰% به ۸۰% هم استفاده نمایید:
یعنی ۸۰% از پستهای شما باید در مورد آموزش کاربران، سرگرم کردن آنها و افزایش تعامل با آنها باشد.
%۲۰ درصد هم در مورد محصولات و برند شما باشد
قدم هشتم. استراتژی خود را ارزیابی و تنظیم کنید
استراتژی شبکههای اجتماعی برای موفقیت تجارت شما بسیار مهم هستند. قرار نیست در اولین تلاش شما موفق باشید. بنابراین در طول اجرای استراتژی خود ممکن است بر اساس نتایج به دست آمده متوجه شوید که بعضی از راهکارها مناسب نیستند و آن ها را تغییر دهید.
- از ابزارهای ارزیابی کارایی استفاده نمایید
- ارزیابی کنید، تست کنید و دوباره اجرا نمایید
تمپلیتهای استراتژی شبکههای اجتماعی
می توانید برای مدیریت اکانتهای اجتماعی خود از ابزارهای حرفه ای مانند Hootsuite استفاده کنید.
این ابزارها میتوانند امکانات زیر را در اختیار شما قرار دهند:
- برنامه ریزی، ساخت و زمانبندی انتشار پست در شبکه های اجتماعی مختلف
- مانیتورینگ کلمات کلیدی رایج، عناوین و اکانتهای مختلف
- دریافت گزارش های کارایی و بهبود استراتژیهای خود
نکته: این ابزار و دیگر ابزارهای مشابه ممکن است برای استفاده از شبکههای اجتماعی فارسی بهینه نباشند.
اکثر کارفرماهایی که میخوان براشون شبکه اجتماعی راه اندازی کنیم این تنفکر اشتباه رو دارن که مثلا پبجشون مثل یک اینفلونسر بشه. در حالیکه یک پیج مثلا ابزار فروشی هیچ وقت به اون رشد اینفونسر نمیرسه چون پنتانسیلشو نداره
بله درسته، قبل از پذیرفتن هر پروژه ای باید به زبان ساده چالشها و میزان رشدی که امکان داره بهش برسیم رو برای کارفرما توضیح بدیم. یعنی هرچقدر دید واقعی تری به کارفرما بدیم بهتر میتونیم باهاشون کار کنیم.
در مورد مدیریت پیج اینستاگرام لطفاً بیشتر بنویسید، در کل عالی بود، متشکرم
حتما مقالات بیشتری در رابطه با اینستاگرام خواهیم داشت. سپاس از همراهیتون
سلام یکی از بهترین مقالاتی بود که در مورد استراتژی شبکه های اجتماعی تو وب فارسی دیدم. متشکر.