امروز میخواهیم ببینیم محبوبترین زنان اینستاگرام در حال حاضر چه کسانی هستند. و چگونه از این پلتفرم برای جذب مخاطب و تبلیغ کارشان استفاده میکنند. تا انتهای این گزارش با سئوف همراه باشید. اطلاعات این پژوهش در مرداد 99 منتشر شده است و ممکن است دادههای جدید قدری متفاوت باشند.
امروزه اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر آنلاین فعال در ماه، یکی از بزرگترین و موفقترین شبکههای اجتماعی در سطح جهان محسوب میشود.
این پلتفرم همچنین تبدیل به منبع درآمدی برای بسیاری از کاربران شده است – اگر یک شبکه اجتماعی میتوانست لقب “سرزمین اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی”بگیرد، قطعا آن اینستاگرام بود.
نه اینکه افراد تاثیرگذار و اینفلوئنسر قبل از اینستاگرام وجود نداشت. هم در رسانههای سنتی و هم در رسانههای اجتماعی اینفلوئنسرهای زیادی وجود داشتند.
چه بسا اینستاگرام احتمالا به مردم کمخرجترین و راحتترین روش معروف شدن را داد.
تنها محتوایی که لازم است عکسهایی است که از نظر زیباییشناسی رضایت مخاطب را جلب کند. به همراه کپشنهایی درباره با مضمون زندگی کن – بخند – عشق بورز.
اینستاگرام چرخه حیات خود را دنبال میکند و حالا از کاربران پستها و تصاویر اصیلتری با زیبایی پولیش شده کمتری را میطلبد.
اما به نظر میرسد اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی قصد ندارند جایی بروند. حتی اگر خود این شبکههای اجتماعی بخواهند بطور کامل، معیارهای پوچ را حذف کنند.
تعداد کاربران اینستاگرام از نظر جنسیتی تقریبا یکسان هستند. طبق آمار در آمریکا 56.4 درصد کاربران زن و 43.6 درصد کاربران مرد هستند.
اغلب اینفلوئنسرها (اگر همه کشورها را در نظر بگیریم) را زنان تشکیل میدهند. معمولا م وقتی صحبت از Influencer ها میشود فکر ما به سمت زنان میرود. مثلا:
- بلاگرهای زیبایی یا Beauty Bloggers.
- ملکههای مد و فشن یا Fashion Queens.
- مدلهای اینستاگرامی یا Instagram Models.
شاید زنان بیشتر در بهره بردن از ویژگیهای بصری پلتفرمهای اجتماعی مهارت دارند. و یا اینکه آنها بر اساس ظاهر و جذابیتهای ظاهری خود بیشتر ارزشگذاری میشوند که خوب این یک حقیقت تلخ است.
اما درهرحال اگر میتوانید از این پلتفرمها شغل و درآمدی برای خود بدست آورید خوب شروع کنید!
با تمام این صحبتها، شناختن اینفلوئنسرهای برتر زن اینستاگرامی جذاب خواهد بود. اینکه ببینیم رمز موفقیتشان چه بوده و چگونه در این پلتفرم به موفقیت رسیدهاند.
مطمئنا محبوبترین زنان فضای مجازی، سلبریتیهای فضای واقعی هستند، اما حضور آنها در اینستاگرام احتمالا عاملی ضروری در معروف بودنشان در زندگی واقعی بوده است.
بعلاوه بهتر است رمز و راز اینفلوئنسرهای برتر را با شناخت بیشتر درک کنید تا اینکه فقط لیستی از اسامی آنان را ببینید. یک لیست از اسامی دید خاصی به شما نمیدهد. اما شناخت بهتر آنها دید بهتری نسبت به رمز موفقیتشان به شما خواهد داد.
سوالی که به ذهن خیلیها میرسد این است که:
چه چیزی باعث محبوبیت این افراد میشود؟ فقط پستهایشان؟ یا اینکه یک سری عوامل خارجی باعث این محبوبیت میشود؟
آیا موفقیتشان در اینستاگرام با تعداد بحثهایی که درباره آنها در فضای مجازی یا حقیقی اتفاق میافتد تفسیر میشود؟
آیا تعداد بالای فالوورها باعث افزایش نرخ درگیری یا Engagement Rate میشود؟
……………..
فهرست مطالب
- 1 متدلوژی انتخاب اینفلوئنسرهای برتر زن اینستاگرامی
- 2 بیشترین لایک : کایلی جنر
- 3 بیشترین کامنت: بیلی ایلیش
- 4 بیشترین منشن Mention: آریانا گرند
- 5 دوستداشتنیترین: سلینا گومز
- 6 جنجالیترین: کایلی جنر
- 7 بیشترین منشن توسط برندهای مختلف: بیانسی
- 8 محبوبترین بین مخاطبان زن: کندال جنر
- 9 محبوبترین بین مردان: کیتی پری
- 10 تاثیرگذارترین زن درباره چه چیزی صحبت میکند؟
- 11 سخن آخر
متدلوژی انتخاب اینفلوئنسرهای برتر زن اینستاگرامی
برای شناسایی محبوبترین زنان اینستاگرام، بایستی شاخصها و معیارهایی را تعیین کنیم تا میزان تاثیرگذاری آنها را در جهان وب تخمین بزنیم.
اگر عبارت “محبوبترین افراد اینستاگرام” یا “Most Popular People on Instagram” را جستجو کنید احتمالا با لیستی از اکانتهایی که بیشترین فالوور را دارند مواجه میشوید.
عکس
بهرحال، تعداد فالوورها به تنهایی معیار اینفلوئنسر بودن نیست.
تاثیرگذار بودن یعنی اینکه مخاطبانی داشته باشید که وفادارند و نیز هر پستی که منتشر میکنید روی آنها تاثیر میگذارد. تعداد فالوورها بیانگر این موضوع نیست و نباید به آن بعنوان تنها شاخص اینفلوئنسر بودن نگاه کرد. چرا که تعداد فالوور را میتوان با پرداخت مقداری پول دستکاری کرد. مثلا با خرید فالوور چه واقعی و چه فیک!
پس چه معیارهایی میتواند برای تعیین تاثیرگذاری افراد در شبکههای اجتماعی قابل اعتماد باشد؟
در زیر 3 معیار اصلی برای تاثیرگذاری یک فرد در فضای مجازی بیان شده است:
- تعداد فالوورها: با اینکه این مورد به تنهایی نمیتواند معیار مناسبی برای قضاوت درباره میزان تاثیرگذاری افراد باشد. اما باز هم معیار مهمی است در اینکه ببینیم چه تعداد مخاطب تمایل دارند با فر مورد نظر همراه باشند.
- میزان درگیری یا Engagement: تعداد لایک و کامنت معیار خوبی برای این است که ببینیم چه تعداد مخاطب تمایل به برقراری ارتباط با محتوای شما را دارند. بعلاوه، فقط تا زمانیکه امکانپذیر است به تعداد لایک توجه کنیم. چون تعداد لایک برای بعضی پستها یا افراد پنهان است و این سیاست اینستاگرام برای کاهش رقابت در لایک گرفتن میباشد.
- ارجاع و اشاره یا Mention: هر چه یک فرد محبوبتر باشد، بیشتر درباره او صحبت میشود و مسلما در جاهای بیشتری به او اشاره و Mention میشود.
در این پژوهش این سه معیار در محاسبه امتیاز تاثیرگذاری افراد در فضای مجازی استفاده شدهاند.
50 زن با بیشترین فالوور در اینستاگرام مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای هر کدام 20 پست برترشان از نظر تعداد لایک و کامنت شمارش شده است.
تعداد پستها (نه فقط پستهای یک بازه زمانی خاص) در نظر گرفته شده است. به این دلیل که بعضی از این افراد زود به زود پست منتشر میکنند و بعضی دیرتر.
همچنین از ابزار Awario برای رصد این حسابهای کاربری و اینکه چه مقدار Mention میشوند استفاده شده است.
در هر دسته امتیازی به هر شخص داده شده که سقف آن 100 میباشد. مثلا: آریانا گرند بالاترین فلوور را داشت و به او نمره 100 داده شده. سپس با مقایسه تعداد فالوور بقیه افراد با فالوورهای آریانا یک عدد بعنوان امتیاز به آنها داده شده است.
بعد از اینکه برای هر معیاری یک امتیاز ثبت شد امتیازهای هر فرد میانگینگیری میشود تا امتیاز کلی آن شخص بدست آید.
نتایج را در جدول زیر میبینید.
در اولین نگاه متوجه چه چیزی میشویم؟
اول از همه، اگر با سبک پاپ مدرن آشنا باشید، متوجه میشوید بیشتر این لیست تشکیل شده از هنرمندان پاپ و اعضای خانوادههای کارداشیان و جنر.
قطعا سه خواهر از شو زنده تلویزیونی در لیست ما حضور دارند.
دو نفر از زنان در لیست، سیاه پوست هستند. همه آنها آمریکایی هستند.
اطلاعات بسیار زیادی میتوان از این لیست بدست آورد، هرچند لازم نیست ما خود را محدود به این لیست بکنیم!
با دادههایی که جمعآوری شده و دادههایی که با Awario رصد شده، میتوانیم نگاه کاملی داشته باشیم بر ده Influencer برتر و چیزهای جالب بیشتری درباره آنها و شهرتشان در اینستاگرام بدانیم.
با توجه به اینکه برای انتخاب این افراد از یک میانگین امتیازی استفاده شده میتوانیم هر معیار را برای افراد داخل لیست بصورت جداگانه بررسی کنیم تا ببینیم کدام اینفلوئنسر در کدام شاخص نسبت به بقیه برتری دارد و دقیقا چه چیزی روی امتیاز اینفلوئنسر در حالتهای خاصی تاثیر میگذارد.
مثلا در بحث تعداد فالوور خانم آریانا گرند در جایگاه اول قرار دارند.
این خواننده جوان پاپ نمره بالایی در همه شاخصها دارد، اما در این شاخص او بسیار عالی عمل کرده است.
در واقع اگر بخواهیم حتی در تعداد فالوور، جنسیت را در نظر نگیریم، آریانا بعد از حساب کاربری رسمی خود اینستاگرام و حساب کاربری کریستیانو رونالدودر جایگاه سوم قرار دارد. بعلاوه آریانا هفت سال از رونالدو کوچکتر است.
نکته جالب این است که وقتی صحبت از شاخص Engagement میشود، آریانا امتیاز بالایی به اندازه سایر زنان این لیست ندارد.
شاید دلیلش این باشد که او پستهای زیادی منتشر میکند و به همین خاطر محتوای او همیشه دارای کیفیت بالا نیست.
محتواهایی که منتشر میکند فقط فتوشوت و سلفی نیستند بلکه گاهی هم تصاویری از سگها و گاهی ویدئوهای بیکیفیتی از مهتاب پست منتشر میکند.
این اصالت باعث شده او فالوور و طرفداران زیادی داشته باشد، اما روش خوبی برای Engagement نیست.
بیشترین لایک : کایلی جنر
کایلی با بالاترین تعداد لایک و با داشتن فالوورهای بالایی در جایگاه دوم رنکینگ کلی قرار دارد.
او معمولا زیاد پست منتشر میکند، بیشتر از 7 بار در هفته بطور متوسط.
به نظر میرسد مراقب است چه چیزهایی را منتشر کند. او بیشتر فتوشوتهای زیبایی و بیوتی را منتشر میکند. به نظر میرسد که روی هماهنگی رنگها تاکید دارد. همچنین تصاویر مختلفی از یک موقعیت یا مکان پست میکند تا حس هماهنگی خاصی به پستهای بدهد.
او همچینن پستهای تبلیغاتی مختلفی برای برند آرایشی خود منتشر میکند.
با این حال اکانت او خیلی تبلیغاتی به نظر نمیرسد. چون او خیلی راحت و در اوقات مختلف زندگی روزانه خود را به اشتراک میگذارد و برای تولید محتوای روزانه از استوری استفاده میکند.
بیشترین کامنت: بیلی ایلیش
با اینکه بیلی به اندازه سایر زنان این لیست، فالوور و لایک ندارد، تعداد متوسط کامنتهای او باعث قرار گرفتنش در رتبه سوم رنکینگ کلی شده است.
پستی که بیشترین تعداد کامنت را دارد مربوط به هشتگ AllLivesMatter میباشد. این موضوع بحثبرانگیز بیش از 172000 کامنت خورد.
نکته: تیلور سوئیفت در لیست 50 اینفلوئنسر با بالاترین فالوور تنها کسی بود که کامنتهای خود را بسته است. این کار او نتیجه کامنتهای بد و پر از نفرتی بود که در طی سالیان مختلف از فضای مجازی دریافت کرده بود. به همین دلیل معیار کامنت برای او در امتیاز تاثیرگذاری لحاظ نشده است.
بیشترین منشن Mention: آریانا گرند
آراینا گرند در این معیار هم بالاترین امتیاز را کسب کرده است. Awario تعداد 92100 منشن از آریانا را در اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر،یوتیوب، ردیت و سایتهای رسانه اجتماعی ثبت کرده است.
با نگاه به تحلیلهای دادههای اجتماعی، ما میتوانیم بیشتر درباره منشنهای او بدانیم.
برای مثال، مردان و زنان تقریبا به یک اندازه به این خواننده علاقه دارند، با اندکی منشن بیشتر از طرف زنان.
میتوانیم با Topic Cloud نیز بررسی کنیم ببینیم چه موضوعاتی بیشتر درباره این خواننده جوان باعث ایجاد بحث و مکالمه شده است.
دو موضوع برجسته مورد بحث اینها بودند:
- تنها آهنگ دو نفره لیدی گاگا و آریانا با نام “Rain On Me”.
- اینکه او دومین نفر از نظر تعداد فالوور در Spotify بوده است.
یکی از راههای تحلیل منشنها در فضای مجازی توجه به احساسات و لحن آنهاست. منشنهای مثبت و منشنهای منفی برای شخص محاسبه میشوند. در ادامه از هر دو جنبه امتیازات را بررسی میکنیم:
دوستداشتنیترین: سلینا گومز
سلینا گومز بیشترین نمره یعنی 42 از 100 را در این مرحله گرفته است.
این یعنی در اکثر مواردی که او منشن شده، منشن مثبت بوده است.
اگر دقیقتر به Topic cloud نگاه کنیم، میتوانیم ببینیم که بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی درباره ویدئو ساختن او با خوانندهای به نام ترور دانیل صحبت میکنند.
یکی از بهترین کلماتی که میتواند این امتیاز احساسی بالا را توضیف کند دوست داشتن و عشق است.
جنجالیترین: کایلی جنر
تصمیم گرفتیم که اسم این شاخص را “بیشترین تنفر” نگذاریم. اما در هر حال کایلی جنر بیشترین و پرسروصداترین انتقادات و حملهها را در فضای مجازی تجربه کرده است.
Topic Cloud کمک کرد که علت چنین نمره پایینی را بفهمیم. انتقادهای زیاد از یکی از پستهای اینستاگرامش.
عکسی که گذاشته بود در منطقه Navajo native land گرفته شده بود که برای گردشگری بسته است.
این نشان میدهد که یک پست اینستاگرامی چطور میتواند باعث آبروریزی یک اینفلوئنسر یا کسی که با او کار میکند شود. مثلا کسانی که مدیر شبکهاجتماعی چنین افرادی هستند.
بیشترین منشن توسط برندهای مختلف: بیانسی
یکی از شاخصهای مورد توجه در شبکههای اجتماعی که در Awario موجود است تقسیمبندی اکانتها به دو دسته شخصی و اکانتهای کمپانیها میباشد. اکانت شخصی که بیشترین منشن را از اکانتهای کمپانیها و برندها داشته اکانت خانم بیانسی بوده است.
اگر نگاهی به اینفلوئنسرهایی که او را منشن کردهاند بیندازیم، اکانتهای زیادی را میبینیم که متعلق به برندها و سازمانها هستند و نه فقط شرکتهای رسانهای و خبری بلکه حتی بنا به دلایلی تیم فوتبال منچستر سیتی نیز او را منشن کردهاند.
محبوبترین بین مخاطبان زن: کندال جنر
تحلیل جنسیتی نشان میدهد یک اینفلوئنسر بیشتر توسط مردان منشن شده یا زنان. بر این اساس، ده زن برتر لیست ما از طرف مردان و زنان تقریبا بطور مساوی منشن شدهاند. اما یک سری استثنا وجود دارد.
کندال جنر سهم بیشتری در بین گفتگوهای زنان دارد، چون او در صنعت مد کار میکند و بیشتر زنان به حوزه مد علاقمند هستند.
محبوبترین بین مردان: کیتی پری
با اینکه تفاوت فاحشی وجود ندارد، کیتی پری بیشتر توسط مردان منشن شده تا زنان.
تاثیرگذارترین زن درباره چه چیزی صحبت میکند؟
حالا که “ترینها” را شناختیم اجازه دهید نگاهی بیندازیم به مسائلی که اینفلوئنسرها در اینستاگرام مطرح میکنند.
رصد شبکههای اجتماعی کمک میکند تا کپشنهای ویدئوها و عکسهایی که پست شدهاند را تحلیل کنیم و احساسات پشت آنها و موضوعات رایج برای این 10 نفر برتر را بیابیم.
925 پستی که از طرف این ده نفر در سه سال اخیر منتشر شده رصد شدهاند.
این پستها 137 میلیارد (در مجموع) Impression جمعآوری کردهاند.
این قدرت یک اینفلوئنسر است. در تصویر زیر نگاهی کلی داریم به احساساتی که در پستهای اینستاگرامی منتشرشده توسط تاثیرگذارترین زنان وجود دارد.
همانطور که میبینید، بیشتر احساسات مثبت هستند، شاید همین اثباتی باشد بر اینکه مثبت بودن باعث جذب کاربران میشود.
برای اینکه بدانید این اینفلوئنسرهای ما از چه چیزهایی احساس خوشحالی دارند نگاهی میاندازیم به Topic Cloud که کلمات و عباراتی که بیشتر تکرار میشوند را نشان میدهد.
کلماتی مانند “Love” و “Happy” بیشترین تکرار را داشتند. احساس و لحن پستها بسیار مثبت است.
سایر کلمات پرتکرار عبارتند از:
New (61 پست) که در تمام انواع پستها از محصول و موزیک گرفته تا نظرات سیاسی و تبریک سال جدید بکار رفته است.
Video (42 پست)
Guys (33 پست) که بیشتر برای اشاره به فالوورها بکار میرود.
Collection (32 پست) که اغلب توسط خواهران جنر و کارداشیان در پستهای تبلیغاتی برای خط تولید لوازم آرایشی برند خودشان بکار رفته است.
خوب از این دادهها چه نتیجه ای میتوان گرفت؟
میتوان نتیجه گرفت برای اینکه یک اینفلوئنسر موفق در شبکه اجتماعی باشید، لازم است که:
مثبت باشید.
با فالوورهای خود مستقیما صحبت کنید (با زبان غیررسمی).
مخاطبان خود را مرتبا آپدیت کنید.
سخن آخر
برای اکثر زنانی که در این لیست بودند، اینستاگرام فاکتوری برای قضاوت مشهور بودن آنها نیست.
خیلی بعید است که فروش آلبوم خوانندهای مثل بیانسی مربوط به فعالیت اینستاگرامی او باشد: و او این موضوع را میداند چون به ندرت پست منتشر میکند.
برخلاف آن، برای بعضی زنان، اینستاگرام اولین منبع توجه است، با پستهایی که در این رسانه منتشر میکنند.