شبکه‌های اجتماعی چگونه میلیارد‌ها بازدید حاصل از جستجو را با سئو هدایت می‌کنند؟

از مشاهده چگونگی موفقیت شبکه‌های اجتماعی در سئو چیزهای زیادی می‌توان یاد گرفت. می‌توانید استراتژی‌هایی را برای شبکه اجتماعی و رشد ترافیک ارگانیک کشف کنید و روی سایت خودتان اعمال کنید.

متخصصان شبکه‌های اجتماعی، سئو را آنطور که سئوکارها به آن نگاه می‌کنند نمی‌بینند.

آنها با چالش‌های جدید مواجه می‌شوند، مثلا ممکن است بخواهند گوگل میلیاردها صفحه را ایندکس کند یا فریم‌ورک‌های سنگین جاوااسکریپت را رندر کند، و تمام اینها نیاز به طرز فکر متفاوتی دارند.

در این پست، متوجه خواهید شد که Facebook و LinkedIn چگونه میلیاردها بازدید حاصل از جستجو را هدایت و مدیریت می‌کنند و چطور Instagram یک برتری رقابتی خاص نسبت به TikTok دارد.

فیسبوک

برخلاف تصور، شبکه‌های اجتماعی ترافیک اجتماعی دریافت نمی‌کنند. یعنی چه؟

شبکه‌های اجتماعی ترافیک را اول از کانال‌های مستقیم، دوم از کانال‌های ارگانیک، و سوم از کانال‌های لینک‌دهنده دریافت می‌کنند. و غالبا برای نام برندها مانند Google، Aparat و … رتبه می‌گیرند.

فیسبوک در ماه اکتبر امسال، 16 میلیارد بازدید داشته که 10.8 میلیارد آن بازدید مستقیم و 2.3 میلیارد آن از طریق جستجو بوده است.

به خاطر بسپارید که این شامل تعداد اندکی از کاربران است. چرا که بیشتر آنها از اپلیکیشن فیسبوک استفاده می‌کنند.

چالش اصلی فیسبوک این است که تمام صفحات کراول و ایندکس شده باشند.

مشکل اینجاست که گوگل، اکانت فیسبوک نمی‌سازد و همه پست‌ها، پروفایل‌ها و صفحات را کراول نمی‌کند.

همانطور که سئوکارهای حرفه‌ای و باهوش می‌دانند راه حل این مشکل، نقشه سایت HTML یا فهرست (Indices) مهمترین محتواهای سایت می‌باشد.

فیسبوک به این فهرست در پاورقی صفحه اصلی خود لینک داده است. فیسبوک برای بیش از چهار میلیارد صفحه محبوب خود فهرست دارد.

هر کدام از آنها نیز تعداد زیادی لینک‌ داخلی را در بر می‌گیرند.

سئوکارهای حرفه‌ای همچنین در دسته‌بندی‌های خود، Cross-Category می‌سازند (با منطق ساختاردهی به اطلاعات).

فیسبوک صفحات را فقط بر اساس حروف الفبا گروه‌بندی نکرده، بلکه بر اساس بیزینس و کسب و کار نیز آنها را دسته‌بندی کرده است.

همه این دایرکتوری‌ها برای بیش از 1.9 میلیون کاربر، 3.2 میلیون مکان، 340000 گروه، 765000 شغل، 63000 بازی، 83000 لیست محلی، 1.5 میلیون کسب وکار و 1300 جمع‌آورنده سرمایه وجود دارد.

لینکدین

شبکه‌های اجتماعی بازارهای (Marketplace) دووجهی هستند که یک وجه آنها کاربران و وجه دیگرشان تبلیغات است. لینکدین هم یک SaaS یا Software as a Service ارائه می‌دهد (نرم‌افزار بعنوان یک سرویس). لینکدین فقط به فهرست‌ها لینک نمی‌دهد بلکه به دایکتوری‌ها نیز در پاورقی لینک می‌دهد.

لینکدین به اندازه فیسبوک ترافیک دریافت نمی‌کند (چون کوچکتر از آن است) اما طی یک سال گذشته بطور مداوم رشد کرد و ترافیک طبیعی آن دوبرابر فیسبوک شد (29 درصد در مقابل 14 درصد).

اینستاگرام در مقابل تیک تاک

با وجود اینکه تیک تاک به اندازه اینستاگرام کاربر دارد، ترافیک طبیعی آن به اینستاگرام نمی‌رسد. حتی از مقایسه تیک تاک با یوتیوب نیز همین نتیجه را می‌گیریم.

اینستاگرام برای ایندکس کردن محتواهای سنگین صفحات از همان استراتژی فیسبوک و لینکدین استفاده می‌کند.

حتی کمی پیشروی می‌کند و ربات گوگل (Googlebot) را در برابر طبقه‌ای یکتا قرار می‌دهد: شهرها و هشتگ‌ها. برای اطلاع از کارکرد الگوریتم این شبکه اجتماعی میتوانید مقاله “الگوریتم اینستاگرام” را مطالعه فرمایید.

تیک تاک در وفق دادن فریم‌ ورک خود با ملزومات رندرینگ گوگل ناموفق بوده است. نتیجه این موضوع را خیلی راحت وقتی جاوااسکریپ را غیرفعال کنید می‌توانید ببینید: گوگل قادر نخواهد بود محتوای تیک تاک را کراول، ایندکس و رتبه‌دهی کند.

رشد ارگانیک: مجموعه‌ای از اصول خاص و متفاوت

فکر کردن درباره رشد ترافیک ارگانیک و اجرای آن برای سایت‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی را می‌توان رشد ارگانیک یا Organic Growth نامید. (Organic Traffic + Growth).

رشد ارگانیک شامل ترفندهای پیش پا افتاده نیست، بلکه شامل مجموعه خاص و ویژه‌ای از اصول می‌باشد که برای شرکت‌هایی کاربرد دارد که دارای محتوای تولیدشده توسط کاربر یا اطلاعات و محصولات عمومی هستند.

ایندکس میلیون‌ها صفحه تنها نیمی از رقابت است.

نیم دیگر رندر کردن فریم ورک‌هایی است که اپلیکیشن‌هایی با میلیاردها صفحه را دربرمی‌گیرند. این، نیاز به کار کردن از نزدیک با مهندسان، مدیران تولید، طراحان، و انجام آزمایشاتی دارد که روی کاربر Log-out شده تاثیر می‌گذارند. و این نیاز به مجموعه سفت و سختی از KPI ها (شاخص کلیدی عملکرد) دارد.

مشاهده، درک، و یاد گرفتن چنین اصولی به ما کمک می‌کند تا اهرم‌های واقعی رشد را برای کسب و کار خودمان پیدا کرده و متناسب کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.